Projektanställd - sjukskrivning

reflections

Trådstartare
Hemliga nicket framme då jag inte vill riskera att outa arbetsplatsen.

Jag är projektanställd sedan 25 aug. Kontraktet var skrivet på 2 år, men man räknade med att det övergår i en tillsvidareanställning efter det. Jag jobbar på ett teknikföretag som konsult.

Problemet: sen mitten av dec är jag sjukskriven pga komplikationer med graviditeten. Först blev jag sjukskriven en månad bara, men det har förlängts till resten av graviditeten (Bf tidig vår).

Igår fick jag ett mail från chefen om att min anställning därmed upphört. :eek: Detta hade jag inte alls väntat mig då jag innan kontraksskrivning frågade just vad som hände om jag blev sjukskriven. Svaret jag fick då var att det inte påverkade alls. :meh: Detta är dock sagt via telefon, så det är inget jag kan bevisa....

Min fråga är nu - stämmer det verkligen att anställningen upphör vid sjukskrivning? Var kan man hitta regler att läsa om detta?

Jag har inte mailat tillbaka till chefen ännu, utan vill läsa på lite innan jag svarar något.

Bra att veta: Ja, jag är med i facket - men företaget har inget kollektivavtal - kan facket hjälpa ändå?
 
Facket kan hjälpa dig ändå.

Nej, det går inte att säga upp personal under sjukskrivning. Ta kontakt med facket så får de hjälpa dig. Självklart vill du inte tillbaka, men du ska få ekonomisk kompensation.
 
Facket kan hjälpa dig ändå.

Nej, det går inte att säga upp personal under sjukskrivning. Ta kontakt med facket så får de hjälpa dig. Självklart vill du inte tillbaka, men du ska få ekonomisk kompensation.
Till deras försvar så har de erbjudit mig att stå kvar som anställd (eftersom jag inte kostar dem något ändå) = min sig/sjukpenning/föräldrapenning påverkas inte. Utan det är först när jag går tillbaka till jobb som jag i så fall blir arbetslös (om de inte hittar ett nytt uppdrag till mig mig)
 
Läste just mitt anställningsavtal, och där står det att jag har en visstidsanställning fram till 2016-08-25.

(Mao, står det inget om projektanställning i avtalet som jag trodde! Ska leta fram det påskrivna pappret också - nu läste jag bara en kopia jag hittade på mailen).

Om kontraktet löper ut under föräldraledigheten vet jag egentligen inte ännu, vi har inte pratat alls om hur länge jag ska vara hemma. Men tanken är väl egentligen inte mer än 10-12 månader - beroende på när de kan få fram ett uppdrag med. = jag borde ha ett par månader kvar på kontraktet)

Nu ska jag leta börja rota i papperna och hitta avtalet. :D
 
Hittade pappret och såg ett tillägg som jag missat innan.

"Visstidsanställningen är kopplad till aktuellt uppdrag på XXX. Anställningsförhållandet upphör i samband med att aktuellt uppdrag avslutas"

Det fick jag dock förklarat för mig som att det gäller om DERAS kontrakt med företaget sägs upp - dvs företaget XXX inte vill ha in någon ny på den tjänsten som jag haft.
 
Det finns inget som heter projektanställning, det heter allmän visstidsanställning. Men i o m att det är knutet till uppdraget, är ju frågan om de har kvar uppdraget.
 
Det finns inget som heter projektanställning, det heter allmän visstidsanställning. Men i o m att det är knutet till uppdraget, är ju frågan om de har kvar uppdraget.
Det vet jag inte. Ska dock till det företaget (XXX) och lämna telefon och dator på tisdag, får kanske försöka snoka lite då.

För det gäller som de sa till mig - att jag har kvar min anställning så länge "mitt" företag har kvar uppdraget? (oavsätt om det är jag eller någon annan som sitter på tjänsten)
 
Det är vad som är villkoret i ditt avtal. Hur giltigt det är får facket svara på.

Men det är viktigt att du inte skriver på eller accepterar utan att ha prata med facket, du kan inte väcka talan hur som helst senare.
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp