Bukefalos 28 år!

Provar stångbett, hjälp mig göra rätt!

Cornelia

Trådstartare
Mitt 17-åriga arabsto, som jag har tränat AR med under sommaren och hösten, har hittills gått på ett tredelat tränsbett som hon har trivts bra med. Hon är duktig och gör framsteg, är väldigt lätt att böja och gör fina öppnor/slutor åt båda hållen.
Nu har jag köpt ett spanskt stångbett med ganska korta skänklar som vi håller på och provar, stoet och jag. Hon verkar gilla det, det är tungt och av järn och verkar ligga bra i munnen på henne.

Problemet är jag. Jag har svårt att bli kompis med stångbett, vet det sedan tidigare då jag har ridit western på stångbett.

Jag har helt enkelt svårt att böja hästen korrekt med en stång. Visst, hon ska böja sig för yttertygeln, och det gör hon så fint med tränsbettet, och innertygeln hänger i stort sett. Men med stången blir jag lite krampaktig ... Har ni något bra tips? Vill helst inte bara hänga undan stången nu när hon verkar trivas med den, utan vill lära mig .... Tränare har jag, men träningen kommer inte igång igen förrän till våren.
 
Sv: Provar stångbett, hjälp mig göra rätt!

Varför inte rida med bridong och den stång du har, så kan du om din tränare anser att det passar dig och din häst, framåt våren utveckla stångridningen. Många AR-stänger, är ju anpassade för att kunna ridas med bridong.

Själv rider jag mestadels på klassiskt kandar och växlar bara när vi är i full träningskondition över på portugisiska stången, då damen brukar vara trevlig på det.

/IH
 
Senast ändrad:
Sv: Provar stångbett, hjälp mig göra rätt!

När du börjar rida på stång kan du rida med dubbla tyglar. Den övre tygeln får då mera bridongliknande verkan och du kan variera mycket mellan de olika tyglarna. Däremot så behöver hästen lära sig att hitta böjningen med hjälp av inner skänkel eller i bästa fall inner sittben för att kunna fungera bra på stång.
 
Sv: Provar stångbett, hjälp mig göra rätt!

Jag börjar faktiskt lära mig nu, är för drullig egentligen för att rida med dubbla tyglar :angel:
Brukar förtydliga signalerna med en "halvhalt". Dvs hästen ska lyssna på sitsen, ffa inre sittbenet, och handens position. Gör den inte det gör jag en halvhalt (lätt förhållning för att få hästen "vänta" lite precis i det steget) och förtydligar sen med sitsen- då brukar de vara mer mottagliga.

Tycker väl egentligen också det är svårare att böja på stång - MEN det är så himla mycket lättare å andra sidan att få till en fuskböjning på tränsbett eller kapson :angel: På stången blir det mer att jag försöker rida varje kroppsdel till en helhet snarare än att inverka till böjning genom hästens hals.
Upplever också att jag märker tydligare vad det är som felar. Det blir lite av kanon eller pannkaka över det hela. Börjar hästen dra iväg med innerbogen och därmed gå knas med bakbenen (eller tvärtom, ytterbogen) så kan jag i princip inte styra, utan *måste* göra något åt det :o Halvhalt och fokus på att hästen (och jag) använder sin kropp rätt så hittar vi rätt igen till slut. Lär sig liksom att inte styra med tyglarna, även om jag inte helt dissar tyglarna för det - det är vi inte redo för.

Från att en period ha ridit enbart på blank stång (och nej, det är vi inte redo för *egentligen*) till att nu gå över till att använda kapsonen mer och mer så har jag märkt att hästen blivit mer ojämn nu på sistone.
 
Sv: Provar stångbett, hjälp mig göra rätt!

Rid med stång och kapson eller bridong och stång.. fast jag röstar på det första då blir det inte så mycket i munnen:D

Hoppas det går bra för er och jag längtar efter bilder snart:angel:
 
Sv: Provar stångbett, hjälp mig göra rätt!

Tack för svar, det är inte helt lätt detta, och jag vill ju inte förstöra det vi har byggt upp, pållan och jag!

Förstår att det handlar mer om att rida med sitsen och att stången liksom skiljer agnarna från vetet .... Är kanske "agn" fortfarande, eftersom jag känner mig så osäker! Skönt iallafall att höra att fler tycker att det är lite knepigt.

Totola, det där med halvhalten var bra, och du beskriver också så bra känslan av att det antingen blir bra eller uselt ....
 

Liknande trådar

Western Det här forumet verkar väldigt dött men nu försöker jag pigga upp det med lite nybörjar frågor. Jag funderar på att starta ett par...
Svar
11
· Visningar
2 455
Senast: Lycan
·
Ridning Hej! Jag har en 6 årig häst som jag hoppade för första gången i januari, detta var även allra första gången han hoppar i sitt liv. Sen...
Svar
10
· Visningar
1 344
Senast: bfpb
·
Hästvård Hej! Jag har en 13 årig SWB valack som jag köpte för snart 2 år sedan som min satsning mot medelsvår dressyr. Direkt ifrån början när...
2
Svar
37
· Visningar
9 042
Senast: Bregen
·
Hästmänniskan (Vet inte om detta är rätt tråd, men provar) Hej! Jag är en 19 årig tjej som verkligen vill rida och tävla på den högsta nivån i...
Svar
9
· Visningar
2 236
Senast: Grazing
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Shettistråden del II
  • Fixa innan tävling?
  • Ridskoleryttare

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp