Bukefalos 28 år!

Sv: Rävar!!!

Inte funkar vanligt hönsnät för att hålla rovdjur ute! Det krävs kraftigare nät än så. Vi har gunnebostängsel plus att nedre halvan är klädd med rävnät på insidan. Det går inga rovdjur igenom!

Men det är sällan rastgården används. Hönsen och ankorna går fritt på gården, och visst är det en chanstagning, men deras större livsglädje att gå fritt mot när de måste vara hänvisade till rastgården är värt det. En och annan får man räkna med kan bli middag åt hök eller räv, men går hönsen fritt så får man ta med det i beräkningarna. Faktum är att jag bara har förlorat en enda vuxen höna till duvhöken och inte någon till räven, men däremot betydligt fler kycklingar. Sen har duvhöken slagit en och samma höna två gånger men den har klarat sig båda gångerna! En höna med nio liv, va?!

Jag är lite avis på dig som fått en bild på lodjuret! :bow: Jag har fått nöja mig med att se spåren, men aldrig själva katten. Säkert en upplevelse värd att minnas!
 
Sv: Rävar!!!

Stackars höna, men stackars räv också! :(
Är den så oskygg så måste skabben vara långt gången.
Hoppas ni kan förkorta lidandet för den.
 
Sv: Rävar!!!

Jo men det var ju det jag skrev förut. Ju mer skabb den har desto mindre rädd blir den. Det är då den börjar vandra in i samhällen och tar lättare byten osv....
Då finns det två som snart blir skjutna då. Undrar hur många skabbräv det finns just nu i Sverige eg. Det hade varit intressant att veta.
 
Sv: Rävar!!!

Jo men vi trodde i vår enfald att hönsnät skulle räcka. Eftersom det är hönsnät som man har i hönsgårdar. Men vi har lärt oss läxan.
Vi sa att då får man ju ha nät på golvet och i taket och gräva ner så vi tyckte att det var för mycket besvär för dessa ägg som man äter. :smirk:
Ja, duvhök och sånt ja. Nu vet jag inte vad det är för stora fåglar vi har. Men dom har ju förökat sig kolosalt här hemma.
Dom blir ju bara fler och fler.
I höstas så tog någon stor fågel en vildkatt här på åkern. Jägaren som var ute och jagade såg fågeln när han dök ner på katten.
Katten var röd så han trodde att det var en räv som fågeln tog. När han kom fram så såg han att det var en katt. Så mycket rovdjur har vi. På både gott och ont. ;)
Vi hade ju tänkt försökt att fånga katten men en bur från djurskyddet för att sedan avliva den stackaren. Nu behövde vi inte göra oss det besväret. Katten har gått omkring här och skrikit på vårarna alla år som vi bott här. Vi har ju egna katter som han slogs med ibland fast dom är ju både steriliserade och kastrerade.

Apropå lodjuret. Jägaren som är närmast granne kom och tittade på spåren när han sprang och attackerade våra hästar. Han sa att det var en jättestor hanne.
Sedan när han var på väg hem härifrån så såg han lodjuret låg helt öppet på en sten i en hage precis bredvid oss. Så flera kom och tog kort på den. Vi har tyvärr inte något negativ eller litet foto utan det sitter så klart i en ram på väggen. Annars hade jag kunnat visa det här. För fin var den iaf. :D
 
Sv: Rävar!!!

Hmm, en katt som blev slagen.... Det låter som att ni har antingen duvhök eller kungsörn inpå knuten. Det mest troliga är iallafall att en duvhökshona (jag tror inte hanen skulle klara en katt, han är för liten) eller kungsörn slagit den.

Usch, det är synd om dessa vildkatter. :( Till och med allra längst upp i norr, var jag bor, finns dessa övergivna och förvildade katter, även om de är betydligt fåtaligare än söderut. De fryser sönder allt som går att frysa sönder, som t.ex. öron och tassar, och det är ett under att någon av dem överhuvudtaget överlever vintrarna. Men det finns ju människor som lägger ut mat åt dem, och sedan hittar de in under hus och andra ställen där det kanske är något varmare.

Men fortfarande tror jag du kan ha frigående höns, om du är beredd på att någon enstaka blir middag åt rovdjur förståss. Du kan ju ha dem frigående när du är hemma och i rastgård när du inte är det! Jag bor med räv, mink, duvhök, kungsörn, havsörn, otaliga hundar, m.m. inpå knuten men ändå är det bara ett fåtal som blir middag och då har det nästan alla gånger handlat om kycklingar. Idag var duvhökshanen och hämtade en liten fågel. Nej, ingen av mina kycklingar, utan en vild småfågel.

Jag skulle gärna vilja se lodjuret också, men katterna passerar bara nångång sällsynt, och då är det bara spåren man får se efter dem. Synd att du inte kunde lägga ut foto på eran storkatt. :D
 
Sv: Rävar!!!

Usch vad långt upp du verkar bo. Har ni fått någon vår än överhuvudtaget?
Jag bor ju bara 12 mil från huvudstaden Stockholm, alltså i Eskilstuna. :)
Men det är t o m så här att katterna får sina öron sönderfrysta tyvärr så jag kan ju ana hur dom ser ut hos dig.

Just nu har vi en stackars långhårig katt som verkar hålla till här oftare och oftare. Den verkar inte heller ha något hem. Den skriker mest när den möter någon av mina katter. Har 6 stycken. Men man vet ju aldrig, rätt som det är så börjar dom väl att slåss. Såg den senast i kväll. Tovig och ena örat hänger precis som om det var sönderfryst. Men den är så rädd så man får aldrig komma närma den.

Duvhökar ja, undrar om det är sådana som vi har massor av här. Dom flyger i luften länge och bara kretsar i cirklar. Kan inte så mycket om fåglar mer än att vi har sparvhök som tar mina småfåglar. Nu har dom ju små ungar också. Min dotter såg en gång när den där stora fågeln ev duvhök då tog en svala utanför vårt stall. Kan det vara en sådan fågel tro?

Ja, det var en upplevelse att se ett lodjur. Bonden som var här med hö just då hade bott här i hela sitt liv och aldrig sett ett lo. Så man blev ju lite stolt ändå av att ha sett det. :D
 
Sv: Rävar!!!

Jo, jag bor en bit uppåt, norr om nordpolen kan man väl säga, där solen antingen aldrig går upp eller aldrig går ned... ;) Närmare bestämt en bit utanför Kiruna.

Men visst har sommaren kommit även till oss! Isen gick för ett par veckor sedan, det snöade en bit in på juni, men sen small det bara till när värmen kom. Det sista snöhögarna försvann äntligen och det blev grönt och utslaget inom loppet av en vecka! :cool: Idag har vi till och med klippt gräsmatten, och i skrivande stund så här sent på kvällen har vi kring 10 grader i skuggan. :D

Oj, det kan vara nästan vilken rovfågel som helst som tagit svalan. De flesta rovfåglar är opportunister och tar vad som erbjuds. Kretsflykt och nyttjande av termikvindar är typiskt örnar, och en av deras vanliga jakttekniker. Men även duvhök kan kretsa, gå ned på en flack flygbana och sedan göra en störtdykning. Faktum är att rovfåglarna har en sådan imponerande syn att du kan stå och titta på duvhöken i kikare och ser den inte för den är så långt borta- ändå har höken redan påbörjat sin attack! Vanligare är ändå att duvhöken använder överrsakninsmomentet genom att nyttja terrängen som skydd för att komma så nära bytet som möjligt innan den gör ett blixsnabbt anfall.

Eftersom du vet hur en sparvhök ser ut så är det nog inga problem för dig att ta reda på om det är duvhök ni har hos er. Sparvhöken ser nämligen ut som en miniatyrkopia av duvhöken (undantaget sparvhökshanen som har lite annorlunda färger). Man kan till och med förväxla duvhökshanen och sparvhökshonan ibland!

På tal om lodjuret, vissa saker har man förmånen att få se bara en enda gång i sitt liv. Det gäller att ta tillvara dessa ögonblick och minnas dem. :bow:
 
Sv: Rävar!!!

Oj så högt upp. Det låter inte värst kul med snö inne i juni.
Ja, då kanske jag har förväxlat duvhök och sparvhök om dom är så lika. Men dom slår ju så fort så man hinner inte betrakta dom så vidare värst länge.
En gång höll jag på och krocka med den. Kom från ena sidan av huset och den andra kom flygande på ca en meters höjd för att ta en småfågel. Hade jag lyft handen då så hade jag nog tagit fågeln med bara handen. Vi blev nog lika rädda båda två. :rofl:

Från det ena till det andra. Har ni fångat räven än?
 
Senast ändrad:
Sv: Rävar!!!

LIA skrev:
Räven tar katter!

LIA

Eller så slåss katten med räven eller jagar bort räven från tomten...har även sett det hända. Man ska inte underskatta katternas förmåga.
 
Sv: Rävar!!!

Dom kan ju även bli vänner och börja leka. Det har dom ju visat på naturprogram i TV. :)
 
Sv: Rävar!!!

Det mesta är möjligt i djurens värld. Såg på TV ett reportage om en lojonhons som adopterar en antilop(?)unge. Det gick bra i några veckor, tills en lejonhanne kom och fick ett lätt mål mat.

I mitt inlägg ville jag visa på, vad som kan hända i naturen. Den är vanligtvis inget Disney-paradis.
Om man jämför storlek och käftar på en räv och en katt, inser man att katten helst ska hålla sig undan.

LIA
 
Sv: Rävar!!!

Oj! Det var värst. En antilopunge blev adopterad av ett lejon. Undrar vad som hänt om inte den där hannen hade tagit det.
 
Sv: Rävar!!!

Nej, jag jublar inte precis när det snöar i juni. :crazy: Men det är väl också en del av charmen med att bo i en fjällkommun. Hur många andra kan få uppleva fyra årstider på en och samma dag?

Inte är det säkert att du har tagit fel på sparvhök och duvhök! Sparvhöken är ju en utpräglad småfågelsjägare. Den är till och med smidigare än duvhöken och jag undrar om det finns någon annan rovfågel som kan mäta sig med den när det gäller att jaga inom ett begränsat utrymme? Har man fågelbord så är det oftast sparvhöken som gör besök och tar småfågeln. Oftast nyttjar även sparvhöken överraskningstekniken genom att hålla sig skymd bakom häckar, buskar, snår och allehanda som finns i terrängen, för att plötsligt dy(u)ka upp till lunch. Eftersom det är en liten hök så kan den dessutom markvägen följa efter småfågeln in under buskar. Den nyttjar även metoden att från hög höjd störtdyka mot fåglar på marken.

Om man får se en sparvhökshona på nära håll och känner sig osäker på om det kanske är en duvhökhane, så kan man försöka titta på ben och fötter. Sparvhöken har lite längre och betydligt spensligare ben och inte alls lika kraftiga fötter.

Nej, räven är inte fångad än. Tydligen har den i princip bosatt sig runt grannens gård så den finns i närheten, även om jag inte ser den varje natt.
 
Sv: Rävar!!!

Jag såg också ett progam om denna antilopunge. Det var en hjärtskärande historia. :cry: Lejonet adopterade ungen, men ungen var så ung att den fortfarande diade och hade inte börjat beta. Desperat försökte den dia lejonhonan, men hon hade ingen mjölk att erbjuda så ungen svalt. Det var helt otroligt att den ens klarade sig så länge som den gjorde innan lejonhannen tog den. Jag ser det som att lejonhannen bara kortade antilopungens lidande för det var svältdöden som hade tagit sitt oundvikliga grepp om den.

Denna lejonhona fortsatte att "adoptera" antilopungar även efter det, men ingen av dem hade sådan livsstyrka att de klarade sig så länge som den första gjorde.
 
Sv: Rävar!!!

LIA skrev:
I mitt inlägg ville jag visa på, vad som kan hända i naturen. Den är vanligtvis inget Disney-paradis.

Jag har aldrig sagt, aldrig trott och kommer aldrig att tro något sådant heller. Jag ville bara tala om vad jag har sett hända vid några tillfällen.

Om man jämför storlek och käftar på en räv och en katt, inser man att katten helst ska hålla sig undan.

Men om man blandar in faktorer som tex. smidighet? Jag har ingen aning om hur smidiga rävarna är (det jag har sett har inte imponerat så mycket), däremot att katterna kan vara otroliga om det behövs. Är man bäst bara för att man är störst?

LIA


//Lenizen

(890)
 
Senast ändrad av en moderator:
Sv: Rävar!!!

Men gud vad grymt. Dödade hon mamman först eller? Hur slutade programmet då?
Ja, jag tittar aldrig på animal planet med vilda djur. Jag orkar ärligt talat inte det. Tittar bara på djurpolisen i Miami och Detroit. Där RÄDDAR dom oftast djuren. Jag är extremt djurtokig så se djur som rivs i djungeln osv det orkar jag bara inte. Jag slutade titta för 30 år sedan ca. Är ju lite till åren. *ler* Då var det ett gnu som hade gått en bit bort från flocken för att föda. Dom gjorde tydligen så. Då kom det hyener eller vad det var och började bita och äta från fostret som inte ens hade fötts ut helt. Hon höll på att föda alltså. Efter det så stänger jag av när det är sådant på TV.

Jo, sparvhöken beter sig så som du beskriver. Den flyger ju t o m in i busken efter dom stackars fåglarna. Jag matar dom för flera tusen kronor på vintern. Dom får allt som alla sorters fåglar behöver. Har många fina fåglar här på vintern.
 
Sv: Rävar!!!

Vart i min text ser du att jag säger att en räv inte tar en katt?

Jag funderade bara hur pass mycket andra faktorer (tex smidighet) än storlek och käftar påverkar. (Vilket man kan fundera vad det gäller alla djurslag. Är en älg bättre än en varg då den rent storleksmässigt sett är större???)

Det enda jag ville när jag skrev det jag skrev i början var att föra fram mina erfarenheter (vilket tydligen inte var så populärt eftersom att jag då, enligt dig, verkade leva i en disneyvärld).

/L - med en aning taskigt morgonhumör
 
Sv: Rävar!!!

Naturen är ofta grym - den enes död, den andres bröd heter det väl. Sen tycker jag att Animal Planets djurprogram ofta är rätt dåliga eftersom de förmänskligar djuren genom sitt berättande och får t.ex. rovdjuren till att bli några blodtörstiga mördare.

Nej, vad jag kommer ihåg så dödade lejonet inte mamman, utan det var ungen hon var ute efter. Men av någon anledning så dödade hon aldrig ungen när den väl var nedlagd. Hon var kanske inte hungrig för tillfället. Så fort ungen försökte springa iväg så lade hon ner den igen, utan att döda. Till slut knöt dessa två an till varandra, sov ihop, vandrade ihop, och lejonet skyddade ungen från andra rovdjur. Visst såg det sött ut med ett lejon och en antilopunge som sov huvud mot huvud, men när det går så snett i naturen så kan det inte finnas lyckliga slut. Och slutet i det här fallet var inte heller lyckligt. Jag har för mig att denna lejonhona var en ung hona som precis förlorat sina egna ungar, så det bev väl ett beteendefel i samband med det och antilopungen. Jag kan komma ihåg fel, men eftersom även LIA såg programmet så kan hon rätta mig ifall hon minns något annat. Slutet var helt enkelt att ungen togs av en lejonhanne, och så berättades om antilopungarna som lejonhonan fortsatte att adoptera, men som såklart inte heller klarade sig.
 

Liknande trådar

Övr. Djur Vi har igelkott(ar) under altanen, och ska nu bygga ett rejält staket runt hela tomten och även näta inne i häcken. Hur stort hål...
Svar
3
· Visningar
1 081
Senast: ameo
·
Övr. Barn Jag är lite rådvill... dottern vill ju ha ett husdjur, och jag har tittat på massor av olika djur som kanske kunde funka men jag vet...
2 3
Svar
42
· Visningar
4 018
Senast: Amha
·
Hundavel & Ras Hej! Det är spännande tider för mig och min familj, då vi äntligen känner att det är en bra tid att skaffa hund. Tanken är att besöka...
2 3
Svar
40
· Visningar
2 798
Övr. Katt Vi har problem med att Miss Li plockar in grodor, ibland flera varje dag. Hon bär dem försiktigt i munnen så som jag tänker mig att...
2
Svar
33
· Visningar
2 829
Senast: Mia_R
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp