Bukefalos 28 år!

Proffstränare utan hästar?

Piffpuffen

Trådstartare
Jag läste en notis inne på svensk galopp nyss som handlade om banunderlagt på Täby. I den artikeln nämns en tränare som tagit proffslicens vid årsskiftet men inte anmält några hästar i träning och det står även att "han ALDRIG startat en häst i tävling".

Om jag har fattat det hela rätt när det gäller licenserna så måste man väl ha häst/ar att träna när man plockar ut sin licens dvs du kan inte plocka ut den innan.
Och måste man inte ha gått "alla" stegen för att bli proffstränare, alltså göra ett visst antal starter?
 
Sv: Proffstränare utan hästar?

Tränaren ifråga har en s.k. Interimistisk Proffslicens.
En fråga till alltså till panelen: Vad är det för sorts licens?

För att bli proffstränare behövs inte att man har hästar i träning vad jag vet.
Kraven är att man klarat alla de 4 tränarkurserna samt att man klarar kraven för att inneha F-skattsedel.

Här behöver jag också påfyllnad i mina begränsade kunskaper.
 
Sv: Proffstränare utan hästar?

Nu är det ju några år sedan jag gick tränarkurserna men då var det så att man skulle ha minst fem hästar i träning för att få gå steg 4.
 
Sv: Proffstränare utan hästar?

Ja man kan bli proffstränare utan att ha haft hästar i träning själv, i det här fallet har personen verkligen 30 års erfarenhet, som han sagt men inte som tränare. Har däremot tränat hästar med andra tränare, kan ju ha gjort att man inte krävt egna hästar i träning.......det antar jag.

Det blir rätt ointressant i sakdiskussionen eftersom personen faktiskt har mycket lång erfarenhet av Täbybanan, vilket frågan gällde. Sen vad som har gjorts eller inte gjorts på den i själva verket vet jag inte exakt som inte håller till där, men nog har hästar skadats, och den typ av frakturer som kommer av för hård botten, visst finns exempel på det. '

Känslig fråga det där:angel:
 
Sv: Proffstränare utan hästar?

Om jag inte minns helt fel så måste en proffstränare få sin huvudinkomst från träningsverksamheten. Det kravet måste vara svårt att uppfylla utan att ha hästar i träning?

Gällande banunderlaget på Täby så tycker jag inte ämnet borde vara speciellt känsligt. Det är väl tränarens jobb att anpassa träningen till underlaget? Däremot är det knepigare under tävlingsdagar, det ses ju inte med blida ögon när hästar stryks pga att underlaget inte passar hästen här i Sverige...
 
Sv: Proffstränare utan hästar?

Jag känner inte till personens inkomster osv. De flesta på Täby och runtomkring vet ändå vem det är:angel: Det finns nog åsikter, tror jag mej veta rätt säkert.

Jovisst måste träningen anpassas men dom har ju inte mycket val för hästarna som står på Täby, och jag skulle tro att det är det dagliga att gå på en sån bana som sliter. Vilket gör att i de hårdare ansträngningarna i loppen så slår det tillbaka och hästarna går lättare sönder.

Jag undrar om det av skadestatistiken går att se vilka hästar som tränats huvudsakligen på Täbybanan och vilka som huvudsakligen tränats till exempel på Angarn? Det kunde vara intressant.


Var tror ni förresten banan kommer att hamna i framtiden? Vad blir bäst, tycker ni som håller till på Täby med omnejd?
 
Sv: Proffstränare utan hästar?

Jovisst måste träningen anpassas men dom har ju inte mycket val för hästarna som står på Täby, och jag skulle tro att det är det dagliga att gå på en sån bana som sliter. Vilket gör att i de hårdare ansträngningarna i loppen så slår det tillbaka och hästarna går lättare sönder.

Helt klart kan det vara så att träningen bygger upp skador som sen visar sig vid tävling, det finns säkert ett 10 tal olika faktorer som spelar in. Men på Täby finns det väl alla möjligheter att variera träningen i olika tempon och underlag? Det finns ganska mycket forskning i ämnet så det är bara att läsa på och tillämpa. Sen finns Angarn ett stenkast bort som ett alternativ. Nu ska det dessutom fixas en syntetbana för träning på Täby så lyckan borde vara total.

Har man hästar i träning ute på landet så får man själv sitta i traktorn och försöka fixa ett bra underlag, med egna surt förvärvade slantar... :D

Jag undrar om det av skadestatistiken går att se vilka hästar som tränats huvudsakligen på Täbybanan och vilka som huvudsakligen tränats till exempel på Angarn? Det kunde vara intressant.
Tycker jag också, fast det kräver väl att tränarna går med på att föra statistik och att noggranna utredningar görs vid varje skada. Hästarna på Angarn lever dessutom mera "lantliv" än Täbyhästarna så det kan säkert spela in.

Var tror ni förresten banan kommer att hamna i framtiden? Vad blir bäst, tycker ni som håller till på Täby med omnejd?

Förr var jag en anhängare av "vi flytt int" linjen när det gäller Täby. Men egentligen har banan ett ganska trist läge och jag betvivlar dessutom att varumärket Täby galopp har så högt värde.
Av rent egenintresse hoppas jag på en stor bana, typ Göteborg galopp, i Knivsta. Kapar restiden till banan till hälften av vad det är nu för min del.:laugh: Hoppas även att det i så fall blir en vacker pittoresk bana med picknic-potential så det blir ett folknöje att gå galopp (Bangor On Dee är ett bra exempel på en sån typ av bana). Men nu ska jag sluta fantisera.:D
 
Sv: Proffstränare utan hästar?

Och vi vill ha en bana i Södertälje. Skulle spara minst 1 timme, ofta betydligt mer, för oss i Skåne/Danmark, Göteborg och Norge!:)

Täby har förlorat charmen, även om man skulle rusta upp anläggning och stallområde så återstår omgivningarna. Det var annat när man kunde rida på tur i Viggan och Gribban, nu är det bara bilköer och galningar som ska ner till Täby Centrum för att handla mer skräp.

Det var bättre förr!:angel:

För övrigt följde jag en länk fån Utterns blogg till Hästmagazinet där det stod att Jocke var gift med Maria Lamm och var ute på någon personlig vendetta. Hade lite svårt att förstå varför han helt plötsligt började engagera sig i banan. Så vitt jag vet var det länge sedan han var involverad för sin egen skull.
 
Senast ändrad:
Sv: Proffstränare utan hästar?

Kan vi enas om att Gärdet vore en bra kompromiss? :p Kaknästornet borde passa som speakertorn.
 
Sv: Proffstränare utan hästar?

Ha ha Gärdet vore kul, :bump::bump: Jag har ridit gamla galopphästar där med Swartlings ridskola när jag var ung, dom älskade att galoppera där:banana::banana:
 
Senast ändrad av en moderator:
Sv: Proffstränare utan hästar?

Självklart:banana: Med de trevliga hindren som fanns här och var:bump::love:
Jag älskar att rida där men det är nog 25 -30 år sen sist:( Man borde kanske ta en tur dit :idea:
 
Senast ändrad av en moderator:
Sv: Proffstränare utan hästar?

Jag följer med !
Har ridit både på swartlings + ryttarstadion= Lilljansskogen i unga år !
hej från Hambo
 
Sv: Proffstränare utan hästar?

Vi planerar en bukeritt i de krokarna i september. Är även en bokad till helgen om inte alla drar sig ur.
 
Sv: Proffstränare utan hästar?

Ja jag vet, men jag tror inte gamla kärringar platsar bland alla ungdomarna:eek: Även om hästen är rätt ung och vacker:angel:
 
Sv: Proffstränare utan hästar?

Vadå kärring?? Inbillar mig att du och jag är i ungefär samma ålder och jag är inte en dag över 25:angel:
 
Sv: Proffstränare utan hästar?

Fasiken ! Det hade varit skoj !
Men kanske lite för äventyrligt känns det som just nu
Hej från hambo
 
Sv: Proffstränare utan hästar?

Nä, du, har förstått att du har småbarn väl, och den åldern är jag inte i längre:angel:
Fast förstås inte en dag över 25 jag heller:banana: :cool:

Sen är hon inte van att stå i transport och vänta, det är en sak hon ska lära sej nu, (van att åka lastbil) men det kanske i o f s kan lösa sej till september. :bump:
 

Liknande trådar

Ridning Jag är rädd varje gång jag rider min häst. Sitter hela tiden med en känsla av att han kommer att bocka och sticka iväg. Ska dra...
Svar
8
· Visningar
3 237
Senast: AbCdE
·
Ridning Kände mig väldigt träffad av den här artikeln: https://www.hippson.se/blogs/mariayttermyr/crossover.htm Finns det fler...
2 3 4
Svar
72
· Visningar
7 933
Senast: skiesabove
·
Ridning Hejsan! Jag har en D-ponny valack på 7 år som jag själv har ridit in och utbildat vilket gått super. (Jag är 14 år och har unghästvana)...
Svar
15
· Visningar
3 491
Senast: TinyWiny
·
Anläggning HEJ! Alltså, typ det mest otroliga som kan hända kommer ske. på fredag får vi tillträde till vårat nya hus! jaha tänker ni säkert, men...
Svar
4
· Visningar
3 821
Senast: shia
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hotellrum eller stuga
Tillbaka
Upp