Ramlat av annans häst, hur göra med försäkring?

Jag ska kunna få en schablonsumma för att jag varit med om detta enligt andra som gjort liknande saker, därav olycksfallsförsäkringen. Trodde jag. Men vi får se.

Jo, men jag förstår ändå inte försäkringsbolagets hänvisning till en ev. incidentförsäkring (finns ju inte i alla hästförsäkringar) eftersom invaliditetskapital brukar betalas ut från varje försäkring (mig veterligt) Invaliditetskapitalet kan ju se väldigt olika ut storleksmässigt, ju högre invaliditetskapital desto högre premie. Du kan ju ha väldigt höga belopp på egen olycksfallsförsäkring och hästförsäkringen har ett väldigt lågt eller tvärtom. Att man har bestämda schablonbelopp för vissa skador är väl bara ett sätt att administrativt slippa sitta och detaljreglera varje skada tänker jag mig.
 
Jo, men jag förstår ändå inte försäkringsbolagets hänvisning till en ev. incidentförsäkring (finns ju inte i alla hästförsäkringar) eftersom invaliditetskapital brukar betalas ut från varje försäkring (mig veterligt) Invaliditetskapitalet kan ju se väldigt olika ut storleksmässigt, ju högre invaliditetskapital desto högre premie. Du kan ju ha väldigt höga belopp på egen olycksfallsförsäkring och hästförsäkringen har ett väldigt lågt eller tvärtom. Att man har bestämda schablonbelopp för vissa skador är väl bara ett sätt att administrativt slippa sitta och detaljreglera varje skada tänker jag mig.

Fast här är det inte prat om invaliditetsförsäkring, jag ska bli helt återställd enligt läkare.
 
Du ska välja det bolag som ger dig mest eller hela din ersättning för dina kostnader inte det försäkringsbolag som ditt bolag anser ......
det får dina försäkringsbolag reda ut vem av dom som ska betala .
låter konstigt tycker jag att de hänvisar till hästens försäkringar
 
Fast här är det inte prat om invaliditetsförsäkring, jag ska bli helt återställd enligt läkare.

Jo, men det kan ju i värsta fall hända att du faktiskt inte blir helt återställd, får leva med viss smärta eller i framtiden får passa dig för vissa rörelser eller fritidsaktiviteter. Jag drog av mig korsbandet för några år sedan och har tränat upp knät så att jag inte känner av det vanligtvis, har dock fått omprioritera vissa fritidsaktiviteter såsom att jag inte längre åker skridskor, får vara försiktigare i slalombacken och inte bär högklackat om jag ska dricka alkohol. Och där fick jag invaliditetsersättning från ett helt gäng olycksfallsförsäkringar.
Om det är läkarkostnader, sveda och värk etc. som schablonersätts så förstår jag helt klart att endast ett bolag ersätter
 
Jo, men det kan ju i värsta fall hända att du faktiskt inte blir helt återställd, får leva med viss smärta eller i framtiden får passa dig för vissa rörelser eller fritidsaktiviteter. Jag drog av mig korsbandet för några år sedan och har tränat upp knät så att jag inte känner av det vanligtvis, har dock fått omprioritera vissa fritidsaktiviteter såsom att jag inte längre åker skridskor, får vara försiktigare i slalombacken och inte bär högklackat om jag ska dricka alkohol. Och där fick jag invaliditetsersättning från ett helt gäng olycksfallsförsäkringar.
Om det är läkarkostnader, sveda och värk etc. som schablonersätts så förstår jag helt klart att endast ett bolag ersätter

Ja, jag med! Jag trodde bolaget som har min olycksfallsförsäkring skulle ersätta, det var därför jag vände mig dit.
 
låter konstigt tycker jag att de hänvisar till hästens försäkringar

Inte alls. De vill inte betala och hoppas att ett annat bolag ska ta smällen. I 8 fall av 8 de senaste åren har bolaget vid första kontakten hänvisat till annan försäkring. I värsta fall (två) har de helt enkelt hittat på egna regler.
 
När jag trillade av min grannes häst för några år sedan var det min egna olycksfallsförsäkring som hjälpte mig. Enda gången mitt f-bolag nämnde hästen var när de frågade om det var privat eller i ridverksamhet som olyckan skedde. Inga konstigheter (tack och lov, jag var inte direkt upplagd för att tjafsa med f-bolag i mitt tillstånd då).
 
Normalt sett täcker inte hästens försäkring dylika händelser. Det är om man har en tilläggsförsäkring motsvarande t ex Agria Incident som det kan bli tal om ryttarrelaterade skador täcks.

Varför inte ta upp det med hästägaren? Det går ju ändå inte att gå vidare utan att involvera den som står för försäkringen.
Fast det absolut primära för ryttaren borde vara att i första hand själv ha en personskadeförsäkring som täcker denne ! Inte att förlita sig på vilka försäkringar andra har .

Det är ju som både du och jag påtalat att en vanlig hästförsäkring inte täcker skada på ryttare öht , då måste man i regel ha en tilläggsförsäkring tecknad .

Det borde vara a och o att alla har en egen försäkring som gäller vid olycksfall . Det är nog det absolut primära .
 
Självklart, det är väl normal självbevarelsedrift?
Ja verkligen . Men folk har väldigt dålig koll inte sällan vad de har för försäkringar som sagt . De flesta har nog en egen liv och olycksfall försäkring och de flesta täcker högrisk sport vilket ridning faller inom men inte givet alla .

Rider man bör man kolla specifikt med sitt F-bolag att ridsport är inkluderat , samt sätta sig in i exakt vad försäkringen i fråga innebär gällande sådana olycksscenarion generellt .
 
När jag åkte av min egen häst och skadade mig frågades aldrig efter nåt annat bolag. Det var 1998 så jag tänker att det är nåt som de börjat med nu att flytta ansvaret till nåt annat bolag. De betalade ut utan knot när jag lämnat in alla papper. En olycksfallsförsäkring genom facket.
 
När jag åkte av min egen häst och skadade mig frågades aldrig efter nåt annat bolag. Det var 1998 så jag tänker att det är nåt som de börjat med nu att flytta ansvaret till nåt annat bolag. De betalade ut utan knot när jag lämnat in alla papper. En olycksfallsförsäkring genom facket.

Vid den tidpunkten fanns det väl inget bolag som hade tilläggsförsäkring för ryttare genom hästens försäkring?
 
Jag har haft oturen att bryta foten vid ridning några gånger senaste åren och aldrig har mitt försäkringsbolag dragit in hästarnas försäkringar.
Har varit två olika bolag, först länsförsäkringar och senaste gången folksam. Länsförsäkringar ersatte sjukhusbesök, trasig utrustning, resor osv. Folksam gav istället ett engångsbelopp som skulle täcka allting.
 
Jag har haft oturen att bryta foten vid ridning några gånger senaste åren och aldrig har mitt försäkringsbolag dragit in hästarnas försäkringar.
Har varit två olika bolag, först länsförsäkringar och senaste gången folksam. Länsförsäkringar ersatte sjukhusbesök, trasig utrustning, resor osv. Folksam gav istället ett engångsbelopp som skulle täcka allting.
Nej precis - det gör de inte . Och du har en heltäckande skadeförsäkring vilket är A och O att man verkligen har och vet att man har dvs man är insatt i vad man har för försäkring och tecknar en sån försäkring utifrån vad man vill ha !

Lite nyfiken på hur du involverat 2 olika F-bolag dock utifrån dina skador ?
 
Jag har haft oturen att bryta foten vid ridning några gånger senaste åren och aldrig har mitt försäkringsbolag dragit in hästarnas försäkringar.
Har varit två olika bolag, först länsförsäkringar och senaste gången folksam. Länsförsäkringar ersatte sjukhusbesök, trasig utrustning, resor osv. Folksam gav istället ett engångsbelopp som skulle täcka allting.
Samma här. Då jag är försäkrad i flera bolag så anmälde jag till alla. Från Folksam fick jag då ett chablonbelopp som skulle täcka allt. Men IF ersatte faktiska kostnaderna så då fick jag nästan 200kr till utöver det jag fått från Folksam.

Däremot var Folksam väldigt snabba på att betala ut pengarna. Hade dom på konton på onsdagen (ringde på måndagen). IF tog längre tid på sig där tog den 1,5 vecka.

Men jättebra service på båda ställena. IF sa direkt att om slutsumman blir högre än Folksams chablonbelopp så var det bara att höra av sig så skulle dom betala ut det.

Till Folksam sa jag bara i telefonen att jag var tvungen att uppsöka akuten pga att jag blivit sparkad i huvudet av hästen. Det räckte. Hos IF fick jag fylla i papper men det var pga milersättning och liknande.
 
Jag tolkar det som att TS inte riktigt har koll på vad hennes försäkring egentligen täcker , vilket Hon svarat är fallet själv i tråden .

Nej, det har jag inte. Men det står att om inte hästens försäkring täcker, så ska jag vända mig tillbaka till Folksam. Eller om hästens försäkringsbolag inte täcker lika mycket som Folksams schablonbelopp. Varför skulle dom svara så om dom inte ersätter?
 

Liknande trådar

Ekonomi & Juridik Ja precis lite råd behövs.. Men vi tar historien från början Vi tog en äldre häst på foder och har haft hästen i dryga 4 år, allt har...
4 5 6
Svar
107
· Visningar
9 777
Ekonomi & Juridik Någon som har nåt tips på hur jag nu ska gå tillväga? I november fick jag "överta" en lite av problemhäst (islandshäst) av en svensk...
3 4 5
Svar
99
· Visningar
12 306
Senast: Korven
·
Hästvård Det här kommer nog bli långt men jag behöver verkligen tips och råd om vad det kan vara för fel på min häst. Hästen i fråga är född i...
2
Svar
25
· Visningar
3 902
Senast: pews1972
·
Kropp & Själ I måndags åkte jag av hästen, ramlade rakt bakåt och på ryggen. Var in på natten och kollades upp, både skiktröntgen och vanlig röntgen...
Svar
14
· Visningar
4 733
Senast: Skjøldur
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Semester.
Tillbaka
Upp