Problem med ögonen ?

G

glimmie

Pålla har haft problem med röda och rinniga ögon sen i sommras, antagligen fick hon väl någon ögoninfektion av flugorna eftersom att hon tar av sin flughuva fortare än jag hinner sätta på den :smirk:

Jag har haft ut veterinär 3 gånger av just den anledningen. Första gången fick hon en salva och ögonvatten som behandling i 2-3 veckor (i höstas) andra gången spolade dom tårkanalerna på henne (i vintras) och likaså nu, spolning av tårkanalerna en andra gång för ca 1 vecka sedan.
Nu senast var det nästan helt igentäppt.

Det värsta är att jag inte märkt någon som helst förbättring efter någon av veterinärbesöken, ska det vara så? Jag baddar hennes ögon med saltlösning varje dag för att få bort "klumparna" i ögonvrån.
Hur många gånger kan jag spola tårkanalerna? Är det överhuvudtaget någon idé att göra det igen? eller är det så att jag måste göra det igen eftersom att det var så igentäppt sist?

Har ni några andra tips, råd och idéer på vad det kan vara och hur jag ska göra för att lindra det?
 
Jag har spolat 4 ggr på min för att ögonen rinner. Men jag tyckte inte ögonen blev helt bra förens vet i samband med ögonspolning satt in antibiotika för ett virus i kroppen. Först då slutade det att rinna.
 
ahhh...men samtidigt borde man kanske lita på att veterinären vet vad dom gör? eller påpekade du att det måste vara något annat eftersom att det inte försvann?
 
Självklart ska man alltid lita på vet och jag menar inte att det kan vara ngt annat för dig.

Utan det jag talade om var efter egen erfarenhet med min egen häst. Men i det fallet tror jag att det var viruset som hade "ett finger med i spelet", eftersom det blev sån skillnad på resultat. Men det blev inte konstaterat av vet, kan jag tillägga.
 
Det låter skumt eftersom antibiotika bara är effektivt mot bakterier.

Vad gäller det här fallet tycker jag definitivt att man bör gå vidare. Att behandla gång på gång och däremellan spola tårkanalerna är inte tillfredsställande.

Har en ordentlig odling gjorts? Både bakterier och svamp angriper lätt ögats konjunktiva och kan vålla obehag under lång tid om inte rätt behandling sätts in. Det kan också röra sig om en allergisk konjunktivit eller ett syndrom som kallas keratokonjunktivitis sicca och innebär att hästen bildar för lite tårvätska. Det senare ger ofta upphov till återkommande infektioner i ögat.

Om tårkanalerna täpps igen med gång på gång kan en ordentlig munkoll och eventuellt röntgen av hästens skalle vara på sin plats.

Hoppas ni hittar felet och ett bra behandlingsalternativ!
 

Liknande trådar

Hästvård Min häst är född 2005 och är alltså 19 år. Jag har haft henne i 9 år. Hon kommer från Irland med okänd historia och har haft en del...
Svar
1
· Visningar
407
Senast: Sirap
·
Katthälsa Min Devon Rex drabbades av öroninflammation i slutet av oktober. Märkte det genom att han fick ont (drog sig undan) och att pupillerna...
Svar
19
· Visningar
957
Senast: Keb71
·
Hundträning Hej alla, Min maltipoo (hane, inte kastrerad) blir i år 4 år gammal och det finns en rad problem som jag tror bottnar i stress. Vet...
2
Svar
20
· Visningar
2 209
Senast: Acto
·
Katthälsa Har haft min katt i snart två månader och hon har haft lite problem med magen sen ett tag. När hon flyttade hit från katthemmet va hon...
Svar
13
· Visningar
625
Senast: Hazel
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp