Rätt eller fel att fråga om pengar?

L

Leila A

Vet ej om jag lagt in den rätt nu, annars får den flyttas.

Ska åka och provjobba i gbg och är det rätt eller fel att be om lite pengar för dom veckorna jag provjobbar? Mest för att jag just nu precis fått ihop pengar till en biljett. Men sen måste jag köpa mat + biljett tillbaka om det inte funkar.
 
Sv: Rätt eller fel att fråga om pengar?

Jag är inte så insatt i hästskötarbranchen, men för mig är det självklart att man ska få betalt. Okej om man ska dit och se sig om och prova på lite ett par timmar, men man jobbar ju inte gratis i flera veckor?

Vet du vad du kommer få för lön när du fått anställningen? I så fall är det väl det som gäller nu med skulle jag tro, om de inte sagt nåt annat. Att be någon "provjobba" flera veckor utan lön låter ju väldigt oseriöst.
 
Sv: Rätt eller fel att fråga om pengar?

Ja, det var tolvtusen efter skatt som jag skulle få. Det var två veckor jag skulle stanna där och provjobba så något borde jag få. Men man vet ju aldrig och jag är en sån person som hatar att fråga efter pengar men denna gång var jag tvungen.
 
Sv: Rätt eller fel att fråga om pengar?

Det du kan göra är ju att få skälig ersättning för dina omkostnader iaf, och då tänker jag framförallt på resa fram och tillbaka (även om det blir fråga om anställning så kanske man ändå behöver åka hem och hämta grejer ex. innan man börjar "på riktigt" tänker jag, så det borde man kunna fråga om direkt).
Egentligen tycker jag såklart att man borde få lön, särskilt i ditt fall då du ändå får en "skälig" lön och absolut inte för mycket begärt. För mig t ex när jag åkte och provjobbade var det mycket sämre lön det var frågan om så omkostnaderna för resa fram och tillbaka blev mer än jag hade fått i lön för motsvarande tid (en vecka).
 
Sv: Rätt eller fel att fråga om pengar?

Det är väl helt klart att du ska ha betalt även om du är på prov. Det är så självklart att du inte ens ska behöva fråga om det. OM din arbetsgivare följer de regler som finns.
Se till så att du får ett anställningsbevis för det ska du ha även för provtiden.
 
Sv: Rätt eller fel att fråga om pengar?

Aldrig att jag skulle provjobba i 2 veckor utan lön. Har svårt att tänka mig att det kan vara lagligt. Tänk om du inte får jobbet sen.

Jag ser framför mig hur arbetsgivare har en lista på 26 namn som vill provjobba. Gratis arbetskraft för ett år, inte illa.
 
Sv: Rätt eller fel att fråga om pengar?

Jag tänkte precis samma sak. Är listan tillräckligt lång behöver ju den smarte arbetsgivaren ALDRIG betala någon lön. :eek:
 
Sv: Rätt eller fel att fråga om pengar?

Självklart är det inte olagligt att jobba utan lön. Det är fri lönesättning i Sverige.

Däremot ska man inte provjobba utan lön, visst - 4 timmar en eftermiddag kanske kan vara OK (även om jag inte gjort det). Timlön kan ju vara ett alternativ för provtiden, fast det känns ju som en anställning med inledande provanställning (alltså inte helt ovanligt).
 
Sv: Rätt eller fel att fråga om pengar?

Jag tycker du ska ringa och fråga om du får lön under provtiden. Jag tycker det vore väldigt konstigt om det inte är det,men som sagt,bättre att du kollar.
 
Sv: Rätt eller fel att fråga om pengar?

Självklart ska du ha lön för att du jobbar, det kvittar väl om det är provjobb eller vanligt jobb. Jag skulle aldrig ta ett provjobb utan lön.
 
Sv: Rätt eller fel att fråga om pengar?

Klart du ska ha lön även under prov tiden.
 
Sv: Rätt eller fel att fråga om pengar?

Herregud, jag skulle inte ens åka på en anställningsintervju långt bort utan att få ersättning tror jag... redan där är det ju vanligt att arbetsgivaren betalar resan.

Klart att du SKA ha lön under provanställningen!
 
Sv: Rätt eller fel att fråga om pengar?

Självklart skall du ha lön under tiden du provjobbar, ring och fråga INNAN du åker dit. Får du ingen lön tycker inte jag det är en seriös arbetsgivare och KAN indikera till att det är svårt att få ut sin lön även senare under tiden du jobbar.
 
Sv: Rätt eller fel att fråga om pengar?

Instämmer med dem andra, Ring arbetsgivaren innan och fråga vad som gäller, för att provjobba utan någon lön överhuvudtaget i två veckor är ett fult utnyttjande anser jag.

Däremot om du stannar förbi en eftermiddag och följer med dem i arbetet och ni lär känna varandra det är okej!

På mitt förra jobb hade jag 6månaders provanställning och det med avtalsenlig djurskötarlön och efter dem 6månaderna fick jag en lönehöjning och nytt kontrakt.
Hur lång provanställning man har är olika på olika jobb, men jag har aldrig hört någon jobba gratis! Det kostar att leva!

Hoppas ni reder ut det!
 
Sv: Rätt eller fel att fråga om pengar?

Det är full lön som gäller,inget annat.!! man jobbar aldrig aldrig gratis. Inte ens på prov!
 

Liknande trådar

Hästmänniskan Hej! Behöver få skriva av mig lite och kanske få någon idé på hur jag ska resonera då jag känner mig så ensam med tankarna. Lite...
2
Svar
27
· Visningar
7 133
Senast: tuaphua
·
Hästmänniskan För ett par månader sedan skrev jag ett inlägg om att börja rida igen, att söka mig tillbaka till ridskolan, ta privatlektioner, etc ...
Svar
10
· Visningar
1 125
  • Artikel
Dagbok Den här sommaren hade jag tänkt att jag skulle reparera mitt sparkonto som sjunkit med 30000 under vintern som var då jag gått på...
Svar
15
· Visningar
2 481
Senast: Gunnar
·
Hästmänniskan Hej, Jag vet att det finns många trådar om detta men av de som jag hittat är det många inaktiva och jag önskar verkligen stöd just nu...
Svar
10
· Visningar
2 261

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp