Promenera med häst- träns/grimma?

Sv: Promenera med häst- träns/grimma?

Om jag har anledning att tro att min häst kan vara sprallig (tex efter vila, blåst osv), eller ska gå där det förekommer trafik, tränsar jag henne och har vanligt grimskaft på.
Om inte så går vi i vanlig grimma och vanligt grimskaft :)
 
Sv: Promenera med häst- träns/grimma?

grimma och långt grimskaft
 
Sv: Promenera med häst- träns/grimma?

Jag använder bara valig grimma och grimmskaft knäppt i ringen. Men jag har ju en shettis så han är lätt att hålla i. går jag med storhästarna så skulle jag nog ta träns eller grimma med kedja. fast en 2 årig haflinger vi hade här ett tag red och gick jag med i repgrimma och vanlig grimma.
 
Sv: Promenera med häst- träns/grimma?

Ponnyn: Grimma med grimskaft knäppt bara i ringen på grimman, henne bakom.
Hästen: Repgrimma och 4 m grimskaft, håller längst ut med honom 4 m bakom.
 
Sv: Promenera med häst- träns/grimma?

På mitt sto har jag bara grimskafft o grimma,men valacken måsste jag ha träns han e så stark.:angel:
 
Sv: Promenera med häst- träns/grimma?

Jag brukar gå med repgrimma och vanligt grimskaft, tycker det ger naturligast korrigering och inga onödiga ryck i munnen. Går oftast i väldigt oländig terräng och ibland blir det lite fel mellan granarna eller abrupta stopp och svängar, då är det en fördel att inte slita i munnen.
Går jag på grusvägar har jag oftast grimskaftet hängandes över axeln alt. hästen lös med grimskaftet knutet runt halsen på honom.

Skulle aldrig gå ut med longerlina, ifall hästen sliter sig vill jag inte att den har världens längsta lina släpandes efter att fastna i :crazy:
 
Sv: Promenera med häst- träns/grimma?

tycker att det är helt fel att många använder kedjegrimskaft och träns och allt möjligt bara för att leda hästen. Måste man ha det så är något fel.

Jag leder mina hästar i grimma och grimskaft och hästen ska gå bakom mig.
 
Sv: Promenera med häst- träns/grimma?

Beror helt på häst och situation, men brukar som regel ha grimma eller träns med longerlina när jag ska ut och gå på promenad. Men ska jag bara leda på stallplan eller till hagen är det grimma och grimskaft.
 
Sv: Promenera med häst- träns/grimma?

När vi är ute så använder jag grimma och grimskaft. Har även använt repgrimman några gånger oxå.
 
Sv: Promenera med häst- träns/grimma?

Jag brukar ut o gå med bara grimma och grimskaft fäst i ringen under hakan.
 
Sv: Promenera med häst- träns/grimma?

Repgrimma och x-tra långt grimskaft på promenad och vanlig grimma vid hantering i och runt stallet. Jag tycker repgrimman ger bästa eftergiften.

Får inte samma effekt med varken vanlig grimma eller träns.
 
Sv: Promenera med häst- träns/grimma?

För mig är det en självklarhet att hästen har ett träns och en lina när man går ut med hästen efter vägen...om det inte är en unghäst som inte haft träns då blir det grimma och lina...Hemma på gården andvänder jag grimma och grimskaft.
Vad som helst kan hända och man har bättre kontroll med träns och lina... Spelar ingen roll om det sägs att hästen är 110% säker och snäll.. man vet ALDRIG.
 
Sv: Promenera med häst- träns/grimma?

Vad som helst kan hända och man har bättre kontroll med träns och lina... Spelar ingen roll om det sägs att hästen är 110% säker och snäll.. man vet ALDRIG.
Det beror nog i grunden på ens inställning och vilken sorts hästhållning man har.

LIA
 
Sv: Promenera med häst- träns/grimma?

Det beror nog i grunden på ens inställning och vilken sorts hästhållning man har.

LIA

Har inte med det att göra.. vad du möter efter vägen eller vad som kan hända beror inte på vilken hästhålling man har eller ens inställning..;) För mig handlar det mer om säkerheten, veta att man har bättre koll på hästen OM något skulle inträffa..Det tror jag inte du har i grimma och grimskaft... Är inte så roligt när det dyker upp älg/andra vilda djur och hästen blir livrädd när dom hoppar ut ur någon buske...att stå där med ett grimskaft och hästen i grimma... Tror inte att hästen lyssnar på mig då om jag säger att dom är inte farliga så gå lugnt bredvid... Eller du möter en bil som slår på tuten precis vid hästen. nog tror jag att hästen reagerar allt. hur van den än är... .. Mina hästar är van med vilda djur pga av hur vi bor men endå så reagerar dom när nått dyker upp hastigt,,

så för mig så går det säkra före det osäkra trots att jag har en lugn häst...Har även hjälm på mig vid sånna promender.. pga min vän blev sparkad av sin häst vid ledning så han avled.. SÄKERHET ska alltid gå först
:)
 
Sv: Promenera med häst- träns/grimma?

Jag har träns och ett kedjegrimskaft.. min häst är jättelätt att gå ut och gå med, bara han inte drar ner huvudet och börjar äta.. dessutom e de lättare att hålla honom bredvid mig när vi travar :P

och vi har MYCKET trafik vid oss, så ifall en bil kmr i 80 så är det lättare att hålla i en häst..
 
Senast ändrad:
Sv: Promenera med häst- träns/grimma?

Njo, visst ska säkerheten alltid gå först! Men det som ger mest säkerhet i hanteringen av hästar är att man kan läsa av dem och dominera dem med små hjälper. Att hästen vet och litar på dig som sin ledare!

Min häst t ex har ett väldigt dåligt självförtroende. Hon blir ofta rädd och stirrig på nya saker eller när någonting låter. Men hon flyr aldrig eller så, utan hoppar till och sedan kollar hon direkt på mig. Jag är hennes ledare och om jag är rädd är hon det också, men är jag lugn och trygg så blir hon det :)

Så jag tycker att det är jättebra att ha träns eller liknande när man leder, speciellt på bilvägar. MEN har man en bra kommunikation till sin häst så är det hundra gånger säkrare än om man inte har det, oavsett om man leder den i träns, grimma eller utan någonting alls.

Hästen KAN alltid slita sig från människan. Så därför är det bättre att lära sig förstå hästen och läsa av den om man vill umgås på ett säkert sätt med den. :)
 
Sv: Promenera med häst- träns/grimma?

Det beror nog i grunden på ens inställning och vilken sorts hästhållning man har.

Har inte med det att göra..
Det anser jag att det har, i allra högsta grad. Ella_99 beskriver det rätt bra.

Man kan i vardagshanterandet påverka hästen och dess självförtroende inom vida ramar, likaså kan man genom kommunikation påverka hästens handlande om "skarpa" situationer skulle uppstå.
Jag har träffat åtskilliga hästar som är mycket svåra att skrämma, och jag har två stycken själv här hemma.

Reagera är inga problem, det viktiga är momentet efter. Det är då man ser skillnaden på en livrädd häst och en som inte är det. Och det kan man som sagt i stor utsträckning själv påverka.

LIA
 
Sv: Promenera med häst- träns/grimma?

Njo, visst ska säkerheten alltid gå först! Men det som ger mest säkerhet i hanteringen av hästar är att man kan läsa av dem och dominera dem med små hjälper. Att hästen vet och litar på dig som sin ledare!

Min häst t ex har ett väldigt dåligt självförtroende. Hon blir ofta rädd och stirrig på nya saker eller när någonting låter. Men hon flyr aldrig eller så, utan hoppar till och sedan kollar hon direkt på mig. Jag är hennes ledare och om jag är rädd är hon det också, men är jag lugn och trygg så blir hon det :)

Så jag tycker att det är jättebra att ha träns eller liknande när man leder, speciellt på bilvägar. MEN har man en bra kommunikation till sin häst så är det hundra gånger säkrare än om man inte har det, oavsett om man leder den i träns, grimma eller utan någonting alls.

Hästen KAN alltid slita sig från människan. Så därför är det bättre att lära sig förstå hästen och läsa av den om man vill umgås på ett säkert sätt med den. :)

:bow: Bra beskrivning. Och blir hästen så rädd att den sliter sig gör den det sannolikt are sig den har bett på sig eller inte.
Jag kan förstå att man på vissa hästar i vissa situationer vill ha träns på. Speciellt om hästen är ny och man har en relation att börja bygga, då skulle jag också sätta säkerheten först tills jag kände att hästen och jag kunde kommunicera fullt ut. Och kommunicerar man inte fullt ut med sin häst ska man självklart sätta sin egen säkerhet först.
 

Liknande trådar

Hästhantering Har mitt sto på lösdrift. Har gått på box nattetid fram tillsnu då de går ute dygnet runt. Sen hon började göra detta så har hon blivit...
Svar
6
· Visningar
703
Senast: Cattis_E
·
Hästhantering Jag har en unghäst som backar ur transporten så fort jag försöker stänga bommen. Vi har tränat MYCKET, minst 2 gånger i veckan under fem...
2
Svar
21
· Visningar
2 012
Träning Ni som har två eller fler hästar och ”vanligt” jobb/familj, hur lägger ni upp aktiveringen av hästarna? Har ni några smarta idéer/tips...
Svar
12
· Visningar
1 313
Senast: Miiikaela_
·
Hästhantering Hej! Vill varna för lång och rörig text... Gör ett sista desperat försök att få någon hjälp. Vill börja med att säga att hästen i...
3 4 5
Svar
81
· Visningar
11 375

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Bra familjehund? Rasvak😇
  • Kattsnack 10
  • Uppdateringstråd 29

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Vikten av unghästbete
Tillbaka
Upp