Bukefalos 28 år!

Pruta eller inte?

Sv: Pruta eller inte?

Ciazon skrev:
Att det för det mesta går att pruta på priset beror på att de flesta säljare (inte alla) har annonser som inte stämmer. De skriver tex. att hästen har bättre utbildningsnivå en den har, hoppar högre än de kan visa vid provridning osv. Ibland står det att hästen har "otroligt" steg men när man sedan kommer dit så ser man en pålle med högst ordinära gångarter.

Helt rätt!
Provred en ponny i vintras som minsann hopptränades regelbundet men säljaren kunde inte minnas namnet på sin tränare och han hade lämpligt nog flyttat :smirk: Hästen var knappt ridbar och hon kunde inte heller rida den ordentligt vid visningen. Vi red i en hage och det var kanske 1½ vecka sedan snön hade kommit. Trots detta fanns det INGA spår av hästhovar utanför stallet. Hästen var knappt riden överhuvudtaget. Jättetråkigt att åka långt när ponnyn inte var det framtidslöfte som utlovades. Inga papper på den fanns det heller. Att de sedan skulle ha 50.000 gjorde inte saken bättre :crazy:
 
Sv: Pruta eller inte?

Fast det känns ändå som att det är deras problem... Jag menar om du förutsatt att hästen är tillräckligt bra för att kosta 50000 då antar jag att du just vill ha en häst som är i princip färdig att gå ut och tävla (om den är regelbundet hopptränad och så). Börjar du då pruta på den eller åker du helt enkelt och tittar på en annan häst som har de kvalitéer du söker?

Att folk ljuger i annonser är tråkigt, däremot kan man ju ha olika åsikter om hur bra hästen är (hemmablind) men det är ju en annan sak, och egentligen inte ett själ att pruta eftersom det, trots allt, är så att är man inte nöjd med hästen när man provrider den, kanske man ska titta på en annan häst?

Jag dömmer inte, funderar bara....
 
Sv: Pruta eller inte?

Jag prutar alltid! Av de 3 hästar jag köpt har jag fått ner priset på 2 av dem. Den jag inte fick ner priset på fick jag bäremot betydligt mer för när jag sålde den.
Även om inte ägarna hade gått med på prutningen hade jag tagit dem iaf. Men prova går alltid. Varför betala mer än vad jag behöver?
Jag ger givetvis inga sakamm bud men bjuder den summa de är värda.
 
Sv: Pruta eller inte?

AnnA_ skrev:
Jag skulle ha mycket svårt för att pruta på ett djur! Antingen så tycker jag om hästen och vill ha just den, och då spelar några tusenlappar hit eller dit ingen roll. Eller så vill jag inte ha den hästen, och då vill jag ju inte ha den mer bara för att den är billig...

Möjligen kanske jag, om jag ansträngde mig, skulle kunna föreslå att de skickar med sadel eller täcke eller nåt...

Jag inser ju att de flesta sätter priset med prutmån, och på saker kan jag göra prutförsök om jag tycker att det är motiverat, men just på djur skulle jag ha mycket svårt för det. (Jag har haft tur, för båda hästar jag har köpt så har det framgått från början att priset inte är prutbart...)

Vad spelar det för soll att man prutar på djur när vi redan värderar deras liv med pengar? Skit samma enligt mig.
 
Sv: Pruta eller inte?

Det är bara i sverige vi är så rädda för att pruta.. åk utomlans och de i affärena som säljer blir nästan sura om man inte prutar.

Att pruta är för mig en god affärsman/kvinna och vill man inte att folk skall pruta skriver man de i annonsen prutat och klart!

Och du kan omöjligt se vad folk kan även om de rider som gudar och har en käft som äger de ord du vill höra betyder det inte att dom kan.
Jag har lånat ut hästar till elithoppryttare som har haft referenser som man blir svag i knäna.
De viste inte ett skit om hästhantering kom de fram sen.. med rida kunde dom;)

Att pruta kan vara allt i från.. ja men ni kan ju köra upp hästen till mig så får ni se hur hästen kommer få det.. dels är det seriöst från säljarens sida dels tjänar köparen pengar på de=)

JAG tycker att man ska pruta iallafall och jag prutar alltid och har då alltid fått det billigare=)
 
Sv: Pruta eller inte?

ja jag såg en ponny för 80 tusen som är 5 år bara:crazy:
dessutom vet jag vem hästen är och den är inte en superhäst utan en fin bra allroundhäst.
 
Sv: Pruta eller inte?

och jag såg en 6-åring som inte har gjort ett skit som de ville ha 300.000 för :crazy:
 
Sv: Pruta eller inte?

Cambrie skrev:
Fast det känns ändå som att det är deras problem... Jag menar om du förutsatt att hästen är tillräckligt bra för att kosta 50000 då antar jag att du just vill ha en häst som är i princip färdig att gå ut och tävla (om den är regelbundet hopptränad och så). Börjar du då pruta på den eller åker du helt enkelt och tittar på en annan häst som har de kvalitéer du söker?

Att folk ljuger i annonser är tråkigt, däremot kan man ju ha olika åsikter om hur bra hästen är (hemmablind) men det är ju en annan sak, och egentligen inte ett själ att pruta eftersom det, trots allt, är så att är man inte nöjd med hästen när man provrider den, kanske man ska titta på en annan häst?

Jag dömmer inte, funderar bara....
Det handlar ju faktiskt inte bara om att vara nöjd med hästen när man provrider och annars hitta en annan häst. Jag kan vara intresserad av hästen om den har potential för att vidareutvecklas, däremot inte vara villig att betala överpris pga att säljaren säger att den har en högre utbildningsnivå än den verkligen har. Allt är ju relativt, köpte nyligen en förhållandevis ung häst som inte kunde någonting för 70000 kr (men med fantastiskt steg).
 
Sv: Pruta eller inte?

Ja du, en 6 åring som inte gjort ett skit och ska kosta 300 000, då är de nog ett misstag och dom råkat sätta en nolla för mycket i priset. En häst för sådana pengar ska ha gjort en hel del, och dom som tittar på såna hästar i den klassen kan ju sina saker, så dom märker nog snabbt när de rider om hästen har kapasitet, vilket den inte kan ha om den inte gjort nått, för vem köper en häst för 300 000 kr om den bara fisit runt på 1m -110? Inte jag iaf, man vill gärna ha valuta för pengarna.
 
Sv: Pruta eller inte?

Jasså gjorde du? kan meddela att hästen redan är såld*lipar*
 
Sv: Pruta eller inte?

Jasså, känner du den som äger hästen? Kan ju bara säga grattis isf. Men jag tror inte riktigt på de om jag ska va ärlig.
 
Sv: Pruta eller inte?

Gazzan skrev:
Jasså gjorde du? kan meddela att hästen redan är såld*lipar*

Jasså... han såg inte så såld på bilderna från den nya fordervärden...:angel:
 
Sv: Pruta eller inte?

Nej, jag skulle tycka det var så pinsamt. Men jag har varit med om en säljare som prutat ner sig själv 15000 innan jag ens provridit hästen;)
 
Sv: Pruta eller inte?

det är lättare att pruta på något man inte vill ha så mycket...
Var iväg och tittade på hästar, och den ena som jag inte var så förtjust i kunde de gå ner mycket i pris på, och den jag var fäst vid skulle de ha hela beloppet... man ska inte vara för angelägen, då vet ju säljaren att man kommer att ge hela priset iallafall. Så var det för mig, men det var det värt :p
 

Liknande trådar

Ekonomi & Juridik Hej! Ska köpa en tre åring och kommer vetrinärbesikta samt röntga den innan köp. Priset är 100 " och är en hoppstammad valack, riden i...
2 3
Svar
59
· Visningar
3 731
Hästmänniskan Jag har aldrig haft en häst som hovslagaren har sagt att hen lägger om skorna på, med mitt medgivande. Antar att alla tidigare hästar...
2 3
Svar
57
· Visningar
2 952
Senast: Fiorano
·
L
Gnägg Hej! Jag skulle bara för kul vilja veta vad ni skulle ge tips om för häst om jag skulle ha en egen häst nångång i fram tiden! Jag hade...
2 3 4
Svar
63
· Visningar
4 309
Senast: LiviaFilippa
·
Utrustning Jag har ett halvblod som passar perfekt i stl 145 HW Rambo Original med v-knäppning (Supreme fungerar också, i alla fall på äldre...
Svar
11
· Visningar
558
Senast: Lemeie
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp