Rapporter från bruksprovet

G

GiG

Tänkte att vi kanske kunde ha en tråd där de som har varit på bruksprovet skriver lite om vad de sett och vad de tycker. Någon som varit där i dag, första dagen?
Oj, såg just att Bruksprovet Inside Information var ganska lik denna så om ameo vill får du radera denna tråd.
 
Sv: Rapporter från bruksprovet

Är Playtime inte fräsch? Mer distinkt takt i traven än han hade i fjol är väl svårt att finna?

Saxat från onlineresultaten:
(42) Playtime (SWB) 1104
Skritten är vägvinnande och aktiv. Traven är energisk, men ej helt distinkt i takten. Galoppen är rytmisk, luftig och välbalanserad. En samarbetsvillig hingst med god galoppkvalitet. Stundtals ej helt distinkt i sin takt i trav, ibland något oregelbunden.
 
Sv: Rapporter från bruksprovet

Länk till bruksproven?

Går det att se filmat på nätet?
 
Sv: Rapporter från bruksprovet

Är Playtime inte fräsch? Mer distinkt takt i traven än han hade i fjol är väl svårt att finna?

Saxat från onlineresultaten:
(42) Playtime (SWB) 1104
Skritten är vägvinnande och aktiv. Traven är energisk, men ej helt distinkt i takten. Galoppen är rytmisk, luftig och välbalanserad. En samarbetsvillig hingst med god galoppkvalitet. Stundtals ej helt distinkt i sin takt i trav, ibland något oregelbunden.

Reagerade också på hans kritik när jag var inne och skummade igenom, precis så svamlade de runt i kritiken på min kille ifjor när han inte gick rent, och det slutade ju med underkänt, så det ser ju ganska mörkt ut.
 
Sv: Rapporter från bruksprovet

Svarar till alla om Playtime, var och såg förmiddagens hingstar.
Nej han gick inte helt rent i traven, det gjorde han ju inte heller på treårschampionet i höstas, men då hade domarna överseende med det, kommenterade utan att dra ner på poängen.
De som utmärkte sig positivt var som väntat Wladimir O.A och First Wish, Scharmeur var också väldigt trevlig!!
K3 Noir var också ädel och elegant med inkorrekt i benen både fram och bak.
 
Sv: Rapporter från bruksprovet

har sett bla flyinges importerade cardentohingst o undrar varför den ska vara så mkt bättre än de som är födda i sverige den här kan ju inte röra sig alls-man får ju verkligen hoppas att den kan hoppa iallafall-så kan den kanske bli tävlingshäst åt peter-vi behöver inte fler hopphingstar som har fyror el femmor på sina gångarter!!!
 
Sv: Rapporter från bruksprovet

Svarar till alla om Playtime, var och såg förmiddagens hingstar.
Nej han gick inte helt rent i traven, det gjorde han ju inte heller på treårschampionet i höstas, men då hade domarna överseende med det, kommenterade utan att dra ner på poängen.
De som utmärkte sig positivt var som väntat Wladimir O.A och First Wish, Scharmeur var också väldigt trevlig!!
K3 Noir var också ädel och elegant med inkorrekt i benen både fram och bak.

Jag håller med förgående talare i stort sätt och tycker det är tragiskt att domarna inte väljer att avbryta visningen när hästarna är orena, vilket det var några som var. Att inte ens kommentera det när de ger kritik är förkastligt och fegt. Sitter det inte två veterinärer i nämden? Vad ger detta för bild för oss - att det är okej att visa halta hästar?

I övrigt är jag besviken på kvaliteten och av de ca 40 hästar jag sett idag är det runt 5 som jag tycker är fina. Många hade potential att bli trevliga sporthästar, men tveksamt om de skulle ha ngt att tillföra aveln.
 
Sv: Rapporter från bruksprovet

I övrigt är jag besviken på kvaliteten och av de ca 40 hästar jag sett idag är det runt 5 som jag tycker är fina. Många hade potential att bli trevliga sporthästar, men tveksamt om de skulle ha ngt att tillföra aveln.

Det är som varje år, det kommer ett gäng trevliga sporthästar med kulorna kvar, men hingstämnen??
 
Sv: Rapporter från bruksprovet

Men hallå - NAMN! Vi vill ha namn!!! Vilka såg halta ut och vilka fem tyckte du var fina???
 
Sv: Rapporter från bruksprovet

Jag håller med förgående talare i stort sätt och tycker det är tragiskt att domarna inte väljer att avbryta visningen när hästarna är orena, vilket det var några som var. Att inte ens kommentera det när de ger kritik är förkastligt och fegt. Sitter det inte två veterinärer i nämden? Vad ger detta för bild för oss - att det är okej att visa halta hästar?

I övrigt är jag besviken på kvaliteten och av de ca 40 hästar jag sett idag är det runt 5 som jag tycker är fina. Många hade potential att bli trevliga sporthästar, men tveksamt om de skulle ha ngt att tillföra aveln.


Håller med om ovanstående. Nu kom jag dit på 6:e hästen , First Wish, fin men spänd tyckte jag. Scharmeur gillade jag mest i dag, K3 Noir, Charon, Double Diamond II och Highcruiser var fina gångartshingstar tyckte jag.
Några av hopphingstarna hade väldigt dåligt travarbete tyckte jag... Sedan har vi alla övriga sk dressyrhingstar- fina dressyrhästar, men inte mer enligt mig.

Nu har inte hästarna dömts ut av domarna, så om de inte nämner namn kanske det är fel att göra det här, Playtime nämnde de visserligen som ej distinkt, men den andra jag såg som jag ej tyckte var fräsch på vänster bakben kanske de inte vågar ta bort eller nämna något sådant om?
 
Senast ändrad:
Sv: Rapporter från bruksprovet

Om ni vill kan ni få lite mer namn av mig:

Glömde säga innan att Highcruiser gav ett trevligt intryck, välriden framför allt, den tror jag har goda chanser att gå vidare.
First Junior var inte alls vad jag hade förväntat mig, ordinär helt enkelt, ganska stort huvud och korta framben.
Wolfraam var mer eller mindre blockerad och stökade mest runt.
Kentor Boss e. Hertug - Cortez hade väldigt mycket av Cortez typ långa linjer och lång rygg, den blev bättre och bättre men kanske ingen riktig höjdare.
Sir Alex - ganska slätstruken
Charon hade en hel del på pluskontot
 
Sv: Rapporter från bruksprovet

Highcruiser var ju en trevlig nyhet!
Är han ett klart hingstämne så vore det ju toppen med den fina stammen!
Helt klart intressant på pappret iaf :) !
 
Sv: Rapporter från bruksprovet

Nu har inte hästarna dömts ut av domarna, så om de inte nämner namn kanske det är fel att göra det här, Playtime nämnde de visserligen som ej distinkt, men den andra jag såg som jag ej tyckte var fräsch på vänster bakben kanske de inte vågar ta bort eller nämna något sådant om?

Jag försöker hålla mig informativ och objektiv och vill inte peka ut någon, men jag tror att elle12 och jag pratar om samma häst och den hingsten ifråga kommer att väcka stort rabalder både om den tas väck och om den godkänns.
 
Sv: Rapporter från bruksprovet

Nu blev jag nyfiken på vem det är ni talar om men dt kanske visar sig längre fram.

Glädjande att Impuls fick så bra kritik - hoppas han går lika bra fortsättningsvis. Roligt med Schameur också. Don Corleone har jag sett vid ett par tillfällen och gillat.
 
Sv: Rapporter från bruksprovet

Och hur såg Corlensky G ut? Lika fin som i fjol eller?
 
Sv: Rapporter från bruksprovet

Han gick på eftermiddagen och jag var bara där fram till lunchpausen, tyvärr
 
Sv: Rapporter från bruksprovet

Såhär tyckte jag om utvalda hingstar i startlisteordning:

4 år:

4. Wladimir O.A - trevlig typ, ser ut som det stammen antyder. Ok skritt. Bra galopp men tack vare sin fantastiska ryttare kan han även trava. Jag tror nämligen inte att traven hade funnits där med en annan ryttare.

6. First Wish - En häst med många stora kvaliteter. Bra skritt och galopp, trav den sämsta gångarten. Blivande Grand Prix-häst? Inte min favorittyp av häst, men en av dagens stora stjärnor.

7. Wilton - Inte hingstämne, men trevlig sporthäst med tre jämna gångarter som förhoppningsvis blir bättre ju starkare han blir. Något spänd i början.

18. Scharmeur - Dagens favorit för mig. Han har typen emot sig, men otroligt lätta rörelser och mycket uppförsbacke. Jag gillar hästar som dansar. Han var ngt spänd och tappade gärna bakbenen i trav vilket troligtvis beror på hur hans bakdel var formad. Om jag hade ett vackert sto med otroligt bra bakdel som jag visste nedärvde detta skulle jag inte tveka att använda honom.

23. Callahan VDL - tråkiga gångarter, men väldigt fin typ och jag är säker på att han kan hoppa hus.

32. Don Alfredo - VÄÄLDIGT spänd men flashig med stor utstrålning. Inte hingstämne, men trevlig sporthäst när han har landat.

5 år

2. V. Carlos - Mycket vacker, nervig häst med mycket "uppåtgång" och lite ryggverkan.

5. Impuls - Inte min typ alls, men bra skritt och galopp. Flack och tråkig trav som var sämre än på championatet. Men på kritiken lät det som att den i princip var godkänd. ;)
 
Sv: Rapporter från bruksprovet

Så här löd omdömmet - vet ej hur det löd förra året :
"Skritten är energisk men något instabil bak. Traven är energisk, lätt med god längningsförmåga men breddar dock något bak. Galoppen är rytmisk och lätt med väl undersatta bakben. En hingst med lätta gångarter men något mer bärkraft i skritt och trav är önskvärt. För dagen något spänd."
 
Senast ändrad:

Liknande trådar

Utrustning Jag får väl börja med att vara beredd på att tråden kanske försvinner efterssom det kommer förekomma ett företag, men jag testar i alla...
Svar
0
· Visningar
301
Senast: Entourage
·
Tjatter Jag blev inspirerade av tråden om vilka imperier osv man tänker på och kom att tänka på en sak jag tänker en del på: Om ni fick resa...
2
Svar
26
· Visningar
548
Avel Hade behövt lite mer information och tycke kring några hingstar jag tänkt till nästa säsongs avel. Temprament osv och ok gångarter...
Svar
10
· Visningar
1 165
Senast: athena
·
Kropp & Själ Hej alla! Jag har tänkt höra med vården också, men kan ju fråga om ev personliga erfarenheter först... Jo, jag har vissa månader...
2
Svar
20
· Visningar
1 126
Senast: Rosett
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp