Bukefalos 28 år!

Rädda ryttare!

Sv: Rädda ryttare!

Jag har inte gått en enda sådan kurs i hästsammanhang, däremot liknande saker, så jag känner mig inte alls obekant med fenomenet. Avsaknaden av den här trådens deltagare är nog delvis det att det är lite pinsamt! Men även för att man önskar så innerligt att det inte var på det här viset, och försöker hitta andra sätt att träna hästen på.

Jag tycker fortfarande att det känns väldigt olyckligt när du, som säger dig inte ha problem med rädsla kommer in och raljerar. Jag antar att du delvis vill hjälpa till, så klart. Men det blir lite fel, och iaf jag tar illa vid mig. (Och med tanke på att tråden dog strax efter det här så kan man kanske anta att de andra kände på samma sätt. Tycker att simply me fick till ett bra försvarstal. Det är inte meningen att man ska behöva sitta och försvara sig i en tråd som handlar om tips och råd gällande att hantera rädslor.
 
Sv: Rädda ryttare!

KL.

Hur går det för er? Var ju ett tag sedan nu! Här står det lite till, tentor, förkylningen from hell och massor med hemskheter som inträffat inom släkten så har det inte ridits så mkt. Nu har hästkraken dessutom ett rejält balltramp och har varit halt. Men de få gångerna jag ridit så har det gått otippat bra :) ju längre våren lider så brukar han dessutom tagga ned lite...
 
Sv: Rädda ryttare!

Kul att höra att det gått bra för dig när du ridit även om det inte blivit så mycket. För varje gång det går bra ökar självförtroendet lite.

Jag har ridit några gånger i veckan nu senaste tiden, nästan inga missöden alls och det känns så skönt men har andra problem med stallet så vem vet vad som händer i framtiden, måste flytta hästen igen och den här gången blir det åter till ett större ställe men jag tror att det kan gå bra men vi ska dit och bo in oss innan vi vet. Ridmässigt har jag mått så bra att stå i ett litet stall, uteritter med samma häst nästan varje gång som tempomässigt passar min dam ganska bra, vi slipper trava ikapp hela tiden och gå med övertempo. Just idag känns framtiden ganska ljus ut för mig och min lilla häst.

Har också kännt det här riktigt jobbiga året som varit att jag har stöd av många för mig viktiga personer, i flera fall helt oväntat för mig, när unga tjejer tror på mej och lilla hästen. Det känns jätteskönt
 
Sv: Rädda ryttare!

Stoet ska vara kvar tills hon dör :love:
Även om hon är grisig ibland.
Svårt att finna bra hem till ett surt, svårridet sto som dessutom inte blir dräktigt ;)

Dessutom tror jag kommer kommer bli fin när jag vågar 'mopsa' upp mig i ridningen igen.
Läääängtar... :)
 
Sv: Rädda ryttare!

Måste väcka liv i den här tråden igen. Har nu flyttat min häst till ett trevligt stall nära där jag bor. Flytten har gått jättebra och det verkar fungera bra i hagen. Men idag hägrar det första ridpasset och jag är så nervös, trodde det hade gått över, men icke. Men nu känner jag mig inte rädd för själva ridningen utan för att jag och min häst inte "duger". Fick i förra stallet stort självförtrodende i ridningen, dock bara uteritter och inga krav. Var tyvärr en hel del som inte fungerade alls tex att vi bara blev två hästar i stallet och den andra inte kunde vara själv någonting vare sig inne eller ute, så jag kunde bara hantera min häst när stallägaren hade tid :( och hon hade inte så mycket tid, så det blev ridning en eller två gånger i veckan, vissa veckor inte alls. Och fick inte under de tre månaderna alls rida på banan för det gillade inte stallägarens häst. Ja lite tokigt blev det.

Men nu är det dax igen, nu bestämmer jag själv över min häst och när och hur jag ska rida vilket känns härligt. Men hon har blivit tjock och tappat muskler under den här vintern och alla i nya stallet verkar så proffsiga. Usch min oro stiger för att visa upp oss.

Måste också säga att allt i nya stallet verkar jättebra, trevliga människor, fina hagar, bra ridvägar och det verkar vara en jättebra stämning i stallet samt att det är lagom stort tror jag 10 hästar i stallet och 5 på lösdrift. Vill så mycket, måste bli rätt från början.

Vet inte vad jag ville med detta mer än att skriva av mig och sätta ord på vad jag känner
 
Sv: Rädda ryttare!

Det här låter kanske knepigt, men min spontana tanke är - vad skönt att du hittat något annat att oroa dig för än själva rädslan! Det är såklart även hemskt att tycka att man inte duger, och man måste försöka få upp självkänslan, men det visar ju faktiskt att du kommit en bit på väg gällande rädslan, annars kan jag tänka mig att man är så inne i rädslan att man inte har utrymme för att tänka på annat. Prestationsångest är ju ett helvete det också :( men det kan ju ändå vara ett tecken på att just rädslan känns bättre och du måste naturligtvis jobba med att känna att du och hästen duger jättebra ni också, men se det som en annan typ av nederlag! :)
 
Sv: Rädda ryttare!

Oj, det här blir ett väldigt sent svar, ursäkta! :)

Men det är ju fint med den inställningen, att hon ska vara kvar tills hon dör. Att skynda långsamt och att ni har all tid i världen till att bli ett samspelt och tryggt par :)
 
Sv: Rädda ryttare!

Jag tycker mycket om att rida ut och vi har fina ridvägar i stallet där jag är, men jag har också blivit mer rädd för att saker ska hända. Vi har väldigt mycket djur som springer runt på åkrar och i buskar så som rådjur, harar, rävar, fåglar av alla dess slag så att hästarna är lite tittiga är nog inte så konstigt..

Rider just nu mest hästar som lätt blir "rädda" för saker och kastar sig åt sidan, sticker aldrig men just kastar sig åt sidan. Tycker det är mer obehagligt för man hinner inte reagera innan man ligger i grästet. Har ramlat av så några gånger så är alltid på min vakt. Väldigt synd för jag vill verkligen kunna njuta av ridturerna utan att behöva oroa mig för att hästen får syn på något konstigt. Men jag är bara orolig när jag rider själv och de är ofta jag gör de. Har köpt en säkerhetsväst som jag ska börja använda som förhoppningsvis gör att jag känner mig tryggare! Kan också tillägga att jag är 17 år ;)
 
Sv: Rädda ryttare!

Det är lite tråkigt när man inte kan njuta av alla fina djur och omgivingar för att man är nervös för det. Men bra att du skaffat dig en väst! Dels för den uppenbara säkerhetsaspekten, dels kan det faktiskt kännas lite tryggare. Sen skulle jag nog råda dig att försöka få rida en trygg häst någon gång ibland, det kan göra jättemkt i det stora hela och hjälpa till att få upp självförtroendet! Har du inte någon möjlighet att rida ut med andra och måste ge dig ut på egen hand? Annars tycker jag att det låter som en bra idé att rida med andra under en period om det känns lättare :) Ett annat tips är att slänga på en fegrem.
 
Sv: Rädda ryttare!

Av en slump hittade jag hit. Har funderat mycket över detta med rädsla och hästar. Jag är bara rädd när jag rider. En fråga som jag ställt mig tusen gånger den senaste månaden är; varför ska jag då rida? Och varför skulle jag köpa en häst? Vad är det för fel med knyppling, fotografering eller slalom? Jag tycker yllebroderier är väldigt vackra, varför köpte jag inte ett yllebroder? Svaret är nog att det sitter i identiteten, jag måste identifiera sig med något. Och hästen får mig i balans. Innan jag hade honom åt jobbet bokstavligen upp mig. Nu går jag hem 16,30 det finns inte tid att jobba över. Tror faktiskt att är mer effektiv oxå.
När jag var 10 fick jag en fjording, knappt inriden. Den skulle jag sköta själv. Ridningen gick sådär. Jag hade ju en häst så då var ju ridskola helt uteslutet, eller hur! Hon stack både en och två gånger. En gång höll jag på att fastna, fick inte ur foten och sadeln gled. Minns skräcken. Så återigen, varför inte yllebroderier? Herren jag har idag, en äldre gentleman har gått höga klasser i dressyr, och så lugn, så lugn. Han testar lite men är väldigt juste. Verkar inte vara killen som skenar. Men han är en häst och hästar kan skena, eller hur? Ingen häst är 100% trafiksäker.
Jag kämpar på, jag vill känna vinden när jag galopperar i skogen.

Kram på er!
 
Sv: Rädda ryttare!

Det där är en ständigt återkommande tanke för mig också. Jag är ett litet orosmoln hela jag, och när jag rider blir jag naturligtvis ännu mer orolig. Vissa dagar är jag kolugn, men jag har mina dagar när tankarna går såhär:

"Jaha, här rider jag.. Rider jag för slappt? Tänk om det händer något? Sitta och hänga på långa tyglar såhär, nej det går inte. Sitter jag nog stabilt? Kanske han blir rädd för något. Tänk om det kommer en älg. Åh, älgar förresten, så läskiga dom är. Vad gör han då? Han kommer att kasta sig åt sidan. Hänger jag med på det? Nä, knappast. Kanske bäst att ta ett mantag nu då. Lite bättre förberedd. Men tänk om han slänger sig OCH skenar? Vad gör jag då? Han har aldrig gjort något men hästar är hästar..."

Och så är jag igång.
 
Sv: Rädda ryttare!

Ja det känns härligt. Men något ridpass blev det inte, skjuter på det men men det kommer. Lät min medryttare ta första passet i nya stallet men jag var med och hästen skötte sig fint.

Stämmer så väl att det är positivt att jag "bara" är osäker för ifall jag kommer räcka till och inte livrädd för att rida, just nu tror jag på framtiden.

Men hur går det för dig själv nu? Längesedan du skrev något om din ridning, men du är en underbar peppare :)
 
Sv: Rädda ryttare!

Ja Fialotta, detta tror jag vi alla tänkt på, varför hästar och inte satsa på jättefina blommor hemma eller något. Men hästarna är ju så underbara att man inte kan låta bli.
 
Sv: Rädda ryttare!

Trodde jag var ensam om det här. Så skönt att se att man inte är det. Kommer att bli ett långt inlägg känner jag. Hoppas någon av er orkar läsa allt ;)
Är "lite äldre" och har inte ridit överhuvudtaget på något år nu. Har egna hästar, varav den ena har jag inte ridit en enda gång. Har inte ens suttit på honom. Den andra har jag ridit endast 3-4 gånger på alla dom år jag har ägt honom :(
Orsaken till min rädsla är att jag var med om en olycka för flera år sedan, och sen dess så har det bara blivit mindre och mindre ridning. Jag är rädd att något ska hända, och gör hästen en rörelse som jag inte är beredd på så får jag näst intill panik. Direkt efter olyckan så red jag, och åren därpå så red jag också, men rädslan har alltid lurat där, och har vuxit sig starkare och starkare hela tiden, och i takt med att den har vuxit, så har ridningen blivit mindre och mindre.
Jag har varit med hästar nu i stort sett hela mitt liv, men känner mig som en totalt nybörjare då jag kommer upp i sadeln. Och så fort jag kommer upp i sadeln så stressar min hjärna upp sig, och spelar upp ett scenario på allt som kan hända. Tycker detta är mycket tråkigt då jag verkligen älskar att vara med hästarna, och de har varit, och är fortfarande, och kommer för evigt att vara, hela mitt liv!
Detta problem blev också värre för mig efter att jag fick barn, vet inte varför. Kanske man automatiskt blir lite försiktigare efter att man fått barn, och har man då en rädsla som man kan koppla ihop med det, så kanske det blir värre.
Tidigare har jag jobbat i stall, så erfarenheten av alla sorters hästar finns där, men rädslan blockerar allt.
Till saken hör också att jag har börjat fega ur när det gäller att hantera hästarna från marken nu också. Och det här kan jag bara inte acceptera! Så länge jag är hemma på gården med hästarna, i stallet, i hagen m.m. då är det inga som helst problem. Men jag vågar inte gå ut på promenader och liknande längre heller :(
Min ena häst behöver få lära sig lite angående bilar och liknande, och var lär dom sig det? Jo, på någon lugn väg där det kan komma lite bilar. Men jag vågar inte gå ut med honom. Direkt jag tänker på att ta en promenad, så att han ska få lära sig, så börjar min hjärna att spela upp sina scenarion. Vilket har lett till att denna häst kan endast ridas på plan nu och aldrig ute i terräng :(
Vet inte riktigt hur jag ska få bukt med det här problemet. Jag måste upp i sadeln, jag vet det, men tröskeln verkar vara så hög. Vissa dagar kan jag sitta på hustrappan och se på hästarna som går i hagen, och så får jag ett sådant sug efter att rida. Jag känner mig riktigt glad och sprallig, och vill inget annat än att hämta hästarna, sadla och sätta mig upp. Men det händer aldrig, på grund av att bara några sekunder senare, så kommer rädslan, och då går jag och gör något annat i stället. Jag är så förbannad på denna rädsla!!
Tränare har jag försökt få tag på nu i snart 3 års tid, men endera så vill de inte komma ända hit där vi bor, eller så begär de så hutlösa summor för bränslekostnader m.m. så jag helt enkelt har inte råd (att transportera hästen till tränaren är ingen möjlighet)
Jag är ingen rikemans människa som kan slänga upp ett par-tre-fyra-fem tusen på träningar hur som helst, tyvärr. Verkligheten ser annorlunda ut än i sagorna, så är det bara.

Nu den senaste tiden så har jag också fundera på om det överhuvudtaget är någon ide att fortsätta med hästarna. Mitt hjärta brister då jag tänker på att sluta, och jag dör inombords bara av tanken på att sälja och sluta. Men vad annat kan man göra? Det är ju ingen ide att ha hästar då man inte vågar göra någonting annat än att leda till/från hagen och rykta/gosa med dem.

Tänkte dock försöka ta mig upp i sadeln nu i helgen. Lugnt och sansat och kanske åtminstone skritta lite, 5-10 minuter bara, för att få ett början någonstans.
 
Senast ändrad:
Sv: Rädda ryttare!

Rida, jag är övertygad om att man blir fegare och ser farorna lättare när man får barn och är lite äldre. Jag började själv rida när älsta dottern blev helt hästfrälst, så jag har ingen ridning med mig sen uppväxten och det tror jag har hämmat mig. Speciellt när jag och dotter har ridit tillsammans då var jag tvungen att orora mig för oss båda och försöka förutse allt som kunde hända medan dotter bara njöt av ridningen och på tuffare och tuffare hästar. Måste dock säga att hon är duktig nu och jag hoppas att jag inte hållit henne tillbaka alltför mycket.

Du verkar ha långt mycket mer hästrutin än vad jag har så jag kan inte komma med några jättesmarta råd, men vad som har hjälpt mig är att ha en bra medryttare som ser till att hästen får röra på sig regelbundet och att jag därför inte behöver ha dåligt samvete för att min häst får för lite motion om jag bara hoppar upp och skrittar osv.

Tror också att du kan ha mycket hjälp av någon hästkunnig som kan ta det lungt och bara finnas till för dig när du rider, antingen som sällskap till häst eller från marken. Min andra dotter som ej är så hästintresserad men ett engergiknippe har ofta tagit med hunden och gått brevid när jag ridit vilket har blivit total kvalitetstid, måste dock erkänna att min häst också ibland fått agerat hund så jag har gått med henne istället.

Försök kom upp på hästen i helgen och blir det bara ett varv skritt på banan så är ju det en jättebra början och du kan vara nöjd med att du tagit det första steget och det behöver inte vara större, även att skritta ett varv på banan när någon leder hästen kan också vara ett första steg. Lycka till i helgen och uppdatera gärna
 
Senast ändrad:
Sv: Rädda ryttare!

*kl*

Vill bara lägga in ett inlägg här och säga att jag också är rädd då och då! Fast jag jobbar med hästar. Det går i perioder för mig, och hänger mycket ihop med vintern och mörkret, för då är jag dels depressivt lagd (har mycket ångest över allt, och då är ju ridningen något att "hänga upp" det på så att säga), plus att hästarna är extra pigga och busiga.

Har haft en rätt tuff period den här vintern, men nu börjar jag må bättre och hästarna är lugnare.

Men jag kan fortfarande få för mig saker. Red en femåring förra hösten som bockade med mig två gånger (så, eh, rätt normalt för en femåring va?) och trots att han nu inte har bockat varken med mig eller någon annan på evigheter (och att han nu är 7 och rätt stillsam...) blir jag fortfarande nervös när jag vet att jag ska rida honom!!!

Jag tror det läskiga är att man vet vad som KAN hända!
Även om hästen är sjukt snäll och lugn kan ju vad som helst skrämma dem. Och så kan de hoppa ut i vägen/in i ett staket/skena hem/springa över folk osv.
Nu rider jag iochförsig extremt mycket, i väldigt utsatt miljö och på många olika hästar. Man kan ju tycka att det borde gjort mig tuffare men det är precis tvärtom. Innan, på mitt förra jobb, var jag den man slängde upp på avkastarkungen och jag var okej med det, men nu... Håller jag mig ofta i halsringen :D Är det åldern tror ni?

Lyckligtvis är jag inte ett dugg rädd i hanteringen. Lastade en ponny häromdagen som stegrade och hade sig och jag bara suckade lite, lät den ha sin lilla protest och sedan lufsade vi in utan problem. :)
 
Sv: Rädda ryttare!

Och så efter att ha läst en hel del i tråden vill jag bara säga till er; det är skillnad på att vara feg och förståndig!
Feg = inte göra vad man egentligen vill göra på grund av något som sitter i ens huvud.
Förståndig = tänka efter före, ta säkra beslut och inte ge sig in i något man vet att man inte kommer klara av.

Tycker att många här är förståndiga! :D

Och just det, glömde ju:
Modig = Göra något man egentligen är rädd för, för att viljan är starkare än rädslan!
 
Sv: Rädda ryttare!

Och så efter att ha läst en hel del i tråden vill jag bara säga till er; det är skillnad på att vara feg och förståndig!
Feg = inte göra vad man egentligen vill göra på grund av något som sitter i ens huvud.
Förståndig = tänka efter före, ta säkra beslut och inte ge sig in i något man vet att man inte kommer klara av.

Tycker att många här är förståndiga! :D

Och just det, glömde ju:
Modig = Göra något man egentligen är rädd för, för att viljan är starkare än rädslan!

Då är jag lite av allt. Lite feg för jag är rädd att hästen ska gå omkull i kurvor (sitter i mitt huvud, för det är orimligt i de flesta fall). Jag är förståndig för jag rider inte fort i kurvor pga min feghet, mao KAN jag rimligtvis inte gå omkull med häst. Jag är ändå modig för jag kan ändå inte låta bli att försöka rida och kognitivt trots allt kämpa med min rädsla. :)
 
Sv: Rädda ryttare!

Hur går det för dig? Har det blivit något pass än? :)

Avsaknaden av uppdaterande gällande min egen ridning är att det gått så dåligt att jag inprincip funderat på att sluta rida. Det är väl i lägen som dessa som man borde sätta ord på det, men det har varit jättesvårt. Inte mått så bra överlag, det är inget nytt på solen egentligen, men nu har ångesten och oron varit så rejäl att det visat sig rent fysiskt genom domningar i kroppsdelar och spytt för att jag varit så orolig, osv. Så det är ju inte så konstigt att rädslan fått lite övertaget, när man inte är så stark i övrigt och det har varit ett återkommande problem. Nu har hästen faktiskt varit lite all over the place och varit lite hysterisk. Vilket har lett till att jag inte vågar rida flera gånger, vilket känns så motigt, för jag älskar det ju. Varit så rädd att jag skakat och gråtit när jag väl ridit och det har känts väldigt hopplöst. Men nu har jag lite positiva uppdateringar för dagen :) Idag gick det BRA att rida. Jag var inte alls rädd, hade egentligen inte ens tänkt att hoppa upp om allt inte kändes bra. Hade hästen varit det minsta tittig när jag skrittade fram honom vid hand så hade jag inte ens testat. Men så gjorde jag det ändå. Var helt underbart att fokusera på att rida, och att hästen kanske var mer loss i höger än vänster sida, och sådana detaljer istället för att bara vara livrädd. Var även ett mkt högre tempo än på länge, har bara vågar galoppera i långsamt tempo och helst på en volt under en väääldigt lång tid, men idag vågade jag minsann länga galoppen längs långsidorna och diagonalen och sätta lite tryck istället för att bara smyga fram! Det kändes jättebefriande. Nu är ju allt så bräckligt, och det kommer krävas en ganska lång tid att skynda långsamt, sänka alla krav och bakslag kommer ju att komma. Men jag tänker iaf fortsätta :)
 
Sv: Rädda ryttare!

KL.

Det var ju flera nya personer här sedan sist! Hej alla!

Rida, tog du dig upp sedan? Jag känner igen mig så mkt i vad du skriver. Jag funderar också på att ge upp, men att sluta med det man älskar mest för att man är rädd är så fruktansvärt tragiskt. Tycker att Simply me kom med goda förslag. Kan du inte hitta någon som kan finnas där som stöd, det behöver ju inte vara en tränare!
 

Liknande trådar

Träning Hej! Jag har nu haft min häst i ett par år så vi känner varandra väldigt väl. I början kunde vi inte rida ifrån gården eller rida ut...
Svar
6
· Visningar
917
Senast: Lutten
·
Ridning Hej! jag har ett problem med mitt ungsto. Hon har fått för sig att ta tag i bettet, dra ner huvudet och sticka, främst i galoppen...
Svar
13
· Visningar
2 054
Senast: mily
·
Utrustning Min häst går ihop med en annan valack och de har sååååå roligt ihop. De springer inte särskilt mycket men de brottas, står på bakbenen...
2
Svar
26
· Visningar
2 046
Senast: Sonic76
·
Träning Ni som har två eller fler hästar och ”vanligt” jobb/familj, hur lägger ni upp aktiveringen av hästarna? Har ni några smarta idéer/tips...
Svar
12
· Visningar
1 449
Senast: Miiikaela_
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Uppdateringstråd 29
  • Kattbilder #9
  • Forl kostnad?

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hotellrum eller stuga
Tillbaka
Upp