Bukefalos 28 år!

Rapporter från bruksprovet

Sv: Rapporter från bruksprovet

Det har jag sett online men jag vill gärna höra vad någon som var där tyckte.
 
Sv: Rapporter från bruksprovet

Impuls - Inte min typ alls, men bra skritt och galopp. Flack och tråkig trav som var sämre än på championatet. Men på kritiken lät det som att den i princip var godkänd.

Han var ju så nära förra året o därefter vann han ju championatet så han borde (o det är jag glad för) ligga bra till. Han matchas ju fint också.
 
Sv: Rapporter från bruksprovet

18. Scharmeur - Dagens favorit för mig. Han har typen emot sig, men otroligt lätta rörelser och mycket uppförsbacke. Jag gillar hästar som dansar. Han var ngt spänd och tappade gärna bakbenen i trav vilket troligtvis beror på hur hans bakdel var formad. Om jag hade ett vackert sto med otroligt bra bakdel som jag visste nedärvde detta skulle jag inte tveka att använda honom.

Jag såg inte online-sändningen, så jag har inte sett hingsten. Men det är oerhört kul att han har så goda kvaliteter! Underligt att han inte har Schwadroneurs typ dock, Schwadroneur brukar nämligen prägla sina avkommor stenhårt, både i första, andra och ibland tom tredje led. Chansen torde därför vara mycket stor att Scharmeur nedärver sig "vackert" i andra led. Typiskt för Schwadroneurs avkommor är ett docksött, trekantigt huvud, långa linjer och långa ben, sluttande kors och bra bogläge. Benen brukar vara nöjaktigt korrekta. En fölbeskrivning finns på www.horse.dk. Gångarterna är ofta i topp, särskilt trav. Nedärver också mycket hög ridbarhet.
 
Sv: Rapporter från bruksprovet

18. Scharmeur - Dagens favorit för mig. Han har typen emot sig, men otroligt lätta rörelser och mycket uppförsbacke. Jag gillar hästar som dansar. Han var ngt spänd och tappade gärna bakbenen i trav vilket troligtvis beror på hur hans bakdel var formad. Om jag hade ett vackert sto med otroligt bra bakdel som jag visste nedärvde detta skulle jag inte tveka att använda honom.

Enl ridsports hemsida var denna hingst halt på vetbesiktningen. Verkar konstigt att den fick så bra omdömme om den vart halt? Nån som har koll på bakgrunden?
 
Sv: Rapporter från bruksprovet

Jag tror, Sara-Ida, att även om vi är icke överens om Rubin Royal så har vi ganska lik smak i stort... ;)
Scharmeur hade tyvärr även lite tråkigt format huvud. Men vi såg ju enbart honom riden så det ska bli intressant att se vad han får på exteriörbedömningen imorgon.
 
Sv: Rapporter från bruksprovet



Enl ridsports hemsida var denna hingst halt på vetbesiktningen. Verkar konstigt att den fick så bra omdömme om den vart halt? Nån som har koll på bakgrunden?

Låter oerhört konstigt. Släpper man ens igenom en hingst som inte är ren? :crazy:
 
Sv: Rapporter från bruksprovet

Japp, håller med. Men kolla på www.tidningenridsport.se och nyheten "Nu är bruksprovet igång". Blev väldigt konfunderad när jag först läste det och sen att så många tyckte att han rörde sig riktigt bra.
 
Sv: Rapporter från bruksprovet

Det förstår jag. Ville bara spåna lite;)

Förra årets slutomdömme för gångarter löd :
”Hingst med bra avspändhet och rörlighet. Mycket god ridbarhet och samarbetsvilja. Ren, taktmässig, rörlig och energisk skritt. Ganska taktmässig, energisk, välbalanserad trav, något överilad. Ren rytmisk, taktmässig galopp med god bakbensaktvitet. God elasticitet, mycket välbalanserad och bärig”

Så vi kanske kan dra slutsatsen att han var lite mer spänd iår. Men det återstår ju en del och allt kan hända.
 
Sv: Rapporter från bruksprovet

Jag tyckte också att var konstigt, det stod ju att han fick avbryta?
Har det blivit namnförväxling någonstans?
 
Sv: Rapporter från bruksprovet

Jag tyckte också att var konstigt, det stod ju att han fick avbryta?
Har det blivit namnförväxling någonstans?

Det är min teori också. Han avbröt ju uppenbarligen inte, och ingen riskerar väl en halt häst?
 
Sv: Rapporter från bruksprovet

Jag tror, Sara-Ida, att även om vi är icke överens om Rubin Royal så har vi ganska lik smak i stort... ;)
Scharmeur hade tyvärr även lite tråkigt format huvud. Men vi såg ju enbart honom riden så det ska bli intressant att se vad han får på exteriörbedömningen imorgon.

Man kan inte vara ense om allt, men det verkar oenkligen som att vi gillar samma sort i stort! :D
Ska bli spännande att följa Scharmeur, även om han som sagt var inte låter som en typisk Schwadroneuravkomma sett till exteriören. De brukar ha konkava huvuden. Lustigt nog brukar S. nedärva väldigt speciella ögon, nästan som om de var målade med kajal. Hertug har också ärvt det.
 
Sv: Rapporter från bruksprovet

Knapplån

Så här skriver Hjördis på Ridsports hemsida
Scharmeur som igår var något oregelbunden fram, visades för veterinär på morgonen och fick klartecken att fortsätta. Domarna noterade hans ”uppåt” gångarter och goda undertramp. Rolex TP däremot återvände hem.

Donelli 1102 e Dontelli-Akzent II och Playtime 1104 e Prestige -Saluut, godkändes ifjol liksom Corlensky och First Wish. Donelli är en hingst med lätta gångarter och god energi. First Wish hade smidig, luftig gång och mycket bra takt, enligt domarna. Corlensky G fick ganska goda vitsord men skritt och trav kunde varit mer bäriga.

Playtime liksom First Wish (172 cm) är en fullvuxen herre på 173 cm. Ledig, rörlig skritt var bl a omdömet om honom.

Elegante K 3 Noir e K 2 –Schwalbenherbst, är den första och enda trakehner, som deltagit i ett svenskt bruksprov på mycket länge, fick av domarna bra kritik för luftig och välbalanserad galopp.

Allra bäst kritik gav domarna 5-årige Impuls e Master-Chapman.

Så var det med det, en förväxling alltså.
 
Sv: Rapporter från bruksprovet

Ny artikel kom precis in på ridsports hemsida som säger följande
"Scharmeur som igår var något oregelbunden fram, visades för veterinär på morgonen och fick klartecken att fortsätta. Domarna noterade hans ”uppåt” gångarter och goda undertramp. Rolex TP däremot återvände hem."
 
Sv: Rapporter från bruksprovet

**KL**

Nu ligger det bilder ute på de flesta hingstarna på ASVH's hemsida!

Hälsningar Monika
 

Liknande trådar

Utrustning Jag får väl börja med att vara beredd på att tråden kanske försvinner efterssom det kommer förekomma ett företag, men jag testar i alla...
Svar
0
· Visningar
309
Senast: Entourage
·
Tjatter Jag blev inspirerade av tråden om vilka imperier osv man tänker på och kom att tänka på en sak jag tänker en del på: Om ni fick resa...
2
Svar
26
· Visningar
645
Avel Hade behövt lite mer information och tycke kring några hingstar jag tänkt till nästa säsongs avel. Temprament osv och ok gångarter...
Svar
10
· Visningar
1 174
Senast: athena
·
Kropp & Själ Hej alla! Jag har tänkt höra med vården också, men kan ju fråga om ev personliga erfarenheter först... Jo, jag har vissa månader...
2
Svar
20
· Visningar
1 209
Senast: Rosett
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Akvarietråden IV
  • Annonsera mera hundar 2
  • Uppdateringstråd 29

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hotellrum eller stuga
Tillbaka
Upp