Räddade hönor ska kastreras

Vansinne och snudd på djurplågeri. Man använder dessa stackars höns som slagträn för att föra fram åsikten att moderna värphöns är så sönderavlade att de inte lever mer än ett par år. De vägrar kommentera det faktum att folk har f d fabrikshöns som levt uppemot tio år när de fått en mer naturlig tillvaro utan att bli hårt drivna av foder och artificiellt ljus.
 
Jisses... en annan tanke som slog mig när jag läste artikeln, behöver inte hönorna äta t ex hormoner eller liknande för att kroppen vill producera ägg fast det inte finns längre. Har för mig att människor behöver äta någon form av hormoner när de opererat bort livmodern med hela kittet.
Känns som de redan nämnde i artikeln som en större risk med kastreringen än att låta dom få lägga ägg naturligt och eventuellt på äggledinflammation osv. :/
 
Vilda höns lägger inte lika mycket ägg som dagens "industrihöns", de är framavlade för att lägga ett ägg om dagen tills de slaktas (knappt två år gamla?). Det är inte heller helt ovanligt med äggledarinflammation då de producerar så mycket ägg. Därför vill de nu kastrera för att de ska "slippa" lägga mer ägg.
Jag är ingen expert på området, vi har några hobbyhöns bara. Men jag tror att alla höns har en viss del ägg och sen när de är slut är de slut. Man kan även påverka äggläggningen med fodret.
Kan tycka att det vore bra mycket djurvänligare att lägga om fodret och låta dem leva sina liv. lägga ägg när de vill eller inte alls. Eventuell äggledarinflammation kan man väl ta om det händer. Att söva dem och kastrera dem i förebyggande syfte och för att det är "onaturligt" att lägga så mycket ägg tycker jag känns.. helt jävla vrickat. I deras kropp är det naturligt att lägga ägg. Att dessutom ta (på facebook är det tal om att hönsen är stulna från början också, av djurrättsgrupp) ett gäng hönor, utsätta dem för den stressen det innebär att flytta och sen på köpet kastrera dem.. Nej.
Jag vet bara hur upprörda våra hönor blir om vi städar eller möblerar om i hönshuset.. det blir ett himlans kackel på dem!
 
https://www.facebook.com/events/268329476841432/?active_tab=posts
Länk till "eventet", alltså insamlingen.
Sen kan man gå in på deras hemsida om man sker på namnet också. De verkar helt ärligt vara vrickade. Det är såna djurvänner som gör att andra ser på organisationer som militanta extremister. Hönorna är stulna och ska nu kastreras.

De säger att det är för att höns mår dåligt av att lägga så mycket ägg... men hönor som tas ur produktion brukar ju minska äggläggandet. Det är ju många som tar emot hönor från industrin för att hönorna inte lägger lika mycket ägg längre. Så produktionen kommer gå ner naturligt.
 
Tyvärr verkar det ju vara sant (undrar vad det är för veterinär som utför en sådan operation) men personerna går inte att ta på allvar. De har ingen aning om vad de talar om och deras kunskaper i hönans anatomi är urusla. Hur kan man kalla sig djurvän då man inte lär sig något om det djur man håller och utsätter dem för ett farligt ingrepp helt i onödan?
För övrigt borde väl detta räknas som egenmäktigtförfarande (förutom att det bör räknas som djurplågeri) eftersom hönsen är stulna.
 
Sen får man inte glömma att det faktiskt är otillåtet att kastrera fjäderfän i Sverige. Men klart, kan man stjäla djur så kan man väl fortsätta göra olagliga saker.
Står på sid 17:
https://www.jordbruksverket.se/down...5/Vägledning+fjäderfä+uppdaterad+20130716.pdf

De tror inte någon höna någonsin kastrerats i Sverige, men det görs ju i USA och England. Veterinären de haft kontakt med här tror inte det är någon större risk med ingreppet. OM den här veterinären finns, som är villig att bryta mot lagen och dessutom nonchalant uttrycker sig om ett ingrepp denne sannolikt aldrig utfört, ja då borde licensen ryka.
Nu vägrar man lämna ut namn på klinik "för de har väl bättre saker att göra"
 
och så kommer de gamla vanliga kommentarerna som går ut på att om man äter kött kan man inte älska djur, suckar djupt
Ja man får inte kommentera om man inte är vegan. Fast de kallar vissa veganer för kötthuvuden också, om inte åsikterna passar. Rena citat från lagar som visar att det är olagligt ignoreras.
Extremism är vad det är.
 
Jag förstår inte varför det inte har blivit ett polisärende när de öppet erkänt att hönorna är stulna och även att de ska bryta mot djurskyddslagen?

För övrigt är det här renaste formen av okunnig extremism. I någons strävan för att få kicken av att känna sig som en hjälte som räddar världen genom att sno höns och vara vegan riskerar man flera hönors död till på köpet. Helt sjukt. Måste vara någon form av narcissism.
 
Jag tycker som ni andra, det är helknäppt. Sådanadär hybridhöns tröttar ut sig genom att värpa så än om dom får det riktigt bra så blir de flesta inte lika gamla som lantrashöns. Katrerade lever kanske längre. Men ingreppet är dyrt och plågsamt. Bättre att dom satsar pengarna på att kastrera vildkatter.
 
Jag förstår inte varför det inte har blivit ett polisärende när de öppet erkänt att hönorna är stulna och även att de ska bryta mot djurskyddslagen?

För övrigt är det här renaste formen av okunnig extremism. I någons strävan för att få kicken av att känna sig som en hjälte som räddar världen genom att sno höns och vara vegan riskerar man flera hönors död till på köpet. Helt sjukt. Måste vara någon form av narcissism.
De som stal hönorna blev dömda.
Det är här det blir lurigt. De har betalat av sina böter, en summa som är väldigt nära den summa som ska samlas in för kastreringen. Sammanträffande?

De säger att de gör det för att kämpa mot "specmeismen", at ingen ska se på de här hönorna och tänka på äggproduktion igen.

Kan också tilläggas att de är emot all avel av sällskapsdjur och lantbruksdjur. Människan förstör djuren så all medveten avel ska avslutas.
 
Tyvärr verkar det ju vara sant (undrar vad det är för veterinär som utför en sådan operation) men personerna går inte att ta på allvar. De har ingen aning om vad de talar om och deras kunskaper i hönans anatomi är urusla. Hur kan man kalla sig djurvän då man inte lär sig något om det djur man håller och utsätter dem för ett farligt ingrepp helt i onödan?
För övrigt borde väl detta räknas som egenmäktigtförfarande (förutom att det bör räknas som djurplågeri) eftersom hönsen är stulna.

Ungefär lika mycket djurvänner (och med lika mycket kunskap) som de som släpper ut minkar :meh:

Hela idén är sjuk, riktigt sjuk. Ingen bonde jag känner skulle utsätta sina djur för ett sådant här lidande.
 
De som stal hönorna blev dömda.
Det är här det blir lurigt. De har betalat av sina böter, en summa som är väldigt nära den summa som ska samlas in för kastreringen. Sammanträffande?

De säger att de gör det för att kämpa mot "specmeismen", at ingen ska se på de här hönorna och tänka på äggproduktion igen.

Kan också tilläggas att de är emot all avel av sällskapsdjur och lantbruksdjur. Människan förstör djuren så all medveten avel ska avslutas.

Väldigt märkligt sammanträffande, indeed. Men hur kommer det sig att djurhemmet fortfarande har hönorna? Om de nu dömts borde hönorna rimligtvis gått tillbaka till ägaren?
 
Väldigt märkligt sammanträffande, indeed. Men hur kommer det sig att djurhemmet fortfarande har hönorna? Om de nu dömts borde hönorna rimligtvis gått tillbaka till ägaren?
Det var inte djurhemmet själva som tog hönorna. Det var en annan extremistgrupp "Tomma burar". Hönorna togs hand om av djurhemmet, som sen har placerat ut dom. Vet inte varför inte hönsen kom tillbaka.
 
Väldigt märkligt sammanträffande, indeed. Men hur kommer det sig att djurhemmet fortfarande har hönorna? Om de nu dömts borde hönorna rimligtvis gått tillbaka till ägaren?
Scrollar man ner på deras egen sida verkar det totalt röra sig om 8 hönor (så det blir ca 3700 kr/höna i kastrationskostnader). Har aldrig hört talas om fallet förut eller omständigheterna men tänker att om det finns en rättmätig ägare kanske denne inte tycker det är värt att hämta 8 hönor som antagligen tämligen omgående kommer slaktas ändå? Förutom att eventuellt utsättas för en riskabel operation så verkar de ha en ganska okej tillvaro på den film som finns på deras sida.
 
Scrollar man ner på deras egen sida verkar det totalt röra sig om 8 hönor (så det blir ca 3700 kr/höna i kastrationskostnader). Har aldrig hört talas om fallet förut eller omständigheterna men tänker att om det finns en rättmätig ägare kanske denne inte tycker det är värt att hämta 8 hönor som antagligen tämligen omgående kommer slaktas ändå? Förutom att eventuellt utsättas för en riskabel operation så verkar de ha en ganska okej tillvaro på den film som finns på deras sida.
Ja det är väl därför folk protesterar. De har det ju bra nu så varför kastrera? Låt dom få leva glatt istället liksom.
Hönorna togs från en stor äggproducent, en anläggning med frigående höns. Så 8 hönor gör nog ingen större skillnad i beståndet på så sätt.
 

Liknande trådar

Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
93
· Visningar
7 425
Senast: Juli0a
·
Hundhälsa Vi i vår familj har under hösten hamnat i en fasansfull situation, som gjort och gör mig så upprörd och ledsen. Den 20:de september i år...
14 15 16
Svar
311
· Visningar
22 319
Hästhantering Hej! Vill varna för lång och rörig text... Gör ett sista desperat försök att få någon hjälp. Vill börja med att säga att hästen i...
3 4 5
Svar
81
· Visningar
11 388
Hundavel & Ras Jag tänkte mig att skaffa en hund i framtiden, men det är verkligen inte lätt att välja. Jag växte upp med en Newfoundland som liten...
2 3
Svar
52
· Visningar
6 432
Senast: AnneB
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • 🇪🇺EU VALET 2024🇸🇪
Tillbaka
Upp