Problem ponny

N

Nova1

Vad ska man göra åt en ponny och dens ägare. Det började förra året i november månad. Vi flyttade upp hästarna från betet till vinterhagarna. Till början funkade allt bra i hagen det var lugnt inget bråk. Men så i november började problemet bryta ut märkte på min hästs humör ändring, han var jätte stressad när man red och i boxen. Ett ridpass kan gå ut på att lugna ner honom så man kan jobba honom min skötare har svårare att få honom lugn så jag har haft lite lektion för henne så hon vet lite mer hur hon ska göra. Rida ut är lika dant han är stressar och hel hysterisk. En blandning av stress panik hysteri har man under sadeln jätte jobbigt så lika dant där kan det gå ut på att lugna ner honom. Så nu till den hemska vidriga ponnyn som är problemet för min häst. Har märkt på ponnyn att den inte har riktigt normalt beteende den får hel psykade utbrott mot dom andra hästarna i hagen. Han kan börja jaga dom för inget ting dom andra hästarna har inte bråkat med honom utan han bara får dom utbrotten. Sedan får han hel knäppa lek psykade utbrott då ska han leka med dom andra han väljer ut en som han vill leka med och nästan alltid tvingar han den andra ponnyn att leka med honom. Han går på hela tiden den andra ponnyn som han har valt att leka med biter i täcket jagar den mm. Ponnyn säger nej visar det hela tiden att den inte vill sparkar bakut men han skiter i det utan forsätter att gå på så kan han hålla på i en halvtimme eller tills det blir tråkigt då kan han välja ut en annan å gör lika dant med den för inte säkert den ponnyn heller vill leka med honom. Vid lunch fordringen blir han hel galen han kan jaga dom andra ponnyerna fast dom inte utger något hot mot honom utan dom står vid sin foderhäck och äter. Men har sett flera gånger hur han kan bli hel knäpp och jaga bort dom andra ponnyerna när dom står och äter vid sin foderhäck. Han är jätte vakande över sin hög med hö mer åt psykade vaktande.

Min häst som inte är en ponny blir jätte stressad av det här beteendet från den ponnyn. Och dom andra ponnyerna i den hagen blir oroliga med av det beteendet. Min häst är jätte känslig och blir lätt stressad mm. Är det något som stör honom så visar han det tydligt det för mig. När jag har honom uppbunden i gången står han och rycker i linorna eller står och slår med huvudet upp och ner så gör han aldrig annars. Han kan stå och dra så mycket så att panikhakarna i linorna utlöser sig. När dom andra i stallet kommer fram och ska hälsa och gosa med honom lite så blir han jätte sur och irriterad och visar att han inte vill bli röd av dom så han buffar med mulen på dom så dom oftast flyger bak. Så brukar han annars aldrig göra utan börjat med det sedan i november. Han brukar älskar att få uppmärksamhet älskar att visa upp sig är en riktig mallig och fåfäng av häst.

Nu är det bara inte jag som tycker att deras ponny är jobbig utan dom andra som har sina ponnyer i den hagen med tycker med att han är hemsk ponny.
Och det här har tagits upp med ponnyns ägare om dom säger bara att han är ju inte dum och elak ponny han gör ju inget då blir man fundersam hur dom tänker när flera tycker likadant som mig. Dottern som rider ponnyn har berättat för mig med att deras ponny gick med en annan häst innan dom flyttade till det här stallet som dom står i nu. Och den hästen som ponnyn gick med var jätte elak mot honom så han var psykiskt knäckt sa hon. Så min tanke blev då inte undra på att han är hel psykat knäpp nu efter det som hände för djur blir aldrig sig riktigt sig själva efter sådant.

Nu så vågar inte ponnyn att jaga eller försöka leka med min häst efter som min häst är en stor och dominant av sig. Så det är inget problem för honom utan ponnyns psykiska beteende som är problemet för min häst.

Är det någon som vet vad man ska göra åt det här. För min häst mår jätte dåligt av det och dom andra ponnyerna gillar inte det heller. Ingen av dom andra hästarna i den hagen klarar inte av att handskas med han psykiska beteende för det är så annorlunda för dom inte normal beteende.
 
Sv: Problem ponny

Jag skulle satt problem ponnyn i egen hage brevid den andra hagen då har han ju ändå möjlighet och se de andra men kan inte jaga dom.
 
Sv: Problem ponny

Jag tycker det låter som ett högst normalt häst-beteende. Flytta din häst till en annan hage om du inte är nöjd skulle jag säga.

Något som ni kanske bör se över verkar ju dock vara 1. att hagen är stor nog för antalet hästar
2. utfodrings rutiner - dvs att ni ser till att fodra på flertalet skilda ställen och att det alltid finns minst en hög grovfoder mer än hästar i hagen alt. att tex ha ett lågvärdigt ensilage dygnet runt.
 
Sv: Problem ponny

Jag tycker det låter som ett högst normalt häst-beteende. Flytta din häst till en annan hage om du inte är nöjd skulle jag säga.

Något som ni kanske bör se över verkar ju dock vara 1. att hagen är stor nog för antalet hästar
2. utfodrings rutiner - dvs att ni ser till att fodra på flertalet skilda ställen och att det alltid finns minst en hög grovfoder mer än hästar i hagen alt. att tex ha ett lågvärdigt ensilage dygnet runt.

Hagen som dom går i är stor nog för 4 hästar dom har gott om plats att springa. Och vi ger en extra hög med hö och vi har även placerat ut foderhäckarna bra bit ifrån så dom inte står för nära varandra när dom äter. Tjejen som ägaer ponnyn har själv sagt att han inte blev sig själv efter den hästen knäckte honom psykiskt,hans beteende är inte normalt. En normal häst anfaller inte hästar som står flera meter bort dom utger inget hot och dom har inte bråkat med honom. Vi andra hästägare i den hagen har sett det flera gånger att han gör så och det är inte normalt. Ingen av dom andra hästarna är elak mot honom.
 
Sv: Problem ponny

Jag skulle satt problem ponnyn i egen hage brevid den andra hagen då har han ju ändå möjlighet och se de andra men kan inte jaga dom.

Problemet är att vi bara har några sjukhagar tomma och dom är inte stora. Men dom kan se andra hästar när dom står i dom.
 
Sv: Problem ponny

Jag tycker det låter som ett högst normalt häst-beteende. Flytta din häst till en annan hage om du inte är nöjd skulle jag säga.

Något som ni kanske bör se över verkar ju dock vara 1. att hagen är stor nog för antalet hästar
2. utfodrings rutiner - dvs att ni ser till att fodra på flertalet skilda ställen och att det alltid finns minst en hög grovfoder mer än hästar i hagen alt. att tex ha ett lågvärdigt ensilage dygnet runt.


Jag håller med dig helt och hållet. Det låter som att ponnyn är väldigt ranghög, så jag tycker att antingen flyttar du din häst till en annan hage eller så pratar du med ägarna av ponnyn och försöker komma på en lösning. Ser inte detta som ett jätte stort problem utan helt enkelt flytta på någon av hästarna.
 
Sv: Problem ponny

Prata med ägarna och se om dom inte kan trän horsemanship med ponnyn...
kanske låter som ett konstigt förslag men vi hade en häst som var gätte dominant och vägrade att dom andra hästarna skulle få äta i fred m.m
men vi tog oss tid att stå kvar i hagen medans han åt i sin hög om han attackera dom andra gick vi emellan och mottade bort honom till baka till sin hög.på så sätt skulle man kunna gör med ponnyn med men att han får stå och vänta tills dom andra står lungt vid sin hög.så låter man honom få gå fram till sin hög sisst och lägger den öronen bakåt när nån (du,hästar) går förbi så kör man bort honom från högen,
väntar tills han lugnat sig och sedan bjuder honom att komma tillbaka till högen.
låter lustigt jag vet men oftast är det matfixering och brist på respekt som kan orsak sånt.;)
 
Sv: Problem ponny

Det är precis så hästar beter sig. ( iafall under dom 20 år jag har varit i kontakt med dom ) Ranghöga hästar jagar ranglåga hästar. Vissa är mer agressiva och andra mindre.

varför delar ni inte upp hagen om ni bara har en ? det är helt självklart att ingen av hästarna ska stå i en sjukhage. Ditt slutalternativ som du har är ju att flytta din häst.
 
Sv: Problem ponny

jag känner igen de! det är likadant för mig och min ponny. han har blivit helt hysterisk och sur:confused: detta började när en isis kom till stallet och började bossa omkring med min ponny:cry:
 
Sv: Problem ponny

Hej !
Jag har en ponny som är exakt likadan som den ponnyn du beskriver. Han kan göra oprovocerade utfall mot de andra hästarna och jaga dom hur länge som helst. Detta skadar både de andra hästarna och den hästen som jagar.
Jag flyttade över min häst i en hage så han fick gå själv och han har aldrig mått bättre. Eftersom han e så himla ranghög så är han oerhört upptagen med att jaga bort de andra hästarna från sin mat än att äta sin egen. Han trivs helt enkelt inte med att gå med andra hästar. Mitt råd e att försöka göra en hage stor nog för en häst och låta den "ilskna" ponnyn gå där. Men han måste ju såklart se de andra hästarna. Min ponny blev iaf som en helt annan häst när han fick gå själv och nu är han inte alls arg och orolig längre och alla hästarna blir nöjda :)
 

Liknande trådar

Hästhantering För cirka 5 månader sen köpte vi dotterns första ponny, "världens tryggaste och snällaste barnponny". Provridningen gick ok, dottern var...
Svar
13
· Visningar
3 117
Senast: Mabuse
·
Hästhantering Hej! Jag har sedan ett tag tillbaka varit medryttare på ett äldre sto som trots sin ålder är väldigt pigg och glad i ridningen. Hon går...
Svar
6
· Visningar
443
Senast: tessan.g
·
Träning hej, har haft min ponny som är från irland i snart två år (blir 8 i år) o i början var han livrädd för bommar på marken, alltid jätte...
Svar
9
· Visningar
1 522
Senast: sorbifolia
·
Hästhantering Min häst visade idag att han har grov separationsångest på tävling när hans hagkompis är på samma tävling. Det är inget beteende han...
Svar
8
· Visningar
1 386
Senast: Ajsing
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp