Problem med osteochondros??

lisahjelmgren

Trådstartare
Då ska ni läsa detta. :) Har tidigare skrivit och berättat om min åring som har osteochondros i båda bakknäna. Upptäcktes dec-04 och fick diagnosen omedelbar operation alt. avlivning. Då det kändes lite väl drastiskt med en sådan brysk diagnos på en så ung häst rådfrågade jag två mycket meriterade veterinärer och beslutade att avvakta lite grand. Röntgades om efter 2 mån och fann då att de lösa benbitarna börjat fästa i leden igen/torkat upp och fick rådet att vänta till efter betet med operation. Han hade alltså haft uttalad osteochondros med flera lösa benbitar i bägge knäna.

Nu i veckan togs nya röntgenbilder och man fann då att förändringarna var så gott som borta! Mycket ovanligt med en sådan drastisk förbättring vad jag förstår, veterinären trodde knappt sina ögon, och jag vill nu därför dela med mig av mitt "recept". Detta är ju bara en enda häst och kanske inte så mycket att gå på men eftersom förbättringen är såpass drastisk och ovanlig kanske något annat föl/åring kan få hjälp. Ingen veterinär hade något råd om tillskott eller annat som skulle kunna hjälpa utan jag har fått lita helt på mig själv.

Eftersom han hade mycket ont den första tiden fick han gå ensam i mindre hage med bra underlag några veckor. Började ge honom Steel Joint (1dl per dag)som mineralfoder omedelbart efter den sorgliga domen. När smärtan lättat flyttades han in i hage med lugn kompis. Jag behandlade honom själv regelbundet med massage och healing vilket hjälpte bra -släppte på de muskulära spänningar som ofta uppstår vid osteochondros. Han fick även arnika och vallört den första tiden, arnika främst mot inflammation och vallört för att påskynda läkningen i skelettet.
Efter ca 2 mån köpte jag condroflex som bla innehåller glukosamin, chondroitin, curcumin, mangan m.m. Detta fick han under ca 6 veckor -sedan tog mina pengar slut... :smirk: Senare under våren fick han även tillskott av koppar under ett par veckor. Under betesperioden har han fått gå med en lugn häst samt fått följa med som handhäst ett par ggr i veckan. Har långsamt blivit bättre och bättre. Så mot slutet av sommaren började jag ge Flexijoint, som påminner mkt om condroflex i innehållet, och det ger jag fortfarande +Steel Joint som han fått hela tiden.

Veterinär har skrivit ut E-vitamin+selen och han får även B-vitaminer då det inte heller finns i Steel Joint.

Eftersom jag hjälpt honom med olika tillskott är det svårt att säga vilket som gynnat mest men kanske har samtliga fyllt en funktion. Även massage och healing har hjälpt mycket bra, han har tydligt visat uppskattning och jag har sett hur gallor blivit mindre samt muskulära besvär minskat.

Förhoppningsvis har jag kommit med förslag som kan hjälpa andra hästägare i liknande situationer. Kändes fantastiskt roligt när min veterinär ville föra mitt "recept" vidare till andra osteochondrosföl med förhoppningen att även de skulle slippa operation/avlivning.
 
Sv: Problem med osteochondros??

Vad kul att den blev bra!
Jag har hört mycket bra om just steel joint men det är säkert som du skriver att allt har nog gjort sitt.
GRATTIS! eller vad man nu säger ;) :p
 
Sv: Problem med osteochondros??

Fast de flesta osteochondros/osteochondrit förändringar i bakknäet på hästar upp till ett år läker ut om de får en lämplig foderstat= sparsamt med fodermedel som ger höga blodsockernivåer, inte drivs för fort i tillväxt och en adekvat mineraltillförsel.Det finns toppgaloppörer som såg fullständigt rysliga ut i lederna som små. Så is i magen behövs om ens föl får detta. HH
 
Sv: Problem med osteochondros??

Jo vissa blir bra, har jag förstått i efterhand, men min såg rent bedrövlig ut och eftersom prognosen inte var så bra -och flera erfarna veterinärer har sett röntgenplåtarna -så ville jag få dela med mig av min erfarenhet. Diagnosen löd "Om du väljer att operera så har han möjligen 60% chans att bli brukbar, om inte du väljer operaton är han inget att spara på." Den här veterinären hade väl fel men risken är ju att det finns fler hästägare än jag som för höra samma ord... det var en flitigt anlitad veterinär dessutum. Dessutom så är det ju jättebra om man slipper operation.
 

Liknande trådar

Hundhälsa Med min förra hund var jag ofta hos veterinären pga oturshund, så jag har liksom koll på hur det brukar gå till. Mina nuvarande hundar...
Svar
19
· Visningar
2 051
Senast: McFlurry
·
Hundhälsa Vi i vår familj har under hösten hamnat i en fasansfull situation, som gjort och gör mig så upprörd och ledsen. Den 20:de september i år...
14 15 16
Svar
311
· Visningar
22 310
Hundhälsa En lång historia. Malinois hane på nu snart 2år som förra året i oktober fick svårt att gå på hårda underlag. Testade vila en vecka...
Svar
10
· Visningar
1 417
Hundhälsa Hej kära buke! Flera år sedan jag skrev sist men nu behöver jag ventilera. Min underbara lilla dansksvenska gårdshundstik på 9 år blev...
Svar
11
· Visningar
2 421
Senast: NotlikeI
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Vikten av unghästbete
Tillbaka
Upp