Promenera med häst- träns/grimma?

Sv: Promenera med häst- träns/grimma?

Repgrimma och rep (tror det är 4.5 m). Det är lagom långt för att träna på sidepass eller ta ett skutt över en trädstam eller vad vi nu kan hitta på ute i skogen :)
Det går bra med vanlig grimma o grimskaft också, eller med ett rep runt halsen också för den delen :)
 
Sv: Promenera med häst- träns/grimma?

Beror på hästen och situationen.

Stoet - grimma o grimskaft - ska typ till att ett ufo landar i huvudet på henne för att hon ska reagera.

Unghästen - grimma och grimskaft eller träns och kedja/tyglar/tömmar, beroende på vad vi tränar på..

Vallacken - grimma och kedjegrimskaft - han kan få sina idéer..
 
Sv: Promenera med häst- träns/grimma?

På gamlingen oftast vanlig grimma (ibland repgrimma) och långt grimskaft "på vanligt sätt".

På 1,5-åringen repgrimma och långt grimskaft.
 
Sv: Promenera med häst- träns/grimma?

Jag har en tvååring som jag har en vanlig grimma och en repgrimma över och jag knyter alltid fast båda grimmorna i grimskaftet, jag knäpper självklart fast det också. men litar inte på dom spännerna som sitter på grimmorna. Det är så lätt att nånting går sönder :)
 
Sv: Promenera med häst- träns/grimma?

Jag har träns med gramantygel istf för tyglar - bra för den är så lång (blir ju bara som en jättelång vanlig tygel) så att man kan komma ifrån hästen en bit om den skulle sprätta. Det är för övrigt enda gången jag använder graman, rider aldrig med den...:D
 
Sv: Promenera med häst- träns/grimma?

det blir träns och kedjegrimskaft.
Damen har en förmåga att vara lite okoncentrerad ibland och blir lätt distraherad.

Tar det säkra före det osäkra.
Hon är en väldigt pigg häst så framåt går det mest jämt :P
tyvärr inget tränad NH eller liknade, men funderar på att kanske börja lite smått med det. Har fått upp ögonen för det !
 
Sv: Promenera med häst- träns/grimma?

Grimma med grimskaft knäppt bara i ringen på grimman?

Är det jag alltid använder - ja iaf på de hästar jag har ägt/hanterat som mina "egna".
Fast jag hade iofs grimma med kedjegrimskaft i ringen på grimman första gången jag promenerade f.d galoppören utomhus - behövdes dock inte märkte jag.
 
Sv: Promenera med häst- träns/grimma?

Grimma och grimskaft.
Märren brukar vara lös till och med. Fast hon har ju grimma på sig och grimskaftet runt halsen. Sen håller jag alltid i dem där det kan komma bilar. En gång höll jag inte i märren när vi gick på vägen, hon gick bredvid mig lugnt och fint som vanligt, då stannade en bil och sa åt mig att hålla i hästen. Så för att inte göra nån upprörd håller jag i nu. :D
 
Sv: Promenera med häst- träns/grimma?

Repgrimma och 3m rep för full koll på min ibland aningen nonchalanta dam. Önskar jag kunde gå "kompispromenader" helt utan nåt alls men där faller det på att jag fegar ur, inte på att det nog inte skulle gå. Inom inhägnat område där jag känner mig trygg och fokuserad funkar det helt utan.:smirk:
 
Sv: Promenera med häst- träns/grimma?

Hingsten har träns och grimskaft el lina. De andra hästarna promeneras i grimma. (inte kring trafikerade vägar dock.)
 
Sv: Promenera med häst- träns/grimma?

beror på hästen. men de gånger jag gjort det har det vart i grimma och grimmskaft.

om det finns använder jag gärna längre grimmskaft.

träns har används men då skulle det tas foton :p
 
Sv: Promenera med häst- träns/grimma?

Just nu repgrimma och längt grimskaft. Eller bara grimma och grimmskaft. Beror oftast på hur hästen beteer sig mot dig.
Har testat en massa olika innan jag kom fram att så lite som möjligt var bäst. Allt från träns, till kapson, men longerlina osv. Visa behöver hingstkedja, andra räcker med träns och lina. Beror på hur säker jag känner mig på hästen i fråga, och hur den reagerar jämte mot mig och på vad den reagerar.
 
Sv: Promenera med häst- träns/grimma?

Jag leder min valack i grimma och longerlina. Linan för att kunna ge honom lite space och inte själv hamna i vägen om han blir rädd eller busar till. Har aldrig upplevt några som helst problem eller känt något behov av ytterligare utrustning vid promenader. :)

Stallet står dock inte nära några stora vägar och de få bilar som passerar kör sakta. :bow:
 
Sv: Promenera med häst- träns/grimma?

Vanlig grimma med 3m bommullsgrimskaft.

Ibland blir det repgrimman, det beror lite på- promenerar jag med båda hästar får unghästen repgrimma.
 
Sv: Promenera med häst- träns/grimma?

Det varierar mellan träns och repgrimma, men det har också hänt att jag bara har använt mig av grimma med grimskaftet fäst i ringen under. Men jag föredrar egentligen repgrimma.
 
Sv: Promenera med häst- träns/grimma?

Jag promenerar med hästarna i vanlig grimma eller repgrimma. Använder aldrig träns för det. Detta oavsett med vilken av dem jag tar ut, behandlar hingstarna, stona och valackerna på samma sätt.
 
Sv: Promenera med häst- träns/grimma?

Har aldrig testat, faktiskt. Eftersom att jag inte har en egen häst utan bara rider min sköthäst och tar hand om henne i stallet o.s.v. Fick henen som sköthäst ganska nyligen och håller fortfarande på att lära mig hennes beteende och så vidare. Men jag hade valt grimma och grimskaft.
 

Liknande trådar

Hästhantering Har mitt sto på lösdrift. Har gått på box nattetid fram tillsnu då de går ute dygnet runt. Sen hon började göra detta så har hon blivit...
Svar
6
· Visningar
706
Senast: Cattis_E
·
Hästhantering Jag har en unghäst som backar ur transporten så fort jag försöker stänga bommen. Vi har tränat MYCKET, minst 2 gånger i veckan under fem...
2
Svar
21
· Visningar
2 016
Träning Ni som har två eller fler hästar och ”vanligt” jobb/familj, hur lägger ni upp aktiveringen av hästarna? Har ni några smarta idéer/tips...
Svar
12
· Visningar
1 315
Senast: Miiikaela_
·
Hästhantering Hej! Vill varna för lång och rörig text... Gör ett sista desperat försök att få någon hjälp. Vill börja med att säga att hästen i...
3 4 5
Svar
81
· Visningar
11 378

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Vikten av unghästbete
Tillbaka
Upp