Bukefalos 28 år!

Sv: Problem!

Jag, och många andra, har liknande erfarenheter, och det är jobbigt innan man kommer över det. Men en sak jag lärt mig är att det är jätteviktigt att man har en bra plan när man rider ut, precis som när man tränar på banan. Det är så lätt att man sätter sig upp och väntar på att bråket ska börja, och så går hela ridturen åt till att försöka hantera en för både häst och ryttare gräslig situation. Som någon sa om ledarskapet - det är så svårt för vissa hästar att acceptera ett ledarskap från ryggen, samtidigt som dom absolut inte klarar att ha ansvaret själva!
När du är helt klar över att han inte har ont någonstans, så fundera igenom innan du sätter dig upp vad du vill ha ut och hur det ska gå till. Bestäm dig för vad ni ska jobba med- tex idag ska vi rida en viss slinga. På väger bort kanske ni jobbar med sidförande rörelser och vid ett viss ställe kanske ni ska arbeta med att börja och ställa runt träd etc. Koncentrera dig sedan på detta! Då kommer du att få anledning att berömma honom för andra saker än att han låter bli att rusa omkring. Börjar han spralla, bestäm dig för att jobba med flera enkla moment i en serie - tex skritta 4 steg trava 6 skritta 4 och gör halt - ett par steg sidförande - och så om igen. För mig har det varit bra att jobba så, då har jag kunna släppa fokus på allt annat runt omkring och koncentrera mig på ridningen. Jag har börjat med korta pass, ibland kanske bara 10 minuter, och satsat på att både jag och hästen ska känna oss nöjda - massor med beröm så att hästen har känt att jag är stolt över henne. Hon avskyr när det blåser, och i början undvek jag att rida ut då eftersom det viktiga har varit att hitta ett bra mönster som vi har kunnat jobba vidare på.
Vi har fortfarande svårt att tex galoppera ute för hon blir så galet het, men det har hon å andra sidan aldrig klarat, så jag ser det som ett kommande projekt...
Lycka till!
 
Sv: Problem!

Hur kan det vara så(har själv en häst som blivit "tossig" vid uteritt)
Finns det speciellt tillskott med bara magnesium eller finns det i något annat?

Jo, alltså, jag är inte expert men, men.. :angel:

Magnesiumbrist kan utlösa stressattacker, då oftast ihop kopplat med ridning, eller ngt hästen blir exhalterad över. Kronisk brist på magnesium ger en stirrig, hudkänslig, muskeldarrande häst som presterar sämre.

Typ.. :smirk:
 
Sv: Problem!

Hej jag har en kompis som har en maxad d-ponny o där ser jag samma problem o där är det så enkelt att han ser sig som hennes ledare istället för att vara den som är lägre i rangen.Det är nog det som hänt för dig med.Ta hjälp av en tränare eller lättare kunnig vuxen beridare som kan rida till honom medans du o han jobbar med tränare i sadel o på marken.Gäller för dig att inte ge med sig en millimeter.Konsekvent men rättvis....Lycka till!
 
Sv: Problem!

jaså, jag läste ju bara den meningen typ...:P ska läsa igenom ordentligt nästa gång innan jag svarar.. :P
 
Sv: Problem!

Jo, alltså, jag är inte expert men, men.. :angel:

Magnesiumbrist kan utlösa stressattacker, då oftast ihop kopplat med ridning, eller ngt hästen blir exhalterad över. Kronisk brist på magnesium ger en stirrig, hudkänslig, muskeldarrande häst som presterar sämre.

Typ.. :smirk:

OJ!
Det låter ju precis som han blir.
Vad kan man ge för något som innehåller mycket magnesium?

Han har också börjat flåsa mer efter ridpass men blir ändå inte svettig eller trött. Kan det ha något att göra med att han presterar sämre?
 
Sv: Problem!

OJ!
Det låter ju precis som han blir.
Vad kan man ge för något som innehåller mycket magnesium?

Han har också börjat flåsa mer efter ridpass men blir ändå inte svettig eller trött. Kan det ha något att göra med att han presterar sämre?

Glad man kan hjälpa till!! :D

Jo, det är helt klart värt att prova! Krafft säljer magnesiumpulver på burk vet jag, annar innehåller bananer mkt magnesium! :idea::D
 
Sv: Problem!

Glad man kan hjälpa till!! :D

Jo, det är helt klart värt att prova! Krafft säljer magnesiumpulver på burk vet jag, annar innehåller bananer mkt magnesium! :idea::D

Burken åker vi och köper imorgon. Tyvärr så är bananer det värsta han vet :smirk:

Så det blir inget sånt här: :banana:
;)
 
Sv: Problem!

Har inte hittat någonstans ännu, men ska kolla i en ny foderaffär idag så ska vi se.
 
Sv: Problem!

Har inte hittat någonstans ännu, men ska kolla i en ny foderaffär idag så ska vi se.
Jag vill bara veta en sak. Vad har hästen för foderstat? Förvisso kan magnesiumbrist resultera i sådana här problem, men det finns stor chans att du ger honom alldeles för mycket mat! Min ponny kunde inte äta mer är 0,5 kg kraftfoder (grovfoder fick han ju förstås)per dag under den tid han var i tävlingskondition. Helt ohanterlig om han fick den mängd han "skulle" ha enligt normen. Vissa hästar behöver mycket energi, andra nästan inget alls. Vad gav förra ägaren? Jag ska tillägga att man endast med livet som insats kunde rida honom i galopp på ett stort fält ändå. Vissa hästar går det helt enkelt inte med.
 
Sv: Problem!

Hej!
Han äter 7 lkg hö om dagen, 1,5 liter müsli (70 % havre i), 1 liter betfor och 3 dl linfrö gröt om dagen.
 
Sv: Problem!

Hej!
Han äter 7 lkg hö om dagen, 1,5 liter müsli (70 % havre i), 1 liter betfor och 3 dl linfrö gröt om dagen.


1,5 l müsli, är det nödvändigt?? Om du räknar så är 70%= över 1 l havre. Behöver din d-ponny det? Presterar han så pass mycket? Och betfor är ju bara socker- drar du ned på det finns det en stor chans att han lugnar sig!
 
Senast ändrad:
Sv: Problem!

Hej!
Han äter 7 lkg hö om dagen, 1,5 liter müsli (70 % havre i), 1 liter betfor och 3 dl linfrö gröt om dagen.

Oj. Rent spontant så tycker jag att det är "way too much". Dra ner muslin med två tredjedelar föreslår jag. Minska även betforen med minst två tredjedelar. Tyvärr fodras ofta ponnysarna lika som stora hästar och så undrar ryttarna varför ponnyn är så svår att hantera...?? det du berättat tycker jag tyder på att den är för laddad med energi. Dra ner rejält så blir nog ponnyn annorlunda inom en vecka.
Köp inte Magnesium i nuläget utan avvakta. Det blir inte bra om du både fodrar med "gaspedal" ( som du gör nu) och samtidigt fodrar med "bromspedalen" (lägger till magnesium).

Hur mkt och hur hårt rids ponnyn?
Jag skulle gärna vilja veta varför du ger linfrö, har ponnyn dålig mage?

Förslag:
8 kg hö
0,5 liter musli
2 - (ev max 3 dl) betfor
samt ev linfrö
 
Sv: Problem!

Hej!
Han rids alla dagar i veckan 40 min- 1,5 timme.
Linfrö får han efter att ha fått rekommendation från andra hästkunniga att det är bra för hans mage. Av förra ägarna fick han alltid linfrö olja, men han äter den inte. Därför får han gröten, den äter han.
 
Sv: Problem!

Kan lägga till att han är en stor ponny.
Han är 154 cm, fast nermätt och en welsh cob så han är väldigt kraftig.
 
Sv: Problem!

Jag blir fortfarande förundrad över människor som ger mat åt sina hästar utan att ha analyserat hövärdena o.s.v. Höet kan vara ganska energirikt i sig och då behöver man absolut inte havre (eller betfor) som kompliment. Många hästar som inte tävlas klarar sig bra på en större mängd med grovfoder och mindre kraftfoder. 1 l havre och 1 l betfor är mycket energi för en häst och det mesta går åt huvudet. Tycker du borde fråga någon kunnig om de kan räkna ut en foderstat åt dig (som har gått foderlära-kurser!), annars tror jag det ska gå att betala någon för det.
 

Liknande trådar

Ridning Hejsan! Nu har jag läst igenom några som har liknande problem här på buke. Dock skiljer sig min historia något från de andra. Jag...
2
Svar
21
· Visningar
2 497
Senast: Roheryn
·
Träning Hej! Jag har nu haft min häst i ett par år så vi känner varandra väldigt väl. I början kunde vi inte rida ifrån gården eller rida ut...
Svar
6
· Visningar
849
Senast: Lutten
·
Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
93
· Visningar
8 447
Senast: Juli0a
·
Hästhantering Köpte en ny häst i veckan (unghäst). Den är inte jättehanterad men snäll. Kan lyfta hovarna utan problem osv. Den går på bete med mina...
2
Svar
23
· Visningar
3 799
Senast: MiniLi
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp