Ranghöga hästar

Alvaeq

Trådstartare
Har ett väldigt ranghögt (men schysst) valack som ska släppas med en äldre valack som alltid vart högst i rang i tidigare hagar, hur släpper man dom på bästa sätt? De är boxgrannar och stått bredvid varandra i flera år. Finns ingen möjlighet till att inte stå med varandra tyvärr!
 
Om jag absolut, absolut var tvungen att släppa ihop två ranghöga hästar och inte hade någon annan stans att flytta hade jag sett till att dra av alla skor, inga hörn i hagen, ingen mat alls eller väldigt mycket i flera högar och vatten på flera ställen. Och hållit tummarna.
 
Om båda är socialt kompetenta och de dessutom känner varandra sedan länge hade jag inte känt någon oro för hopsläppet.

De kommer göra upp, men det behöver inte bli mer än lite vrål och "gester". Ranghöga pållar är ofta intelligenta och vet snabbt sin plats i förhållande till andra hästar.
 
Om båda är socialt kompetenta och de dessutom känner varandra sedan länge hade jag inte känt någon oro för hopsläppet.

De kommer göra upp, men det behöver inte bli mer än lite vrål och "gester". Ranghöga pållar är ofta intelligenta och vet snabbt sin plats i förhållande till andra hästar.
Delar din uppfattning. För inte så länge sen testade vi att släppa ihop mitt ranghöga sto med ett annat lika ranghög. De läste av varandra blixtsnabbt - du är en likadan som jag - och sen stod de och åt på avstånd från varandra, totalt odramatiskt.
De stora bekymren kommer om en häst vill vara mer ranghög än vad den faktiskt är, och inte vill acceptera vem som bestämmer.
 
Tror inte att du behöver vara orolig så länge de har ordentlig yta att röra sig på. Hade dock väntat tills de kan vara utan broddar.
 
Har ett väldigt ranghögt (men schysst) valack som ska släppas med en äldre valack som alltid vart högst i rang i tidigare hagar, hur släpper man dom på bästa sätt? De är boxgrannar och stått bredvid varandra i flera år. Finns ingen möjlighet till att inte stå med varandra tyvärr!

Som ett vanligt, säkert hopsläpp.

"Rang" är alltid relativt, varje relation är ny och vem som är resursstarkast varierar utefter situation. Hästar har inte nån titel dom ärver. Men gemensamt för de som brukar kallas "ranghögst" är att dom brukar vara bra på hästspråk, trygga i sig själva och prioriterar mat men också att ha det lugnt - dom kör bort andra med en blick 😅. "Tvåan" brukar vara sämre på språk och ännu högre i matmotivation samt otryggare i sig själva, så dom hamnar i konflikter hela tiden.

Ger du hästarna tillräckligt med resurser (framförallt mat) så kommer dom inte behöva konkurrera, dvs konflikterna minskar. Hur ofta ser man stora bråk när hästarna är på bete?

Så för ihopsläppet: Inga bakskor. Tusen högar av hö. Gott om utrymme så att den som behöver flytta på sig kan flytta på sig, och så dom kan "springa ihop flocken" på ett säkert sätt.
 
Glöm det där med rang. Hästar har ingen rangordning i flocken. Det är en mänsklig konstruktion där vi ser den som gapar högst och är elakast som ledare bara för att vi människor tänker så. Så tänker inte hästar. För dem är tillgången på föda, vatten och trygghet prio ett och prio två är att föröka sig. Den som bråkar blir utstött. Vem de följer beror på vad de behöver för stunden. Är det föda följer de den som är bäst på att hitta föda, kommer det någon som är bättre på att söka föda så följer de den. De följer den som varnar för fara men de följer inte räddharen som skriker för allt eftersom de då hade gjort åt så mycket energi att de hade dött ut för längesedan. Om hästarna trivs ihop så gör de, gör de inte det får man dela på dem. När man släpper ihop ser man till att resurserna, dvs. föda och vatten, är tillräckliga. Man ser till att de inte kan bli trängda, man ställer alltså inte föda och vatten i ett hörn utan på öppen yta. Man ser till att utrymmet de har att röra sig på är tillräckligt stort så de kan gå undan för varandra och fungerar det inte så får man dela på dem. Ingen häst ska behöva gå i en hage med en häst som är elak mot hen.
 
Hade först och främst väntat tills det är bra underlag i hagen, dvs inte hårt/knöligt/halt/lerigt och såklart inga broddar. Sedan lite uppvärmd häst så man inte tar ut direkt från boxen på morgonen, på med benskydd och boots, släpp och hoppas på det bästa typ🙃
 

Liknande trådar

Hästhantering Jag har ett helt fantastiskt halvblodsto som alltid har fungerat med alla hästar hon gått med. Unga, gamla, stora som hus, småttingar...
Svar
5
· Visningar
1 913
Senast: Stereo
·
Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
92
· Visningar
6 214
Senast: Sirap
·
Träning Hej! Jag har nu haft min häst i ett par år så vi känner varandra väldigt väl. I början kunde vi inte rida ifrån gården eller rida ut...
Svar
6
· Visningar
736
Senast: Lutten
·
Hästhantering Hej! Jag har sedan ett tag tillbaka varit medryttare på ett äldre sto som trots sin ålder är väldigt pigg och glad i ridningen. Hon går...
Svar
6
· Visningar
438
Senast: tessan.g
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp