Bukefalos 28 år!

problem med medryttaren

F

Fellow04

Jag har nyligen hittat en tjej som ska rida fellow under sommaren och nu i vår, vissa helger. Jag är nämligen gravid och vill ta det lite lugnt med ridningen ett tag. iaf, den här tjejen är jätteduktigt i det mesta, hon har ridit i många år och är kan en hel del. så nu till problemet, jag är själv väldigt lätt/mjuk i handen när jag rider och har inte haft några problem med honom på något sätt, sadeln ligger bra och han mår bra i övrigt. Den här tjejen har ridit 4 ggr tror jag och sedan dess har han börjat kasta med huvudet jättemycket. igår jag var ute och skrittade och lirkade lite i tyglarna och han kastade med en gång. Detta har aldrig hänt tidigare. I fredags tog vi med oss fellow till en tränare och jag filmade, nu i efterhand när jag satt och tittade så funderar jag på om hon kan vara såpass hård i händerna att det är därför han kastar med huvudet, för när hon rider så gör han det väldigt mycket. vad tror ni det kan bero på? kanske svårt att gissa bara såhär men jag behöver lite tips....
 
Sv: problem med medryttaren

Vet du inte hur medryttaren rider ? Har du inte varit med när hon ridit din häst ?:crazy:
Om inte så tycker jag absolut att du ska be medryttaren rida i en paddock eller så så att du kan se hur hon rider.
Och om hon då skulle rida med hård hand så får du tala om för henne att du inte vill att din häst ska bli riden så.

Hoppas det löser sig! :)
 
Sv: problem med medryttaren

jo det är klart jag har varit med, jag skrev ju det i inlägget! Men tanken slog mig inte förräns jag i efterhand satt och kikade igenom filmerna...:crazy:
 
Sv: problem med medryttaren

Innan du börjar ifrågasätta medryttaren, när kollades hästens tänder sist?

Även om hästen inte far med huvudet när du rider, så kan det vara tänderna som "skojar". :idea:
 
Sv: problem med medryttaren

Om jag vore din medryttare skulle jag uppskatta om du berättade om dina funderingar. Hon vill ju också att det ska fungera och det är ju inget konstigt om hästens ägare är tydlig med hur hästen ska ridas.
 
Sv: problem med medryttaren

Tja, jag hade ju gissat på att hon antingen är väldigt hård i handen, kanske att hon istället för att röra på bettet drar i det för att få hästen att böja på nacken. Jag red en häst som gjorde sådär som du beskriver, såfort jag kortade tyglarna det minsta (utan att ens ha dem sträckta!) började han kasta med huvudet. Fick rida honom på långa tyglar, helt enkelt. Troligen hade väl någon som ridit honom haft väldigt hård hand, för det gick inte att korta tygeln det minsta.
Men jag tycker du ska titta på när medryttaren rider, och fokusera på händerna. Om hästen kastar med huvudet så kan du ju avbryta och helt enkelt gå fram till henne(?) och se efter hur hon håller händerna. Lite som när man började rida på ridskola och ridläraren visade hur man skulle hålla. Och säg till henne att hon ska vara mjukare, om det är det som är felet. Som medryttare är man bara tacksam för tips från ägaren om hur hästen ska ridas! :)
 
Sv: problem med medryttaren

Då får jag be så mycket om rusräkt , jag missade det!
Men det enklaste är väl bara stt säga att du vill att hon ska vara lättare i handen ?
 

Liknande trådar

Ridning Jag börjar undra om en del människor (då syftet jag på mig själv) aldrig kommer lära sig att rida bra. Har ridit till och från i 20 år...
2
Svar
33
· Visningar
3 218
Senast: iNHALE
·
Hästmänniskan Hej! Skulle uppskatta lite tips och hjälp. Jag har ridit nu i några månader och älskar verkligen det. Har dock endast kommit till...
Svar
9
· Visningar
775
Senast: valy
·
Hästmänniskan Nu startar jag en egen tråd gällande denna diskussionen, men min utgångspunkt är i alla fall följande: Att hålla häst kostar mycket...
5 6 7
Svar
123
· Visningar
9 733
Senast: Nepenthe
·
Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
93
· Visningar
9 145
Senast: Juli0a
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hotellrum eller stuga
Tillbaka
Upp