Bukefalos 28 år!

Rädd för sin egen häst

Sv: Rädd för sin egen häst

Visst är det grundläggande övningar du gett dig på men om du blir rädd och stressad så ska du nog helst låta bli.
Tyvärr så har jag inte så många tips för hos mig kommer det så naturligt att få hästen att respektera mig. Det handlar nog om säkerhet och utstrålning som vissa bara har och andra får jobba med. (shit det där lät som om jag var värsta proffset, om det bara vore så väl;))
 
Sv: Rädd för sin egen häst

Hästar och rädsla hos människa fungerar inte alls ihop. Försök börja där i de situationer där du inte är rädd. Lämna över det andra till någon som är cool och inte bryr sig om hennes hyss.

Se över foderstaten.

Kanske bara låta henne vara ett tag, inte jobba henne i ridhuset alls, utan börja om sedan. Då tappar hon bla lite kondition och orkar inte hitta på allt för många dumheter. Dessutom kan jag tänka mig att jobbar du henne enbart i ridhus blir hon uttråkad och en uttråkad häst hittar gärna på egna grejer.
 
Sv: Rädd för sin egen häst

Verkar som om du kommit på rätt spår med tankarna.
Låt dom få hjälpa dig och se vad som händer, det kanske blir hur bra som helst i slutänden.

Jag önskar ett stort lycka till!
 
Sv: Rädd för sin egen häst

Nej jag vet, min mamma är less på mig och gormar att jog borde börja knyppla istälet men jag kan inte bara ge upp mitt liv så, måste försöka bearbeta rädslan.

Ska börja om på ny kula, låta någon annan rida och bara göra roliga saker i situationer jag är trygg i. Sen får folk säga vad dom vill, förstår inte att det är sån tabu i hästvärlden att vara rädd!!

Hon äter bara hö.
 
Sv: Rädd för sin egen häst

Tack, ibland behöver man en bekräftelse och en liten knuff i rätt riktning
Tack för hjälpen :)
 
Sv: Rädd för sin egen häst

Nä, jag tycker inte du ska börja knyppla... Jag har själv varit lite rädd men kom över detta när jag hade min första foderhäst som var en riktig klippa. Så det går att komma över. Men för att du ska komma framåt just nu så är det nog smart att lämna över till någon annan ett tag tills du känner dig mer säker på hästen.

Lycka till!
 
Sv: Rädd för sin egen häst

Jag tycker det låter som en bra ide att låta en orädd och ettrig ryttare sitta upp och rida. Ni kan ju i alla fall testa och se hur det fungerar :).

Vad gäller övningar så tycker jag att det är viktigt att ni gör väldigt enkla saker till att börja med. Gå in med henne i ridhuset och bara stå där med henne. Hon ska vara avslappnad men ändå rikta sin uppmärksamhet mot dig. Kela med henne och rör vid olika kroppsdelar utan att hon stressar upp sig. Ta tid på dig och försök att vara i ridhus/paddock när inga andra är där.

Nu vet jag inte hur din är att rida ut med sällskap på, men min krångelhäst älskade att komma ut i skogen och gallopera av sig energi - OM en annan häst var med (annars dansade hon mest omkring). Det kan vara skönt att göra sådant som faktist fungerar med jämna mellanrum så man har någon form av trygghet tillsammans. Ni kan ju testa att gå promenader med hästkompis som leder vägen, om hon har någon kompis som hon gillar extra mycket och som kan föregå med gott exempel ;)

Ett tips som gäller ditt sätt att vara: Spring en runda innan du ska till stallet så blir du mer avslappnad i din kropp och andning. Det kanske låter dumt, men funkade för mig!
 
Sv: Rädd för sin egen häst

Jo jag har vänner i stallet som erbjudit sig att hjälpa, ska jag låta de hjälpa till och rida tycker ni?

Absolut! Om det är en person som du litar på och har förtroende för. Det kan vara så enkelt att hästen behöver rastas av lite. Mitt sto blir helt galen om hon står några dagar och då brukar jag börja med att ge mig ut till ett säkert ställe och cantra ett tag till hon har rastat av sig.

Sedan när personen du gillar har satt igång hästen åt dig och ridit den en tid så kan du ta över igen. Om inte det funkar så tycker jag du ska sälja/byta hästen mot en snällare häst.

Lycka till!
 
Sv: Rädd för sin egen häst

Jag vet, tanken har slagit mig också, men hon har varit hos mig drygt en månad så det känns som om jag ger upp för lätt? Jag vill inte ha en äldre häst eftersom jag känner att jag gått igenom allt det där med min andra, vill komma vidare nu. Vissa säger åt mig att jag får räkna med att flyga av osv, men ska man verkligen behöva göra det?!

Det är bättre att ge upp för lätt än att vänta för länge. Väntar du för länge kan både du och hästen få "men" som tar otroligt lång tid att arbeta bort. Visst kan det hjälpa att låta någon annan rida, men i slutändan är det ju ändå du som ska kunna rida din häst. Det är mycket bättre att du nu bestämmer dig för att det här inte är en häst för dig än att du kommer på det om tre månader när du är ännu räddare för henne. Jag vill inte skrämma upp dig, men oftast brukar problemen börja med ridningen och fortsätta till andra delar av hanteringen om man inte bryter mönstret. Kanske ska du ha en välutbildad häst i god kondition som inte förändras nämnvärt och där ägarna minns hur hästen var när dom köpte den. Det är riskabelt att köpa en outbildad häst som bara är riden en kortare tid. Det är inte enkelt att veta hur en sådan häst kommer att bete sig. Köper man dessutom en häst från en mycket skicklig ryttare så kan hästen helt enkelt hoppa över testandet eftersom den känner på sig att det inte är någon ide.

Var inte rädd för att ta beslutet om att du vill ha en annan häst.Vi människor passar inte med alla typer av hästar och rädsla sätter djupa spår. Riskera inte det roliga i ridningen bara för att du "vet" att hästen är en trevlig individ. Det kvittar hur bra hästen är. Passar man inte blir det inget bra av det ändå.
 
Sv: Rädd för sin egen häst

Hej!

Stackars dig. Att vara rädd är överjävligt!

Min första häst var helt galen. Med dessa erfarenheter i bagaget köpte jag en ny unghäst när hon inte längre finns kvar hos mig (fick 17 år tillsammans)

Jag valde en lugn 3 åring. Han var super för min rädsla. Skall inte överdriva denna, jag rider andra hästar, även lite tokiga men är rädd.

Nu, efter 1,5 år har han blivit en helt annan häst. Superbusig med mycket bock och bus. En ung häst kan man aldrig veta med, lika väl som med en oriden. När de blir starkare och mer krävande eller när de utvecklas mentalt kan deras "personlighet" förändras!

Så om jag får säga vad jag tycker, utan att tänka på alla känslor, så skall du försöka hitta någon som klarar av din häst. Och skaffa en vuxen välriden häst som du tror att du klarar av att hålla i samma kondition. Har sett många rädda som skaffat hästar, inte hållit dem i kondition och sedan blivit rädda när hästen börjar bråka istället för att få jobba. Det är inte kul att vara rädd!!

Alternativet jag kom på nu är att ha en medryttare som klarar att rida hästen ordentligt några gånger i veckan så att hon inte kräver så mycket av dig när du rider. Men ston är ston:love: och de är så smarta att det kan bli svårt att "lura" henne!

Hur som helst, LYCKA TILL!! Jag får ont i magen när jag sätter mig in i din situation. Inte avis alls!!
 
Sv: Rädd för sin egen häst

Jo jag har vänner i stallet som erbjudit sig att hjälpa, ska jag låta de hjälpa till och rida tycker ni?

Absolut. Jag hjälpte till en med häst som fodervärden var livrädd för, det blev en ond cirkel av överskottsenergi, understimulans etc då ingen red den längre. Man märkte tydlig skillnad på hästen då jag red den regelbundet och den blev lättare för fodervärden att hantera (om än dena häst var väldigt svårhanterad och aldrig blev en lämplig häst för den tjejen ändå, men jag har svårt att tro att din kuse har samma beteende då denna häst mest troligt hade lynnesfel).
 
Sv: Rädd för sin egen häst

I Ridsport nummer 23 2008 så fanns en hel artikel om hästrädsla. Handlade om en kvinna som helt utan vidare blev rädd för sin häst som hon litat på alltid. Intressant faktiskt.
 
Sv: Rädd för sin egen häst

ok unghästen kan jag nog inte ge några tips på då jag inte har någon större vana av detta. men rädslan. Jag har också lätt för att bli nervös och rädd. sitter kvar sen jag var liten då jag slutade rida ca 2 år, och varut nära att sluta många gånder sedan.... men jag har dock endast problem i ridningen ej i hantering eller jobba fr. backen.

MEN att hantera rädsla är något som jag har fått kämpa med länge.

1 . ANDAS . ANDAS. ANDAS - din andning är det första som du måste tänka på slutar du andas så spänner du dej automatiskt och du signalerar rädsla. lär du dej att andas igenom den första "paniken" så kan du återfå kontrollen.

2 . slappna AV! medveten ridning. träna på den häst du inte är rädd för först. medvetet slappna av. så att du känner spänningarna försvinna ur kroppen. DET ÄR SKITSVÅRT! jag lovar men det hjälper att kunna lugna ner henne sedan om hon blir rädd.... detta funkar också mycket bra att träna fr. backen.


och vad du änn gör sätt dej ej på henne då du fortfarande är så ängslig. låt någon du litar på rida och du står på backen så det blir gjort på DITT sätt. Jobba mer fr. backen och longera och kanske lära henne tömmkörning då du börjar blir säkrare med henne.

detta kanske känns som liten hjälp men i slut ändan är det inte så lätt när man väl sitter på hästen och är rädd.

grejen är ju att HON kanske inte litar på dej heller. så att ni måste lära er tillsammans.


tilllägg från lillasyster:) jag blir nervös innan jag skall sätta mig upp på en av våra hästar men jag har ALDRIG varit nervös innan vi köpte henne. hon är en lika dan häst jätte snäll vid all hantering. men man vet aldrig när hon smäller i luften när man rider... vilket vi tror kommer från illa hantering. men så fort jag vet att jag skall rida henne blir jag nervös men så fort jag kommer ut i ridhuset för att sätta mig upp tar jag 3 djupa andetag innan jag sätter mig upp. då känns de bätter ( sen sätter jag en tanke i huvudet.... fan va töntig jag e ;D ) men de råd de jag kan ge e de samma som de andra låt ngn annan rida så du ser de går bra. då kommer du tillslut att bli sugen att sätta dejj upp... och du SKA absolut inte sätta dejj upp fören du känner de suget. sen är det alltid bra att låta en unghäst leka av sig på lina innan man sätter sig upp men inte för mycket så den blir less. för då kan det få motsatt effekt. hoppas att allt går bra. =)
 
Sv: Rädd för sin egen häst

Tack alla för jättebra tänkvärda svar! Har verkligen läst igenom allt hundra gånger och funderat. Jag hade min tränare ute idag, hon tycker inte att jag ska göra så stor grej av det utan försöka jobba på, vilket jag gör men det är inte så lätt. Hon tyckte heller inte att någon skulle sitta upp på hästen förrän hon var lugn och trygg eftersom det kunde göra mer skada än nytta. Jag kommer följa hennes råd eftersom hon känner både mig och hästen.

Till er som rått mig att byta/sälja häst så är jag öppen för den tanken och tänker göra det om jag känner att det här börjar gå för långt. Samtidigt har jag haft hästen i en månad och det känns som om jag borde ge det en ärlig chans faktiskt, den här rädslan har jag ju burit med mig under så många år, kanske är det dags att försöka jobba med den nu?! Men, går det inte och jag inte blir bättre så säljer jag henne!

Idag tömkörde vi och det gick jättebra, samtidigt har jag hela tiden katastroftänkadet i mig hela tiden, så jag måste öva på att tänka igenom passet positivt. Sen som någon skrev så måste jag andas, när jag kommer tillbaka i stallet igen är jag anfådd för att jag hållt andan i en timme ...

Idag höll jag på med henne mycket i boxen, är en person som älskar att pyssla och så men med henne har det mest blivit så att jag vill få allt överstökat så jag kan andas ut och det måste jag jobba runt nu. Jag har gjort en del trickträning med min andra häst så idag började jag lära henne att apportera. Hon och jag tyckte att det var roligt och jag har någon idé att jag kanske kan använda det som något avdramatiserande kul som jag kan göra när det låser sig för oss.

Kom gärna med fler tips, det här är väldigt nyttigt att få tänka igenom och berätta så man får en chans att ta sig en funderare!
 
Sv: Rädd för sin egen häst

Det låter som att det går frammåt!
Har du hållt på mycket med NH? Om du tar ut någon(BRA!) tränare från den skolan, som är van att jobba med rädda ryttare och osäkra hästar kan ni nog få bra hjälp, med roliga övningar och samtidigt en bättre kommunikation.

Lycka till!
 
Sv: Rädd för sin egen häst

Verkar vara en vettig tränare du har.Tycker inte att du ska "slänga " upp ngn "tuffare"ryttare.Du har fått ett sto som bytt stall flera ggr ,inte mkt utbildad och dessutom är en import.Tyvärr så finns det många importer som är tufft behandlade då de tas hårt.Strunta i vad andra tycker om du inte rider,pyssla och gör saker som du inte känner rädsla för.När du får hennes tillit kommer hon att bli en helt annan häst.Gå sakta framåt och pressa henne inte då är det risk att det låser sej i huvudet på henne.Lycka till.
 
Sv: Rädd för sin egen häst

När jag läser ditt inlägg så tycker jag givetvis synd om dej som känner dig rädd för din egen häst.

Samtidigt så kan jag inte fatta hur man kan köpa en ung, oriden, outbildad häst när man är livrädd???? Varför köpte du inte en utbildad häst i konditon??

Det är jättevanligt att unga hästar (3-4 år) "piggnar" till när de blir lite äldre eller kommer i kondition inget konstigt alls.

På sätt och viss tyker jag att du "får skylla dig själv" när du inte tänkte till innan hästköpet. Jag tror inte att det kommer att hjälpa dig att någon annan rider, det kommer säkert gå bra, men sedan blir det nog samma visa igen när det är du som ska rida. Detta är inte hästen problem utan ditt. Att hästen beter sig med dig är väl för att den känner att du är livrädd. Det där med att hästar "testar" är "fula" eller "dumma" är det värsta jag vet att höra. Hästar reagerar på sin omgivning. Om hästen har oönskade reaktioner så beror det på att omgivningen är fel, den har ont, felfodrad eller liknande.
 
Sv: Rädd för sin egen häst

På sätt och vis förstår jag ditt svar även om du är lite väl hård. Jag har ridit i hela mitt liv, haft egen häst i 10 år och kände att det var dags att ta ett steg vidare i ridningen. Jag har letat häst i ett år så nog har jag tänkt till! Jag har en mycket kunnig tränare och kunniga människor omkring mig om jag skulle behöva. Hästen i fråga är 8 år och riden och körd i holland där hon kommer ifrån, samt riden regelbundet i 4 månader i skog och mark samt bana i sverige. Hon har aldrig hos förra ägaren visat tendenser som dessa, har varit och hälsat på flera gånger samt vart med på klinik två och hästen är lugn som en fil bunke! Jag förklarade för förra ägaren att jag kunde vara osäker och jag samt andra som var med ansåg att hästen skulle passa utmärkt. Utbilda den är inget problem det är inte kunskapen som saknar därför ansåg jag att jag skulle klara en yngre häst som bara vara lugn, dessutom är det ingen ung häst hon är bara outbildad. Kanske förstår du bättre nu?
 
Sv: Rädd för sin egen häst

Jag har inget problem med att förstå alls.

Det enda jag säger är att det inte är hästens beteende som är "fel" utan att problemet är ditt, vilket du även skriver flera gånger att du alltid har varit rädd mm.

Det faktum att hästen är en import gör ju att du inte vet hästens bakgrund och att det dessutom är svårare att ta reda på. Det skulle ju kunna vara så att hästen har ont tex i ryggen eftersom dess reaktion är bockningar?!
Varför har den gått i avel, för att den har en fantastisk stam eller för att den varit skadat eller kanske för att den varit omöjlig att rida:o:o.....

Jag skulle kunna räkna upp kanske 10 exempel på folk jag har en relation till som har köpt "fel" hästar, där det för mig varit helt uppenbart från början men där ägarna envisats och i nästan alla fall har det också gått åt h****te med något undantag.

Att hästen i 4 månader har lullat omkring i skogen tyker jag inte säger så mkt faktiskt.

Som jag ser det (väldigt krasst) så finns det två troliga orsaker till hästens beteende. Antingen har den ont oh reagerar på det eller så känner den din rädsla oh reagerar på det eller möjligen en kombination av båda.

Antingen säljer du och köper en häst som passar dig eller så fortsätter du oh envisas med den du har. Säger inte att det ena eller det andra är rätt.
 
Sv: Rädd för sin egen häst

Jag är fullt medveten om att jag är problemet, annars hade jag startat en tråd om vad hästen gör inte om min rädsla. Jag har inte skrivit någonting om att hästen skulle vara dum, det är en osäker häst som har blivit tvungen att ta ledarskapet för att jag blivit rädd. Hästen har gått i avel för sin fina stam mig veterligen, den har blivit riden och körd mellan fölen, nej jag kan inte veta säkert men det kan man inte med någon häst man köper. Hästen är röntgad och besiktigad ua. Om hon blivit riden i 4 månader, inte helt kravlöst samt nh-tränad varför skulle hästen börja bocka av smärta nu. Hade den gått i avel för att den var omöjlig skulle den väl ha varit det innan?!
 

Liknande trådar

Ridning Hej! (det kanske är fel tråd men hoppas att det är ok) Min dotter har vid två tillfällen denna termin ramlat av en häst som har...
Svar
17
· Visningar
1 087
Senast: mamman
·
Ridning Min häst är väldigt tittig på uteritter blir rädd och gärna försöker vända hem. Stannar mycket och när man ber henne att gå fram så...
2
Svar
26
· Visningar
1 750
Ridning Har ridit och tävlat med egen häst i princip hela mitt liv, är en glad amatör som tävlat t.o.m. 135 cm i hoppning och genom åren alltid...
2 3 4
Svar
64
· Visningar
5 684
Hästhantering Precis som rubriken säger har jag en häst som är svår/jobbig att sko. Jag vet varför - en hovslagare har varit dum mot honom en gång -...
2
Svar
29
· Visningar
1 733
Senast: Askur2017
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Stänger du toalettlocket?
Tillbaka
Upp