Projekt 2017

Status
Stängd för vidare inlägg.
Ja jösss. Projekten hopar sig eftersom jag inte hade någon semester alls under 2017. (bortsett från en dagen-efter hos @athena_arabians....)

*Fönster på ena sidan av huset behöver desperat kittas och målas. Stora bekymret är att få ner dem. Och upp dem igen. Kitta och måla är piece of cake. Men få ner dem?
*Uthuset behöver få fönstren fixade.
*Altanen och förstubron behöver målas.
*Trädgården behöver befrias från en massa skräp och döda grenar - som ska hivas i en större container. Har begärt en veckas semester i april för detta.
*gränsdike mellan mig och grannens åker måste grävas. Och samtidigt ska fundamentet för flaggstången grävas upp samt den gamla brunnen och kassunen demoleras och fyllas.
*trädgårdslandet måste utvidgas.
*Köket i gästhuset bör äntligen få sin tapet.

Får jag vara frisk nog så ska jag väl kunna beta av åtminstone det nödvändigaste.
 
Ja jösss. Projekten hopar sig eftersom jag inte hade någon semester alls under 2017. (bortsett från en dagen-efter hos @athena_arabians....)

*Fönster på ena sidan av huset behöver desperat kittas och målas. Stora bekymret är att få ner dem. Och upp dem igen. Kitta och måla är piece of cake. Men få ner dem?
*Uthuset behöver få fönstren fixade.
*Altanen och förstubron behöver målas.
*Trädgården behöver befrias från en massa skräp och döda grenar - som ska hivas i en större container. Har begärt en veckas semester i april för detta.
*gränsdike mellan mig och grannens åker måste grävas. Och samtidigt ska fundamentet för flaggstången grävas upp samt den gamla brunnen och kassunen demoleras och fyllas.
*trädgårdslandet måste utvidgas.
*Köket i gästhuset bör äntligen få sin tapet.

Får jag vara frisk nog så ska jag väl kunna beta av åtminstone det nödvändigaste.
Jag är SÅ glad att vi har ett litet lågt hus nu! Vi har ett fönster i "gamla" huset som vi aldrig målat så ofta som det behövdes pga svårigheten att haka av/sätta dit det. Lika rädd varje gång för att vi ska tappa det O_o ....
 
Ja jösss. Projekten hopar sig eftersom jag inte hade någon semester alls under 2017. (bortsett från en dagen-efter hos @athena_arabians....)

*Fönster på ena sidan av huset behöver desperat kittas och målas. Stora bekymret är att få ner dem. Och upp dem igen. Kitta och måla är piece of cake. Men få ner dem?
*Uthuset behöver få fönstren fixade.
*Altanen och förstubron behöver målas.
*Trädgården behöver befrias från en massa skräp och döda grenar - som ska hivas i en större container. Har begärt en veckas semester i april för detta.
*gränsdike mellan mig och grannens åker måste grävas. Och samtidigt ska fundamentet för flaggstången grävas upp samt den gamla brunnen och kassunen demoleras och fyllas.
*trädgårdslandet måste utvidgas.
*Köket i gästhuset bör äntligen få sin tapet.

Får jag vara frisk nog så ska jag väl kunna beta av åtminstone det nödvändigaste.
Bor inte du i skogen? Container till grenar?
 
Största prioritet är att få sålt vårt ena hus snarast möjligt (om någon är intresserad av ett billigt och bra hus nära Älmhult - så hör av er via PM :D).

Annars finns det MASSOR att göra med vårt nya hus, såklart. Bland annat att fortsätta fixa fönster som bara blev provisoriskt renoverade i år. Hade också varit rätt kul att utforska vad som ev finns under plastmattan i köket (hur gör man det utan att förstöra något?). Trägolvet i vardagsrummet är fint, så chans finns att det kanske är likadant där med lite tur. Vi ska också göra en hage till på andra sidan vägen mitt emot huset. Stallet skulle behöva ett lager rödfärg (men med alla problem jag hade i somras är jag inte jättepigg på att börja "slåss" med rödfärg igen :meh: ). Ska också undersöka hur man bäst går tillväga för att avverka några träd. Allt sådant som man inte har koll på om man aldrig ägt en liten skogsfastighet förut....

Glömde: SLÄNGA en massa skräp!!
Om du har en skogsfastighet så behöver du ju ha en skogsvårdsplan osv. Kontakta ett skogsföretag så får du den hjälp du behöver med avverknings, gallrings och planteringsplaner.
 
Bor inte du i skogen? Container till grenar?
Ja och nej.
Jag har skog bakom en bäck och en dunge invid tomten till vänster. Och skog på andra sidan länsvägen. Fjärde sidan är en salixodling. Så att få ut grenar från fällda gamla träd är inte möjliga att få ut för att murkna i skogen. Elda är inte heller möjligt eftersom det finns risk att det sprider sig. Det hade kanske varit möjligt att få ut det i skogen om det varit min skog, och jag hade varit 20 år yngre och friskare.

Det enklaste är att hyra en container och släpa dit rivningsvirke från takbytet och annat skräp från renovering. Samt nån gammal skottkärra, gammalt trasigt tegel m.m. :)
 
Huset kommer att vara fräsch invändigt med nya tapeter och nymålat, så det är inga stora projekt där, förutom att inreda ordentligt, kanske byta handtag på skåpsluckor, byta golv i något rum.

Men trädgården... vi kommer att ha en stor trädgård för första gången och sambon är utbildad trädgårdsmästare, så det blir en hel del att fixa. Det ska byggas lådor för odling, rabatter, göra iordning gångar, ta hand om träden, plantera en hel massa buskar, blommor osv. Vi måste kika på växthus och sambon vill köra på med hydroponisk odling i det, så det lär bli intressant.
 
Om du har en skogsfastighet så behöver du ju ha en skogsvårdsplan osv. Kontakta ett skogsföretag så får du den hjälp du behöver med avverknings, gallrings och planteringsplaner.
Nu har jag i och för sig bara 2 hektar skog ;) ... Men det finns nog en del avverkningsbara träd.
 
Mitt projekt 2017 kommer att vara att hitta ett nytt hem! Bor just nu på 25kvm (studentlägenhet), men då jag tar examen till sommaren börjar det brinna i knutarna att hitta ett nytt boende. Det finns en liten chans att jag kan bo kvar ett år efter min examen, men jag vill helst hitta ett mer tryggt boende där mitt "enda" krav som hyresgäst är att betala min hyra.

Men de planer jag har för mitt hem just nu är i alla fall:
- Göra mig av med mina döda växter och köpa nya. Här ska bli "örtträdgård" i fönsterkarmen.
- Fixa bra med förvaring och få ordning på viktiga dokument.
- Sälja av, ge bort eller sälja allt jag inte behöver.
- Köpa lite nya möbler, bland annat en ny hylla till alla mina böcker.

Inte lika stora projekt som ni beskriver, men typ det som jag behöver fixa i min lilla lägenhet. Ser fram emot många bilder längs vägen på era projekt!
 
Det är här jag borde hänga alltså... ;)

Måsten:
* Måla klart fönster, vi påbörjade det iår men blev inte klara...
* Fundera över badrummet, vi måste byta duschkabin, frågan är om vi ska bygga om hela badrummet eller om vi enbart ska köpa en ny duschkabin. Jag skulle gärna bygga om, men samtidigt är det väldigt mycket pengar. :nailbiting:
* Bygga större hundgård, den vi har är mer en större box, där man kan stoppa in honom en kort stund åt gången. Jag vill ha en hundgård som han kan vara i de dagar det kör ihop sig. Jag gillar inte att förlita mig på att andra ska kunna rasta honom.
* Trädgården... Jag vet inte riktigt var jag ska börja ens, men något måste göras. :cautious:
* Uteplatsen på baksidan ska få sig något som kan skugga på varma dagar.
 
Färdigställa bastu och "gäststuga", gjuta platta till utbyggnad och bygga altan mellan de tre och existerande hus.

Jag ska mest titta på och förse med mat och fika :angel:

(Sedan gissar jag att vi inte är klara med Viktors rum på lördag så det spiller också över på 2017.)
 
@MM Visst är det svårt att välja kakel och klinker! Jag var runt i alla butiker i stan och tittade på alla märken och prisklasser innan jag hittade rätt, i sista butiken. Höll på att bli tokig. Vi är i begrepp att beställa kakel nu. Då var det ju bara kakel och klinker till tvättstugan kvar, som vi tydligen måste göra innan badrummet... så nu ska jag ut i djungeln igen. :p Men har lägre krav i det rummet så det blir nog lättare.

Men visst är det!
Speciellt när det inte växer sedlar istället för löv på träden i trädgården och man måste hålla sig inom en viss budget. Det är ju inte bara plattorna som kostar utan hela badrummets minsta lilla pinal. Vi har sågat upp golv och förstärkt med fler balkar, bytt hela avloppssystemet och planerat om hela systemet då vi flyttat på dusch och toa, slagit ut en vägg och byggt ut toan lite och satt upp en ny vägg, gjort en inspektionslucka som man numera når in till rören till badrummet underifrån från garaget som som ligger under toan, bytt fönster, bytt elledningar, lagt värmegolv och gjutit det nya golvet och nu är det då det "sista" kvar.
Ge mig en miljon så kan jag peka på en platta och välja en riktigt fin en :p
Men nä, vi har sagt att vi kompromissar inget med badrummet utan gör som vi vill ha det. Hur kul är det med en platta man inte trivs med liksom. Problemet är bara att jag verkligen inte hittar någon jag fastnar riktigt för.
Jag har hittat en fin till golvet men hittar inget att matcha väggarna med, sen är den lite onödigt dyr med så ska kolla om någon har en liknande lite billigare.
 
Hur går det för er? :)
1. Fiberanslutning.
- Nergrävt, kopplas på till midsommar.
2. Hängna in tomten för hundens skull, samt för att slippa rådjuren.
- Var klart redan vid julledigheten :)
3. Måla källargolv, tak och väggar. Inte hela källaren dock, tror pannrummet och matkällaren får vara som de är.
4. Fortsätta måla och kitta om fönster.
5. Dränera ena kortsidan (enda sidan som förra ägaren av någon märklig anledning inte dränerade).
6. Tapetera om WC.
- Pågående, blir klart innan helgen.
7. Måla om köksluckor.
8. Måla om uthuset.

Vet inte riktigt vad vi ska göra när vi är klara med WC. Funderar på att måla köksluckorna, visst borde de kunna torka hyfsat snabbt i källaren? Där är 14 grader, ej fuktigt.
 
Vi har nyss köpt hus och med det en massa spännande (?) projekt.
1. Renovera och ev även bygga ett nytt badrum
2. Lite mindre fix i krypgrunden som att se över trossbotten, isolering, rensa från organiskt material
3. Byta öppna spisen till kamin
4. Förmodligen installera luft/luft-vp
5. Byta innertak i ett rum som har bartacudaväv
6. Diverse ytskiktsrenovering
7. Se över ventilationen

Det finns mycket att göra, mer än vi kommer hinna med. Detta är bara det mest angelägna.
 
Vi måste åtgärda avloppet, annars blir det vite, och skall göra det själv. Efter mycket funderande blir det markbädd och biologisk rening med växter som tredje steg (slamavskiljare första).

Funderar även på att installera en luft/vattenvärmepump istället för pellets som vi har nu.
 
Vi ska 2017:
Kitta och måla några fönster.
Glasverandans fönster är inte riktigt avfärgade på glasen.
Ge nässlorna i rabatten en riktig omgång.
Inreda frukostaltanen.
Grusa upp lösdriften.
Inreda lillstallet till snickarbod o sadelkammare.
Och tapetsera och inreda vardagsrummet i den stil jag nu vid 49 års ålder insett att jag trivs bäst med.
Har en liiiten grej till jag vill göra. Men det vete sjutton om jag inte ska spara den till 2018. Jag vill ha en odlingstunnel.
 
Jag blir helt matt över hur mycket en del hinner (eller ska hinna) med.

Egentligen har jag hur mycket som helst att göra men tänkte försöka göra så lite som möjligt. Det som ligger högst i prioriteringen är:
- Måla knutar, fönsterfoder och andra vita detaljer på huset.
- Måla klart taket i köket.
- Tapetsera köket.
- Rensa grusplanen på husets södra sida.
- Börja åtgärda rabatterna vid entrén, d.v.s. gräva upp växter som ska sparas och täcka över resten med presenning eller liknande.
- Beskära mina två lönnar vid entrén. De är i förfärligt skick efter tidigare vanvård, så jag är en aning skeptisk till om det går att få ordning på dem. Eventuellt får jag ta ner dem om jag märker att det inte går.

Om jag orkar och har tid och lust, så ska jag fortsätta göra i ordning friggeboden. Där ska det upp tapeter och lite diverse annat.
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Hemmet Och behöver nu lista ut hur jag ska renovera den. :nailbiting: Jag var duktig i slöjd och bild på mellanstadiet men har inte hållit i...
2 3
Svar
52
· Visningar
5 532
Senast: Ullmerkott
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Vikten av unghästbete
Tillbaka
Upp