Rädsla för att lasta/köra

MelinaF

Trådstartare
Jag har stor rädsla för att köra min häst i transport. :crazy:
Han är en 1-årig hingst. Han är lasttränad och vi kommer att öva mer i sommar.
När vi skulle hämta honom från uppfödaren i januari skedde en incident och dessa minnen lever kvar inom mig... Därav min rädsla...
Hingsten blev några veckor senare transporterad 35 mil av duktiga transportörer lös i stuterilastbil. Det gick jättebra och han skötte sig utan problem under hela resan. :)
Jag tänker att det mer är jag än han som är rädd... Jag vill verkligen inte att detta ska bli ett hinder för oss men jag är väldigt rädd och känslorna tar mig tillbaka till det som vi då upplevde.. Med facit i hand kan jag å andra sidan "förstå" att det hela hände.
Hur tycker ni att jag ska tänka?
Hur kan jag på bästa sätt säkra transporten inför färd?

Tacksam för svar.
 
Ta hjälp av någon som är lugn och trygg!
Jag lasttränade min mycket skeptiska häst en hel del, den biten har jag koll på. När han var trygg med att bli skickad in, stå själv där inne, jag kunde greja runt transporten, klappa på honom och skramla med bommarna utan att han brydde sig nämnvärt så tog jag hjälp. Hade två kompisar med första gången han skulle åka. Jag skickade in honom och höll mig sen ur vägen medans 2 två lösa uppgiften.
Nu har han åka några resor och är betydligt lugnare och jag kan göra lite mera nytta själv. Men hade jag hanterat honom inne i släpet när han blev stressad de första gångerna så hade resultatet inte blivit bra!
 
Min häst fick totalpanik i släpet en av de första gångerna jag körde honom, sparkade sönder i stort sett hela släpet...
Det var en hemsk upplevelse och jag blev väldigt skärrad och efter det självklart rädd för att det skulle hända igen. Jag började med att bara lastträna, flera gånger i veckan, några veckor. När hästen lugnt följde mig in i släpet och var lugn även när bommar satts för och luckan stängts, så började vi med att köra jättelångsamt, ca 10 meter, och jag gick bredvid släpet och pratade med honom, vi hade även bomull i öronen och travarluva som dämpar ljud. Nästa dag körde vi ca 25 meter och jag gick fortfarande bredvid och pratade. Dagen därefter körde vi 50 meter och jag gick bredvid, men var tyst.

Sedan började vi successivt köra lite längre sträckor och då stod jag i början med inne i släpet (olagligt egentligen, men hästen var betydligt lugnare när jag var med och vi körde bara långsamt på små grusvägar runt gården). Sedan kunde vi börja variera lite; köra korta sträckor, utan att jag var med i släpet, köra lite längre sträckor där jag var med i släpet, men satt helt tyst längst bak. Sedan längre sträckor utan att jag var med i släpet och så småningom började jag köra själv. Fick ett bakslag efter ca ett år, där han plötsligt fick panik igen och jag fick ringa en kompis som fick möta upp och köra hem oss, så jag kunde stå i släpet och lugna honom, han klättrade över bommen med frambenen flera gånger, men vi tog oss hem helskinnade i alla fall... Vet fortfarande inte vad det var som triggade rädslan hos honom den gången, efter det har han alltid varit lugn i släpet igen och det är nu tre år sedan, så nu börjar jag våga andas ut och tro att hans transportskräck är botad, har tom vågat köra på motorvägar och 2+1-vägar med honom nu. Det var jag livrädd för i början, det finns ju ingen möjlighet att stanna och lasta ur!

Har fortfarande alltid ljuddämpande huva på honom, men inte bomull i öronen längre. De senaste åren har jag inte behövt följa med honom in vid lastning heller, utan kan stå kvar utanför och låta honom gå in själv, så jag kan stänga bakom.

Nu är ju din häst såpass ung och har bara varit med om en incident, det är inte ens säkert att han kopplar det obehaget till transporten. En sak som jag tänker på är att du skriver att han sedan transporterats 35 mil, men då lös och i lastbil och det gick bra. Det är vääääldigt stor skillnad på lastbil och transport och just det där med lös kan också vara en stor del i det hela. I en stressad situation kan hästar lätt få panik just av att sitta fast, min häst sätter jag aldrig fast i grimman i transporten, utan har en halsrem. Då kan han röra huvudet fritt och det var en enorm skillnad för honom i början när han var rädd! Så länge han kunde röra huvudet helt fritt så var han bara orolig/stressad, satt han fast i grimman så blev det panik på riktigt. Så ett tips är ju att använda halsrem, men framför allt att träna hästen på att sitta fast i situationer utanför transporten! Att han kan sitta fast, både med rep ut åt sidorna på tex stallgång och även att bli fastbunden med bara ett rep under hakan, vid en bom eller vägg.
 
Nu är ju din häst såpass ung och har bara varit med om en incident, det är inte ens säkert att han kopplar det obehaget till transporten. En sak som jag tänker på är att du skriver att han sedan transporterats 35 mil, men då lös och i lastbil och det gick bra. Det är vääääldigt stor skillnad på lastbil och transport och just det där med lös kan också vara en stor del i det hela. I en stressad situation kan hästar lätt få panik just av att sitta fast, min häst sätter jag aldrig fast i grimman i transporten, utan har en halsrem. Då kan han röra huvudet fritt och det var en enorm skillnad för honom i början när han var rädd! Så länge han kunde röra huvudet helt fritt så var han bara orolig/stressad, satt han fast i grimman så blev det panik på riktigt. Så ett tips är ju att använda halsrem, men framför allt att träna hästen på att sitta fast i situationer utanför transporten! Att han kan sitta fast, både med rep ut åt sidorna på tex stallgång och även att bli fastbunden med bara ett rep under hakan, vid en bom eller vägg.

Jag tror att du har rätt i att man bör träna på att hästen faktiskt kan stå uppbunden. Kan den inte stå uppbunden i stallet eller liknande ställen kan man nog inte förvänta sig att den ska kunna det i transporten också. TS häst är ju såpass ung så att nu lära den stå uppbunden kommer förmodligen att gå lätt och smidigt.
 

Liknande trådar

Utrustning Någon som satt in innerdörrar istället för bommar bak i sin transport och har några erfarenheter att dela med sig av? Jag vill sätta...
2 3
Svar
56
· Visningar
5 517
Senast: Sofie_B
·
Övr. Hund Här är då min helt förändrade hund. Vet inte vad jag ska ta mig till riktigt.. Förra Söndagen så körde en trimmad bil förbi oss i typ...
2 3
Svar
42
· Visningar
4 067
Senast: Jenka
·
Hästhantering Min 4åring har utan problem gått att lasta och har gått in nästan direkt varje gång. Men för ett tag sen så fastnade han under...
Svar
5
· Visningar
1 300
Senast: SQT
·
Hästmänniskan Jag har alltid kört min häst på vänster sida i transporten då man får lära sig att det är säkrast om det skulle hända något, som om tex...
2 3 4
Svar
69
· Visningar
8 051
Senast: axel
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp