Quarter och paint som ras?

DogsAndHorses4Life

Trådstartare
Hej! Med bakgrund som engelsk ryttare har jag på senare år börjat rida allt mer western och funderar nu eventuellt på att skaffa mig en häst av någon typisk westernras då jag tycker att de verkar vara väldigt trevliga hästar. Jag är främst intresserad av quarter och paint men har inte särskilt stor erfarenhet av någon av dom, så jag skulle därför jättegärna vilja höra hur ni som har quarter och/eller paint tycker att de är som ras, hur de är i temperamentet osv. :)
 
Nu har jag bara erfarenhet av Paint, positiva hästar som har en vilja att vara till lags. Framåt och lagom pigga med egen motor men som kräver en del av sin ryttare, bibehåller mycket muskler och kondition även vid vila. (Red en häst i somras som stått 2 månader helt men som hade kvar alla muskler och kondition trots vila helt från arbete). Överlag super trevliga hästar som är lätta att hantera. Min nästa blir en Paint eller paintkorsning då jag själv vill gå över till western.
 
Nu har jag bara erfarenhet av Paint, positiva hästar som har en vilja att vara till lags. Framåt och lagom pigga med egen motor men som kräver en del av sin ryttare, bibehåller mycket muskler och kondition även vid vila. (Red en häst i somras som stått 2 månader helt men som hade kvar alla muskler och kondition trots vila helt från arbete). Överlag super trevliga hästar som är lätta att hantera. Min nästa blir en Paint eller paintkorsning då jag själv vill gå över till western.

Din beskrivning låter definitivt som en ras jag skulle kunna tänka mig. Jag har dock hört att quarter och paint ganska ofta har problem med dåliga, för små hovar, är det något du har märkt av? Just därför skulle jag kunna tänka mig en korsning mellan paint och någon annan ras som generellt har bättre hovar för att få en så hållbar häst som möjligt.
 
Jag älskar Quarterrasen. Givetvis paint också, men QH ligger mig lite extra varmt om hjärtat. Hovarnas storlek har varit ett bekymmer, men då avelsverksamheten inom QH är mycket seriös ( i det stora hela) har problemen med små och känsliga hovar avlats bort.
Temperament är överlag lugnt och stabilt. Inte snarrädd och stirrig, även om vissa individer kanske är mer lugna och andra något mer på tå. Det lugna psyket ska inte blandas samman med att vara svag. En QH är ofta mycket hård i psyket, något som kräver att man har lite finess inte är dum, men inte heller visar sig svag och underlägsen.

Avelsarbetet med QH har gjort att rasen är enormt bred. Allt från små cuttinghästar på 143 cm till höga hunterhästar på 175 cm och allt där emellan, beroende på gren. De hoppas och tävlas i dressyr med framgång, inte minst i USA. QH och Paint är så kallade muskelraser, vilket innebär att de, som du säkert vet, är mycket muskulösa. En välstammad, välutbildad QH är en utmärkt familjehäst då den är lugn nog för en liten person att rida(åka) på, väldigt snabb och explosiv när så önskar för den lite äldre och stark nog att bära en tyngre pappa.

Fundera på vilken typ du vill ha, om du är intresserad av någon specifik gren, eller om du vill ha en allround-häst, om du har kommande tävlingsambitioner eller vill smyga i skogen främst. Efter detta är mitt råd att åka och titta på olika hästar och känn efter. Inte bara köpa med hjärtat, utan även med hjärnan. Rådfråga på westernforumen på facebook då det finns en del som inte aktivt annonserar ut sina hästar.
 
Quartern är en underbar ras med många positiva sidor :)

Tyvärr finns det en del sjukdomar, som är mer eller mindre vanliga, med rasen och det tycker jag är mycket viktigt att man är medveten om när man ska köpa sig en quarter så att man, i möjligste mån, köper sig en frisk individ.
Med hjälp av gen-test via tagel kan man se om hästen bär på den dominanta genen för PSSM1 och/eller HYPP.
Med röntgen kan man se om hästen har spatt och/eller cystor i bakbenen.
Jag skulle även rekommendera att låta en kunnig hovslagare titta på hovarna avseende kvalité, storlek och även tecken på tidigare fång.
 
AQHA har satsat och satsar mycket stora summor på forskning kring rasens sjukdomar. Dock är inte QH en ras drabbad av defekter i någon hög grad. Att AQHA öppet talar om de problem som finns och aktivt försöker utrota dessa tycker jag är lovvärt. Det finns andra rasföreningar vilka mörkar problem. Det sägs att exv. tinker är en ras med oerhört mycket PSSM- positiva individer, men avelsföreningen vill sopa detta under mattan.
För mer information kring PSSM- leta upp PSSM-gruppen på Facebook.
 
AQHA har satsat och satsar mycket stora summor på forskning kring rasens sjukdomar. Dock är inte QH en ras drabbad av defekter i någon hög grad. Att AQHA öppet talar om de problem som finns och aktivt försöker utrota dessa tycker jag är lovvärt. Det finns andra rasföreningar vilka mörkar problem. Det sägs att exv. tinker är en ras med oerhört mycket PSSM- positiva individer, men avelsföreningen vill sopa detta under mattan.
För mer information kring PSSM- leta upp PSSM-gruppen på Facebook.

Fast tinkerföreningen var bland de första att erkänna och uppmärksamma PSSM, så jag har motsatt erfarenhet gällande deras engagemang i frågan.
 
Tyvärr finns det en del sjukdomar, som är mer eller mindre vanliga, med rasen och det tycker jag är mycket viktigt att man är medveten om när man ska köpa sig en quarter så att man, i möjligste mån, köper sig en frisk individ.
Med hjälp av gen-test via tagel kan man se om hästen bär på den dominanta genen för PSSM1 och/eller HYPP.
Med röntgen kan man se om hästen har spatt och/eller cystor i bakbenen.
Jag skulle även rekommendera att låta en kunnig hovslagare titta på hovarna avseende kvalité, storlek och även tecken på tidigare fång.

Bortsett från den öppna och enkla möjligheten till gen-test från både AQHA och APHA, hur skiljer sig dina råd från vilken annan ras som helst?!? ALLA raser har sina problem, ALLA hästar bör veterinärbesiktigas, ALLA hästar bör vara friska och hela vid köp.
 
jag skulle därför jättegärna vilja höra hur ni som har quarter och/eller paint tycker att de är som ras, hur de är i temperamentet osv. :)

Jag har en paint och har så haft sen 2007 och det är ett beslut jag inte har ångrat en enda dag. Jag träffar på en hel del paintar i olika situationer och jag har sett både paint och quarter i olika vardagssituationer, i olika tävlingsgrenar, hos olika tränare, i olika stall o s v. Jag kan inte beskriva alla dessa hästar med en gemensam form. Skulle jag ställa upp 7 av de paintar jag har i min närmaste omkrets skulle jag inte kunna visa upp två likadana. Inte ens min egen häst helsyster var stöpt i samma form som min egen, även om de i utseendet var mycket lika vid en första anblick...

...MEN, de är alla trevliga, kloka, roliga och vackra. De är friska, sunda och stabila. Och de är hästar.
De varierar i storlek, i typ, i färg, i fläckmönster, i energinivå.

Av alla paintar jag har träffat kommer jag bara på en enda med stora hovproblem och i det fallet spelade rasen ingen roll, eftersom problemen kom från att hästen inte fått rätt näring varken i mammas mage eller som växande häst.

Min egen paint har små hovar, men jag har aldrig upplevt att hon haft några problem med det. Dessutom har hennes hovar sakta vuxit sig större, med hjälp av träning, att hon blivit äldre och rätt hovslagare.

Mitt tips till dig är att åka till tävlingar och titta. Helst tävlingar som arrangeras av eller i samarbete med rasföreningarna SPHA/SQHA eller andra tävlingar där det finns klasser godkända av moderföreningarna APHA/AQHA. För då får du se de olika typerna, du får se flera hästar samtidigt och du kan få kontakt med andra ryttare inom raserna. De kan berätta mer om sina egna hästar.
 
Fast tinkerföreningen var bland de första att erkänna och uppmärksamma PSSM, så jag har motsatt erfarenhet gällande deras engagemang i frågan.

Å tusan, då har jag missuppfattat helt och tar tillbaka mitt påstående.Tackar för rättningen. Skönt att det inte var som jag sa. Dock vill jag fortsatt mena att AQHA satsar mycket stora pengar på forskning kring problemen.
 
Å tusan, då har jag missuppfattat helt och tar tillbaka mitt påstående.Tackar för rättningen. Skönt att det inte var som jag sa. Dock vill jag fortsatt mena att AQHA satsar mycket stora pengar på forskning kring problemen.
Jag har inte följt dem det senaste året, men efter ett avelsseminarium för alla raser i Sverige uppmärksammade de problemet och gick ut med information och rekommendationer. Tinkerföreningen alltså. Hur IrishCobföreningen gjorde vet jag inte.

Ang AQHAs satsning på forskning säger jag inte emot. APHA gör oxå så.
 

Liknande trådar

Hästmänniskan Åh känner mig så velig🙈. Letar en häst till, har en appaloosa och shettis hemma på gården. Och letar nu efter en till främst för...
2
Svar
34
· Visningar
3 265
Senast: WBanna
·
Kropp & Själ Finns det någon här som har koll på hur det går till när man byter förnamn? Är det en krånglig process, hur lång tid tar det, behöver...
Svar
19
· Visningar
1 609
Senast: MML
·
Hundavel & Ras Jag startade en tråd här igår där jag ville höra folks åsikter om vilken hund som kanske passar mig. Jag hade ändå fäst mig vid en sorts...
Svar
14
· Visningar
1 519
Senast: Roheryn
·
Övr. Katt Vi funderar lite löst på om vi vill skaffa katt igen. Vi har haft två huskatter från katthem innan. Gjorde en del misstag som...
2
Svar
36
· Visningar
2 836
Senast: Sel
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp