Bukefalos 28 år!

Sv: Pudel?

.25 låter som att det lämnar 1/4 mm och det är ju nästan naket! skär nr 10 OSTERS skär lämnar 1,6 mm ca och det brukar de flesta pudlar tåla utan kli. Med det skäret rakar jag om min hunds nos efter 3 veckor. Tar jag samma skär som Emor som lämnar 0,8 mm kan jag vänta 4-5 v innan han blir för raggig. På kroppen har jag oftast skär 10 sommartid varannan mån och skär 4F som lämnar 1 cm på vintern. Men ska skaffa mig ett skär 7 som lämnar lite mer än 10an. Ben och annat handklipper jag när jag sparar någon sorts frisyr. Just nu är han helt naken utom svansen och huvudet och man som just nu är 1 cm och på utväxt. Svansen är väl dock 3 cm nu eller så.
 
Sv: Pudel?

.25 låter som att det lämnar 1/4 mm och det är ju nästan naket! skär nr 10 OSTERS skär lämnar 1,6 mm ca och det brukar de flesta pudlar tåla utan kli. Med det skäret rakar jag om min hunds nos efter 3 veckor. Tar jag samma skär som Emor som lämnar 0,8 mm kan jag vänta 4-5 v innan han blir för raggig. På kroppen har jag oftast skär 10 sommartid varannan mån och skär 4F som lämnar 1 cm på vintern. Men ska skaffa mig ett skär 7 som lämnar lite mer än 10an. Ben och annat handklipper jag när jag sparar någon sorts frisyr. Just nu är han helt naken utom svansen och huvudet och man som just nu är 1 cm och på utväxt. Svansen är väl dock 3 cm nu eller så.

Åh, tack för ditt svar! Ja, du har rätt, så måste det vara för det blir verkligen SNAGG! (Jag köpte maskinen + skäret på Djurmagasinet och de sa att det var .25mm som man använde till pudlar...:grin:)
På kroppen brukar jag ta nr 4, som lämnar 9mm:)

Men då ska jag se till att skaffa mig skär nr 10! :)
 
Sv: Pudel?

Jag kikade runt på nätet lite och hittade ett skär som heter 5/8 som är smalare för att lättare komma åt mellan tårna. Men hur kort klipper den, någon som vet? :)
 
Sv: Pudel?

Mitt skär 7/8 är smalare, och jag tycker att det är något lättare. Skär nr 10 ligger bara i byrålådan här, lämnar för mycket i mitt tycke, då måste man ju raka hela tiden :D
 
Sv: Pudel?

Jag använder, som Emor skrev, skär 30 på huvudet men till tassarna blir det oftast 10 eftersom skären fort blir varma och då är det praktiskt att kunna byta mellan dem. Skär 10 duger utmärkt till att klippa nosen med men man behöver göra om det oftare, fast jag använder skär 30 vill jag gärna raka nosen varannan vecka för att det ska se snyggt ut. Till din hund som är känslig blir det säkert bra med 10 :).

Har vi fått se någon bild på din vovve?


Mumorsan: Förstår att du är sugen på utställning - det är kul! Känner du ingen som har hund, inte vill ställa själv men kan tänka sig att betala anmälningsavgifterna? Du kan ju bli proffshandler så länge ;)
 
Sv: Pudel?

Jag använder, som Emor skrev, skär 30 på huvudet men till tassarna blir det oftast 10 eftersom skären fort blir varma och då är det praktiskt att kunna byta mellan dem. Skär 10 duger utmärkt till att klippa nosen med men man behöver göra om det oftare, fast jag använder skär 30 vill jag gärna raka nosen varannan vecka för att det ska se snyggt ut. Till din hund som är känslig blir det säkert bra med 10 :).

Har vi fått se någon bild på din vovve?

Nu är hon precis nyklippt. Sommarfrilla :)
Nej, jag har inte varit med så mycket i denna tråd fören nu. Jag kan ju tillägga att hon inte är renrasig. 25% Labrador också :p Men alla som träffar henne, hundmänniskor och inte, tror att hon är renrasig. Hon beter sig väldigt likt pudeln också. Hon har verkligen fått mig förälskad i rasen och min nästa(framtida) hund kommer definitivt vara en renrasig Storpudel :love:

Imorgon kan jag ta lite bilder så får ni se :)
 
Sv: Pudel?

Min är inte heller renrasig men mest pudel, både stor och mellan i honom och så är pappan hälften eng. cockerspaniel. Kortklippt blir han en labbe och i pudelfrisyr pudel och allt därimellan :D
 
Sv: Pudel?

Psst, kylspray är bra grejer! Provat en flaska, och nu vill jag inte vara utan, mitt nosskär blir också fort varmt, det jag klipper kroppen med håller sig svalt längre.

*kl*

Efter en lång jobbardag tog vi oss ut och grillade korv till kvällsmat ute, i 4 timmar satt vi vid vattnet och grabbarna roade sig med diverse upptåg under tiden, nu ligger stora nöjt och tuggar ben och lilla sover :)
 
Sv: Pudel?

Min är inte heller renrasig men mest pudel, både stor och mellan i honom och så är pappan hälften eng. cockerspaniel. Kortklippt blir han en labbe och i pudelfrisyr pudel och allt därimellan :D

Hihi, spännande! Jag gissar att du lagt upp någon bild tidigare i tråden? :D
 
Sv: Pudel?

Mumorsan: Förstår att du är sugen på utställning - det är kul! Känner du ingen som har hund, inte vill ställa själv men kan tänka sig att betala anmälningsavgifterna? Du kan ju bli proffshandler så länge ;)

Nja, har ju inte så många kompisar med hund, speciellt inte som ställer ut. Men om nån frågar så lär jag nog inte vara sen på att tacka ja, dock.

Knapp
Hur många här ska till utställningen 16-17 Juli i Piteå? Om jag inte jobbar ska jag absolut dit och då hade det vart kul att ses!
 
Sv: Pudel?

Vad synd! Hade vart jätteroligt att ses.

Jag såg att jag jobbar lördagen, men på söndagen ska jag då dit och det var iaf förra året på söndagen som pudlarna visades, så hoppas att det är samma iår igen!
 
Sv: Pudel?

Nu har jag tagit lite bilder på hur min tik ser ut efter att jag klippt henne. Dock var det storm här idag... men jag hann ut en snabbis när solen var framme, jag har försökt välja ut de bilder där hennes öron inte blåser bort helt iaf :p
img_9324_151100093.jpg

Jag lämnade tussar på benen också för pappa tycker att hon blir så spinkig annars :D
img_9337_151100876.jpg

"Snus" under läppen:p
img_9342_151101227.jpg

Ansikte, tassar och svansrot skär nr 10, kroppen med skär nr 4 och svans, huvud och "bentussar" med sax.

Ge mig gärna konstruktiv kritik pudelfolket, jag är självlärd när det kommer till att klippa pudel:o:)
 
Sv: Pudel?

Jättefin! Du klipper bra! Men jag personligen skulle kortat ner öronpälsen på längden lite för det är lite för mycket till den pälslängden, stör min harmoni. Men det är jag det =) Är hon så grå eller är det solen? Undrar för att min hund är grå. Kolla på Lyans tråd om färger på bedlington så är min hund med längst ner hur svart han var och hur grå han är nu!

Min hund gör oxå snusminen!! Fast han lyfter ut dem mycket mer och detta gör han bara när han är nervös och sedan skäller =)
 
Sv: Pudel?

Jättefin! Du klipper bra! Men jag personligen skulle kortat ner öronpälsen på längden lite för det är lite för mycket till den pälslängden, stör min harmoni. Men det är jag det =) Är hon så grå eller är det solen? Undrar för att min hund är grå. Kolla på Lyans tråd om färger på bedlington så är min hund med längst ner hur svart han var och hur grå han är nu!

Min hund gör oxå snusminen!! Fast han lyfter ut dem mycket mer och detta gör han bara när han är nervös och sedan skäller =)

Tack! Ja, jag håller med om det, öronen är enorma :angel: Men jag visste inte hur jag skulle göra riktigt...jag får väl korta dem lite :)
Det är mycket solen som gör det, men hon är ju 5 år så lite grå är hon ändå ;) När hon är riktigt långhårig övergår hon nästan till brun också. (I släkten finns vita och bruna hundar)

Snusminen gjorde hon för att jag(i ett försök att få henne att titta in i kameran) sa "ska du följa!?" hihi:D
 
Sv: Pudel?

Jag var inne och kollade på Lyan's tråd. Men så fin Melvin är! Han är väldigt lik pudel ändå :) Hur stor är han? (höjd,vikt)
 

Liknande trådar

Övr. Hund Vi har två hundar. 1 år och 1,5 år båda tikar. Den yngre är finnspets och den äldre blandras( labrador, golden, pudel och jackrussel)...
Svar
15
· Visningar
821
Övr. Hund skulle passa om man har Border Collie, men skulle vilja ha en något mindre, lättsam hund som fortfarande vill hänga med på långa...
2 3 4
Svar
71
· Visningar
5 067
Senast: Tonto
·
Hundavel & Ras Velar mellan dessa raser. Ser för- och nackdelar med alla. Tycker om alla väldigt mycket. Har minst erfarenhet av pudel. Har funderat...
2 3
Svar
40
· Visningar
4 657
Senast: Mkb
·
Hundavel & Ras Jag håller på att leta valp (och har så gjort ganska länge). Ett problem är att jag inte kan bestämma mig för ras. Jag tittar både på...
Svar
16
· Visningar
2 279
Senast: Ajda
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Stänger du toalettlocket?
Tillbaka
Upp