Bukefalos 28 år!

C

CCorneliaa

Det har nu gått precis ett år sedan jag köpte min maxade D-ponny.
Jag köpte honom eftersom att han var så väldigt lugn och snäll, en ponny som man alltid kunde lita på sa ägarna. Alltid lugn utomhus och brydde sig aldrig om något.

Nu är han inte lugn längre. Han är rentav hemsk att rida ut på. Han blir ofta väldigt stressad när man börjar trava när man rider ut tillsammans med någon och han hamnar lite längre bak. Då kör han upp huvudet börjar takta åt sidan och försöker dra i gallop.
Tidigar har folk kunnat starta gallopera framför honom och jag har fortfarande kunnat skritta honom på långa tyglar lugnt utan problem.

Kommer man ut på fälten där vi alltid har kunnat gallopera lugnt och sakta i kontroll så lättar han i framdelen, kastar sig runt och skriker. I början gjorde han nog det för att han ville springa, nu känns det inte så längre. Han känns bara jättestressad och nervös, inte alls ivrig och glad för att få gallopera.
Jag tror att han har problem med att komma ut på fält, att det är så stort. Han stod tidigare i stan och där finns det ju inte så många.
Men nu har han börjat bråka på små skogstigar också.
Han taktar, försöker slå sig fri från bettet och är stressad.

Det började i höstas och har bara blivit värre och nu vill jag inte längre rida ut på honom.
Alla säger till mig att jag måste bli arg på honom och ta tag i honom.
Jag försöker men han är stor och väldigt kraftig och jag är ganska liten, så han reagerar inte.

Vad tycker ni om det här? Har ni tips som kan peppa mig att bli arg och få honom att sluta med det här?
 
Sv: Problem!

Jag kan känna att eftersom det kom så plötsligt och han var så lugn och snäll innan så tycker jag du ska först be en sadelutprovare kolla att sadeln ligger bra. Sedan skulle jag följa upp med ett besök från en equiterapeut som kan gå igenom hästen så den inte har några spänningar eller ömma punkter. Han kan ju ha sträckt sig i hagen som du inte märkt som påverkar hans humör.

När du gått igenom det och ingen av dom hittat någonting som skulle förklara hans beteende, så ta hjälp av en duktig tränare som kan hjälpa dig ta tillbaka kontrollen över situationen.

Lycka till :)
 
Sv: Problem!

Jag håller med A. Se även över foderstatet och hur mkt din ponny faktiskt arbetar. Överskottsenergi? Dessutom blir många hästar en hel del nippriga över vinterhalvåret men det kan rätta till sig framåt våren/sommaren. Ta hjälp av en duktig tränare som kan följa upp er och hjälpa till med dressyr och markarbetet och kanske en skicklig stallkamrat som kan tänka sig att rida ut 1 gång/vecka för att försöka få ordning på läget samt kanske vågar sätta honom på plats utan att göra honom ännu mer stressad.

Men som sagt försäkra dig först och främst om att hästen är frisk och inte har ont ngnstans samt att utrustningen sitter som den ska.

Lycka till!
 
Sv: Problem!

Hej!
Har två sadlar, en dressyr och en hopp. Rider ut i båda så sadeln är det nog inte. Ska flytta till ett nytt stall på lördag och vi får se hur det går då.
Kom på att han nu har fått bytt hage till en större, men där är bara en gammal ponny som aldrig gör något. Så han står mest stilla i hagen, innan har han sprungit runt mest hela tiden. Så det kan det kanske vara?

Han är jättesnäll att hantera på backen, där har han blivit bättre. Jättelugn lyssnar bra, lite stark om han hittar gräs och sånt men så är ju alla.
 
Sv: Problem!

Har en i stallet som rider ut på honom 1 gång i veckan. För henne är han jättesnäll och lugn, säger hon.
Men hon har nästan bara ridit fullblod så jag antar att hans små bråk inte är någonting för henne.
 
Sv: Problem!

Han kan inte ha magnesiumbrist då? vissa hästar blir helt tossiga när de får för lite magnesium men är fortfarande lika snälla på marken. Värt att prova tkr jag!
 
Sv: Problem!

Men bara för du rider ut i två sadlar så utesluter inte det att båda kan sitta fel. Han kan ha musklat om sig under den tiden du har haft honom. Skule för säkerhets skull ta ut en sadelprovare iaf som kollar igenom båda, dom är inte så jättedyra.

Som någon annan sa också att se över foderstaten är jätteviktigt och enda sättet att göra det är att ha en hö analys. Hade själv ett hö som var så otroligt mycket mer energirikt än jag trodde och jag hade en riktit nipprig häst under ett par månader.
 
Sv: Problem!

Har en i stallet som rider ut på honom 1 gång i veckan. För henne är han jättesnäll och lugn, säger hon.
Men hon har nästan bara ridit fullblod så jag antar att hans små bråk inte är någonting för henne.

det spelar ingen roll hur han beter sig med henne det är ju dock du som ska kunna rida honom inte din kompis.
jag hhar en valack som var likadan när jag köpte honom, men det var 11år sedan nu. han var jätte mysig när jag provred men när fick hem honom så blev han helt galen han bara skenade hela tiden. vi kom kanske 40 m sen skenade han hem. men jag provade med att byta bett och det fungerade på honom. men det är ju inte säkert att det funkar på din häst. jag fick honom med ett pessoa bett men bytte till ett vanligt bett med kopparrullar
 
Sv: Problem!

Alla pratar jättemycket om detta med "ledarskap" på marken men man glömmer att man måste visa ledarskap som ryttare också. En häst som rids överlämnar ju kontrollen till sin ryttare och en häst vill kunna lita på sin ryttare helt enkelt.

Spontant när jag läser vad du skriver så tycker jag att ni verkar ha hamnat i en ond cirkel, han stressar upp sig och du blir stressad och rädd, då blir han mer stressad för att han känner av det, osv osv. Det faktum att han är lugn under en annan ryttare (med, antar jag, samma utrustning??) pekar på att problemet ligger mellan dig och honom, inte i utrustning eller smärtor hos hästen eller något annat som man kan göra en "quick fix" med.

Du säger att du inte längre vågar rida ut på honom - kan du inte låta bli det då? Träna på banan ett tag och sen när du börjar rida ut tar du KORTA turer, t ex 5 minuter t o r, och utöka sakta, backa tillbaka om du känner att han börjar stressa upp både sig själv och dig igen. Ta ett steg framåt när det går bra.

Skriver detta för att jag har haft perioder som "rädd ryttare" där jag har varit skraj för vissa hästar/situationer och jag vet mycket väl hur man själv påverkar hästen, det är ett mönster man måste ta tag i och bryta av helt enkelt.

Tycker du skulle försöka jobba så, om det går.

Lycka till! :banana:
 
Sv: Problem!

Alla pratar jättemycket om detta med "ledarskap" på marken men man glömmer att man måste visa ledarskap som ryttare också. En häst som rids överlämnar ju kontrollen till sin ryttare och en häst vill kunna lita på sin ryttare helt enkelt.

Spontant när jag läser vad du skriver så tycker jag att ni verkar ha hamnat i en ond cirkel, han stressar upp sig och du blir stressad och rädd, då blir han mer stressad för att han känner av det, osv osv. Det faktum att han är lugn under en annan ryttare (med, antar jag, samma utrustning??) pekar på att problemet ligger mellan dig och honom, inte i utrustning eller smärtor hos hästen eller något annat som man kan göra en "quick fix" med.

Du säger att du inte längre vågar rida ut på honom - kan du inte låta bli det då? Träna på banan ett tag och sen när du börjar rida ut tar du KORTA turer, t ex 5 minuter t o r, och utöka sakta, backa tillbaka om du känner att han börjar stressa upp både sig själv och dig igen. Ta ett steg framåt när det går bra.

Skriver detta för att jag har haft perioder som "rädd ryttare" där jag har varit skraj för vissa hästar/situationer och jag vet mycket väl hur man själv påverkar hästen, det är ett mönster man måste ta tag i och bryta av helt enkelt.

Tycker du skulle försöka jobba så, om det går.

Lycka till! :banana:

Hej!
Jo hon harr samma utrustning och då går det som sagt jättebra med allt.
Det känns precis som du säger som att vi har för dålig kommunikation. Kan det vara en ide att leda ut honom då han ju är mycket bättre från marken och sen rida samma sträcka?
 
Sv: Problem!

Hej!
Jo hon harr samma utrustning och då går det som sagt jättebra med allt.
Det känns precis som du säger som att vi har för dålig kommunikation. Kan det vara en ide att leda ut honom då han ju är mycket bättre från marken och sen rida samma sträcka?

Absolut. Jag är mycket för att umgås med hästen ifrån marken, tycker att man får helt nya infallsvinklar då. Om han funkar ifrån marken så kan du leda honom förbi saker som stressar honom osv. Kanske t ex träna på banan en stund, hoppa av och ta honom på en liten promenadrunda? Sen nästa gång rida den rundan?

Viktigt är att du tar det i DIN takt så att du klarar av honom och ni kan återskapa ett förtroende för varandra.
 
Sv: Problem!

Det låter ju bra!
Vi ska flytta till ett nytt stall på lördag, kanske lite dåligt tillfälle men vi bestämmde det innan problemen var så stora.
Kanske kan det få honom att få nytt förtroende för mig?

Först går vi hur som helst runt där, tittar runt stallet och ser till så att han lär känna omgivningen och kan hitta hem.
Sedan kan vi gå på längre upptäcktsfärder och såklart kommer vi att rida i ridhuset en hel del!
 
Sv: Problem!

Våran valack vi köppte va super lugn och fin att hålla på med och rida,Sen när vi fick hem han så slog det slint, tänkte sälja han men det kan jag ju inte göra jag har ju tagitt åt mig han så då måsste jag ha tålamod,det tog ca 3månader innan han slutade med detta för allt va nytt mm,
 
Sv: Problem!

Hmm...
Fast allt är ju knappast nytt för honom nu när han har stått här ett år. Så med honom är det nog något annat.
 
Sv: Problem!

Har ni något tips nu när jag ska flytta honom i helgen?
Han är ju snäll i hanteringen (förutom lite bråk med lastningen) men kommer antagligen att börja bråka en del eftersom han gjorde det när jag köpte honom och när jag var på ridläger en vecka.

Hur tycker ni jag ska göra?
När ska jag börja rida honom på det nya stallet? Redan 1-2 dagen, eller inte förrän om flera dagar?
 
Sv: Problem!

Har ni något tips nu när jag ska flytta honom i helgen?
Han är ju snäll i hanteringen (förutom lite bråk med lastningen) men kommer antagligen att börja bråka en del eftersom han gjorde det när jag köpte honom och när jag var på ridläger en vecka.

Hur tycker ni jag ska göra?
När ska jag börja rida honom på det nya stallet? Redan 1-2 dagen, eller inte förrän om flera dagar?

Eftersom du har haft problem och blivit nervös för att rida honom ute skulle jag gå promenader första veckan, visa honom runt och bara mysa. Sen kan du rida.
(Ridhuset kanske du kan rida i ändå? Men ute skulle jag ta promenader.)
Allt kommer att kännas nytt o annorlunda för honom, ingen mening med att lägga till att han känner att du är spänd. Har du bestämt dig för att inte rida ut så slappnar du av.
 
Sv: Problem!

hann bara läsa en del, om att har är hemskt att rida ut på, rid ut oftare.
 
Sv: Problem!

Han kan inte ha magnesiumbrist då? vissa hästar blir helt tossiga när de får för lite magnesium men är fortfarande lika snälla på marken. Värt att prova tkr jag!


Hur kan det vara så(har själv en häst som blivit "tossig" vid uteritt?
Finns det speciellt tillskott med bara magnesium eller finns det i något annat?
 

Liknande trådar

Ridning Hejsan! Nu har jag läst igenom några som har liknande problem här på buke. Dock skiljer sig min historia något från de andra. Jag...
2
Svar
21
· Visningar
2 537
Senast: Roheryn
·
Träning Hej! Jag har nu haft min häst i ett par år så vi känner varandra väldigt väl. I början kunde vi inte rida ifrån gården eller rida ut...
Svar
6
· Visningar
883
Senast: Lutten
·
Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
93
· Visningar
8 747
Senast: Juli0a
·
Hästhantering Köpte en ny häst i veckan (unghäst). Den är inte jättehanterad men snäll. Kan lyfta hovarna utan problem osv. Den går på bete med mina...
2
Svar
23
· Visningar
3 810
Senast: MiniLi
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Köpa ponny med pålagringar SI-led?
  • WE-tråden
  • Ridskoleryttare

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp