Min förändrade hund

Jag brukar passa en lite hund som runt nyårsafton är otroligt skraj för fyrverkerier, vilket tyvärr även sitter i en tid efteråt. Höga ljud, knackningar o.s.v. får honom att reagera som om att det var smällare som skjuts.
Därav rastas han sällan inne i stan, förutom kortare kisspromenader. Vad jag menar är att det tar kanske ett litet tag innan din hund har avreagerat från det att den träffade bilen.

Får han äta kattmat? Hundar brukar tycka de torrfoderbollarna luktar riktigt gott. Mjukost på tub?

Det gäller ju att verkligen ha belöning med högt värde som man kan ta till och köra godissök på det. Eller locka hunden med mjukosten så att den får göra enkla saker som just sitt, ligg o.s.v genom att följa efter nosen.
Ja, det är nog förmodligen något sådant som sitter i. Nån sorts chock typ?

Han får egentligen inte äta nånting annat än sitt eget torrfoder enligt veterinären :( Men det följer vi inte riktigt.. Kattmat kan jag tänka mig att ge om det är kycklingbaserat. Mjukost ja, det kan han äta men jag tycker det är så klumpigt med tub :o Jag brukar använda pannkaka när jag tränar.. Det är det godast vi har hittat hittills.

Sitt och ligg kan han göra när jag ber honom. Men det flyttar inte fokus från det "läskiga" utan han har fortfarande fokusen bakåt, han är rädd för att vända ryggen åt. Men han är för lydig för att trotsa mina kommandon.
 
@isafore Jag hittade ingen video som beskrev exakt så som jag tänker
men den beskriver ungefär hur jag menar och hur jag har använt det.
Hoppa till 1:55 in i videon.

Låt nosen jobba och använd inte kommandona så mycket. Jag tycker doft är ett bra sätt att distrahera och då fungerar det ju ungefär som godissök fast man kan använda mjukost (ex.vis. men ja, det blir ju kladdigt).
 
@isafore Jag hittade ingen video som beskrev exakt så som jag tänker
men den beskriver ungefär hur jag menar och hur jag har använt det.
Hoppa till 1:55 in i videon.

Låt nosen jobba och använd inte kommandona så mycket. Jag tycker doft är ett bra sätt att distrahera och då fungerar det ju ungefär som godissök fast man kan använda mjukost (ex.vis. men ja, det blir ju kladdigt).
Ah, tack! Ska kolla på videon när jag kommer hem. Men tack för din beskrivning! Nu förstår jag ;)
 
Sen är det andra här som är betydligt bättre på att läsa hund och arbeta med en hund som är otrygg.
Men det här har funkat för mig där och då.
 
Rädslor är inget man ska fixa med själv om man inte vet exakt vad han gör. Jag kan spontant tycka att han får vara lite för fladdrig och liksom leda expiditionen, detta trots att han slickar sig kring munnen, hjässar/flåsar och fixar runt rent allmänt. Han tittar på dig i några situationer, typ lite "Och nu? I mina ögon stresstecken som ignoreras. Jag hör bara två "instruktioner" det är "Nej" och "inte dra".
Hade du varit kund hos mig hade du som förare fått ta över promenaden och tillika alla saker som ska värderas om de är farliga eller inte.

Jag tänkte lite samma sak. Är absolut ingen expert men fick känslan av att han får för stor plats i sin stress. Tänkte halvvägs genom filmen att hade det varit min hade jag kommenderat fot. En uppgift, något att koncentrera sig på OCH ett tydligt "matte har tagit över att hålla koll, du behöver bara gå här"
 
Jag håller med Alexandra. Nu vet jag ju att filmen gjordes för att visa hundens stress, men om promenaderna alltid ser ut så, verkar det som om det blivit hundens uppgift att gå före, hålla koll, spana och vara ansvarig för flockens säkerhet. Vilket ju är katastrofalt för en osäker hund. Den här hunden tror jag behöver få slappna av i vetskapen att matte har full koll och reder ut allt, själv behöver den inte bekymra sig. Ta in hunden intill dig (avslappnad promenad-fot) och låt den inte gå framför och börja ta på sig uppdraget som spanare och grupledare.
 
Rädslor är inget man ska fixa med själv om man inte vet exakt vad han gör. Jag kan spontant tycka att han får vara lite för fladdrig och liksom leda expiditionen, detta trots att han slickar sig kring munnen, hjässar/flåsar och fixar runt rent allmänt. Han tittar på dig i några situationer, typ lite "Och nu? I mina ögon stresstecken som ignoreras. Jag hör bara två "instruktioner" det är "Nej" och "inte dra".
Hade du varit kund hos mig hade du som förare fått ta över promenaden och tillika alla saker som ska värderas om de är farliga eller inte.
Precis!
 
Ja alltså, filmerna är ju filmade för att visa hur han beter sig. Jag stör honom så lite som möjligt. Jag flyger i stort sätt bara efter. Så går ju naturligtvis inte promenaderna till i vanliga fall. Det hoppas jag ni förstod ;)

Jag använder mig av den metoden ni beskriver. Jag är sån normalt. Jag har "fixat" honom på så sätt förut. Men alltså, det här är något annat. Här behövs något mer.
 
Säg att jag håller honom kort intill min sida. Hur ska han reagera då? När ska han få rasta sig?

När han blir rädd och jag håller honom kort så försöker han antingen smälta in i mitt ben varvat med att försöka fly. Vilket resulterar i att han blir ännu mer osäker av att det blir ryck i kopplet. Till slut inser han att det inte går att fly eller smälta in i mig och få följer han mig som en skugga med låg tyngdpunkt istället. Är de det ni har som mål?

Hur ska jag kunna säga till honom att jag fixar det, att han inte behöver oroa sig när han inte hör/förstår?

Många tankar som ni märker. Nu var väl inte hur jag ska hantera honom i situationen den primära frågan med tråden heller utan det var vad som kan tros ha skapat den här rädslan.
 
Varför inte börja med en koll hos veterinär för att eventuellt kunna utesluta något fysiskt fel på din hund, hittas inget där så får du utgå från det i din träning. Helt klart är din hund stressad vilket ju absolut kan ha sin grund i att hunden har smärta någonstans. Har en hund här hemma som vid de tillfällen han haft ont inte heller kan fokusera på uppgifter och klarar inte problemlösningar så som han gör galant i vanliga fall.
 
Varför inte börja med en koll hos veterinär för att eventuellt kunna utesluta något fysiskt fel på din hund, hittas inget där så får du utgå från det i din träning. Helt klart är din hund stressad vilket ju absolut kan ha sin grund i att hunden har smärta någonstans. Har en hund här hemma som vid de tillfällen han haft ont inte heller kan fokusera på uppgifter och klarar inte problemlösningar så som han gör galant i vanliga fall.
Han har gjort en allmän hälsokontroll hos vet förra veckan utan anmärkning. Urinprov togs också då. Blodprover är tagna i april 2 ggr med normala värden. Visst skulle vi kunna undersöka mer, men vart ska man börja liksom?
 
Och hur tycker ni att JAG ska bete mig när jag håller honom kort? Ignorera? Uppmuntra? Korrigera? Nu säger jag typ "nu går vi." O sen går jag med blicken rakt fram och bestämda steg typ.
 
OK, nu har jag hunnit titta igenom filmen (och den andra också) igen. Till att börja med överskattade jag nog hur mycket han ser ut att försöka lugna sig själv, delar av det var det mer upprätta kroppsspråket men det är kombinerat med att kroppen blir kortare och stötigare i rörelserna istället så det var inte vad jag först trodde. Med det sagt tror jag fortfarande att nosandet är försök att lugna/distrahera sig själv, så jag skulle låta honom vistas på "nosvänliga" områden, där det finns gott om dofter att intressera sig för om han vill. Kanske även köra aktivt nosarbete i någon form, om han gillar det (det inte innebär någon stress eller press för honom) och han är i skick att faktiskt klara av det.

Han ser ut att gå runt i en cykel i filmen, där han omväxlande söker trygghet och skannar av omgivningen för hot. Tryggheten finns innanför den andra hunden mot väggen, men den väggen är full av vinklar och vrår, dörrar och fönster... Där tycker jag det är bra att både tillrättalägga miljön (ge honom en trygg trygghet, alltså något som är pålitligt som ett stöd utan att förändras vart tredje steg) och stoppa honom från att konfrontera potentiella faror (undersöka alla förändringar). Det andra han gör är att skanna av så det inte är något hemskt på gång utifrån, i samband med det söker han kontakt med dig och slickar sig upprepade gånger om munnen. Jag tolkar det som att han söker stöd, men inte får det. När det gäller "händer det nåt"-kollandet hade jag låtit honom stanna och titta om han visar att han behöver det, men inte gå fram och söka av så konfronterande som han gör i filmen.

Jag själv är inte (längre) något fan av att ignorera rädslor, jag tycker att en rädd hund ska få tröst. Inte "ojojoj!"-tröst, men fysisk närhet, stöd och kontakt. Jag struntar inte i ett skrämt barn, jag struntar inte i en skrämd hund. I många fall tror jag det är bra att gemensamt undersöka källan till oro tillsammans med hunden, men ser faktiskt ljudrädslor som ett undantag. I situationen i första filmen hade det sannolikt inte gjort någon skillnad när han varit pressad så länge, men jag tror att "tröst" kan hjälpa i mer akuta faser. Likaså på gården, där ni bara skulle "vara" utan att något nytt skulle hända hela tiden, där hade jag valt att låta hunden söka fysiskt och psykiskt stöd hos mig.

Jag har provat en pulsmätare på Monster för ett tag sedan, om du kan låna (eller för all del köpa, men de är dyra!) en sådan tycker jag de är ett jättebra verktyg. Man får svart på vitt hur hunden påverkas i situationer, och kan få tänka om en hel del. (Själv håller jag tex låda närmast konstant så fort Monster blir spänd numer, förut var jag övertygad om att han blev värre om jag kommunicerade verbalt med honom i det läget men med pulsmätaren kunde jag se pulsen sjunka från ~200 till ungefär hälften på någon sekund så fort jag började prata med honom - kroppsspråket förändrades inte lika snabbt, men fortsatte jag pladdra så mjuknade även det efter en stund. Och numer sker även den förändringen mycket snabbt, i min tolkning för att han lärt sig att jag inte kommer att "överge" honom igen.)

Jag vill påpeka att jag har mycket mindre erfarenhet och utbildning än många andra, tex @Blandrastik vet garanterat mer än jag! Men poängen med diskussionsforum är - tycker jag ;) - att man kan få många olika vinklar, så jag delar med mig av min också. Jag håller dock med om att rädslor är något man ska ta på allvar, och tycker du borde vända dig till någon med god erfarenhet av sådana problem som förhoppningsvis kan ge dig verktyg att hantera det hela. Jag tycker inte den här hunden verkar vara bara lite orolig, utan faktiskt rejält rädd! Du beskriver också upprepade försök att fly... Rädslor är lite som klådor, det är lätt att både till viss del avfärda och till viss del vänja sig vid, men det är vidrigt för den som lever med det. :(
Jag hoppas du kommer till rätta med det och/eller skaffar hjälp, men tills vidare tycker jag absolut att du ska ge honom total semester från alla former av utmaningar.
 
Jag har inte sett din hund, men jag kan berätta hur jag har jobbat med en annan.
Cane Corso-tik, som började med rädslor och kraftiga utfall efter könsmognad, sen blev det bara värre och värre, framförallt i stadsmiljö. Först en sväng till vetten där framförallt öron och rygg kontrollerades på min inrådan. Hunden var redan röntgad ua.

Jag börjar på säker mark, i det här fallet en parkering en rejäl bit från city, matte och hund fick leka, humöret på topp och började gå mot stan. Matten fick göra lite lydnadsövningar på vägen, som betalades med kyckling. Så fort jag såg minsta tveksamhet hos hunden, en svans som sänktes, att blicken fastnade på nåt och/eller öronen åkte fram. Så fick matte räta på sig, bli stor och tydlig och först ställa sig i vägen och liksom fråga hunden; "Vem är du ute och går med?" Släppte hunden fokus på det halvläskiga betalades det ut kyckling.
Ibland fick hon verkligen jobba på att vara i vägen, tills hunden släppte det den såg.

Jag märkte att hunden var väldigt kroppskontaktsökande, lite knähund på 50 kilo, så matten fick ha sele på hunden och vanligt halsband. Selen användes för att trycka hunden mot mattes ben, matten fick räta på sig och ha ett tydligt kroppspråk. "Du är med mig och hör sen!"

Sen var det bara att succesivt ta sig närmare city, jobba med avstånd där hunden helt klart såg störande och oroande moment, men där det aldrig blev för mycket. "Du är med mig!" Var det tydliga kroppspråket, plus att matten fick lära sig att tyda minsta signal på oro från hunden.

Jag fick mejl från ägaren idag, på tre veckors träning hade de kunna gå genom centrum utan utfall, utan flås och utan en hund som bara vill försvinna under jorden. Hunden själv väljer ofta att luta sig fysiskt mot matte när den ser nåt hemskt. Ett bra betyg tycker jag.
 
OK, nu har jag hunnit titta igenom filmen (och den andra också) igen. Till att börja med överskattade jag nog hur mycket han ser ut att försöka lugna sig själv, delar av det var det mer upprätta kroppsspråket men det är kombinerat med att kroppen blir kortare och stötigare i rörelserna istället så det var inte vad jag först trodde. Med det sagt tror jag fortfarande att nosandet är försök att lugna/distrahera sig själv, så jag skulle låta honom vistas på "nosvänliga" områden, där det finns gott om dofter att intressera sig för om han vill. Kanske även köra aktivt nosarbete i någon form, om han gillar det (det inte innebär någon stress eller press för honom) och han är i skick att faktiskt klara av det.

Han ser ut att gå runt i en cykel i filmen, där han omväxlande söker trygghet och skannar av omgivningen för hot. Tryggheten finns innanför den andra hunden mot väggen, men den väggen är full av vinklar och vrår, dörrar och fönster... Där tycker jag det är bra att både tillrättalägga miljön (ge honom en trygg trygghet, alltså något som är pålitligt som ett stöd utan att förändras vart tredje steg) och stoppa honom från att konfrontera potentiella faror (undersöka alla förändringar). Det andra han gör är att skanna av så det inte är något hemskt på gång utifrån, i samband med det söker han kontakt med dig och slickar sig upprepade gånger om munnen. Jag tolkar det som att han söker stöd, men inte får det. När det gäller "händer det nåt"-kollandet hade jag låtit honom stanna och titta om han visar att han behöver det, men inte gå fram och söka av så konfronterande som han gör i filmen.

Jag själv är inte (längre) något fan av att ignorera rädslor, jag tycker att en rädd hund ska få tröst. Inte "ojojoj!"-tröst, men fysisk närhet, stöd och kontakt. Jag struntar inte i ett skrämt barn, jag struntar inte i en skrämd hund. I många fall tror jag det är bra att gemensamt undersöka källan till oro tillsammans med hunden, men ser faktiskt ljudrädslor som ett undantag. I situationen i första filmen hade det sannolikt inte gjort någon skillnad när han varit pressad så länge, men jag tror att "tröst" kan hjälpa i mer akuta faser. Likaså på gården, där ni bara skulle "vara" utan att något nytt skulle hända hela tiden, där hade jag valt att låta hunden söka fysiskt och psykiskt stöd hos mig.

Jag har provat en pulsmätare på Monster för ett tag sedan, om du kan låna (eller för all del köpa, men de är dyra!) en sådan tycker jag de är ett jättebra verktyg. Man får svart på vitt hur hunden påverkas i situationer, och kan få tänka om en hel del. (Själv håller jag tex låda närmast konstant så fort Monster blir spänd numer, förut var jag övertygad om att han blev värre om jag kommunicerade verbalt med honom i det läget men med pulsmätaren kunde jag se pulsen sjunka från ~200 till ungefär hälften på någon sekund så fort jag började prata med honom - kroppsspråket förändrades inte lika snabbt, men fortsatte jag pladdra så mjuknade även det efter en stund. Och numer sker även den förändringen mycket snabbt, i min tolkning för att han lärt sig att jag inte kommer att "överge" honom igen.)

Jag vill påpeka att jag har mycket mindre erfarenhet och utbildning än många andra, tex @Blandrastik vet garanterat mer än jag! Men poängen med diskussionsforum är - tycker jag ;) - att man kan få många olika vinklar, så jag delar med mig av min också. Jag håller dock med om att rädslor är något man ska ta på allvar, och tycker du borde vända dig till någon med god erfarenhet av sådana problem som förhoppningsvis kan ge dig verktyg att hantera det hela. Jag tycker inte den här hunden verkar vara bara lite orolig, utan faktiskt rejält rädd! Du beskriver också upprepade försök att fly... Rädslor är lite som klådor, det är lätt att både till viss del avfärda och till viss del vänja sig vid, men det är vidrigt för den som lever med det. :(
Jag hoppas du kommer till rätta med det och/eller skaffar hjälp, men tills vidare tycker jag absolut att du ska ge honom total semester från alla former av utmaningar.
:bow::bow::bow:
Tack
 
Jag har inte sett din hund, men jag kan berätta hur jag har jobbat med en annan.
Cane Corso-tik, som började med rädslor och kraftiga utfall efter könsmognad, sen blev det bara värre och värre, framförallt i stadsmiljö. Först en sväng till vetten där framförallt öron och rygg kontrollerades på min inrådan. Hunden var redan röntgad ua.

Jag börjar på säker mark, i det här fallet en parkering en rejäl bit från city, matte och hund fick leka, humöret på topp och började gå mot stan. Matten fick göra lite lydnadsövningar på vägen, som betalades med kyckling. Så fort jag såg minsta tveksamhet hos hunden, en svans som sänktes, att blicken fastnade på nåt och/eller öronen åkte fram. Så fick matte räta på sig, bli stor och tydlig och först ställa sig i vägen och liksom fråga hunden; "Vem är du ute och går med?" Släppte hunden fokus på det halvläskiga betalades det ut kyckling.
Ibland fick hon verkligen jobba på att vara i vägen, tills hunden släppte det den såg.

Jag märkte att hunden var väldigt kroppskontaktsökande, lite knähund på 50 kilo, så matten fick ha sele på hunden och vanligt halsband. Selen användes för att trycka hunden mot mattes ben, matten fick räta på sig och ha ett tydligt kroppspråk. "Du är med mig och hör sen!"

Sen var det bara att succesivt ta sig närmare city, jobba med avstånd där hunden helt klart såg störande och oroande moment, men där det aldrig blev för mycket. "Du är med mig!" Var det tydliga kroppspråket, plus att matten fick lära sig att tyda minsta signal på oro från hunden.

Jag fick mejl från ägaren idag, på tre veckors träning hade de kunna gå genom centrum utan utfall, utan flås och utan en hund som bara vill försvinna under jorden. Hunden själv väljer ofta att luta sig fysiskt mot matte när den ser nåt hemskt. Ett bra betyg tycker jag.

Jag tror det är svårare att tillämpa när man bor i city?

TS eftersom du är på väg att flytta hade jag nog försökt åtgärda detta medicinskt för tillfället. Inte med den typen av lugnande som bara påverkar kroppen, utan med något ångestdämpande. Sedan får du se hur han funkar ute på landet. Blir han lika rädd för jordbruksmaskiner, fågelkanoner, vid jakt etc så hade jag nog tagit bort hunden. Det måste vara enormt plågsamt att bli så rädd och sakna förmåga att avreagera :(.
 
Jag har inte sett din hund, men jag kan berätta hur jag har jobbat med en annan.
Cane Corso-tik, som började med rädslor och kraftiga utfall efter könsmognad, sen blev det bara värre och värre, framförallt i stadsmiljö. Först en sväng till vetten där framförallt öron och rygg kontrollerades på min inrådan. Hunden var redan röntgad ua.

Jag börjar på säker mark, i det här fallet en parkering en rejäl bit från city, matte och hund fick leka, humöret på topp och började gå mot stan. Matten fick göra lite lydnadsövningar på vägen, som betalades med kyckling. Så fort jag såg minsta tveksamhet hos hunden, en svans som sänktes, att blicken fastnade på nåt och/eller öronen åkte fram. Så fick matte räta på sig, bli stor och tydlig och först ställa sig i vägen och liksom fråga hunden; "Vem är du ute och går med?" Släppte hunden fokus på det halvläskiga betalades det ut kyckling.
Ibland fick hon verkligen jobba på att vara i vägen, tills hunden släppte det den såg.

Jag märkte att hunden var väldigt kroppskontaktsökande, lite knähund på 50 kilo, så matten fick ha sele på hunden och vanligt halsband. Selen användes för att trycka hunden mot mattes ben, matten fick räta på sig och ha ett tydligt kroppspråk. "Du är med mig och hör sen!"

Sen var det bara att succesivt ta sig närmare city, jobba med avstånd där hunden helt klart såg störande och oroande moment, men där det aldrig blev för mycket. "Du är med mig!" Var det tydliga kroppspråket, plus att matten fick lära sig att tyda minsta signal på oro från hunden.

Jag fick mejl från ägaren idag, på tre veckors träning hade de kunna gå genom centrum utan utfall, utan flås och utan en hund som bara vill försvinna under jorden. Hunden själv väljer ofta att luta sig fysiskt mot matte när den ser nåt hemskt. Ett bra betyg tycker jag.
Min är friröntgad också, utöver det jag skrev innan att han är kollad av vet.

Säker mark är på olika ställen för denna hund. Ibland är gården trygg, ibland är gården livsfarlig. Trycker sig emot mig gör han ju. Vad ska jag göra då tycker du? Stanna? Jag vet inte riktigt hur jag ska lyckas ställa mig för och blockera det läskiga eftersom allting runt omkring oss är läskigt. Allt som är bakom ryggen på honom är ju läskigast.
 
Jag tror det är svårare att tillämpa när man bor i city?

TS eftersom du är på väg att flytta hade jag nog försökt åtgärda detta medicinskt för tillfället. Inte med den typen av lugnande som bara påverkar kroppen, utan med något ångestdämpande. Sedan får du se hur han funkar ute på landet. Blir han lika rädd för jordbruksmaskiner, fågelkanoner, vid jakt etc så hade jag nog tagit bort hunden. Det måste vara enormt plågsamt att bli så rädd och sakna förmåga att avreagera :(.
Ja :( Just nu har vi inte möjlighet att ta oss härifrån heller eftersom bilen är körförbud på. Snart är den förhoppningsvis fixad så då kan vi ju åka till skogen, där slappnar han av. Men vi måste ju ändå alltid hem igen..

Vi ska inte flytta till landet landet bland jordbruksmaskiner utan bara mer utanför stan. Vi kommer bo i ett litet samhälle med skogen som närmsta granne. Det kommer antagligen passa honom mycket bättre! Kanske kommer vi flytta redan i Juli, det vore ju guld. Förhoppningsvis är detta nånting som blir bättre, men tanke på att det kom väldigt plötsligt. Kommer han funka bra hemma men inte gå att ta med sig någonstans så får han bli en hemmahund, då får vi lägga utställningar och tävlingar åt sidan. Kommer han inte funka hemma heller så får han förmodligen somna.

Vad finns det för ångestdämpande mediciner?
 
Vad finns det för ångestdämpande mediciner?

Det finns många. Vad som är viktigast är nog en veterinär som lyssnar och kan diskutera med dig, till en vettig lösning. Så att du får ett preparat som hjälper just din hund i den situation som han befinner sig i. Inte vad grannen eller kompisens hund fick.
Xnaor och Stesolid är nog de vanligaste. Ibland vill inte vetten beblanda sig alls med det här preparaten eftersom alla har biverkningar, som många gånger är individuella och de är narkotikaklassade.
Själv har jag tillsammans med veterinär en gång sett till att en skotträdd hund fick Selegin för att kunna tränas.
En parantes är en jobbarkomips som fick Stesolid och då såg ett tåg i sin trädgård. :)
 

Liknande trådar

L
Hundhälsa Dethär kanske är en lite konstig fråga! Men jag har en hund som är nästan ett år. Han är världens gladaste och snällaste hund och...
Svar
4
· Visningar
659
Senast: LiviaFilippa
·
Övr. Hund Hej! Har ett par nya grannar ett som flyttat in ovanför mig, som har flera olika hundar som låter en del när de går i trapphuset...
Svar
9
· Visningar
671
Senast: Nepenthe
·
Övr. Hund Hej! Jag behöver er kloka hjälp i frågan om vår lilla franska bulldogg ska omplaceras eller i värsta fall avlivas. Hon är bara 2 år...
2
Svar
37
· Visningar
4 028
Senast: Hermelin
·
  • Låst
Övr. Hund Jag har problem med min hund. Att flytta hit var det bästa beslutet för mig, men från att vara relativt okomplicerad, om en husky kan...
20 21 22
Svar
425
· Visningar
28 060
Senast: Snurrfian
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp