Bukefalos 28 år!

Ramlat av annans häst, hur göra med försäkring?

Fast det var väl din egna häst?

Visst, men det kunde ju Trygg Hansa (min olycksfallsförsäkring) omöjligt veta, och de frågade inte heller. Däremot kunde jag välja att plocka ut ersättningen från Agria Incident istället, vilket jag inte gjorde, för Trygg Hansa hade en högre ersättningsnivå och en lägre självrisk. Har du flera olycksfallsförsäkringar kan du plocka ut vissa saker från alla bolag oberoende av vilken typ av personskada du råkat ut för, om det inte specifikt står något annat i villkoren.
 
Bolaget som du har din olycksfallsförsäkring i kan inte välja att inte följa sina egna försäkringsvillkor för att de tycker att ett annat bolag ska betala. Det fungerar inte på samma sätt som t. ex bilförsäkringar.
Nu har jag inte läst villkoren och jag har inte Agria själv men jag trodde det var en ansvarsförsäkring för tredje part?
För ansvarsförsäkringar skall väl träda in i första hand.
 
Nu har jag inte läst villkoren och jag har inte Agria själv men jag trodde det var en ansvarsförsäkring för tredje part?
För ansvarsförsäkringar skall väl träda in i första hand.

Agria incident är en olycksfallsförsäkring, precis som en vanlig olycksfallsförsäkring täcker den personskador på hästägaren eller tredje part. Ansvarsförsäkring finns väl i hemförsäkringen?
 
Nu har jag inte läst villkoren och jag har inte Agria själv men jag trodde det var en ansvarsförsäkring för tredje part?
För ansvarsförsäkringar skall väl träda in i första hand.

Oavsett så får du ut på din egen olycksfallsförsäkring om du anmäler vare sig du ramlar av din egen häst eller någon annans, iallafall om försäkringsvillkoren liknar mina (har bara en "vanlig" olycksfallsförsäkring. Det här är vad Trygg Hansa och Länsförsäkringar (som handhar Agria Incident) har meddelat mig.
 
Oavsett så får du ut på din egen olycksfallsförsäkring om du anmäler vare sig du ramlar av din egen häst eller någon annans, iallafall om försäkringsvillkoren liknar mina (har bara en "vanlig" olycksfallsförsäkring. Det här är vad Trygg Hansa och Länsförsäkringar (som handhar Agria Incident) har meddelat mig.
Är det bara en vanlig olycksfallsförsäkring så är det ju så.
Jag har ju som sagt aldrig bekymrat mig om den själv då jag inte har Agria. När folk har pratat om den så har de pratat om den som en ansvarsförsäkring.
Det visar bara att man aldrig skall lita på vad folk säger utan kolla upp det själv om man verkligen vill vara säker.
 
Kopierat från agrias sida:
"När du tecknar någon av Agrias hästförsäkringar ingår alltid Agria Incident. Det är en olycksfallsförsäkring med en sjukvårdsdel som gör det tryggare för människorna runt omkring din häst."

Jag har mina försäkrade i agria och aldrig behövt betala något extra för olycksfallsförsäkringen. Den gäller ju för alla som hanterar hästarna, hovslagare, veterinär, medryttare m.m
Har aldrig varit problem att utnyttja den heller. Dom faktiska kostnaderna ersätts av 1 bolag, har man fler försäkringar får man ut från alla för sveda och värk, invaliditet.
 
Kl
Jätteintressant just ang Agria incident som definitivt från början var en tilläggsförsäkring . Verkar som detta nu är ändrat och efter kommentarer från insatta i denna tråd kikade jag in hos Agria och det verkar som många ändringar skett nu 2015

http://www.agria.se/pressrum/pressm...ning-om-du-skadats-av-en-agriaforsakrad-hast/

Står fortfarande i undertexter på Agria att det är en tilläggsförsäkring , så det har de nog missat att editera i samband med ev ändringar vad det verkar .

Det är ju väldigt bra att en sån incident försäkring ingår ! Dock ska man ju ändå oavsett se till att verkligen ha en olycksförsäkring tecknad för egen del . Jag har otroligt svårt att tro att denna Incident är likvärdig de flesta andra olycksfärsäkringar man tecknar för egen del . Men jag har givetvis inte grottat in mig i villkoren i detalj .
 
Det kan vara en tilläggsförsäkring även om den ingår.
Ja det kan det , men tror knappast försäkringstagare skiljer på det hela eftersom det är så svårt med försäkringar och vilken koll folk har allmänt utifrån det . Känns väldigt tydligt även här i tråden !

Folk tycker de är försäkrade . Samtidigt som de inte direkt förstår vad de är försäkrade för , vilken försäkring de har . Osv .
 
Kl fortsättning på tidigare inlägg då tiden gick ut att redigera /lägga till :

Samtidigt som de inte direkt förstår vad de är försäkrade för , vilken försäkring de har . Osv .

@MissFideli tycker jag som sagt skapat en väldigt relevant intressant och högaktuell tråd . Hon ska även ha stor cred för att svara så produktivt och ärligt att hon inte har koll osv .

Det är som sagt väldigt komplicerat med försäkringar allmänt och utifrån det tror jag de flesta gör klokt i att utifrån komplexitet inse att ngt givet svar på x eller y scenario nog inte finns i såna här diskussioner , eftersom det handlar om
Juridiska detaljer och vad försäkringstagaren skrivit på osv . Oavsett vad man sen trott man skrivit på . Så komplicerat är det inte sällan . FB är svåra att förstå sig på enligt hur villkor redovisas /säljs till gemene man . Därmed en väldigt stor anledning att försäkringstagare verkligen lägger ner tid på att sätta sig in i vad den tecknar i försäkring , enligt bästa förmåga .
 
I alla Svelands hästförsäkringar (utom fosterförsäkringen) ingår en personolycksfallsförsäkring som de kallar Horse.

"Det är inte bara hästen som får ett bra försäkringsskydd. Genom vårt samarbete med Euro Accident ingår även personolycksfallsförsäkringen Horse. Försäkringen ger ersättning om din häst orsakar att du själv eller andra personer som hanterar hästen skadas."
För vidare läsning: http://www.sveland.se/main/default.asp?id=4&langid=1


TS: Jag tror inte att det ställer till något för hästägaren om du skulle få ut från dennes försäkring - ev premierabatt borde inte påverkas ifall en ev personolycksfallsförsäkring används, rabatten borde ju bara försvinna ifall hästen inte längre är skadefri? Och jag tror inte att ditt försäkringsbolag 'bryr sig om' att du vill visa hänsyn gentemot hästägaren, om det kan innebära att de slipper betala..? :(
 
Senast ändrad:
Folksam har alltid betalat ut till mig och inte frågat vems häst det var. Men sist var ju ett år sedan.
 
Fast det måste väl vara något tillägg i så fall.
Jag har "Hästsäker" tecknat för mig själv i Folksam, 150 kr/år. Vet inte om man kan teckna den om man inte har häst försäkrad hos dem men det är mkt möjligt, man måste ju inte ha egen häst för att rida. Men jag har ju också en vanlig olycksfallsförsäkring inbakad i min hemförsäkring från Länsförsäkringar.

Att hästens försäkring skulle täcka skador på dig låter faktiskt konstigt. Har det hänt "i tjänsten" ska det ju finnas andra försäkringar tecknade men detta är vad jag förstår en privatpersons häst du trillat av.
 
Fast det måste väl vara något tillägg i så fall.
Jag har "Hästsäker" tecknat för mig själv i Folksam, 150 kr/år. Vet inte om man kan teckna den om man inte har häst försäkrad hos dem men det är mkt möjligt, man måste ju inte ha egen häst för att rida. Men jag har ju också en vanlig olycksfallsförsäkring inbakad i min hemförsäkring från Länsförsäkringar.

Att hästens försäkring skulle täcka skador på dig låter faktiskt konstigt. Har det hänt "i tjänsten" ska det ju finnas andra försäkringar tecknade men detta är vad jag förstår en privatpersons häst du trillat av.

Ja, det var inte i tjänsten.
 
Fast det måste väl vara något tillägg i så fall.
Jag har "Hästsäker" tecknat för mig själv i Folksam, 150 kr/år. Vet inte om man kan teckna den om man inte har häst försäkrad hos dem men det är mkt möjligt, man måste ju inte ha egen häst för att rida. Men jag har ju också en vanlig olycksfallsförsäkring inbakad i min hemförsäkring från Länsförsäkringar.

Att hästens försäkring skulle täcka skador på dig låter faktiskt konstigt. Har det hänt "i tjänsten" ska det ju finnas andra försäkringar tecknade men detta är vad jag förstår en privatpersons häst du trillat av.
Läs gärna hela tråden :)
 
Jag ramlade av en häst 27/4 och slog i ryggen. Det visade sig till slut vara en spricka i en kota i ryggen och jag har fotfarande ont. Var hemma från jobbet 4 v, började jobba i torsdags. Anmälde efter påtryckning från andra till mitt försäkringsbolag, mest för att ha ifall nått skulle bli fel i längden. Men idag fick jag brev om att det i första hand ska ersättas av hästens försäkring. Hur gör jag nu? Blir det några konsekvenser för hästägaren om jag anmäler detta? Hästen blev rädd, så jag vill inte straffa hästägaren på något vis.

Men: konstig fråga kanske - men rider man inte på sitt eget ansvar? Om man frivilligt sitter upp på en annans häst så får man själv ta konsekvenserna (tycker jag iaf.)
 

Liknande trådar

Ekonomi & Juridik Ja precis lite råd behövs.. Men vi tar historien från början Vi tog en äldre häst på foder och har haft hästen i dryga 4 år, allt har...
4 5 6
Svar
107
· Visningar
9 957
Ekonomi & Juridik Någon som har nåt tips på hur jag nu ska gå tillväga? I november fick jag "överta" en lite av problemhäst (islandshäst) av en svensk...
3 4 5
Svar
99
· Visningar
12 451
Senast: Korven
·
Hästvård Det här kommer nog bli långt men jag behöver verkligen tips och råd om vad det kan vara för fel på min häst. Hästen i fråga är född i...
2
Svar
25
· Visningar
3 940
Senast: pews1972
·
Kropp & Själ I måndags åkte jag av hästen, ramlade rakt bakåt och på ryggen. Var in på natten och kollades upp, både skiktröntgen och vanlig röntgen...
Svar
14
· Visningar
4 750
Senast: Skjøldur
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

  • Willes bilköpstråd
  • Tips för att reda ut hår
  • Vad gör vi? Del CXCVII

Hund, Katt, Andra Djur

  • Äter hundar småfåglar?
  • Barmarksdrag/canicross
  • Magsjuk hund

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp