Lejonelle

Trådstartare
Vad anser ni att en rasklubb ska göra för något? Vad är dess viktigaste uppgift och vad ska den ha för verksamhet? Vad ska en rasklubb inte hålla på med?
 
Håller med @russinbulle.

Det jag uppskattar att tex salukiringen gör, det är att de har ordnat med undersökningar av hjärtan. Först var det massor av studier för att ta reda på normalvärden för just saluki (flera har tidigare blivit feldiagnostiserade eftersom salukins hjärta skiljer sig från "vanliga" hundar). Sedan har det skapats protokoll, veterinärer har informerats och det har dykt upp en lista på hemsidan med hundar som fått hjärtan ultraljudade. Det har även blivit en rekommendation att ultraljud ska göras innan avel.

Salukiringen har också ett formulär på hemsidan som man kan fylla i om ens hund dör, för att försöka föra statistik kring hur gamla hundar blir, vad de dör av osv. När det var nytt gick det ut till alla uppfödare att de skulle fylla i samtliga uppfödda hundar födda mellan vissa årtal, en veterinär gick igenom allt osv. Resultaten från sådant har sedan diskuterats på raskonferenser.

Vad jag inte gillar är intriger, bråk om fullständigt irrelevanta saker, fel fokus på vad en ras bör vara (jag tycker ju tex att det viktigaste hos en jakthund är att den fungerar som just det, inte att den ser tjusig ut i en utställningsring). Jag gillar inte heller om styrelsemedlemmar sitter och öppet beter sig ruttet mot andra på nätet.
 
Svarade lite snabbt och kortfattat förut :)
En rasklubb ska även vara väldigt lyhörd för sina medlemmar - för utan medlemmar inget klubb :) Viktigt att ta hand om nya medlemmar på t ex aktiviteter så dom känner sig välkomna.
Vår klubb kanske inte har så mycket mer grejer än två utställningar per år med frivillig utökad gemenskap och middag (där det även kan tillkomma föreläsningar, samt blåbärsklasser och KM i olika sporter) men alla är väldigt måna om att nykomlingar ska känna att dom tillhör gänget när dom dyker upp och hjälp ges om det behövs :)

Vet att det varit lite struligt för många år sedan i min klubb, men under dom 7 år jag varit med så har det varit ett nöje. Är ju även med i styrelsen sedan några år tillbaka och vet hur viktigt det är att försöka vara service minded så långt det går. Sen kan saker strula på vägen (t ex vissa hemsidegrejer) men i stort fungerar det mesta bra. Kommunikation är A och O :)

Vi har tydliga riktlinjer för valphänvisning, lista för DNA-tester som inte finns reggat hos SKK - och främst så är det oerhört ovanligt med skitsnack, vilket gör att uppfödare i stort är öppna även när det dyker upp problem vilket är guld värt i fortsatt avelsarbete :)
 

Liknande trådar

  • Artikel
Hästnyheter Hästars välfärd ska prägla all verksamhet inom ridsporten. Med anledning av de uppgifter som idag framkommit i en artikel i Aftonbladet...
Svar
0
· Visningar
414
Senast: Gunnar
·
Hundavel & Ras I avelsdiskussioner kommer det ofta upp att man inom vissa raser behöver vara särskilt noga med linjer. Ibland behöver man vara särskilt...
Svar
4
· Visningar
840
Senast: Linda_A
·
Ekonomi & Juridik Hej på er, det finns säkert mängder av sånna här frågor på nätet men har inte hittat hur man gör i exakt vår situation. Sambon har en...
Svar
3
· Visningar
1 150
Senast: Bee
·
Hundträning Hej! Jag är ny här och hoppas inte någon anser att jag har en "dum fråga"! Det här verkar vara ett nyttigt forum. Har en vit herde som...
Svar
10
· Visningar
1 250
Senast: Lisalei
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp