Bukefalos 28 år!

Provat hälsoväst?

aprilmaj

Trådstartare
Jag har blivit rekommenderad hälsoväst men känner mig av någon anledning tveksam. Är det någon som har provat att använda en? Vad var bra/dåligt? Hur gör man med bh:n, har man den under? Blir det inte väldigt mycket axelband i så fall? Är inte risken att man bär upp ännu mer med axlarna? (Ja, där blev det tydligt varför jag tveksam, förresten.) Jag såg att de sålde västar i paket; måste man ha flera att variera mellan? Någon som vet?
 
Sv: Provat hälsoväst?

Jag visste inte heller, men om du googlar så ser du bilder. Det är bra om man har ryggproblem, vill ha bättre hållning osv (sägs det. Jag vet ju inte.).
 
Sv: Provat hälsoväst?

Verkar konstigt, rent logiskt borde man väl få svag rygg och dålig hållning av att använda ngt som ersätter musklerna.

Yoga istället? Träning?

Mamma hävdar att korsettliv (hela livet) ger ful ända tex genom att trycka ned den och förhindra att muskler används (de hade korsettliv när hon var liten -40-talet) och gamla hederliga korsetter gav väl svaga ryggmuskler eftersom man aldrig behövde använda ryggen.
 
Sv: Provat hälsoväst?

Jag har aldrig använt hälsoväst eller liknande men tänker ungefär som med hjälptyglar till hästar. "Rätt använt kan det hjälpa, fel använt gör det det inte". Jag tror att man kan få känsla för hur det "ska vara", och något som påminner en om att tänka på hållningen. Tror inte prylarna är så starka att man kan säcka ihop helt själv och låta "västen göra jobbet".
Som att sätta ett snöre om magen för att påminnas om hållningen och att hålla in magen och stärka magmusklerna. Det är inte snöret som gör jobbet.

Prova. Vad är det värsta som kan hända?
 
Sv: Provat hälsoväst?

Det finns en annan variant (Posture) som hjälper mot bland annat framåtroterade axlar, förbättrar hållningen i allmänhet och ser till att man kan djupandas ordentligt.
Den fungerar och är bra.
 
Sv: Provat hälsoväst?

Verkar konstigt, rent logiskt borde man väl få svag rygg och dålig hållning av att använda ngt som ersätter musklerna.

Yoga istället? Träning?

Mamma hävdar att korsettliv (hela livet) ger ful ända tex genom att trycka ned den och förhindra att muskler används (de hade korsettliv när hon var liten -40-talet) och gamla hederliga korsetter gav väl svaga ryggmuskler eftersom man aldrig behövde använda ryggen.

Fast här handlar det ju inte om att ersätta något, utan snarare att öka musklerna genom att ändra personens hållning. På så sätt kommer andra muskler i träning som varit vilande en lång tid, en bekant till mig provade. Friskt vågat hälften vunnet använde hon den på jobbet hela dagen, för att dagens efter ha en sån våldsam träningsvärk.

En korsett stödjer, medan som sagt den här anordningen ändrar hållningen hos en person. Orsaken till att många säckar i ryggen, beror på att man är svag där. Antingen kan man gå på gym och träna upp den, eller så kan man använda en hälsoväst. Det finns andra motionsformer också som stärker ryggen, den här är en i mängden.
 
Sv: Provat hälsoväst?

Just den bild jag fick upp nar jag nyfiket googlade har det varnats for har. Just att manga tydligen har anvant den sa att den ersatt muskler och darfor har kroppen forsvagats istallet. Tror jag. Jag vet egentligen inte alls vad problemet ar nar jag tanker pa saken. Jag sag det som hastigast nar "Doctors" rakade vara pa TV nar jag gick pa min eleptiska maskin, jag vet alltsa inte mer att att man ska vara forsiktig med den typen av hjalpmedel.
 
Sv: Provat hälsoväst?

Jag har en liknande, har verkligen gjort underverk.
Jag har väldigt svag rygg och har i perioder haft väldigt mycket problem.
När det var som värst fick jag en sådan och det hjälpte mig igenom de värsta perioderna.
Nu går jag på sjukgymnastik och styrketränar, så det är sällan jag behöver den.
Men vissa dagar är jag trött i ryggen och då är det verkligen skönt att kunna ta på sig den.
 
Sv: Provat hälsoväst?

Just den bild jag fick upp nar jag nyfiket googlade har det varnats for har. Just att manga tydligen har anvant den sa att den ersatt muskler och darfor har kroppen forsvagats istallet. Tror jag. Jag vet egentligen inte alls vad problemet ar nar jag tanker pa saken. Jag sag det som hastigast nar "Doctors" rakade vara pa TV nar jag gick pa min eleptiska maskin, jag vet alltsa inte mer att att man ska vara forsiktig med den typen av hjalpmedel.

Problemet är om man förlitar sig helt på den.
Meningen är att den ska vara en hjälp genom den värsta smärtan under tiden man bygger upp musklerna.
Sen får man successivt ta bort den, minska tiden lite i taget, i takt med att musklerna blir starkare.
 
Sv: Provat hälsoväst?

Jag googlad och kollade.
På mig skulle den västen bara ge onda axlar...
Jag har en hållning som kanske vid första anblick skulle vara hjälpt av något liknande. Men på mig beror det inte på att axlarna hänger fram utan på att jag har en liten söt
typotux_019.gif
begynnande gamnacke som förstör för mig. Jag har fått hjälp med övningar för nacken och när jag sträcker upp den så att huvudet hamnar ovanför (istället för framför..) kroppen så följer hållningen med nacke och axlar med. Så en sådan väst skulle rikta in sig på helt fel sak på mig. Kanske är det så för någon annan också...
 
Sv: Provat hälsoväst?

Tack för alla synpunkter och erfarenheter!
Helene K: På vilket sätt har den gjort underverk?
Ameo: Hur menar du att axlar och nacke följer med? Och hur skulle västen påverka det?
Mumin och Boj: Det låter ju logiskt det ni säger.
Cilla W: Förklara för en novis: Vad fixerar västen? Och om det är fixerat, så kan man inte träna?
 
Sv: Provat hälsoväst?

Ameo: Hur menar du att axlar och nacke följer med? Och hur skulle västen påverka det?
när jag får bak huvudet och halsen till "rätt läge" så följer liksom hela hållningen med på köpet. Axlarna hamnar där de ska vara och hela jag får som en stoltare hållning.
västen skulle inte påverka något annat än axlarna, huvud och hals skulle fortsätta se ut som på en gam...
 
Sv: Provat hälsoväst?

Cilla W: Förklara för en novis: Vad fixerar västen? Och om det är fixerat, så kan man inte träna?

Västen påstås ge träning till ryggen. På de bilder jag ser så är det en slags sele som fixerar axlarna. Och då undrar jag förstås vad som tränas när axlarna är fixerade.
 
Sv: Provat hälsoväst?

Jag är skeptisk mot sånt där.

Men möjligen kan man bli stretchad i muskulaturen axlar/bröst etc så man kommer bak mer med axlarna och börjar använda bukens muskulatur bättre. Så man sen kan börja träna upp sig i korrekt "bakside"-muskulatur.

Eller? Så tänker jag iaf.

KL

Billigare kan vara att tejpa sig. Då drar det i huden som en påminnelse om man blir för hängig i hållningen. Då använder man också sina muskler korrekt och lutar sig inte mot någon anordning och tom riskerar bli slappare i musklerna.
 
Sv: Provat hälsoväst?

Västen påstås ge träning till ryggen. På de bilder jag ser så är det en slags sele som fixerar axlarna. Och då undrar jag förstås vad som tränas när axlarna är fixerade.

Hjärnan ? När man med ska försöka klara vardagen med sina nära nog obrukbara armar pga fixerade axlar så borde ju hjärnan tränas en del ;)
 
Sv: Provat hälsoväst?

Bättre att tejpa sig skulle jag säga!

Kl

Jag gick hos en sjukgymnast som undrade om jag skämdes för mina bröst! Han var benhård och tejpade mig 3 ggr i veckan så att jag inte kunde säcka ihop och även om det hjälpte så måste jag fortfarande flera år efteråt tänka på min hållning. Bättre att gå till en sjukgymnast och få ett träningsprogram och behandling för ryggen än att fixera den.
 
Sv: Provat hälsoväst?

Bättre att tejpa sig skulle jag säga!

Kl

Jag gick hos en sjukgymnast som undrade om jag skämdes för mina bröst! Han var benhård och tejpade mig 3 ggr i veckan så att jag inte kunde säcka ihop och även om det hjälpte så måste jag fortfarande flera år efteråt tänka på min hållning. Bättre att gå till en sjukgymnast och få ett träningsprogram och behandling för ryggen än att fixera den.

Låter som att jag har liknande problem. Hur tejpar man? Var sätter man tejpen och vad för slags tejp?

KL
Jag har gått hos en kiropraktor för att rätta till en del som hamnat snett. För att bli påmind att fortsätta hålla kroppen i rätt läge nu i början (och inte halka tillbaka till tidigare felaktiga hållning), så trodde kiropraktorn att det kunde vara idé att testa en väst. Men jag är, som jag skrev, tveksam. Tejpa låter i så fall vettigare.
 

Liknande trådar

Fälttävlan Ursäkta jättelångt inlägg! Jag är ny här men skulle vilja ha en tråd där vi kan samla information om vilka terrängbanor som finns...
Svar
5
· Visningar
591
Senast: Lady_S
·
Tjatter Välkommen till ett somrigt Visby! Till staden har precis en resande tivoli anlänt och alla med barnasinnet kvar är väldigt glada. Pippi...
48 49 50
Svar
986
· Visningar
22 012
Senast: Klara
·
Hundhälsa Vet att det finns många duktiga hundmänniskor så skriver här i hopp om bra synpunkter på vår situation :bump: ber om ursäkt för wall of...
Svar
4
· Visningar
1 140
Senast: Castellini
·
Skola & Jobb 15 år i vården blev det men nu säger kroppen tvärstopp, ALLT gör ont, hela tiden. 3 omgångar av vad jag förstått i efterhand var...
2 3
Svar
47
· Visningar
6 921
Senast: fejko
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Stänger du toalettlocket?
Tillbaka
Upp