Projekt 2017

Status
Stängd för vidare inlägg.
@MM Visst är det svårt att välja kakel och klinker! Jag var runt i alla butiker i stan och tittade på alla märken och prisklasser innan jag hittade rätt, i sista butiken. Höll på att bli tokig. Vi är i begrepp att beställa kakel nu. Då var det ju bara kakel och klinker till tvättstugan kvar, som vi tydligen måste göra innan badrummet... så nu ska jag ut i djungeln igen. :p Men har lägre krav i det rummet så det blir nog lättare.
 
Ehum...

Blir vi klara med allt inomhus (vilket jag betvivlar innan nyår) så har jag en del kvar att göra ute

1 Dränering av huset
2 Byta stora fönstret på övervåningen
3 Måla/kitta om alla andra fönster
4 Bygga badrum
5 Lägga kalksten på befintlig murstock
6 Altanbygge
7 Sätta in altandörr till nya altanen
8 Ta bort gamla trappen och den igensatta dörren. Sätta in nytt fönster istället
9 Se över brädfodringen på huset och måla
10 Lägga utegolv på balkonegen så den kan användas
11 Bygga friggebod för förvaring
12 Ta ner 2 stora träd
13 grusa upp framför hus och friggebod
15 Rätta till och laga staketet runt huset så man vågar ha dörrarna öppna med hundarna
16 Göra ny liten planteringsyta (kommer använda pallkragar och ha 2 för odling av sallad/örter mm
18 plantera fruktträd
19 Renovera vår garderob (måste bli färdigt med allt inne först)
20 Göra om i källaren. Ut med gamla olje och vedpannan. Kakla för tvättstugan, Bygga hyllsystem för förvaring, göra om entrén utifrån så vi kan gå den vägen med jobb/stallkläder

Det här var det jag kom på just nu har säkert missat flertalet...
 
1. Göra klart hallen (tapetsering pågår, inredning kvar)
2. Göra klart trappan (sätta matta, montera ledstång)
3. Renovera farstun (måla väggar, byta golvmattan, nya krokar, hänga upp brandsläckaren)
4. Barnsäkra huset...
5. Göra i ordning källarrummet till kontor
6. Byta fönstret på wc
7. Byta ytterdörrar
8. Eventuellt sätta in braskamin i vardagsrummet
9. Lite mer utebelysning ska sättas upp

Sedan har jag ett par stallgrejer:
10. Hägna ett skifte
11. Byta gnagda plankor på ligghallen
12. Belysning på loftet och foderladan
 
1. Göra klart köket inkl möblering.
2. Måla trappan och de dörrar som är omålade/dåligt målade.
3. Tapetsera om hallen (inkl övertala sambon om att det visst är roligt att tapetsera i trapp :D)
 
Inne fortsätter renoveringen av stor gå in- garderob och ett nytt barnsovrum. Närmast i tid ligger att få klart beställning på grejerna som behövs för att lägga in den vattenburna golvvärmen i rummen. Ute planerar vi att lägga stengång längs sidorna på uppfarten men det får ske om vi hinner, annars är innerenoveringen prio. Vi har så oerhört mycket kvar att renovera så jag tar bara det som ligger närmast i tid.
 
Hua. Det kommer ingå i vår tapetsering. Jag antar att man får bygga en stabil plattform av något slag som man sedan kan ställa en trappstege på.

Jag tror att han och exet gjorde nån plattform där trappan började (hålet som trappen går ner genom till nedervåningen) men jag misstänker att det inte var så smidigt för han är ytterst motvillig till det hela :p lycka till och bryt er inte :)
 
Hua. Det kommer ingå i vår tapetsering. Jag antar att man får bygga en stabil plattform av något slag som man sedan kan ställa en trappstege på.
Jag byggde ett trappsteg,lätt att ta bort och sen har jag bytt stege beroende på hur högt upp jag ska.(vid bildtillfället skulle jag sätta lister runt fönstret)
DSCN1769.jpg
 
1. Flytta köket, lär ta hela våren.
2. Fylla igen det vi grävde upp förra året, så lite gräsmatta.
3. Fixa nytt hönshus, plus fler inhägnader till kaninerna.
4. Göra om gamla köket till vardagsrum (lär vara i övergången/färdigt först 2018)

Om jag får drömma hinner jag fixa hage, nå stall och en carport också. Känns rätt kört dock...
 
Om vi hinner göra alla tre så vore ju det kanon, men vi får väl se...
  1. Bygga hundgård (blir nog en på 36 kvm som går att dela av i två, med en hundkoja i varje)
  2. Bättra på färgen på garaget och passa på att rensa bland de ouppackade flyttkartongerna
  3. Bygga ut altanen till dubbla storleken
Trädgården behöva få lite kärlek också, just nu är det bara platt gräsmatta överallt. Sen finns det ju 1000 mindre grejer att göra och av någon anledning så blir den lista bara längre och längre :nailbiting:
 
Tapetsera de kala gipsskivor som blev till efter att vi flyttade om inbyggda garderober i sovrum, hall och korridor. Detta har vi haft som mål hela 2016 då hallen blev klar i februari, men eftersom det är en. Ödvändig aktivitet får den stå kvar över nästa år.

Om tillfälle ges skulle även matrummet behöva få en målarskvätt på sig, det sliter på väggarna och blir lite udda mönster när barn ska lära sig äta...
 
Vi köpte gården i maj och hann bara de mest akuta grejerna i somras, bygga lösdrift och ridbanan... Hehe!

Vi har ett sovrum där vi ska slå ut en vägg och bygga walk in closet, sambon ska bygga klart båthus och provisoriskt stall, sen tänkte jag att vi måste måla stall, sadelkammare, lösdrift, båthus. Och sen göra klart allt påbörjat. Vilket är bastuvagn med relaxavdelning, badtunna på hjul, röja upp klart i logen osv.. kul ska det bli!

Just ja, en liten altan och en jättestor brygga ska det bli också!
 
Eftersom jag inte äger huset så ska jag inget göra alls på insidan. Däremot ska jag fixa till landet lite så att det blir snyggare och bättre. :)
 
Vi ska 2017:
Kitta och måla några fönster.
Glasverandans fönster är inte riktigt avfärgade på glasen.
Ge nässlorna i rabatten en riktig omgång.
Inreda frukostaltanen.
Grusa upp lösdriften.
Inreda lillstallet till snickarbod o sadelkammare.
Och tapetsera och inreda vardagsrummet i den stil jag nu vid 49 års ålder insett att jag trivs bäst med.
 
Största prioritet är att få sålt vårt ena hus snarast möjligt (om någon är intresserad av ett billigt och bra hus nära Älmhult - så hör av er via PM :D).

Annars finns det MASSOR att göra med vårt nya hus, såklart. Bland annat att fortsätta fixa fönster som bara blev provisoriskt renoverade i år. Hade också varit rätt kul att utforska vad som ev finns under plastmattan i köket (hur gör man det utan att förstöra något?). Trägolvet i vardagsrummet är fint, så chans finns att det kanske är likadant där med lite tur. Vi ska också göra en hage till på andra sidan vägen mitt emot huset. Stallet skulle behöva ett lager rödfärg (men med alla problem jag hade i somras är jag inte jättepigg på att börja "slåss" med rödfärg igen :meh: ). Ska också undersöka hur man bäst går tillväga för att avverka några träd. Allt sådant som man inte har koll på om man aldrig ägt en liten skogsfastighet förut....

Glömde: SLÄNGA en massa skräp!!
 
Jag har inte råd att göra allt som behövs :meh:

*Komma igång med målning av fasaden (faluröd).
*Komma igång med målning av fönster, knutar etc (linoljefärg)
*Flytta syrénhäckarna. Det kommer nog att bli av, jag borde få ett bra pris på grävningen av grannen som har en gigantisk grävmaskin.
*Tapetsera om köket (kommer att bli av, jag har redan tapeterna)

Vad som inte kommer att ske såvida jag inte vinner på spel är att fixa den fallfärdiga ladan eller att fixa taket på huset.
Hör av dig om tapetsering av köket.
Jag är på! :up:
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Hemmet Och behöver nu lista ut hur jag ska renovera den. :nailbiting: Jag var duktig i slöjd och bild på mellanstadiet men har inte hållit i...
2 3
Svar
52
· Visningar
5 532
Senast: Ullmerkott
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Vikten av unghästbete
Tillbaka
Upp