Bukefalos 28 år!

A

aana

Bor det i hagen som gränsar till vår tomt. Em mamma med fyra st ungar. Vi kan sitta och titta på dem när de leker, jättemysigt.
Men vi har hund och katter och är nu livrädda för både rävskabb och att katterna ska bli rävmat. :cry:
Vad hade ni gjort :confused:
Mvh
 
Sv: Rävar!!!

Katterna tror jag inte ni behöver vara oroliga för de brukar som regel jaga iväg räven.
Har räven skabb? Det brukar gå snabbt att man ser det annars är det väl knappast någon panik, och får jyckarna skabb är det ändå tämligen lätt att behandla.
 
Sv: Rävar!!!

Håller med ovanstående. Du märker snabbt på rävarna om de har skabb. Även om det inte syns i pälsen när den nyss angripits så har den ändå klåda och kliar sig väldigt mycket. Förloppet är sedan rätt snabbt till sårig hud och tappad päls. Räven dör av uttorkning, svält och sekundära infektioner inom några månader. Förhoppningsvis får den stifta bekantskap med en jägares kula innan dess. :(

Lyckligare lottade är då våra hundar/katter. Bara att gå till veterinären och ge ivome tre ggr, eller något att bada hunden med, så blir hunden/katten av med skabbdjuren.

Du kan nog lugnt luta dig tillbaka och istället för att oroa dig så njuta av förmånen att kunna sitta på den egna gården och få ta del av ett av naturens skådespel. :bow:
 
Sv: Rävar!!!

Räven tar katter!
Jag har själv sett det hända. Vi snackar rovdjur i det vilda här och inga mesiga, halvtama, mätta rävar.

Skabben kan vara en besvärlig historia, så håll ögonen på rävarna. Vid minsta tecken på skabb, bör du be jakträttsinnehavaren skjuta djuren. Annars har dom en lång och plågsam dödskamp framför sig.

Skabbdjuren överlever i veckor i t ex ett gryt, varför så kallad ping-pong-effekt kan uppstå med hundar som smittar varandra.

LIA
 
Sv: Rävar!!!

Låt du rävarna vara. Dom sticker snart så fort ungarna börjar bli stora. Men ge dom inte mat för då stannar dom kvar.
Om honan ser fin ut så behöver du inte oroa dig för rävskabben. Vad jag har hört så håller det på att försvinna nu. Finns inte alls i så stor utsträckning som för några år sedan. Visst tar rävar katter men det är väldigt ovanligt.
Jag har 6 katter och alla är ute många nätter i sträck ibland. Har också fått en räv som håller till i närheten av oss. Ser den ibland i hagen.
Däremot så tog en stor fågel en katt hemma hos oss förra hösten. Lyckligtvis var det en vildkatt som hållt till hos oss i över 7 år.
 
Sv: Rävar!!!

Vad jag har hört så håller det på att försvinna nu. Finns inte alls i så stor utsträckning som för några år sedan.
Tyvärr har du hört fel. Rävskabben kommer aldrig att försvinna (om vi inte utrotar alla hundjur). Tvärtom återfinns den även hos varg och lo. Om man tror att skabben minskar, för att man inte ser så många drabbade rävar, beror det snarast på att det totala antalet rävar inte är så stort längre, även om det gått upp något sedan det stora skabburbrottet. Vi har f n en skabbräv i grannskapet vi försöker komma åt att skjuta. Ingen vacker syn.
Förra veckan blev grannen av med en katt, av spåren att döma förmodligen just till skabbräven ovan.

LIA
 
Sv: Rävar!!!

Jag ställer mig högst tvekande till att en skabbangripen skulle lyckas ta en katt. En rejält skabbangripen räv är så påverkad att dess jaktegenskaper är mycket begränsade.
Men det är klart att en katt som själv kanske är sjuk eller gammal kan åka dit, men det är sällsynt.
Jag bor i den stora vilda skogen och har haft de mesta av skogens djur inpå mig och av byns alla katter vet jag bara av en som man inte vet vad som hänt med. Den kattan var dessutom magsjuk när hon försvann så om hon dog av sig själv eller annat kan man bara spekulera om.
Rävskabben håller på att minska för två år sen såg vi nästan aldrig en frisk räv alla hade skabb ett år sköt vi 8 st utanför huset. Nu är det oftast friska rävar vi ser.
Självklart ska angripna rävar avlivas men det finns ingen anledning att avliva rävar för att de finns invid husdjur. De jagar helst smågnagare och sommartid även fågelungar.
 
Sv: Rävar!!!

"En rejält skabbangripen räv", är en definitionsfråga. En räv lever vanligen flera månader efter det att den blivit smittad. Under merparten av denna tid, jagar den som vanligt. Mot slutet är den så allmänt nergången, att krafterna och energin för vanlig jakt tryter.
En katt är en baggis för räven under merparten av sjukdomstiden. (Om vi kallar det för sjukdom).
Grannens katt gick med 99,9 % säkerhet till rävmat. Den räven har uppskattningsvis 1 månad kvar att leva, om vi inte får tag på den dessförinnan.

Bäst att tillägga, att katt ingalunda är rävens favoritbyte, av flera orsaker. Så riskerna för katterna är ganska små, men det vore fel att göra sken av, att dom inte finns.

Naturligtvis är det oftast friska rävar du ser, av uppenbara orsaker.

Jag rekommenderade inte att avliva friska rävar, om dom inte utgör ett påtagligt hot för tamdjuren.
Undrar vad för rävar ni har omkring er, som inte äter stora gnagare såsom harar, vuxna fåglar eller rådjurskid? Annars torde det vara allmänt bekant, att räven är den största begränsande faktorn för rådjuren!

LIA
 
Sv: Rävar!!!

Iofs,läste det i en bok nångång att de inte jagar i närheten av sitt gryt men som du säger,hur många harfamiljer vill bo där :p
 
Sv: Rävar!!!

En rejält skabbangripen räv", nitionsfråga. En räv lever vanligen flera månader efter det att den blivit smittad. Under merparten av denna tid, jagar den som vanligt. Mot slutet är den så allmänt nergången, att krafterna och energin för vanlig jakt tryter.
Ja, och det är då som den kommer in i samhällena för att fånga mer lätta byten.
En katt är en baggis för räven under merparten av sjukdomstiden
Nej där har du fel. Det är väldigt få katter som blir tagna av katter.
(Om vi kallar det för sjukdom).
Det är väl klart en sjukdom eftersom dom dör av det utan hjälp.

Bäst att tillägga, att katt ingalunda är rävens favoritbyte, av flera orsaker. Så riskerna för katterna är ganska små, men det vore fel att göra sken av, att dom inte finns.

Naturligtvis är det oftast friska rävar du ser, av uppenbara orsaker.
Tvärtom! När skabben var som värst på 80-talet så såg man bara sjuka rävar. Eftersom dom friska höll sig till skogen.
Och skabben är på väg bort. Detta har jag pratat med flera jägare om. Rävarna har tydligen också blivit starkare mot detta.
Jag rekommenderade inte att avliva friska rävar, om dom inte utgör ett påtagligt hot för tamdjuren.
Undrar vad för rävar ni har omkring er, som inte äter stora gnagare såsom harar, vuxna fåglar eller rådjurskid? Annars torde det vara allmänt bekant, att räven är den största begränsande faktorn för rådjuren!
 
Sv: Rävar!!!

Ditt inlägg är lite rörigt, men jag ska besvara efter bästa förmåga.

Ja, och det är då som den kommer in i samhällena för att fånga mer lätta byten.
Dom flesta rävar kommer förmodligen aldrig in i några samhällen, däremot till gårdar etc. Spelar det någon roll här?

Citat:
En katt är en baggis för räven under merparten av sjukdomstiden
Nej där har du fel. Det är väldigt få katter som blir tagna av katter.
Förmodligen menar du "tagna av rävar"? Antalet har jag ingen uppfattning om, och det var heller inte det jag uttalade mig om. Med det jag skrev, menas att katten är ett ganska lättnedlagt byte för räven, om den får för sig att ta en.

Citat:
(Om vi kallar det för sjukdom).
Det är väl klart en sjukdom eftersom dom dör av det utan hjälp.
Det finns gott om dödsorsaker, som faller inom det kriteriet. Hunger, exempelvis, eller vargar. Är dessa också sjukdomar?

Citat:
Naturligtvis är det oftast friska rävar du ser, av uppenbara orsaker.
Tvärtom! När skabben var som värst på 80-talet så såg man bara sjuka rävar. Eftersom dom friska höll sig till skogen.
Och skabben är på väg bort. Detta har jag pratat med flera jägare om. Rävarna har tydligen också blivit starkare mot detta.
Vi talar alltså om idag! Inte om för tjugo år sedan, då de flesta rävar var smittade. Tänk till lite över förutsättningarna för rävstammen och dom rävar du ser!!
Skabben är alltså inte alls "på väg bort". Däremot är spridningen långsammare och antalet smittade djur mindre än för tjugo år sedan. Vad tror du det beror på?
Kanske blir räven tåligare mot skabbdjuret, men frågan är om det är så mycket bättre. Hudpåverkan och klåda finns ju där.

Både rävarna och jag blir glada, om du kan visa att jag har fel beträffande "på väg bort"! :)

LIA
 
Sv: Rävar!!!

Ditt inlägg är lite rörigt,
Ja, det blev visst lite rörigt när jag råkade skriva katter äter katter. Men såg inte det tyvärr.

Dom flesta rävar kommer förmodligen aldrig in i några samhällen, däremot till gårdar etc. Spelar det någon roll här?
Ja, det spelar roll. Eftersom jag svarade dig när du skrev att man förmodligen bara såg friska rävar i samhällena nu. Då skrev jag att det var för att det inte fanns så många skabbrävar längre. Men på 80-talet var det bara sjuka rävar man såg. Och då kom dom in till samhällena inte bara gårdar. Som du skrev. Fast det är irrevant i detta eg. Ville bara tala om att det höll på att dö ut skabben. Visst finns den kvar precis som harpest osv....Men inte i så stor utsträckning längre.
Förmodligen menar du "tagna av rävar"? Antalet har jag ingen uppfattning om, och det var heller inte det jag uttalade mig om. Med det jag skrev,
Nej, vem kan veta antalet. Men dom är väldigt få katterna som blir tagna av rävar. Oftast är katterna sjuka eller medtagna av något annat. Helt friska katter tar sällan räven.
menas att katten är ett ganska lättnedlagt byte för räven, om den får för sig att ta en.
Som sagt tror inte det nej.
Det finns gott om dödsorsaker, som faller inom det kriteriet. Hunger, exempelvis, eller vargar. Är dessa också sjukdomar?
Vad snackar du om nu eg? Du skrev om vi kan deffinera rävskabb som en sjukdom. Det tycker jag eftersom det leder till döden oftast. Men då är det ju för att dom hungrar ihjäl eller biter av svans och ben så dom förblöder. Men det är likväl en sjukdom tycker jag. Sedan hur döden leder någon vart är väl också irrevant.
Vi talar alltså om idag! Inte om för tjugo år sedan, då de flesta rävar var smittade.
Ja, jag tog det som ett exempel hur det var på 80-talet.
Tänk till lite över förutsättningarna för rävstammen och dom rävar du ser!!
Skabben är alltså inte alls "på väg bort". Däremot är spridningen långsammare och antalet smittade djur mindre än för tjugo år sedan. Vad tror du det beror på?
Skrev ju det i förra mejlet. Dom har fått mer motståndskraft.
Kanske blir räven tåligare mot skabbdjuret, men frågan är om det är så mycket bättre. Hudpåverkan och klåda finns ju där.
Det tror jag inte. Ändra så har dom skabb eller också så har dom inte skabb.
Både rävarna och jag blir glada, om du kan visa att jag har fel beträffande "på väg bort"! :)
Ja, hur ska man bevisa det mer än att jag skriver det. Har hört av så många jägare hur det står till med rävarna. Som du vet så skjuter ju jägarna dom flesta rävar som dom ser. Eftersom dom tar råddjurskid som dom själva vill skjuta. Kan du bevisa motsatsen?
 
Sv: Rävar!!!

Vissa individer av rävar har genetisk motståndskraft mot skabben.
Dessa är de som överlever ett skabbutbrott och sedan förökar sig och uppfyller naturen.
Efter några år så har skabben försvunnit ur naturen och den genetiska motståndskraften behövs inte längre.
I detta läge så kommer individer utan denna genetiska faktor också att kunna leva och fortplanta sig.
För att det sedan blir väldigt många rävar och skabben kommer in från något håll igen.
Med någon hund som varit utomlands kanske?
Eller över gränserna med vandrare.

Sedan så är det hela igång igen.
Alla rävar får skabb utom de motståndskraftiga som överlever och förökar sig.......
 
Sv: Rävar!!!

Inte_Ung skrev:
Vissa individer av rävar har genetisk motståndskraft mot skabben.
Dessa är de som överlever ett skabbutbrott och sedan förökar sig och uppfyller naturen.
Efter några år så har skabben försvunnit ur naturen och den genetiska motståndskraften behövs inte längre.
I detta läge så kommer individer utan denna genetiska faktor också att kunna leva och fortplanta sig.
För att det sedan blir väldigt många rävar och skabben kommer in från något håll igen.
Med någon hund som varit utomlands kanske?
Eller över gränserna med vandrare.

Sedan så är det hela igång igen.
Alla rävar får skabb utom de motståndskraftiga som överlever och förökar sig.......
Just det. TAck för din hjälp att förklara. :)
 
Sv: Rävar!!!

Skabbdjuren finns där, oavsett rävarnas motståndskraft. Hur menar du, att motståndskraften skulle hålla skabbdjuren borta från räven?

Enligt dom artiklar jag läst i jakttidningarna, slogs stammen ut av skabben, naturen var fläckvis "tom" på rävar, det kommer in nya från områden som klarat sig, dessa förökar sig, ungarna sprider sig, träffar rävar med skabb osv, osv.

Resultatet är att vi kommer att ha en gles rävstam, jämfört med tidigare, till stor del bestående av rävar med motståndskraft mot skabben, dvs dom lever och lider.

Skabben kommer inte att försvinna ur naturen.

LIA
 
Sv: Rävar!!!

LIA skrev:
Skabben kommer inte att försvinna ur naturen.
Det var vad jag läste.
Att skabben försvinner efter ett tag när alla rävar är av den motståndskraftiga sorten.
För att sedan återkomma när rävstammen inte längre har någon motståndskraft.
 

Liknande trådar

Övr. Djur Vi har igelkott(ar) under altanen, och ska nu bygga ett rejält staket runt hela tomten och även näta inne i häcken. Hur stort hål...
Svar
3
· Visningar
1 081
Senast: ameo
·
Övr. Barn Jag är lite rådvill... dottern vill ju ha ett husdjur, och jag har tittat på massor av olika djur som kanske kunde funka men jag vet...
2 3
Svar
42
· Visningar
4 015
Senast: Amha
·
Hundavel & Ras Hej! Det är spännande tider för mig och min familj, då vi äntligen känner att det är en bra tid att skaffa hund. Tanken är att besöka...
2 3
Svar
40
· Visningar
2 768
Övr. Katt Vi har problem med att Miss Li plockar in grodor, ibland flera varje dag. Hon bär dem försiktigt i munnen så som jag tänker mig att...
2
Svar
33
· Visningar
2 829
Senast: Mia_R
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Guldfasanerna
  • Senast tagna bilden XV
  • Hundlucka

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp