Bukefalos 28 år!

Procent till hästskötaren!

Trygg

Trådstartare
Nu var det länge sedan jag jobbade som hästskötare själv men har sedan dess haft hästar i träning hos olika tränare.

Nu flyttar familjehästen till Åke Svanstedt i morgon (:mad:) och det enda positiva (förutom att han är en skicklig tränare) är att i Åkes stall får tydligen hästskötaren 1% på insprungna pengar!:bow:

Detta har inte jag haft erfarenhet av innan men kan inte ni som jobbar som hästskötare berätta vad ni har för villkor?

Jag vet inte hur det fördelas i stall Svanstedt men kan tänka mig att prispengarna läggs i en allmän pott och betalas ut kollektivt!
Eller är det så att tex. Torvalds skötare får mer. Dvs att 1% (15 000:-) av det Torvald sprang in i Olympiatravet tillfaller just den skötaren bara?

Hur som helst så tyckter jag att det är en jättefin deal som Åke Svanstedt har till sin personal!

Innan har vi gett skötaren tex. en 800 - 1000:- vid vinst.
(Vanliga lopp. Har tyvärr inte vunnit V-75 eller större lopp då hade det givetvis varit mer)

Men hur gör man nu då?

Kan man ge skötaren svart vid sidan om fortfarande eller..?

//En optimistisk Trygg som ni märker av sista meningen..:angel:
 
Senast ändrad:
Sv: Procent till hästskötaren!

Jag har aldrig jobbat hos en tränare som har den dealen att personalen SKA ha % men jag har fått det på väldigt många ändå för att ägaren ville det. Då var det 3 % och det utdelades alltid vid juletid. De jag hade % på fick jag inte vanlig dricks av.
 
Sv: Procent till hästskötaren!

Vet en tränare som i många år gett personalen 2% till hästskötarna, med fördelningen att 1 % delas lika på hela gänget och 1% som skötaren får på sina hästar!
 
Sv: Procent till hästskötaren!

Till båda.

-Vad glad jag blir av att höra att fler tränare faktiskt delar ut % på inkörda pengar!:bow:

Glenn H sa bara att det kostar xxx/dag + 10% + 1% på insprungna pengar. Ingenting om hur det delades ut och när.
Tyckte det var bra och välförtjänt till skötarna bara.

Men det här är nog kanske vanligare än vad jag har trott!
 
Sv: Procent till hästskötaren!

Bra gjort av Svanen hade det ju varit om han tagit av sina 10% till skötarna. Nu får ju hästägarna betala. Men det kanske inte är mer än rätt,dom jobbar ju säkerligen ett antal obetalada timmar med :angel:.
 
Sv: Procent till hästskötaren!

Ja, då hade han ju verkligen varit värd att :bow:! :p

Som sagt, hade gärna velat ha kvar pållen här "hemma".
Men nu får vi se om Den Gröne muntergöken kan lätta honom.
(Från skor, boots o vikter)

Jag tycker ju inte att han är en lika bra kusk som tränare men det ska väl bli kul att åka upp och hälsa på.

Tar han inträde tro?:eek:;)


På "min" tid var det fortfarande uruselt betalt. Hade man 120:- i utselningsavgift..Inget extra för att man kom hem kl. 02 på natten.
Därför vet jag att vi avundades Stig H´s personal som fick OB-tillägg så fort de klev på bussen!

Men det här måste väl ha ändrats ändå!!
 
Sv: Procent till hästskötaren!

Va!!

För jäkligt!!

Nu ska jag ut och titta på Adrian Chip och de andra!:love:
Hoppas att hans skötare inte behöver betala för resan hit i a f!:devil:
 
Sv: Procent till hästskötaren!

betald övertid? vad är det?! :confused::eek:


..... om det ändå vore så väl hade jag vart rik vid det här laget! :idea:
 
Sv: Procent till hästskötaren!

1% er vanlig i USA, men vet ikke hva som er going rate i Sverige.

Ang. svart eller ikke;
Hos en stor kjent trener tviler jeg på at du får noe svart (risken de tar blir for stor for så små beløp), men hos en amatør ute på landet er det nok større mulighet for det...
 
Sv: Procent till hästskötaren!

Men vi har alltid gett hästskötaren pengar vid vinst!
Vid sidan om..:o

Och smörgåstårta till hela stallet!

Storslaget va?
Lätt när man bara har haft löss...:angel::rofl:
 
Sv: Procent till hästskötaren!

:rofl: precis.

Jeg tror heller inte FI eller EBM kommer løpende pga en smørgås :)
 
Senast ändrad av en moderator:
Sv: Procent till hästskötaren!

ja brukade få en tusing vid vinst.
fick mer då vi vann ett lite större lopp (skedde bara en gång)
 
Sv: Procent till hästskötaren!

När jag jobbade hade vi inget % på insprugna pengar men vet inte hur de har idag. Däremot hade jag bra hästägare på 6 av 7 hästar ( den 7e ägdes av tränaren själv :angel:) En fick jag dricks vid snabbjobb & hela 1500 kr vid gdk premie. Fick lite mer vid debut vinsten.. :D och så julklappar osv.
 
Sv: Procent till hästskötaren!

Jag har jobbat hos åke och fick då rakt ingen % på insprunget. Istället kunde hästägarna sticka till en pengar om man gjort det bra. Vet ju iof. inte hur det är nu... Fick 300 kr för att åka på trav med en häst. Sedan 200 till per häst om man åkte med fler. Personligen tycker jag det är fördjävligt dåligt betalt, man kan ju vara borta flera dagar i veckan och man har ju då rakt inget socialt liv vid sidan av.
 
Sv: Procent till hästskötaren!

klaga inte et finns värre tex min tränare får vi 100 kr av om dman ahr starthäst på hemmaplan då får manrkna med att hjälpas åt o det är flera så man selar minst 3 hästar var åker man iväg får man 150-200 kr var beroende på hur långt. sovplats står han för men man får räkna med att dela rum. tror det är en hästägare som fått en 500 av en hästägare det senaste året annars inget. och skötarna får själva köpa tårta osv vid vinst. helt sjukt! jag köper då alltid tårta om in häst vunnit och bjuer tycker itne det är skötarna som ska göra det!! sen har jag då jag själv varit utomlands joch jobbat gett skötaren till min häst presenter och ev pengar beroende på vem det är (hur bra man känner personen ibland vet man ju vad dom vill ha) för att visa sin uppskattning. dom lägger ju ner inst 10-20 gratis timmar i vecan för att hinna med sina passhästar..puuuh så skönt at ha slutat jobba med trav och bara jobbar extra .
 

Liknande trådar

Hästmänniskan Hej! Jag behöver lite råd,förslag och även skriva av mig lite. så den som orkar läsa allt är guld värd :bow: På skolan har vi så...
2
Svar
30
· Visningar
3 199
Senast: Gotthard
·
M
Hästmänniskan Beslutsångest :cry: Har en häst sen två år tillbaka, när jag köpte honom var han helt "dassig" orättvist behandlad och nu är han...
Svar
4
· Visningar
914
Senast: ppauline
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp