Bukefalos 28 år!

Sv: Problem!

Våra små hästar blir absolut prilliga redan på en liten mängd kraftfoder. Havre är absolut inte till att tänka på - det blir kaos. Vissa hästar är dessutom överkänsliga för havre. Betfor - varför ge socker till hästen? Våra hästar rids ung lika mycket som din och i deras värld är det uppenbarligen inte särskilt ansträngande. Vanliga hobbyhästar går sällan mer än så - överutfodring går antingen till "huvudet" eller till fetma som leder till mag och hovproblem. Naturligtvis ska man hålla koll på utrustning och ev sträckning också men jag skulle ta bort det mesta av kraftfodret och öka mängden grovfoder. Det är ju gräsätare vi har:))
 
Sv: Problem!

Skrev förresten fel han får 1,5 kg müsli.
Han fick samma av förra ägarna och de hadde honom i flera år och då var han ju lugn.
Det är ju inte heller så att han är pigg när man är ute, bara stressad. På ridbanan är han riktigt seg.
 
Sv: Problem!

1,5 kg är ju mer än 1,5 liter. Jag vidhåller att det är alldeles för mkt.
Att han fick det hos förra ägaren betyder inte att det är rätt att ge honom det nu. Fodermängder måste ändras kontinuerligt efter vad hästen behöver för tillfället. Mängderna kraftfoder beror främst på vilken "kraft" höet ger och det kan skilja mycket mellan leveranserna. Nu märker du ju att han är prillig. Varför tar du inte bort större delen av kraftfodret? Det är inte farligt. Och du märker snart om det hjälper eller inte. Det är absolut den enklaste vägen till lösningen, till att börja med.
Att hästen är seg på ridbanan tyder snarare på att han tycker det är trist än på att han får lagom mängd kraftfoder.
 
Sv: Problem!

Att leda ute och sen rida tror jag funkar jättebra.
Min polle gick inte att rida ut på själv när jag fick honom. Jag ledde honom samma sträcka i skogen flera dagar.
Sen kunde jag hoppa upp i skogen och rida hemvägen.
Snart kunde jag rida hela sträckan och sen gick det bra att rida överallt.
Skulle du inte kunna rida med din medryttare, om hon rider din häst och du rider någon annan, så kan du se hur han beter sig. Det kan ju vara skönt att se att han faktiskt kan bete sig väl.
Sedan nästa gång kanske ni kan byta, så rider du din ponny och har med dig medryttaren som stöd.
Det hjälper väldigt mycket att ha någon som kan "prata dig igenom" problemen, någon som säger vad du ska göra där och då, annars blir det så lätt att man låser sig.
Slutligen, håll hästen sysselsatt när du rider ut. Rid dressyrövningar (typ öppna, slta, skänkelvikningar etc).
Det är också bra att rida rakt ut i skogen. Undvik fält och rid där det inte ens finns stigar. Då måste han lugna sig och se sig för (de kan stressa de första minutrarna ifall de inte är vana vid knepig terräng, dock.)
Lycka till!
 
Sv: Problem!

Skrev förresten fel han får 1,5 kg müsli.
Han fick samma av förra ägarna och de hadde honom i flera år och då var han ju lugn.
Det är ju inte heller så att han är pigg när man är ute, bara stressad. På ridbanan är han riktigt seg.

Det är inget kriterium att maten är tillräcklig p.g.a. att han är seg på dressyrbanan, visar bara att han inte har något intresse för det. Vi har en häst här i stallet som segar på ridbanan men som kan bli skvatt galen om han får komma ut, det är bara intresset som falnar.

Jag håller kvar på att det är alldeles för mycket foder. Du som hästägare måste tänka efter själv när det gäller foder o.s.v. Inte ska du gå utefter det de andra gjorde innan dig, det är inte bra att göra saker "därför att"- de påstår att hästen var lugn och snäll och allting är relativt, hästen kan ha varit hanterbar för dem eftersom de är vana att han var på ett visst sätt. Du kanske är mindre erfaren är därför blir han het i dina ögon?
Som föregående talare sa: du kan minska på fodret, hästen dör inte av det.
 
Sv: Problem!

Hej,känner igen mej,att vara rädd förstör lixom det roliga..
men jag håller ändå med tjejen som tyckte du ska rida ut mer,kolla i nya stallet om det finns ngn trygg häst att följa med ut,utan krav,bara skritta på halvlång tygel,å försöka andas..ler..
sen när ni vart ute å det går fint(om det funkar),så ta samma runda,gärna en kort nära stallet...:)
lycka till ...
 
Sv: Problem!

Då undrar jag hur mycket ni tycker att jag ska ge honom! :idea:
Ni känner honom ju inte och vet inte så mycket om honom så jag vet att det kan vara svårt säga men på ett ungefär.
Har frågot 3 hästkunniga personer som själv haft häst i över 20 år och alla säger att han får ganska lite mat. Tittar man runt på resten i stallet så får de ungefär dubbelt så mycket.

Kan det vara en idé att ge honom mer lika mycket kraftfoder fast med mindre havre i. Vi minskade den lite nu för några dagar sedan och då blev resultatet en arg häst som springer runt och slår i dörren för att han vet att han ska få mer mat.
 
Sv: Problem!

Hej!
Han äter 7 lkg hö om dagen, 1,5 liter müsli (70 % havre i), 1 liter betfor och 3 dl linfrö gröt om dagen.

Och du undrar vad problemet är!?

Bara för att förra ägaren gav henne det betyder ju inte att det funkar nu oxå. Hon hade kanske ett hö med jätte lågt energivärde och du har ett med jätte högt. Då blir det ju lite fel, eller hur?

Min ponny (maxad d, som kan vara ganska svårfödd)som är i full tävlingskondis äter 8kg hö och 5dl musli (mot dina 1,5kg...)och det är hon nästen lite väl rund på!!

Uppenbarligen har ni ju problem så vad förlorar du på att prova att minska rejält på kraftfodret?
 
Sv: Problem!

Då undrar jag hur mycket ni tycker att jag ska ge honom! :idea:
Ni känner honom ju inte och vet inte så mycket om honom så jag vet att det kan vara svårt säga men på ett ungefär.
Har frågot 3 hästkunniga personer som själv haft häst i över 20 år och alla säger att han får ganska lite mat. Tittar man runt på resten i stallet så får de ungefär dubbelt så mycket.

Kan det vara en idé att ge honom mer lika mycket kraftfoder fast med mindre havre i. Vi minskade den lite nu för några dagar sedan och då blev resultatet en arg häst som springer runt och slår i dörren för att han vet att han ska få mer mat.

Jag känner inte hästen och jag vet inte värdena i ditt foder så jag kan inte uttala mig om exakt hur mycket han ska ha.

När du minskar maten så minskar du den succesivt under en längre tid. Hästen kommer knappt att märka minskningen- får hästen tillräckligt med grovfoder så klagar de inte heller.

Att ge hästen lika mycket mat men med att annat kraftfoder är inte heller lösningen- det tillgodoser inte hans behov då. Hästar måste ha en balans i sin kost som ger dem all näring och vitaminer de behöver- vilket du aldrig kommer att få reda på om du bara ger hästen lite mindre havre på måfå. Foderlära är en hel vetenskap! Se till att göra en höanalys och ring en foderrådgivare som kan hjälpa dig.
 
Sv: Problem!

Jag har skrivit tidigare i tråden och gett dig ett förslag på mängd kraftfoder. Om han surar över att han inte får mer musli så strunta i det. Ge han inte mer, har du gjort det eftersom du skriver "slår i dörren för att han vet att han ska få mer mat"? Det låter som om han bestämmer sin egen mat. Han får ge sig till tåls och foga sig. Det är ju inte han som bestämmer, eller är det det?
Nåja iallafall så kan du väl pytsa i lite morötter istället så får han nåt att tugga på om du har svårt att lyssna på när han bråkar. Och se till att det finns hö i boxen som han ta direkt efter att kraftfodret är uppätet. Finns det så i nuläget?

Och nej jag känner inte din häst men utifrån din beskrivning av problemet så säger jag återigen: Att börja med att ändra på KRAFTfodret är det enklaste till att börja med. Och då måste du ändra för en längre period, inte bara några dagar.
 
Sv: Problem!

Han får hö samtidigt som kraftfodret så det har han.

Nu har jag ett nytt problem istället...
Jag vill gärna testa att sänka kraftfodret eftersom att jag har fått så många bra argument. Men, min mamma säger nu att han egentligen skulle behöva mer eftersom att han ska ju vara i form för att tävla och eftersom att han måste tränas upp ordentligt nu eftersom att han fått lite dålig kondition.
Jag förstår inte varför han måste ha mer müsli om han ska tränas mer, speciellt inte när ni nu säger att han har mer än han behöver.
Jag bryr mig inte heller om, om han är i dålig kondition. Helst vill jag bara "lalla" runt i skogen och ta det lugnt. Men enligt mamma är det en häst som behöver tävlas (???) och tränas, även om jag inte har intresset. Vill jag inte tävla honom kan jag lika gärna ha en gammal travare och det vill jag inte! Inget illa ment mot travare, jag vill ha kvar min ponny och byter honom inte ens mot ett halvblod som går svår dressyr.

Nu blev det lite rörigt...

Nåja ska försöka övertala henne så gott jag kan och fortsätt komma med bra förslag osv.

Till månFare:

Har för mig att du skrev att han ska ha 2/3 mindre müsli. Menar du då 0.5 kg?
 
Sv: Problem!

Kan tillägga att han blivit mycket lugnare nu, men vi har inte ridit ut ännu (flyttat till nytt stall).
 
Sv: Problem!

Kan tillägga att han blivit mycket lugnare nu, men vi har inte ridit ut ännu (flyttat till nytt stall).

Hoppas det håller i sig=)

Mitt stora hbl i full tävlingskondis står som sagt på massor med (bra) hö och bara lite krubbskrammel.
 
Sv: Problem!

Du är kanske yngre än jag trodde från början...hmm. Förlåt min kanske något skarpa ton i tidigare inlägg.. Hur gammal är du?

Verkar vara lite svårt för dig att sätta ner foten och stå upp för din egen vilja. Är det många som talar om för dig hur det egentligen "bör / ska vara" vad gäller din häst? Vad jag vet finns det ingen häst som "måste" tävlas utan det är ägaren/ryttarens egen känsla och vilja som ska styra. Om du inte vill så kan jag inte se varför du ska hålla på med tävlandet.
Min åsikt är att du ska tävla för din egen skull, inte för att uppfylla mammas drömmar som hon kanske hade när hon var ung. Men jag kan förstå om det kan vara svårt att sätta emot och säga Nej. Har du pratat med din mamma om detta? Rider hon själv? Är din mamma kunnig vad gäller hästar, har hon erfarenhet? Rider du för tränare?

Ang val av hästras så ser inte jag heller varför du inte skulle kunna ha en fin och trevlig tränings och uteridningshäst. Glädjen och känslan av att träna på ett bra hästmaterial måste man väl få kunna ha även fast man inte har tävlingsambitioner! Jag har ett fint hbl sto med mkt fin dressyrstam. Hon är tävlad upp till MSV och bara 13 år. Men inte vill jag tävla bara för det. Hon är min träningskompis och skogsutflyktpolare samt läromästare åt mina barn. Hon är toppen och jag är så glad över henne. Det ska du oxå vara över din häst.

Iallafall så ska du inte öka på fodergivan. En ponny (övervuxen, men ändå av ponnyras) behöver inte mer när den redan är prillig. Om ni ändå bestämmer er för att öka på givan så fodra inte på mera "i förväg" utan vänta och se om ponnyn BEHÖVER innan ni ökar på givan.

Jämför INTE med vad andra ponnysar/hästar får. Var och en känner sig och sin häst bäst och gör som passar bäst just för dom.

Förslag:
8 kg hö
0,5 liter musli
ev ngr morötter
 
Senast ändrad:
Sv: Problem!

Jag är 14 år och du kan ha hur skarp ton du vill till mig, jag tål lika mycket som en vuxen.
Tyvärr så är det många som säger åt mig hur jag ska göra utan att säga varför, jag är också väldigt blyg och har svårt att säga ifrån. Men jag försöker.

Jag har pratat med min mamma om detta men hon bryr sig inte riktigt. Hon har nästan ingen erfarenhet och det är som du säger hennes barndomsdrömmar som jag ska uppfylla, tyvärr.

Tack för alla tips och allt, men jag känner att han har blivit mycket lugnare nu och jag har börjat träna honom mycket mer nu också. Så jag väntar lite med fodret och ser hur det känns om några veckor.

Vill tacka alla andra också för tips och stöd, nu känns ridningen roligare och jag kan slappna av mer!
 
Sv: Problem!

Isåfall tkr jag att det låter som om han testar dig och är rent dum :mad: Blir du rädd när han dummar sig? Ger du upp? Be din stallkamrat att följa med på en ridtur då du rider din häst och hon rider en lugn häst brevid. Då kan ju hon se hur hästen beter sig då du rider samt säga vad hon skulle gjort i samma situation. Är du väldigt osäker kanske hon tom kan gå brevid första gången?

Mvh Jate Volim
 
Sv: Problem!

Vad händer om du sitter av när det börjar krångla/bli spänt eller nervöst? Kanske kan du fortsätta rida ut i lugnt tempo om du sitter av och går en bit när du blir osäker för att sedan sitta upp igen när både du och han slappnar av?
 
Sv: Problem!

Hej!
Nu flyttade vi ju till ett nytt stall och han har blvit mycket bättre sedan dess. Kan till och med rida ut själv och gallopera!!!!
Men jag tror att det är så eftersom att han har mer lekfullare kompisar i hagen, mer varierande hage och får gå i hagen mer. Han hår fått mer stimulans, liksom1 :)

Så nu är allt bra, än så länge... ;)
 

Liknande trådar

Ridning Hejsan! Nu har jag läst igenom några som har liknande problem här på buke. Dock skiljer sig min historia något från de andra. Jag...
2
Svar
21
· Visningar
2 497
Senast: Roheryn
·
Träning Hej! Jag har nu haft min häst i ett par år så vi känner varandra väldigt väl. I början kunde vi inte rida ifrån gården eller rida ut...
Svar
6
· Visningar
849
Senast: Lutten
·
Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
93
· Visningar
8 441
Senast: Juli0a
·
Hästhantering Köpte en ny häst i veckan (unghäst). Den är inte jättehanterad men snäll. Kan lyfta hovarna utan problem osv. Den går på bete med mina...
2
Svar
23
· Visningar
3 799
Senast: MiniLi
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Akvarietråden IV
  • Hönstråden II
  • Kattbilder #9

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp