Bukefalos 28 år!

Problem med mops.

bananabambi

Trådstartare
Jag gjorde ett impulsköp i höstas, som jag tyvärr ångrar bittert. En mops.

23_51111755ddf2b313710d6959.jpg


Jag har alltid haft fördomar om folk som köper och säljer djur på Blocket. Mina nuvarande två hundar har jag köpt via uppfödare och rekommendationer. Men när jag surfade runt bland de lokala annonserna på Blocket kom det upp en kort annons om en mops som sökte nytt hem. Hon var då knappa sex månader gammal, och behövde ett nytt hem då ägarens stora boxer höll på att ta livet av mopsen. Ägaren hade haft den i fyra dagar, den var köpt från skåne och dessförinnan importerad från Bulgarien. Pass och veterinärbesiktningsprotokoll följde med, så det kändes bra "trots" Blocket.

En mops har alltid varit en "drömhund", men jag tyckte själv att jag inte ville ha en till valp av olika anledningar, en unghund kändes bra. Det kändes som att den här mopsen skulle bli så perfekt.

Ägaren ville att jag skulle hämta hunden på studs, en prövotid fanns inte på kartan. Jag borde sagt nej.

Men jag hälsade på, för jag ville verkligen träffa den, och såg att mopsen var inlåst i tvättstugan. Den fick inte gå lös i lägenheten för den var inte rumsren. Jag borde anat oråd. Sedan släppte hon ut mopsen och boxern, och min haka föll till marken. Som boxern behandlade mopsen, kastade runt den och slängde sig ovanpå. Jag sa bara direkt "klart jag tar henne". Tyckte så synd om henne. Bo i en tvättstuga med en hundkompis som försöker ta livet av henne, klart hon kissar inne av stress (boxern på 1.5 år var inte heller rumsren...). Men man ska inte styra med hjärtat.

För vi har problem.

Första problemet:

Hon kissar överallt. Våra nylagda golv börjar resa sig i skarvarna :cry: Igår hade hon lagt en korv i vår säng. Vi kan ha varit ute på morgonpromenad, hon gör det hon ska ute och hinner bara in så sätter hon sig på första bästa mjuka tyg och kissar.

Jag vet inte vad jag ska göra. Det är sådan tur att jag jobbar deltid och kan "hålla efter" så inte sambon min ser allt. Han ser kanske 10% och tycker att det är illa, men överkomligt och "det ger sig nog". Men jag är så förtvivlad och ser ingen ljusning. Jag gör ingenting annat än tvättar sängkläder, hundfiltar och skrubbar golv.

Jag har två barn hemma och det är ett evigt passande så de inte kliver i kisshögar eller bajskorvar. De är hårt drillade i att inte lägga något mjuk på golvet och måste alltid hålla dörrarna till sina rum stängda, annars går hon upp och kissar i deras sängar eller i tv:soffan. Det känns som att det är ohållbart. Jag orkar inte länge :crazy:

Som längst är hon själv hemma tillsammans med min chihuahua i fem timmar, sedan slutar jag jobbet. Och då händer det aldrig någon olycka. Men är vi hemma en hel dag tillsammans med hundarna så hinner hon både kissa och bajsa ett par gånger på olika ställen.

Samtidigt är jag ju förtjust i den lilla flickan. Hon charmar alla, och älskar mina barn (och de henne). Hon ligger (självvalt) hos dem på nätterna, hon ligger i mitt knä i skrivande stund, och är en kelsjuk hund. Ingen av mina andra hundar vill bli kliade eller klappade, utan ligger helst för sig själva, men den här vill alltid vara med.

Just nu försöker jag komma på vad jag gör för fel. Kan hon bli stressad över att det är två hundar och två barn här hemma? Hon kan lägga sig och sova när som helst, och går inte omkring och vaktar eller verkar orolig. De andra två hundarna (boxer, åtta år och chihuahua två år) är rumsrena (även om det tog tid med chihuahuan).

Hon är hemskt tuff, älskar snön och inte rädd för något. Som kontrast är det skönt med en sådan hund om jag jämför med min chihuahua som är raka motsatsen.

Andra problemet:

Hon har just löpt, och i och med det tycker jag att hon kivas extra mycket med mina andra två hundar. Det har alltid varit kärvänliga bus med chihuahuan (boxern leker inte med småhundarna dock). Men igår och idag har mopsen rykt ihop ordentligt med chihuahuan, jag fick ta isär dem tre gånger. När jag precis flyttat på mopsen flög hon på boxern, jag vet inte vad som låg bakom mer än att de andra hundarna nosar lite extra runt henne i och med löpet. Är det något jag ska vara aktsam på, att hon till och med ger sig på boxern? Hon kanske helt enkelt inte passar hos oss?

Åh jag är så kluven och känner mig som världens sämsta hundägare just nu. Jag vill inte ge upp, och hur skulle jag kunna göra det? Vem vill ha en hund som inte är rumsren? Och jag skulle aldrig kunna låta avliva henne enbart pga av det.
 
Sv: Problem med mops.

Är hunden frisk? I annat fall skulle jag misstänka stress.
Att den verkar vara importerad från bulgarien av någon som inte lyckats göra h en boxer rumsren är oroväckande, låter som en puppymill hund..
 
Sv: Problem med mops.

Hur ofta är ni ute på promenader, och vad gör ni förutom promenaderna?

Sätter hon sig ute, eller går hon och håller sig tills hon kommit in?

Har de växt upp i skitiga förhållanden - typ en sunkig bulgarisk hundgård där de bajsat på samma stället som de sovit och ätit - så kan det vara svårt för dem att förstå konceptet med rumsrenhet, även som vuxna.

Givetvis går det att få dem rumsrena ändå, så länge de är friska. Hur har du tränat?

Du har alltså tre hundar - mops, boxer, samt en vavva? Är de alla till sällskap, eller gör du något särskilt med någon av dem?

Att hon pms:at lite under löp skulle jag inte bli så upprörd över - så länge hon inte fortsätter med beteendet. Skilj dem åt, se till att alla har sin egen plats, lyder vid tillsägelse, och kan platskommando.
 
Sv: Problem med mops.

Den är inte importerad av henne, jag kanske var otydlig.

Tjejen som sålde den till mig hade köpt den från en uppfödare i skåne, och det är denna skånskan som importerat hunden.

Hunden hade ett nytt veterinärbesiktningsprotokoll med U.A på allt när jag köpte henne.

Jag har inte varit med henne till veterinär då det hittills inte behövs, (ska i mars dock, för att fylla på rabiessprutan) däremot har jag pratat med veterinär om kisseriet när jag var med en av mina andra hundar, och då tyckte de jag skulle avvakta.

Jag vill inte smutskasta någon. Men tjejen jag köpte mopsen från hade som utsäkt att boxern inte var rumsren och inte klarade att vara ensam "Ja men vi tog honom redan som 5 veckorsvalp, det kanske kan ha med saken att göra" :crazy:

Boxern var inte riktigt klok, den tuggade på ALLT och kunde inte lämnas ensam i fem minuter innan den bajsade inne av stress. Hon hade den kopplad inomhus...

Så, ja. Jag tog mopsen av barmhärtighetstänk, det kändes så illa för den att vara kvar där. Men hon har väl inte fått det bättre hos mig, eftersom hon gör likadant här.
 
Sv: Problem med mops.

"Ja men vi tog honom redan som 5 veckorsvalp, det kanske kan ha med saken att göra" :crazy:

Men jösses :eek:
Jag har full förståelse för att mopsen fick följa med hem.

Hur är hon "som person", känner du att hon är lättstressad och ängslig och att det kan vara en anledning - eller är det så att hon helt enkelt inte har förstått ute = rätt och inne = fel?
Har du tagit henne på bar gärning någongång, eller smyger hon undan när hon bajsar eller kissar inomhus? Kan du bli arg (eller ja... milt arg i alla fall, och visa att det inte är okey) om du kommer på henne på bar gärning?

Jag tänker att det första man provar med en hund som inte blir rumsren efter ordning, är att gå tillbaka till början. Gå ut fem gånger i timmen om så skulle vara, belöna kiss ute och håll stenkoll inte. Tänk valp.
Jag tror inte att du ska ignorera om hon kissar eller bajsar inne, det är nog bättre att säga ett bestämt "appappapp" och ta ut henne direkt.

Sen funderar jag också på hur många gånger om dagen det händer, hur många gånger om dagen hon bajsar (det låter som ganska många?). Är kisspölarna stora tömningar eller småstänk? Kan det vara så att hon markerar gentemot de andra hundarna?
 
Sv: Problem med mops.

Hoppas du får svar av någon med erfarenhet av samma problem. Jag har inte det men vill ändå bidra med lite tankar, som förhoppningsvis kan vara till hjälp...

Som jag läser det så tror jag det är så svårt och enkelt att mopsen helt enkelt inte förstår konceptet rumsrenhet. Är man nödig gör man ifrån sig helt enkelt... Och lättas att känna efter om man är nödig är det ju inne när det är tryggt, lungt å varmt om rumpan.

Om hon inte visar tendenser till att hålla sig ute utan obeymrat även gör ifrån sig ute på promenaderna, så skulle jag försöka vara valpnitisk. Sätt ut hunden varannan timme ungefär, och varje gång den vaknar. Lugnt beröm varje gång hon gör ute.

Det som jag tror är jätteviktigt är att minimera hennes möjligheter att göra inne. Om hon har ställen som är mer använda som toalett än andra så spärra av dem. Se till att hon alltid är i samma rum som dig. Sätt henne kanske i en liten hage korta stunder, blir hon då nödig vill hon kanske inte göra precis där hon inte kan gå ifrån. Då kanske hon börjar gny eller visa tecken. Lyft i såfall ut och beröm lungt men rikligt att hon visade signaler. Servera också gärna hennes mat på ställen hon vill göra till toalett. Dom vill inte ha matplats och toalett på samma ställe så det kan ibland vara en liten hjälp för att "avprogrammera" toaletten.

Du får nog helt enkelt räkna med att behandla henne som en 8 v valp en lång stund framöver.
 
Sv: Problem med mops.

Det är lite olika hur mycket och hur länge vi är ute, beroende på hur jag jobbar, jag jobbar oregelbundet och ibland har jag mycket tid mitt på dagarna och ibland på eftermiddagarna. Alltid tre längre svängar per dag (morgon, middag och kväll när jag är barnfri), sedan däremellen lek och bus och lydnadsträning på tomten när barnen är hemma (bor i hus men kan inte gå långpromenader när barnen är ensamma inne).

Jag varvar promenaderna i stan med promenader i skogen, och jag brukar byta hundar och ibland gå med bara en, ibland två och ibland alla tre beroende på vart vi ska gå och vem jag vill träna med.

Boxern är gammal och har ont i lederna och hänger inte med så bra längre, tidigare gick vi på bruks för vardagslydnad, men vavvan är köpt som sällskap och har fungerat bra som det.

Jag har inte riktigt hittat något system för hur och när hon håller sig, jag ser sällan när hon kissar inne utan hittar bara de blöta bevisen.

Normalt går hon ut direkt vi vaknar på morgonen, och precis innan vi lägger oss på kvällen, händer ytterst sällan något på nätterna, då sover hon lugnt. Jag har kört på konceptet att ta ut henne direkt vi "byter" aktivitet, som med valp. Har hon ätit - ut. Sovit - ut. Lek - ut. Däremellan får hon alltid följa med när jag har ärenden ute, hämtar ved eller post. Har även provat en gång i timmen (ca), vilket jag ofta tror fungerar, tills jag ska gå och lägga mig och då är det kiss i min säng och en korv i barnens :crazy:. Har försökt "smyga" på henne och ta henne på barn gärning och lyfta ut henne när hon kissar på något, då kniper hon av och sedan kan hon gå en timme glatt på promenad utan att kissa. Men kissa det första hon gör när hon kommer in sedan.

Ang. löpet så tackar jag för tipsen, det är så vi gör hemma och då fortsätter vi med det.
 
Sv: Problem med mops.

Kan ni inte köpa kompostgaller eller valphage och antingen ha henne i några få rum hemma (vet inte hur stort ni bor, men stäng av till sovrummen iaf) eller ha henne i kompostgallerhage när ni inte kan ha full uppsikt. Då hindrar ni iaf kiss i sängarna och "överallt".

Om ni lägger ut en tidning, kissar hon helst på den då? I så fall kan det kanske fungera om ni ser till att hon alltid har en "kisstidning" inne och sedan kanske t.o.m. tar med en sådan ut, så att hon faktiskt kissar ute och sedan låter bli att ge henne någon tidning inne, så att det blir lite tydligare ändå med var man bör göra ifrån sig? Jag vet inte, jag bara funderar.
 
Sv: Problem med mops.

Börja om med träningen. Begränsa utrymmet o lämna henne inte utan uppsikt. Ut ofta o massa beröm när hon gör ifrån sig ute.
Jag skulle även göra en vetcheck.

Sen måste jag inflika att Blocket inte behövder vara dåligt. Båda våra är Blocket hundar, omplceringar. En renras o en blandras, båda okomplicerade utan olater.
 
Sv: Problem med mops.

Du ska inte se det som att hon har det dåligt hos dig. Har hunden levt i stress tar det tid för den att landa och ändra sitt beteende.

Jag skulle:
  1. Behandla hunden som en valp. Dvs ut väldigt ofta.
  2. Begränsa hundens utrymme inne vid de tillfällen/situationer hon brukar göra ifrån sig inne.

Min omplacering började bajsa inne på nätterna. Jag hade en tråd här då och fick som råd att begränsa utrymmet. Det har hjälp massor!
Nu är vi dels lite extra noga med att hon verkligen gör sina behov innan natten (det var vi innan också men liksom lite extra fokus på det nu) plus att vi stänger in oss i sovrummet på natten. Vips, inga olyckor inne!

Min andra hund var 6 månader när vi köpte henne. Hon tog lite tid med rumsrenheten i början. Tydligen är det inte helt ovanligt när de byter hem vid den åldern, att de "går tillbaka" lite i utvecklingen.
Din kommer dessutom från möjligen tveksam bakgrund och har bytt hem flera gånger på kort tid. Klart hon har svårt att komma till ro!

Försök tänk 8-veckors valp under en längre period så kanske ni kan komma in i nya och bättre rutiner!
 
Sv: Problem med mops.

För mig låter det som otrygghet och stress, troligen också hög grundstressnivå. Avgränsa utrymmet, rasta på samma plätt och fortsätt med att lyfta ut hunden så ofta det går. Undvik hetsiga lekar med de andra hundarna, bokläsning och annat som drar upp stressen.
 
Sv: Problem med mops.

Tillägg.

Jag skulle se det som positivt att hon gör ifrån sig "i smyg". Det betyder att du borde kunna påverka genom att alltid ha henne inom synhåll.
Om ni då kan få upp positiva rutiner och under en längre period undvika olyckor inne så borde hon förstå med tiden.
 
Sv: Problem med mops.

Kan ni inte köpa kompostgaller eller valphage och antingen ha henne i några få rum hemma (vet inte hur stort ni bor, men stäng av till sovrummen iaf) eller ha henne i kompostgallerhage när ni inte kan ha full uppsikt. Då hindrar ni iaf kiss i sängarna och "överallt".

Om ni lägger ut en tidning, kissar hon helst på den då? I så fall kan det kanske fungera om ni ser till att hon alltid har en "kisstidning" inne och sedan kanske t.o.m. tar med en sådan ut, så att hon faktiskt kissar ute och sedan låter bli att ge henne någon tidning inne, så att det blir lite tydligare ändå med var man bör göra ifrån sig? Jag vet inte, jag bara funderar.

Vi bor ganska stort, två våningar plus stor källare. Men har avgränsat ovanvåningen från mopsen. Tyvärr går ju barnen i rummen, och när det stått öppet är kisset/bajset garanterat där.

Och det blir lite tokigt att gränsa av för mycket, de andra hundarna begränsas till att antingen vara med, eller inte.

Tidning har jag tänkt på, men inte velat prova då det känns som om jag uppmuntrar henne att göra inne. Men jag ska prova.
 
Sv: Problem med mops.

Men jösses :eek:
Jag har full förståelse för att mopsen fick följa med hem.

Hur är hon "som person", känner du att hon är lättstressad och ängslig och att det kan vara en anledning - eller är det så att hon helt enkelt inte har förstått ute = rätt och inne = fel?
Har du tagit henne på bar gärning någongång, eller smyger hon undan när hon bajsar eller kissar inomhus? Kan du bli arg (eller ja... milt arg i alla fall, och visa att det inte är okey) om du kommer på henne på bar gärning?

Jag tänker att det första man provar med en hund som inte blir rumsren efter ordning, är att gå tillbaka till början. Gå ut fem gånger i timmen om så skulle vara, belöna kiss ute och håll stenkoll inte. Tänk valp.
Jag tror inte att du ska ignorera om hon kissar eller bajsar inne, det är nog bättre att säga ett bestämt "appappapp" och ta ut henne direkt.

Sen funderar jag också på hur många gånger om dagen det händer, hur många gånger om dagen hon bajsar (det låter som ganska många?). Är kisspölarna stora tömningar eller småstänk? Kan det vara så att hon markerar gentemot de andra hundarna?

Jag tror att det är så, att hon inte lärt sig. Så jag har kört "valp"-behandlingen - länge. Utan större resultat.

Och med boxern så håller jag med. Jag bara gapade och frågade om hon inte ifrågasatte VARFÖR hon fick ta hunden så tidigt? Men då sa hon att de ju bara ville ha hem hunden så fort som möjligt och var glada över att det blev tidigare.

Nog för att jag längtat efter mina tidigare hundar, men det har ju aldrig varit tal om att ta dem tidigare. Det här var ändå hennes sjätte eller sjunde stora hund, borde man inte veta då..?
 
Sv: Problem med mops.

Min tik blev inte rumsren först vid 6-7 månader, jag förstår hur jobbigt det måste vara för er! Min hund kissade inne men i stort sett endast i sängen en bra tid efter att hon slutat bajsa inne och kissa inne på andra ställen. Vi såg i stort sett aldrig när hon kissade utan precis som du så hittade vi bara den blöta fläcken i sängen när vi skulle sova. Det vi fick göra var att ta bort möjligheten att kissa inne, alltså stänga dörren till sovrummet. Jag läste att ni redan gör det men finns det kanske någon möjlighet att hålla hunden borta från soffan om hon kissar där också?
Vi gjorde också som så att vi helt enkelt fortsatte att behandla henne som en valp som inte var rumsren, d.v.s ut väldigt ofta. För oss fungerade det väldigt bra och när vi väl kom ihåg att alltid stänga dörren och dessutom var väldigt uppmärksamma på hunden så blev hon rumsren väldigt fort.

Angående löpet så skulle inte jag oroa mig så mycket, min hund blir en riktigt surtant vid löp. Vi löser det genom att hon inte behöver umgås så mycket med andra hundar då. Hon hade en liten bur som vi alltid har med oss vart vi än går. Där inne får hon vara ifred i lugn och ro, ingen får störa henne där varken hund eller människa. Det har fungerat bra för oss och för henne.
 
Sv: Problem med mops.

Hoppas du får svar av någon med erfarenhet av samma problem. Jag har inte det men vill ändå bidra med lite tankar, som förhoppningsvis kan vara till hjälp...

Som jag läser det så tror jag det är så svårt och enkelt att mopsen helt enkelt inte förstår konceptet rumsrenhet. Är man nödig gör man ifrån sig helt enkelt... Och lättas att känna efter om man är nödig är det ju inne när det är tryggt, lungt å varmt om rumpan.

Om hon inte visar tendenser till att hålla sig ute utan obeymrat även gör ifrån sig ute på promenaderna, så skulle jag försöka vara valpnitisk. Sätt ut hunden varannan timme ungefär, och varje gång den vaknar. Lugnt beröm varje gång hon gör ute.

Det som jag tror är jätteviktigt är att minimera hennes möjligheter att göra inne. Om hon har ställen som är mer använda som toalett än andra så spärra av dem. Se till att hon alltid är i samma rum som dig. Sätt henne kanske i en liten hage korta stunder, blir hon då nödig vill hon kanske inte göra precis där hon inte kan gå ifrån. Då kanske hon börjar gny eller visa tecken. Lyft i såfall ut och beröm lungt men rikligt att hon visade signaler. Servera också gärna hennes mat på ställen hon vill göra till toalett. Dom vill inte ha matplats och toalett på samma ställe så det kan ibland vara en liten hjälp för att "avprogrammera" toaletten.

Du får nog helt enkelt räkna med att behandla henne som en 8 v valp en lång stund framöver.

Jag har varit noga med att inte banna, utan mer tagit ett djupt andetag de gångerna jag sett det, och sedan lyft ut henne. Jag vill inte skälla på henne när hon inte verka veta vad som är fel. Däremot har jag berömt massor ute, och ibland belönat med godis.

Jag kanske ska visa lite missnöje utan att skälla. Typ det där "app-app-app" som jag annars använder när de är på väg att göra saker de inte får (typ hoppa upp i soffan, eller sniffa på bordet).
 
Sv: Problem med mops.

Börja om med träningen. Begränsa utrymmet o lämna henne inte utan uppsikt. Ut ofta o massa beröm när hon gör ifrån sig ute.
Jag skulle även göra en vetcheck.

Sen måste jag inflika att Blocket inte behövder vara dåligt. Båda våra är Blocket hundar, omplceringar. En renras o en blandras, båda okomplicerade utan olater.

Jag vet att Blocket kan innebära fynd och bra köp, absolut. Men just mina egna erfarenheter av djur där är väl inte de bästa. Så det var mina fördomar som styrde vad jag skrev.
 
Sv: Problem med mops.

För mig låter det som otrygghet och stress, troligen också hög grundstressnivå. Avgränsa utrymmet, rasta på samma plätt och fortsätt med att lyfta ut hunden så ofta det går. Undvik hetsiga lekar med de andra hundarna, bokläsning och annat som drar upp stressen.

Check!

Leka får hundarna inte gör inne (annat än kanske söka efter lite godisar). Och lite trickträning och huvudgympa såklart. Men de får absolut inte stressa upp varandra. Leka gör man ute.

Men vad menar du med bokläsning? :confused:
 
Sv: Problem med mops.

Du ska inte se det som att hon har det dåligt hos dig. Har hunden levt i stress tar det tid för den att landa och ändra sitt beteende.

Jag skulle:
  1. Behandla hunden som en valp. Dvs ut väldigt ofta.
  2. Begränsa hundens utrymme inne vid de tillfällen/situationer hon brukar göra ifrån sig inne.

Min omplacering började bajsa inne på nätterna. Jag hade en tråd här då och fick som råd att begränsa utrymmet. Det har hjälp massor!
Nu är vi dels lite extra noga med att hon verkligen gör sina behov innan natten (det var vi innan också men liksom lite extra fokus på det nu) plus att vi stänger in oss i sovrummet på natten. Vips, inga olyckor inne!

Min andra hund var 6 månader när vi köpte henne. Hon tog lite tid med rumsrenheten i början. Tydligen är det inte helt ovanligt när de byter hem vid den åldern, att de "går tillbaka" lite i utvecklingen.
Din kommer dessutom från möjligen tveksam bakgrund och har bytt hem flera gånger på kort tid. Klart hon har svårt att komma till ro!


Försök tänk 8-veckors valp under en längre period så kanske ni kan komma in i nya och bättre rutiner!

I början såg jag det som att hon fick det bättre. Mer utrymme än en tvättstuga, lekkompis som inte försökte ta livet av henne, och familj som hon får umgås med.

Men nu känns det som att det kanske just är allt ovanstående som stressar henne. Hon kanske behöver bo hos en äldre, utan barn och hund och som kan hålla full fokus på henne?

Men just det fetmarkerade du skrivit muntrade upp mig. Kanske kan jag orka lite till :laugh:
 
Sv: Problem med mops.

KL
Fy vad ledsen man blir, att det finns sådana idioter! TS, jag har också full förståelse för att mopsen fick följa med hem!!
Tycker att du fått bra råd men det kanske inte är helt fel att kolla så att hunden inte har UVI - det skulle ju heller inte märkas på en vanlig veterinärbesiktning. Lycka till med lilla mopsen!
 

Liknande trådar

Hundhälsa Hej Min valp på 12 veckor som har varit någorlunda rumsren (ca 0-4 olyckor om dagen), säger alltid till eller så ser man när han behöver...
Svar
4
· Visningar
808
Övr. Hund Hej! Eftersom jag är både en klant och ganska godtrogen blev jag pålurad en omplaceringshund som har orsakat mig mycket bekymmer. Det är...
Svar
19
· Visningar
2 310
Övr. Hund Jag har sälj annons ute på min hund sedan den 17 januari. Jag har fått tre svar. En som bor i samma stad som jag och som kör lastbil...
2 3 4
Svar
60
· Visningar
5 328
Senast: ako
·
Övr. Hund Vi har bestämt oss för att utöka familjen med en hund. Nästa år kommer jag påbörja en utbildning på distans och kommer då vara hemma...
3 4 5
Svar
83
· Visningar
5 902
Senast: Farao
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hotellrum eller stuga
Tillbaka
Upp