Ramlat av annans häst, hur göra med försäkring?

Samma här. Då jag är försäkrad i flera bolag så anmälde jag till alla. Från Folksam fick jag då ett chablonbelopp som skulle täcka allt. Men IF ersatte faktiska kostnaderna så då fick jag nästan 200kr till utöver det jag fått från Folksam.

Däremot var Folksam väldigt snabba på att betala ut pengarna. Hade dom på konton på onsdagen (ringde på måndagen). IF tog längre tid på sig där tog den 1,5 vecka.

Men jättebra service på båda ställena. IF sa direkt att om slutsumman blir högre än Folksams chablonbelopp så var det bara att höra av sig så skulle dom betala ut det.

Till Folksam sa jag bara i telefonen att jag var tvungen att uppsöka akuten pga att jag blivit sparkad i huvudet av hästen. Det räckte. Hos IF fick jag fylla i papper men det var pga milersättning och liknande.

Då ska jag ringa och kolla varför Folksam ersätter er men vill att jag ska få ut från hästens försäkring.
 
Då ska jag ringa och kolla varför Folksam ersätter er men vill att jag ska få ut från hästens försäkring.
Gör det. Nu har jag dock hästen försäkrad i Folksam. Vet inte om det gör någon skillnad. De frågade dock aldrig vem som ägde hästen som sparkade mig.
 
Nej, det har jag inte. Men det står att om inte hästens försäkring täcker, så ska jag vända mig tillbaka till Folksam. Eller om hästens försäkringsbolag inte täcker lika mycket som Folksams schablonbelopp. Varför skulle dom svara så om dom inte ersätter?
De lär ju ersätta om du kontaktar dem utifrån det men oavsett måste du ju sätta dig in i vad det är för försäkring du tecknat och vad för villkor du betalar för !?
 
Gör det. Nu har jag dock hästen försäkrad i Folksam. Vet inte om det gör någon skillnad. De frågade dock aldrig vem som ägde hästen som sparkade mig.
Fullständigt irrelevant om du har andra försäkringar i samma bolag , försäkringen i sig gäller resp. Kategori inte allmänt över gränserna . Samma som alltid .
 
Nej, det har jag inte. Men det står att om inte hästens försäkring täcker, så ska jag vända mig tillbaka till Folksam. Eller om hästens försäkringsbolag inte täcker lika mycket som Folksams schablonbelopp. Varför skulle dom svara så om dom inte ersätter?
Fast är det egentligen fel av Folksam? I första hand skall ägarens hästförsäkring ta detta och i andra hand din. Det är väl så ordningen är?
 
Fullständigt irrelevant om du har andra försäkringar i samma bolag , försäkringen i sig gäller resp. Kategori inte allmänt över gränserna . Samma som alltid .
Ja fast då visste dom ju om att inte deras hästförsäkring täckte mina skador. Det var ju deras egna hästförsäkring. Kanske förutsatte dom att det var någon av mina två hästar (båda försäkrade i Folksam) som sparkat mig.
 
Ja fast då visste dom ju om att inte deras hästförsäkring täckte mina skador. Det var ju deras egna hästförsäkring. Kanske förutsatte dom att det var någon av mina två hästar (båda försäkrade i Folksam) som sparkat mig.
Förstår nog inte riktigt hur du menar ?
 
Fast är det egentligen fel av Folksam? I första hand skall ägarens hästförsäkring ta detta och i andra hand din. Det är väl så ordningen är?
Nej ? Det är inte vanligt att ngn hästägares försäkring på hästen inkluderar skadeförsäkring på annan ryttare öht som sagt . I första hand ser man till den skadades egen skadeförsäkring och F-bolaget bör redovisa för den skadade vad dennes försäkring täcker /inte täcker , när försäkringstagaren har frågor om detta /inte förstått villkoren på försäkringen den tecknat .
 
Senast ändrad:
Fast är det egentligen fel av Folksam? I första hand skall ägarens hästförsäkring ta detta och i andra hand din. Det är väl så ordningen är?

Jag åkte av (iofs min egen häst) men från mitt försäkringsbolag var det aldrig något snack om hästens försäkring. Har hästen i Agria och Trygg Hansa själv, plus två olika gruppförsäkringar genom mina föräldrar (är 22 år). Schablonbeloppen (ersättning per dag för sjukhusvistelse bland annat, även sveda och värk men det ingår inte i Trygg Hansa) betalades ut från alla bolag, så också ersättning för invaliditet och vanprydande ärr. Ersättning för faktiska utlägg, ex kostnaden för sjukhusvistelse, trasiga kläder, akutinlägg, förlorad arbetsinkomst och diverse läkarbesök och undersökningar gick bara att få ut ett bolag. Jag fick välja den försäkring som hade bäst villkor och högst ersättningsnivå, i mitt fall var det min olycksfallförsäkring i Trygg Hansa.
 
Jag åkte av (iofs min egen häst) men från mitt försäkringsbolag var det aldrig något snack om hästens försäkring. Har hästen i Agria och Trygg Hansa själv, plus två olika gruppförsäkringar genom mina föräldrar (är 22 år). Schablonbeloppen (ersättning per dag för sjukhusvistelse bland annat, även sveda och värk men det ingår inte i Trygg Hansa) betalades ut från alla bolag, så också ersättning för invaliditet och vanprydande ärr. Ersättning för faktiska utlägg, ex kostnaden för sjukhusvistelse, trasiga kläder, akutinlägg, förlorad arbetsinkomst och diverse läkarbesök och undersökningar gick bara att få ut ett bolag. Jag fick välja den försäkring som hade bäst villkor och högst ersättningsnivå, i mitt fall var det min olycksfallförsäkring i Trygg Hansa.
Alltså om hästen anses skyldig till olyckan så borde dess försäkring ta det som den ersätter. Sedan går den andra försäkringen in och täcker det som den andra inte täckte (om man nu har bättre villkor än hästens försäkring).
 
Nej precis - det gör de inte . Och du har en heltäckande skadeförsäkring vilket är A och O att man verkligen har och vet att man har dvs man är insatt i vad man har för försäkring och tecknar en sån försäkring utifrån vad man vill ha !

Lite nyfiken på hur du involverat 2 olika F-bolag dock utifrån dina skador ?

Var kanske lite otydlig där. De två första gångerna var det LF, sen bytte vi bolag och den tredje gången var det Folksam
 
Alltså om hästen anses skyldig till olyckan så borde dess försäkring ta det som den ersätter. Sedan går den andra försäkringen in och täcker det som den andra inte täckte (om man nu har bättre villkor än hästens försäkring).
Men det finns inga hästförsäkringar som täcker skador på människa så länge man inte tecknat en specifik tilläggsförsäkring för detta för hästen .
 
När jag blev sparkad av min häst och bröt nyckelbenet så fick vi ersättningen från MIN försäkring, men de bad oss också kontakta hästens försäkringsbolag så att det blir dokumenterat där åtminstone. Vi kan ha också fått ut något därifrån eftersom jag minns att det var något strul med papperna.
 
Men det finns inga hästförsäkringar som täcker skador på människa så länge man inte tecknat en specifik tilläggsförsäkring för detta för hästen .
Men jag har inte påstått något annat. Jag diskuterar utifrån att det finns en sådan försäkring.

Det vet väl Folksam också och bad därför Ts ta reda på det för att hon i så fall i första hand skall få ersättning därifrån och i andra hand från Folksam.

Eftersom jag har alla mina försäkringar i Folksam så ser dom själva med en gång att min hästförsäkring inte täcker skador på människa och alltså fick jag aldrig den frågan.
 
Men det finns inga hästförsäkringar som täcker skador på människa så länge man inte tecknat en specifik tilläggsförsäkring för detta för hästen .


Det är precis det mackan pratar om, en tilläggsförsäkring. Inget som självklart finns på varje hästs försäkring.

Allmänt: självklart vill bolaget minska sina egna utgifter. Om Folksam försäkrar TS och riskerar att få betala ut 25 000 kr, är det ju bättre att de hänvisar till hästens försäkring hos Agria, som betalar ut 17000 och därmed behöver Folksam bara punga ut med 8000 kr. Vem vill inte bli av med utgifter?!

MEN det är ju inte mer rätt för det. I ovanstående exempel (helt taget ur luften) är det ju förmodligen BÄGGE bolagen som ska betala ut.
 
Men jag har inte påstått något annat. Jag diskuterar utifrån att det finns en sådan försäkring.

Det vet väl Folksam också och bad därför Ts ta reda på det för att hon i så fall i första hand skall få ersättning därifrån och i andra hand från Folksam.

Eftersom jag har alla mina försäkringar i Folksam så ser dom själva med en gång att min hästförsäkring inte täcker skador på människa och alltså fick jag aldrig den frågan.

Jag har Agria Incident på hästen, hästen slängde av mig in i ett staket. Diskuterades inte med Trygg Hansa eller ngt av de andra bolagen om hästen varit vållande eller inte.
 

Liknande trådar

Ekonomi & Juridik Ja precis lite råd behövs.. Men vi tar historien från början Vi tog en äldre häst på foder och har haft hästen i dryga 4 år, allt har...
4 5 6
Svar
107
· Visningar
9 776
Ekonomi & Juridik Någon som har nåt tips på hur jag nu ska gå tillväga? I november fick jag "överta" en lite av problemhäst (islandshäst) av en svensk...
3 4 5
Svar
99
· Visningar
12 306
Senast: Korven
·
Hästvård Det här kommer nog bli långt men jag behöver verkligen tips och råd om vad det kan vara för fel på min häst. Hästen i fråga är född i...
2
Svar
25
· Visningar
3 902
Senast: pews1972
·
Kropp & Själ I måndags åkte jag av hästen, ramlade rakt bakåt och på ryggen. Var in på natten och kollades upp, både skiktröntgen och vanlig röntgen...
Svar
14
· Visningar
4 732
Senast: Skjøldur
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Kattbilder #9
  • Uppdateringstråd 29
  • Bra familjehund? Rasvak😇

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Semester.
Tillbaka
Upp