Bukefalos 28 år!

Råd om utlåning av hästar

Amk

Trådstartare
Jag ska flytta utomlands, och min medryttare ska ta hand om mina två hästar nder 5 månader. Dels är det en ridhäst som medryttaren rider, men också en unghäst som bara ska ryktas, visiteras osv.

Detta innebär ju att hon har glädje av den ena hästen, medan den andra bara tar tid. Hästarna ska bo kvar hemma. Jag har tänkt stå för försäkringen för båda hästarna, men medryttaren får betala självrisken om något händer ridhästen. Jag ser gärna att hon också betalar ridhästens skoning.

Naturligtvis står jag för alla kostnader gällande unghästen, och ridhästens grovfoder betalar jag. Men jag ser gärna att hon betalar hans kraftfoder.

Vad tycker ni är rimligt att hon betalar? Naturligtvis är jag tacksam för hennes hjälp, men det är ju inte gratis att ha häst.

Är det något annat jag ska tänka på när jag skriver kontrakt? Behöver jag vet.bes. ridhästen före utlåningen? Ska hon stå för vaccinationskostander, avmaskning?

Är jätteglad för alla tips jag kan få.
 
Senast ändrad:
Sv: Råd om utlåning av hästar

ska hon vara fodervärd pa ridhästen under tiden du är borta? Isf skulle jag vet besiktiga, skriva fodervärdsavtal och hon skulle sta för alla kostnader utom försäkring och veterinärvard.

Betalar hon idag, när hon är medryttare? Jag tycker det är knepigt att ta betalt av medryttare. Det är ju en enormt stor tjänst hon gör dig som dessutom tar hand om unghästen.
 
Sv: Råd om utlåning av hästar

ska hon vara fodervärd? hade det varit jag hade jag isåfall vela vetrinärbeskitat hästen dels för min skull som ägare, men även för fodervärdensskull så de inte blir några missförstånd fall de skulle bli något under tiden du är borta.

ska hon inte bli fodervärd tyckerj ag att du ska betala det mesta då det är dina hästar, och utan henne kanske de hade blivit mer krångel för dig att kunna åka bort i 5 månader, jag ser det mer som att hon är en oehört schysst tjej som ställer upp, jag skulle inte ta något betalt, skulle kunna betala henne istället.
 
Sv: Råd om utlåning av hästar

ska hon vara fodervärd? hade det varit jag hade jag isåfall vela vetrinärbeskitat hästen dels för min skull som ägare, men även för fodervärdensskull så de inte blir några missförstånd fall de skulle bli något under tiden du är borta.

ska hon inte bli fodervärd tyckerj ag att du ska betala det mesta då det är dina hästar, och utan henne kanske de hade blivit mer krångel för dig att kunna åka bort i 5 månader, jag ser det mer som att hon är en oehört schysst tjej som ställer upp, jag skulle inte ta något betalt, skulle kunna betala henne istället.

Roligt..vi skrev i princip exakt samma sak. Hade jag en san tjej som tog hand om mina hästar när jag reste bort skulle jag betala henne och skämma bort henne pa alla sätt och vis.
 
Sv: Råd om utlåning av hästar

i en sådan sits som att du reser bort o du får hjälp denna tid, så hade jag som ägare stått för alla kostnader. Möjligen att ryttaren dock står för skoningen av ridhästen eftersom det är inget nödvändigt ont att ha hästen skodd annars om den inte rids.
Men här får du avgöra tycker jag. Jag hade nog vart glad om ngn ville rida min häst regelbundet i 5 månader. Igentligen så gör hon dig en tjänst som tar hand om unghästen också. hade det bara varit ridhästen så hade läget sett lite annorlunda ut också.
 
Sv: Råd om utlåning av hästar

Jag hade stått för alla kostnaderna på båda hästarna och sedan frågat om hon ville ha betalt för att sköta unghästen. Vilken lycka för dig att någon tar båda hästarna, det skulle bli enormt dyrt om du tvingades stalla upp tex unghästen med fullskötsel.
 
Sv: Råd om utlåning av hästar

Jag hade tackat min lyckliga stjärna att någon velat/kunnat ta hand om mina hästar så länge och inte tagit ett öre betalt, snarare tvärtom!
 
Sv: Råd om utlåning av hästar

Jag skulle aldrig ha mage att ta betalt för nån annans hjälp! Hur hade du tänkt att göra ifall hon inte ville/kunde ta hand om dom i dessa 5 månader,svårt att låna ut under en viss tid,spec med en unghäst. Hur skulle du ha löst det då?
Du ska vara väldigt glad för hjälpen hon ger dig!

Så nej,ta inget betalt alls av henne är mitt råd,och om de är nån som ska ha betalt så är det hon!
 
Sv: Råd om utlåning av hästar

Till alla. Ni är eniga, vad skönt! :bow:

Då står jag för frikadellerna, så får hon stå för skoningen. I dagsläget betalar hon 300 per månad. De pengarna ska också gå till skoningen. Jag vet att hon är en stjärna, och säger det ofta!
 

Liknande trådar

Ekonomi & Juridik Hej! Jag har lånat ut min ponny i sommar. Hade från början inte tänkt att göra det men blev tillfrågad från en bekants bekant som...
2
Svar
34
· Visningar
4 142
Senast: QueenLilith
·
Gnägg Jag börjar fundera lite lätt på vad min nästa häst ska bli. Jag har varit medryttare som ungdom, ridit på ridskola, jobbat utomlands med...
Svar
10
· Visningar
1 021
Senast: linlar1
·
Anläggning Kortversion: Vad har ni för erfarenhet av kaniner som tillfälligt sällskap till häst? Bra, dåligt, ingen effekt alls? Stressad kanin...
2
Svar
28
· Visningar
3 054
Senast: tanten
·
Hästmänniskan Jag har i stort sätt redan bestämt mig för att sälja min häst, har bokat in providing i helgen men självklart tvekar jag och har sån...
Svar
11
· Visningar
3 574
Senast: Fiorano
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Stänger du toalettlocket?
Tillbaka
Upp