Bukefalos 28 år!

Punkteringsfria däck på barnvagn?

feel

Trådstartare
Kikar runt på barnvagnar, de som jag gillar har alla punkteringsfria däck och ingen möjlighet att byta till lufthjul.

Hur upplever ni de punkteringsfria däcken? Är de stumma att köra med? Hur funkar de i MYCKET snö (bor i norra norrbotten)? Grusvägar?
 
Sv: Punkteringsfria däck på barnvagn?

Det är en klar skillnad på lufthjul och de punkteringsfria absolut.
Sen upplever jag att vagnarna ed lufthjul ofta har den gamla gungiga fjädringen också. utstanding i skogsförhållande men i stan är det perfekt med smala vagnar med små hjul. Lite hoppigt på gatsten men inte så barnet får obehag av det såklart.
Jag har en Teutonia Cosmo som jag är supernöjd att ha i affären och på stan o så men hemma i stallet har jag en gammeldags gungvagn ;)
Skulle jag bara ha en skulle jag ändå satsa på den mindre- men du kanske är mkt ute o går i skog o mark.
I snö har jag inte provat mina ännu ;)
 
Sv: Punkteringsfria däck på barnvagn?

Vi har snö från oktober-april och även en hel del slask på våren så däcken måste ju funka i snö. Har läst på nätet att många rekommenderar luftdäck i snö, men tex Emmaljunga City Cross som jag helst vill ha går ju bara att få med punkteringsfria :cry:

Att vagnen funkar i affären och på stan är inte lika noga, huvudsaken är att vagnen funkar ute på promenad. Dock är jag lite begränsad då bagaget på bilen är rätt litet och att byta bil är inte aktuellt, så vagnen bör ändå vara hyfsat liten.
 
Sv: Punkteringsfria däck på barnvagn?

Hur ofta är du i stan då? Du kanske ska satsa på en rejäl vagn hemma o en billig sulky att ha i stan. Det funkar ju inte från början men ändå ganska snart...
 
Sv: Punkteringsfria däck på barnvagn?

Jag bor mitt i "stan", så dagligen måste jag ju ta mig fram över trottoarkanter och liknande... men bor i ett litet samhälle, så så mkt "stan" är det ju inte. Då jag bor i lägenhet och utrymmet här är lite begränsat så kan jag inte ha två barnvagnar ståendes.
 
Sv: Punkteringsfria däck på barnvagn?

hmmmm- hur är du annars. Gillar du nytt o häftigt eller är du mer för det gamla hederliga annars?
Jag tycker ju de gamla pansarvagnarna är döden att ha med i bilen... jag skulle inte ens få in den i in bil med hundburarna... Jag skulle inte visa mig på stan med min stallvagn...
 
Sv: Punkteringsfria däck på barnvagn?

Jag har kollat lite på Emmaljunga City Cross och Crescent Classic, så vanliga barnvagnar skulle man väl kunna säga?

Skulle inte få för mig att putta runt på min gamla vagn från 80-talet om man säger så.
 
Sv: Punkteringsfria däck på barnvagn?

Det är lite det jag menar... Jag gillar att det ser lite nytt o fräscht ut...
 
Sv: Punkteringsfria däck på barnvagn?

Åter till ämnet ;)

Ingen som har testat sina punkteringsfria däck i mkt snö och upplevt det som negativt? Är vagnarna stötigare och obekvämare med punkteringsfria?
 
Sv: Punkteringsfria däck på barnvagn?

Skitnöjd. Har en Teutonia Fun med punkteringsfria och en äldre Emmaljunga med luft (tidigt -00tal), bor på landsbygd med sammanfattat gropig asfalterad väg och helt okej snöröjning. Älskar Teutonian!
 
Sv: Punkteringsfria däck på barnvagn?

Åter till ämnet ;)

Ingen som har testat sina punkteringsfria däck i mkt snö och upplevt det som negativt? Är vagnarna stötigare och obekvämare med punkteringsfria?

Jag har en Emmaljunga City Cross med punkteringsfria däck. Jag har aldrig upplevt några problem med dem. Jag har gått på alla tänkbara underlag i alla former av väder och har bara upplevt vagnen som positiv. Fjädringen är verkligen toppen så det blir aldrig stötigt eller så även om underlaget kan vara nog så ojämnt.
Sen har jag även kört en Babytravel syskonvagn i snart två år, den har lufthjul. Det negativa är ju helt klart att hjulen måste pumpas då och då för att vagnen ska rulla lättare och sen är det ju en nackdel att vagnen saknar fjädring så det kan bli lite stötigt om man ger sig ut i terrängen..

Hoppas det var svar nog på din fråga :)
 
Sv: Punkteringsfria däck på barnvagn?

Har du kört i snö? Jag och sambon är lite fundersamma över varför det enligt många ska vara så otroligt tungt att köra i snö med punkteringsfria däck?
 
Sv: Punkteringsfria däck på barnvagn?

Jadå, tro det eller ej, men ibland snöar det även i småland ;).

Jag har inte märkt någon skillnad vid snökörning, jag kan tänka mig att det mer beror på däckens bredd och mönster om de skulle vara tunga att köra med i snö.
 
Sv: Punkteringsfria däck på barnvagn?

Körde syskonvagn med punkteringsfria och svängbara små framhjul (EL Twin Nitro) i vintras med bebis + 2 åring och den tog sig fram förvånadsvärt bra!
EL Cangaroon gick bra på plant, tung att putta i snön fast man låste framhjulet och väldigt stötig med bebis i citykorgen, hon for som en boll där i vid minsta lilla sten.
Teutonia Fun traskade jag senast igår med min 3 åring i vagnen och bebis i bärsele igenom snö och slask till stallet utan problem.

Jag tycker vagnarna inte får samma mjuka gung, men Teutonian har ju luftkanal i så den är bättre.
Sen är ju alla tillverkares vagnar så olika.

När 3åringen var bebis hade jag en Brio Happy med lufthjul och den typ rullade av sig själv över ALLA underlag :bow: Provade vid ett tillfälle min kompis EL också med lufthjul och den var mycket tyngre att köra än Brion.
 
Sv: Punkteringsfria däck på barnvagn?

Jag har kollat lite på Emmaljunga City Cross.

Har en City Cross och har kört den mycket på grus/gräsvägar och även på stigar i skogen, aldrig varit några problem att ta sig fram med den. Fungerar alldeles utmärkt i snö, tar man dessutom bort korgen under vid snö så har man inget som tar i. Absolut en vagn som man kan köra överallt och som har ett skönt gung. Mina barn har älskat den vagnen, dessutom är det ganska lätt att lyfta in i bilen.
 
Sv: Punkteringsfria däck på barnvagn?

Har en City Cross och har kört den mycket på grus/gräsvägar och även på stigar i skogen, aldrig varit några problem att ta sig fram med den. Fungerar alldeles utmärkt i snö, tar man dessutom bort korgen under vid snö så har man inget som tar i. Absolut en vagn som man kan köra överallt och som har ett skönt gung. Mina barn har älskat den vagnen, dessutom är det ganska lätt att lyfta in i bilen.

Håller verkligen med i varenda ord. Tyvärr är min trotjänare lite trasig nu, men det beror nog mest på att jag hivat upp båda barnen i vagnen så det kan ha blivit lite överbelastning ;)
 
Sv: Punkteringsfria däck på barnvagn?

kl

Jag hade en Emmaljunga duo med lufthjul till My och den tog sig fram överallt. Lättrullad, men lite tung att lyfta i och ur bilen. Jag körde den i snö utan problem, i stan utan problem (förutom att det kan bli lite trångt att komma fram om man ska gå i affärer) och i lervälling på det regnigaste islandshäst SM:et man kan minnas, där leran gick till knäna i princip :D Inga problem alls!

Vi köpte en Brio Race till My är hon var 15 månader, och den var ju lättare att köra eftersom den väger mindre, men den är definitivt mindre lättrullad då den har punkteringsfria däck (som hård plast typ). Den har inte heller lika bra stötdämpning som EL.

Vår syskonvagn är en Carena, och den har också punkteringsfria hjul fast inte av det plastiga slaget som brion, utan det ser mer ut som gummi av något slag. Den rullar helt ok, stötdämpningen finns mer att önska av, men jag är ändå jättenöjd. Dock upplevde jag den som väldigt trögkörd i snön, men jag hade inte låst framhjulen då för jag körde bara jättekort.

Har en gammal teutonia rocky också med punkteringsfria hjul (gummivariant) och den är lättkörd och fungerar bra på alla underlag.

//Julia
 
Sv: Punkteringsfria däck på barnvagn?

Alla vagnar med punkteringsfria däck är ju inte trendvagnar med små hjul och liten fjädring. Vi har haft Brio Sing och Teutonia Timmy. Båda har ju p- fria hjul, men Singen är mycket mer av "trendvagn/stadsvagn" med mindre hjul o mindre bra fjädring. Timmyn däremot är ju mer av en klassisk vagn (dock ren sittvagn - köptes när L var 10 mån) med fyra fasta hjul och fjädring, och den tar sig verkligen fram överallt och är lättkörd. Kompisen har City Cross och jag upplever den som en "vanlig" vagn och inte så stadstrendig. Vi kör mycket på grusväg o i terräng både hon och jag.

Ska man ut i skogen och gå är ju dock ergonomisk bärsele det bästa alternativet, i allafall upp till 1½-2års ålder. Vi har burit vår son massor så, och gör fortfarande flera ggr i veckan - två år och 14 kg.

Fördelen med p- fria däck är ju tycker jag just det att de ÄR p- fria ;). Tänk vad jobbigt att stå med barnvagnspunka ute i skogen...
 
Sv: Punkteringsfria däck på barnvagn?

Jag har en Emmaljunga City Cross med punkteringsfria däck. Jag har aldrig upplevt några problem med dem. Jag har gått på alla tänkbara underlag i alla former av väder och har bara upplevt vagnen som positiv. Fjädringen är verkligen toppen så det blir aldrig stötigt eller så även om underlaget kan vara nog så ojämnt.
Sen har jag även kört en Babytravel syskonvagn i snart två år, den har lufthjul. Det negativa är ju helt klart att hjulen måste pumpas då och då för att vagnen ska rulla lättare och sen är det ju en nackdel att vagnen saknar fjädring så det kan bli lite stötigt om man ger sig ut i terrängen..

Hoppas det var svar nog på din fråga :)

Jag och Emro kör ju samma vagnar :D hon har min gamla City Cross och jag hennes gamla Babytravel. Har inte börjat använda Babytraveln än men City Crossen funkade alldeles utmärkt både i stan och på landet, både i djup snö och i blötsnö :)
 
Sv: Punkteringsfria däck på barnvagn?

Det här låter lovande, tror det får bli en Emmaljunga City Cross, tycker det känns som en "rejäl" vagn trots att den inte är så enormt stor och tung!
 

Liknande trådar

Övr. Hund Vi har bestämt oss för att utöka familjen med en hund. Nästa år kommer jag påbörja en utbildning på distans och kommer då vara hemma...
3 4 5
Svar
83
· Visningar
5 678
Senast: Farao
·
Hästmänniskan Åh känner mig så velig🙈. Letar en häst till, har en appaloosa och shettis hemma på gården. Och letar nu efter en till främst för...
2
Svar
34
· Visningar
3 524
Senast: WBanna
·
Utrustning Behöver byta ut våra polarband i delar av vinterhagen, vi kommer byta ut runt hela allt eftersom. Vi har nu polarband från granngården...
Svar
3
· Visningar
667
Senast: Cilva
·
Gravid - 1år Hej! Jag letar efter en barnvagn men det är ju ta mig fasiken omöjligt. Jag kan ingenting. Vill att det ska vara stabil nog att ha på...
4 5 6
Svar
118
· Visningar
9 750

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp