Rasval, skydd

Typ 15 kg? Kan du tänka dig en staffe? Folk tänker sig nog för innan de antastar en då (f'låt alla staffar). Fantastiskt mjuka o gossiga hundar.
Haha ja! Jag är med i en staffegrupp på facebook och har liiite svårt med deras utseende (korthåriga hundar f.ö.) men tror det börjar bli bättre. De känns dock lite små men tror jag definitivt kommer skaffa en i framtiden ;)
 
Vill du träna för skojs skull eller vill du tävla?
Och vilka grenar vill du helst köra? Jag menar, vill man satsa på t.ex bruks så kan man ju köra agility med, men det är kanske inte samma raser som hävdar sig i båda sporterna.
 
http://www.bukefalos.com/threads/varfor-hindrade-inte-golden-retrievern-knivattacken.1424791/

I den här tråden diskuteras det en hel del angående att ha en hund som skyddar sin ägare.

Aaaaggghh, där gick 40 minuter av min kväll, och jag var redan försenad!
Men jag gillar verkligen hundsynen på det här forumet.
I fortsättningen om nån jag känner ska skaffa hund så kommer mitt råd vara att lägga många timmar på att läsa allt möjligt här på Buke!
 
Vill du träna för skojs skull eller vill du tävla?
Och vilka grenar vill du helst köra? Jag menar, vill man satsa på t.ex bruks så kan man ju köra agility med, men det är kanske inte samma raser som hävdar sig i båda sporterna.
Jo precis, vill ju gärna tävla för att krydda till vardagen lite. Tror man får lite extra motivation de regniga dagarna också med mål i form av tävlingar m.m.

Har aldrig kört bruks så det är lite osäkert för min del, tycker söket och spårinriktningarna verkar kul (skyddet verkar också lite spännande men det får isf avvakta till framåt i tiden). Det jag vet att jag gillar är agility och lydnad :up:
 
Aaaaggghh, där gick 40 minuter av min kväll, och jag var redan försenad!
Men jag gillar verkligen hundsynen på det här forumet.
I fortsättningen om nån jag känner ska skaffa hund så kommer mitt råd vara att lägga många timmar på att läsa allt möjligt här på Buke!
I know that feel ;)
 
Det är ganska ovanligt med hundar som attackerar till höger och vänster, det du ska undvika är hundar med skärpa och försvarslust i kombo med mycket motor/arbetslust och hög reaktionssnabbhet för de kräver en förare som tänker efter före. Även rena herdehundar bör du vara försiktig med, de kan bli farliga på riktigt om det vill sig illa. Men det finns raser som SER farliga ut som t ex cane Corso och de kan säker moffa lite på otäckingar som närmar sig. Men jag har träffat många individer som basically har varit som lite lugnare boxer dvs trevliga och okomplicerade sällskapshundar.
 
Det är ganska ovanligt med hundar som attackerar till höger och vänster, det du ska undvika är hundar med skärpa och försvarslust i kombo med mycket motor/arbetslust och hög reaktionssnabbhet för de kräver en förare som tänker efter före. Även rena herdehundar bör du vara försiktig med, de kan bli farliga på riktigt om det vill sig illa. Men det finns raser som SER farliga ut som t ex cane Corso och de kan säker moffa lite på otäckingar som närmar sig. Men jag har träffat många individer som basically har varit som lite lugnare boxer dvs trevliga och okomplicerade sällskapshundar.
Alright, ja med en sådan hund så krävs det verkligen att man ligger ett steg före och har koll på saker och ting kan jag tänka mig. Och är ute efter en hund med stabilt psyke där aktiveringen som jag kan ge är tillräcklig för att den ska må bra. Tack, ska försöka se om jag kan hitta något som kan verka lite avskräckande (t.ex. en staffe). Eller så får jag helt lägga det här med trygghet-i-mörkret tänket på hyllan och bara fokusera på alla goda egenskaper som jag är ute efter. x)
 
Finns många sådana trådar men tänkte starta en egen då tankar virvlar runt i huvudet. Jag vill leva med hund och känner att jag skulle känna mig säkrare att gå ut med hunden en nattsvart kväll om jag visste att den skulle kunna skydda mig ifall något skulle hända. --> Oroliga tider, mörkräddheten m.m. har skapat detta lilla önskemål för min framtida hund. Sedan kan man ju såklart ha andra medel med sig som försvarsspray eller dylikt... Men jag tänker att det kan vara psykiskt tryggt med vetskapet att ifall något händer, så kan min hund skrämmas, eller rent ut försvara.

Det kanske är ett väldigt egoistiskt tankesätt, chansen att något skulle hända är ju extremt låg så det är mest för att jag ska kunna känna mig mentalt trygg i mörkret.

Förövrigt så vill jag gärna hålla på med lydnad, agility, prova bruks och andra grenar/aktiviteter som verkar intressanta (vore döhäftigt att prova vallning), vill gärna lära voffan att spåra b.la. ätbara saker :idea:. Önskar en aktiv vardag som omväxling till det stillasittande som annars infinner sig. :)

Vad får ni för ras som dyker upp om ni läser detta? Jag har redan en ras i huvudet som jag funderat på länge men känner mig endå öppen för förslag.

Rottis, Schäfer, Leonberger, Staffe, Riesen, Boxer & Cane Corso osv! :)
 
Även mina salukis lyckas skrämma folk på nätterna ibland (även om de flesta människor inte blir skrämda), om någon beter sig lite skumt så stirrar de och börjar någon smyga i buskar eller liknande så kan de ge ifrån sig något litet voff.

Såhär "skräckinjagande" är de ;)
19956092_878125565669158_9018717610913228236_o.jpg

När det gäller hur folk reagerar på hundar så tror jag att det bästa är att ha en med "neutralt" utseende. Har du en med speciellt utseende så kommer alltid folk ha åsikter och är du rädd för "skumma typer" så är det bra att veta att många av dem ska visa att de inte alls är rädda för hunden med farligt utseende. De som blir avskräckta är många gånger de dom inte ens från början behöver bli skrämda.

Fokusera på hur du tänker dig att ditt hundliv ska se ut, sedan kan du få hjälp att hitta raser som skulle älska det livet :)
 
Labbe av show- eller DP-linjer känns som en bra kandidat om man ev. vill prova på bruks och köra lydnad och agility? Kanske inte världens mest skräckinjagande utseende, men om man väljer en svart så... :p

Tänker annars på kelpie eller aussie om du nu vet att du vill vara aktiv med din hund, två bruksraser som känns lite mer förlåtande än t.ex. schäfer eller dobbis. Tyvärr inte med lika avskräckande utseende, men aussien är ju i alla fall långhårig som det fanns önskemål om :). Sen finns det ju även raser med respektingivande utseende som inte kräver särskilt mycket, t.ex. leonberger, bullmastiff etc. men dessa är ju stora och tunga och inte särskilt lämpade för agility.
 
Senast ändrad:
Eller så får jag helt lägga det här med trygghet-i-mörkret tänket på hyllan och bara fokusera på alla goda egenskaper som jag är ute efter. x)
Jag tror det är klokt att se en ev ökad trygghetskänsla som en bonus om det är så att du själv blir tryggare av att ha hund som sällskap oavsett hur den kommer reagera :)
Men vill du jobba med den känslan - vilket kanske är bra om den begränsar dig (?) - så tror jag ex att KBT är ett säkrare och vettigare sätt än att leta farlig hund, eftersom KBT och en enkel hund troligtvis kommer göra livet enklare än att behöva hantera mer hund än en klarar av :)
 
Senast ändrad:
Jag tror det är klokt att se en ev ökad trygghetskänsla som en bonus om det är så att du själv blir tryggare av att ha hund som sällskap oavsett hur den kommer reagera :)
Men vill du jobba med den känslan - vilket kanske är bra om den begränsar dig (?) - så tror jag ex att KBT är ett säkrare och vettigare sätt än att leta farlig hund, eftersom KBT ovh en enkel hund troligtvis kommer göra livet enklare än att behöva hantera mer hund än en klart av :)

Kanske många mysiga promenader mörka höstkvällar och många trevliga samtal med div. löst folk som man oundvikligen får ha när man har hund kanske kan hjälpa för trygghetskänslan..

Mvh från förorten
 
Vi har en bruksschäfer och även om han är otroligt snäll hade jag inte rekommenderat en som han till en nybörjare, han är riktigt högintensiv och kräver mycket jobb. Man märker direkt på honom om han inte fått jobba tillräckligt den dagen. Han är jättesnäll och har inga aggressioner i sig, han är inte heller tränad i skydd för det är inget jag vill ta fram i honom, men han är mycket hund. Kraftfull, rätt tung och stor (30 kg på 10 månader, då är han ändå inte alls tjock) och låter mycket. Han skulle säkert avskräcka en hel del med hjälp av det men med resten, näe...

Han även en Welsh corgi pembroke som visserligen kräver en del aktivering men är mycket enklare att hantera. Han har ju dock korta ben så faller väl på det, hehe.
 
Schnauzer kanske?
Känns som en mellanstor trevlig hund som ändå ser lite avskräckande ut och iaf ska ha lite vaktegenskaper (tänker att de kanske iaf ger ifrån sig något skall om något beter sig skumt). Sen kan man ju lära hunden att skälla på kommando vilket verkar avskräcka de flesta. Använder man något lite skrämmande kommando som tex "attack" blir nog många lite tveksamma :angel:

Jag har ju själv schäfer och valde rasen för att den är en sådan fantastiskt rolig hund att träna med och för att jag förhoppningsvis ska köra IPO (en skyddsgren man kan tävla i). MEN jag ska inte sticka under stol med att det är skönt att ha en större hund som iaf enligt samhället verkar avskräckande i mångas ögon.
Min är ju socialt trygg och älskar människor. Även min förra var det. Min förra blev vid två tillfällen arg. En gång på en som han kände (väldigt befogat) och det var väldigt kontrollerat, absolut inget hysteriskt eller ens ett bettförsök, han bara ställde sig emellan, morrade dovt från magen, gav ifrån något dovt skall och gick sen och la sig igen så fort personen vände. Jag behövde inte ens lägga mig i. Och en gång när det var en okänd människa i huset som gått in själv. Jag och hundarna var i sovrummet men såfort jag varit ute och hälsat personen välkommen blev hanen glad igen :D

Jag tänker att det finns hundar som har en väl avvägd aggression. Vet att folk i tråden tar upp hundar som överdriver och har nära till retning. Och dom är ju inte så jäkla roliga att ha såklart.

MEN oftast är det ju brukshundar (som kräver en van förare, eller iaf en förare som vill lägga ner mycket tid på träning och att ta åt sig av kunskap) eller typ molosser-/sennen liknande hundar som är mer åt "lyffsa på landet och träna lite lätt"-stuket :D

Vill du ha en trevlig och hyfsat lättsam mellanstor hund att testa lite lydnad, agility och spår med så tänker jag att schnauzer nog kan passa. Beror ju på vad man i övrigt trivs med :)

Om du kan tänka dig att gå upp i storlek och att agility inte är viktigt så kanske du ska kolla på sennenhundarna?

Allt beror ju på i vilken omfattning du vill träna och vilken typ av hund du trivs med.

Sen ska man inte gå runt och tro att var och varannan hund skyddar sin ägare. Men många skäller ju iaf och vissa får ju faktiskt in något bett. Vilket jag tror kan verka tillräckligt avskräckande i de flesta fall.
 
Vi har en bruksschäfer och även om han är otroligt snäll hade jag inte rekommenderat en som han till en nybörjare, han är riktigt högintensiv och kräver mycket jobb. Man märker direkt på honom om han inte fått jobba tillräckligt den dagen. Han är jättesnäll och har inga aggressioner i sig, han är inte heller tränad i skydd för det är inget jag vill ta fram i honom, men han är mycket hund. Kraftfull, rätt tung och stor (30 kg på 10 månader, då är han ändå inte alls tjock) och låter mycket. Han skulle säkert avskräcka en hel del med hjälp av det men med resten, näe...

Han även en Welsh corgi pembroke som visserligen kräver en del aktivering men är mycket enklare att hantera. Han har ju dock korta ben så faller väl på det, hehe.

Vill bara inflika att man tar inte fram något i hunden bara för att man tränar skydd. Isf är inte hunden den bästa i skallen från början.
Jag har 3 bruksschäfrar, en skyddstävlad och två unga som tränas mot skyddet och ingen av dem har blivit annorlunda på något sätt pga skyddet utan fungerar utmärkt i familjen och socialt i samhället :)
 
Det finns ju många raser som är vakthundar till sin natur, som du nästan garanterat kan känna dig trygg med. Men där får du nog skippa agility och så. Vår pischer skulle nog gå in i döden för för sin familj, men inte en förstagångshund tyvärr. Vi är hem nr 3 och han hade många understimulisymptom.
 
Jag tänker pudel. Jäkla roliga hundar och snygga är dem om man klipper dem i en fräck frisyr och inte nödvändigtvis i utställningsfrilla.
De flesta hundar verkar avskräckande av sig själv, särskilt om de är verbala av sig.

Pudel finns i olika storlekar, själv är jag väldigt förtjust i de stora. Hänger med på det mesta och lättlärda. :)
 
Finns många sådana trådar men tänkte starta en egen då tankar virvlar runt i huvudet. Jag vill leva med hund och känner att jag skulle känna mig säkrare att gå ut med hunden en nattsvart kväll om jag visste att den skulle kunna skydda mig ifall något skulle hända. --> Oroliga tider, mörkräddheten m.m. har skapat detta lilla önskemål för min framtida hund. Sedan kan man ju såklart ha andra medel med sig som försvarsspray eller dylikt... Men jag tänker att det kan vara psykiskt tryggt med vetskapet att ifall något händer, så kan min hund skrämmas, eller rent ut försvara.
De flesta överfall på kvinnor sker inomhus (hemma hos någon) och kvinnan känner förövaren.
 

Liknande trådar

Övr. Hund Hej allihopa! Jag är helt ny här och blev tipsad om detta forum då jag använder positiva metoder när jag tränar min tjej. Jag pluggar...
2
Svar
32
· Visningar
11 336
Senast: Milosari
·
Övr. Hund Inte så vetenskapligt kanske, men nog så kul :P Man får väl ta det med en nypa salt! VÄDUREN 21 mars-20 april = impulsiv...
2
Svar
34
· Visningar
2 789
Senast: Atalantha
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp