Bukefalos 28 år!

Sv: Rävar!!!

Enligt dom artiklar jag läst i jakttidningarna, slogs stammen ut av skabben, naturen var fläckvis "tom" på rävar, det kommer in nya från områden som klarat sig, dessa förökar sig, ungarna sprider sig, träffar rävar med skabb osv, osv.
Precis. Dom blir inte smittade lika mycket som förut.

Resultatet är att vi kommer att ha en gles rävstam, jämfört med tidigare,till stor del bestående av rävar med motståndskraft mot skabben,
Där håller jag med också. Men den är på tillbakagång alltså inte gles längre utan dom blir fler och fler.
dvs dom lever och lider.
Nu skriver du det igen. Vad menar du med detta? Att dom har skabb men ändå inte dör eller?

Skabben kommer inte att försvinna ur naturen.
Nej, har den en gång kommit så lär den finnas kvar. Men det är ju så med alla sjukdomar överallt. Det finns alltid en liten grupp som är sjuk någonstans. Tyvärr.
 
Sv: Rävar!!!

Nu har jag läst PDF-filen som Inte_Ung refererade till.
Och där står faktist att räven är på tillbakagång och har fått motståndskraft mot skabben. En del har t o m blivit smittade och blivit friska och sedan fött ungar som har samma motståndskraft som sin mamma. Visst är det otroligt vad världen kan göra underverk. För jag lider verkligen med dessa stackars djur som har blivit smittade.
Hade faktist t o m en hund som fick skabb fast vi bodde då nästan i staden. Det gick ju att ta bort med medecin tack och lov.
Det är nu jättelänge sedan jag såg en räv som hade skabb. Men minns i början på 80-talet när jag såg en räv sprang vid vägen som hade rävskabb. Ingen svans och så stackaren.
 
Sv: Rävar!!!

Jag vet inte om jag ska bli lugnad eller oroad av era svar :confused: . Jag bor på landet fast i ett samhälle ;) Hus runt omkring fast ändå inte så tätt som i ett villakvarter. Det är en bondgård bredvid som oftast är oanvänd, går hästar ibland på sommaren och det är där i deras hage rävarna bor. Mitt inne nästan i samhället :crazy: . Lite svårt för att se mamman numera, hon är ju skyggare än ungarna.
Vår ena katt har ett rätt otäckt sår i pannan :( . Tänk om... :crazy: .
Mvh
 
Sv: Rävar!!!

Jag tror nog inte att du behöver vara orolig. Om inte din katt är döv och blind. För då är det stor risk att katten blir tagen. Oftast går dom ju på helspänn och lyssnar efter faror själva. Katterna alltså. Jag har ju också rävar som springer omkring här och har mina 6 katter ute. Har även haft lodjur som t o m har smygit på mitt föl som då bara var 2 veckor gammal. Den var så orädd att den var kvar även på dagen så vi kunde ta kort på den. Loet tog ett rådjur hörde vi när vi hade tagit in hästarna på kvällen. Därför stannade den kvar dagen efter.
Nej, räven tar mer råttor och harungar och fåglar och sånt. En katt tar den mest vid riktig kris och OM den lyckas lura katten. Men det sker inte så ofta.
 
Sv: Rävar!!!

Saxat ur den skrift du anger:

Vad gäller exempelvis rävskabben, finns idag uppgifter om rävar som har tillfrisknat från skabb och sådana som levt i områden med skabb utan att smittas.
Några individer har naturligt en hög motstånskraft och överlever. De för sen sina arvsanlag vidare ... osv. Rävskabbens smittsamhet är fortfarande lika hög, men fler rävar överlever.


Vilket inte stämmer speciellt bra överens, med det du skriver i dina inlägg.
Råder dessutom tydligen delade meningar, beroende på vems uppgifter man läser.
Att vissa djur (ännu) inte smittats (vilket jag för fram ovan), är inte så konstigt, om man tänker till.

Om vi försöker oss på lite logik?
Rävskabben orsakas ju av ett litet djur, ett kvalster.
Det är en himmelsvid skillnad på att vara motståndskraftig mot och att vara imun mot, eller hur? I det här fallet talas endast (?) om motståndskraft, dvs räven blir smittad men kan leva med problemen. Kvalstert orsakar alltså inte lika stora skador.
Skulle, som du anger, skabben försvinna, borde alltså rävarna dessutom bygga upp ett skydd som antingen gör deras hud ogenomtränglig för kvalstren, eller gör huden ogästvänlig/förgiftad. På så sätt skulle kvalstren hindras från att fortplanta sig. Den utvecklingen är knappast trolig, eller?

Slutsats! Vi riskerar alltså att i framtiden få motståndskraftiga rävar som vandrar runt och kontinuerligt sprider kvalster, även om dom själva synes friska. Hur bra är det?
Det tragiska är ju att dom även sprider smittan till andra arter, som varg och lo, vilka inte har motsvarande motståndskraft. Även vi människor kan smittas, även om kvalstren enligt uppgift inte kan förökas i vår hud.

Tycker det är fel att ge folk en känsla av, att rävskabben i stort sett skulle vara utrotad och inget att bry sig om. Så är inte verkligheten!

LIA
 
Sv: Rävar!!!

Räven kan ta din katt, det är inget att hymla om. Men som jag skrivit tidigare är risken liten, eftersom räven vanligen tar andra djur. Katten är dels oekonomiskt svår att ta för räven, dels kan den försvara sig rätt ordentligt. Skadorna på din katt kan vara orsakade av räv, men troligare av annan katt, eller rentav hund?

En skabbangripen räv tappar successivt skyggheten, plus blir desperatare i sitt födosök.

Nu ska vi inte måla fan på väggen. Även vi har våra katter ut för jämnan, trots rävbesök i närheten, och hittills har vi inte märkt något på dom. En bidragande orsak är säkert, att hunden håller rent från oinbjudna gäster runt gården.

Rådet att ringa jägare om rävarna ser "skabbiga" ut, kvarstår.

LIA
 
Sv: Rävar!!!

LIA skrev:
Skulle, som du anger, skabben försvinna, borde alltså rävarna dessutom bygga upp ett skydd som antingen gör deras hud ogenomtränglig för kvalstren, eller gör huden ogästvänlig/förgiftad. På så sätt skulle kvalstren hindras från att fortplanta sig. Den utvecklingen är knappast trolig, eller?
Jo, det är just det som den är.

Men jag kan fan inte hitta var jag läste det.
Men jag tror att det var i Tidningen Land, för där brukar det stå mycket sådant.

Men vi kan göra en jämförelse.
Vi kan ta mig.
Jag har aldrig i hela mitt liv fått en endaste fästing för jag smakar så illa.
Och myggorna skyr mig som pesten.
Och min pappa är likadan.
Vi har blodgrupp B+, vilket tydligen skall hänga ihop med detta.
Om denna teori stämmer, så smakar A bra, vilket ger att AB+, A+ och 0+, är gott att äta.
I min familj fungerar denna teori, ty jag plockar fästingar av familjen hela tiden.
Utom Dottern, som antagligen är B+ precis som jag.
Min pappa talade en gång med en läkare om detta, då hans (och även mitt) svett fräter på metall, vilket kan ge en del problem i vardagslivet.

Om då alla var som jag och inga djur funnes, då så skulle nog fästingarna dö ut.
Och om alla som blev bitna av fästingar för att de inte var B+ skulle dö, så skulle nog världen bestå bara av B+ are.

Ponera att rävarna också kan ha denna egenskap med frätande svett eller motsvarande.
Då så skulle det ju faktiskt vara möjligt att kvalstrenas livsföruttsättningar försvann, eller hur?
 
Sv: Rävar!!!

Vi har rävar runt knuten hela tiden, och har så alltid haft.
Förut med skabb och nu utan skabb.
Rävungarna leker i hästhagarna.
Vi har ingen hund och massor av kattor, och ännu har ingen katt blivit tagen av räven.
Massor av grannar har massor av hundar.
Många av dessa hundar är jakthundar som löper lösa i skogarna under jaktsäsong.
Ännu har ingen av dessa hundar fått rävskabb.

Och nu så är det över, säger jägarna.
 
Sv: Rävar!!!

Jag håller nog med Lia där. Tror inte att det är över på långa vägar. Men däremot är dom starkare mot att få det på något vis. Smittan kommer nog alltid att finnas i skogen länge. Fast dom är få som har skabb det tror jag. Eftersom jägarna inte skjuter så många med skabb längre och man ser ju inte dom heller. Utan det är ju dom friska man ser nu tack och lov.
 
Sv: Rävar!!!

Vi har rävar runt knuten hela tiden, och har så alltid haft.
Förut med skabb och nu utan skabb.
Rävungarna leker i hästhagarna.
Vi har ingen hund och massor av kattor, och ännu har ingen katt blivit tagen av räven.
Massor av grannar har massor av hundar.
Många av dessa hundar är jakthundar som löper lösa i skogarna under jaktsäsong.
Ännu har ingen av dessa hundar fått rävskabb.

Och nu så är det över, säger jägarna.
Lägg av! Det är inte över!!
Vi har i grannmarkerna haft fungerande rävgryt i 2 år, där avkomma och föräldrar enligt grannen (jägare) sett OK ut. I år har ingen verksamhet setts där ännu, däremot alltså en skabbdrabbad som dyker upp runt omkring här.

Så vad vill du bevisa? :confused:

LIA
 
Sv: Rävar!!!

Nu tror jag inte, att rävarna byter blodgrupp fullt så enkelt.
Men, den som lever får se.

En annan aspekt är frågan om varför skabbkvalstert fortfarande finns kvar, om det är så enkelt, som du tror. Rävarna borde ju ha ändrat blodgrupp/alt alla med fel blodgrupp borde ha dött ut för evigheter sedan. Logiskt?

LIA
 
Sv: Rävar!!!

Det tar tid, lång tid.
Jag har för mig att jag läste att rävskabbcyklerna är 60 år eller något sådant.
 
Sv: Rävar!!!

Nu fattar jag inget! För ovanlighetens skull! :D

Först så är rävskabben nästan utrotad i Sverige (efter 20 år), så tar det ett par generationer med motståndskraftiga rävar för att bygga upp en ny, motståndskraftig rävstam.

Nu gäller tydligen ett stort antal generationer med genetisk förändring.

Vad gäller?

LIA
 
Sv: Rävar!!!

Tänk om det vore så väl att skabben var borta!
Då slapp med se det elände som det innbär för rävarna.
Vi skjuter skabbräv varje år, så inte är skabben borta.
Rävfällan gillrades så sent som igår, efter ett besök av just en skabbräv.
Men natten före det, var det en otroligt grann räv som var på besök, så det är bara att hoppas att den räven får fortsätta vara lika grann.
 
Sv: Rävar!!!

Det kanske är lite dumt att gillra en rävfälla bara för att man råkar se EN räv gå förbi som har skabb. Tänk om det blir en frisk räv som fastnar i fällan då? Och vad är det för rävfälla eg? Har inte hört att man får sätta ut fällor hur som helst?

Tänk om tex den friska räven har ett gryt i närheten och där ligger det 5 ungar som väntar på mat från sin mamma. Så både den friska mamman och 5 ungar går då en säker död till mötes pga detta. :mad:

Sedan har jag inte sagt att skabben är borta. Men enl alla jägare och jag själv som bor i naturen har sett att den är på väg att försvinna. Detta har jag skrivit hela tiden. Det blir mindre och mindre rävar som har skabb.
 
Senast ändrad:
Sv: Rävar!!!

Tänk vad lustigt eg. Jag såg den här veckan på Animal Planet om just rävar. Där var det en hanne som hade skabb. Hans hår på svansen var avskavd och lite på kroppen var pälsen också borta. Han var ledarhannen och hade två stycken honor som han varje år betäckte. Konstigt nog blev varken honor eller ungar smittade av skabben. Det gick ett år sedan när våren kom så fick man se hannen och honorna igen. Då sa han som pratade att skabben hade försvunnit på hannen. Konstigt va? Jag trodde faktist när skabben hade kommit så långt som det hade gjort på honom att han aldrig skulle klara sig. Jag blev arg att dom överhuvudtaget hade gjort en film om rävarna när dom såg att hannen hade skabb. Jag trodde nästan att det skulle sluta med att dom skulle visa att alla dog i skabb på vintern. Så jag blev glatt överraskad.
 
Sv: Rävar!!!

gejsa skrev:
Det kanske är lite dumt att gillra en rävfälla bara för att man råkar se EN räv gå förbi som har skabb. Tänk om det blir en frisk räv som fastnar i fällan då? Och vad är det för rävfälla eg? Har inte hört att man får sätta ut fällor hur som helst?

Tänk om tex den friska räven har ett gryt i närheten och där ligger det 5 ungar som väntar på mat från sin mamma. Så både den friska mamman och 5 ungar går då en säker död till mötes pga detta. :mad:

Men hallå, har du inte hört talas om att en fälla måste ses till minst 2 ggr/dygn om man gillrar en levandefälla. :confused: Om vi nu skulle råka få en frisk räv i den som till råga på allt är mamma, så nog tror jag att valparna överlever några timmar utan sin mor. Rävarna lever ju faktistk i par (norra Sverige) eller i familjegrupper (södra Sverige). Det är hanen och "extramammorna" som står för matleveransen. Mamman är kvar med rävungarna de första veckorna innan hon också ger sig ut på jakt.

Vi har rävfällan på vår egen gård, så jag kan lova att vi märker om en räv går i den. Och då kan jag också lova att eventuella rävungar inte behöver vara utan mat eftersom vi kan släppa räven med detsamma om det är en frisk räv.

Här är det dessutom inte bara EN skabbräv som passerar, det passerar några styckern varje år. Alltid denna årstid, samt även framåt vintern. Jag tror ingen människa kan se dessa rävar utan att det gör ont i hjärtat. Jag anser att det bästa är att ta bort dem. Både för rävens skull, och för de friska artfränder som den skulle hinna smitta innan den själv dog.
 

Liknande trådar

Övr. Djur Vi har igelkott(ar) under altanen, och ska nu bygga ett rejält staket runt hela tomten och även näta inne i häcken. Hur stort hål...
Svar
3
· Visningar
1 114
Senast: ameo
·
Övr. Barn Jag är lite rådvill... dottern vill ju ha ett husdjur, och jag har tittat på massor av olika djur som kanske kunde funka men jag vet...
2 3
Svar
42
· Visningar
4 230
Senast: Amha
·
Hundavel & Ras Hej! Det är spännande tider för mig och min familj, då vi äntligen känner att det är en bra tid att skaffa hund. Tanken är att besöka...
2 3
Svar
40
· Visningar
3 216
Övr. Katt Vi har problem med att Miss Li plockar in grodor, ibland flera varje dag. Hon bär dem försiktigt i munnen så som jag tänker mig att...
2
Svar
33
· Visningar
2 908
Senast: Mia_R
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Stänger du toalettlocket?
Tillbaka
Upp