Rätt sits med och utan skänklar

TheRedLightning

Trådstartare
CRAP!! Titeln blev fel, skulle stå "stigbyglar" å inte "skänklar", duh! :banghead: :banghead: :banghead:

---

Det där med rätt sits när man rider är svårt.

Nu har jag kommit så långt att jag får till rätt sits när jag rider utan stigbyglar, men så fort jag har stigbyglar hamnar jag i framvikt.
Provade att rida som jag gör när jag rider utan stigbyglar fast jag hade dom, slutade med att stigbyglarna "studsade av".

Det jag funderar på är hur behåller man stigbyglarna när man sitter rätt?
Jag rider för tränare och fick detta i läxa att lära mig sitta rätt även med stigbyglar, så tänkte försöka få tag i lite tips så jag kan öva på min "hemläxa". Finns det något man kan öva på när man t ex inte sitter på hästryggen osv?

Tacksam för svar. :)
 
Mitt minne är tyvärr dåligt på den fronten, men jag hade problem att rida med stigbyglar en period när jag red på ridskola, mest för att jag ridit massor utan och plötsligt störde de balansen. Det som funkade för mig var att länga ett hål på lädren och inte ta spjärn i stigbyglarna. Jag tror ridläraren sa "tårna upp" snarare än "hälen ner".
 
Mitt minne är tyvärr dåligt på den fronten, men jag hade problem att rida med stigbyglar en period när jag red på ridskola, mest för att jag ridit massor utan och plötsligt störde de balansen. Det som funkade för mig var att länga ett hål på lädren och inte ta spjärn i stigbyglarna. Jag tror ridläraren sa "tårna upp" snarare än "hälen ner".
Kommer man inte tappa dom då? Tänker om man länger ett hål så är det väldigt lätt att tappa dom och dom far omkring?
 
Kommer man inte tappa dom då? Tänker om man länger ett hål så är det väldigt lätt att tappa dom och dom far omkring?
Det gör ju inget om du sitter bra med dem. Det blir en vanesak att få dem stanna kvar. Tån upp är mer korrekt än hälen ned vid dressyrsitts. I hoppning däremot behöver det finnas lite mer fjädring i fotlederna.
 
Det gör ju inget om du sitter bra med dem. Det blir en vanesak att få dem stanna kvar. Tån upp är mer korrekt än hälen ned vid dressyrsitts. I hoppning däremot behöver det finnas lite mer fjädring i fotlederna.
När jag rider lätt, vet jag att när jag har långa läder så står jag på tå när jag ska upp.

Jag har aldrig varit någon som får ner hälen långt, vet inte ens om jag får ner den något? Svårt att bedömma själv.
 
Kommer man inte tappa dom då? Tänker om man länger ett hål så är det väldigt lätt att tappa dom och dom far omkring?

Klart en kan. Men det funkade för mig, kan vara värt att prova? Annars som sagt, tänka på att inte ta spjärn i stigbyglarna utan mer låta fötterna vila i dem.
 
Klart en kan. Men det funkade för mig, kan vara värt att prova? Annars som sagt, tänka på att inte ta spjärn i stigbyglarna utan mer låta fötterna vila i dem.
Ta spjärn? Hur gör man då, så jag vet vad jag ska undvika? Mycket i min ridning sker omedvetet tills jag blir medveten om det har jag märkt, både på gott och ont.
 
vi människor har en reflex, då vi har fast mark under fötterna ska vi "spjärna emot" för att kunna stå upp. Förkastligt för ryttare iom att vi vill ha fötterna hängande avslappnat i stigbyglarna. Vi får mekaniskt träna bort den här reflexen genom att nöta, nöta, nöta och hitta olika "tankebilder" att "hänga upp kroppen på" för att få rätt känsla och anspänning/avslappning och därmed sits
 
vi människor har en reflex, då vi har fast mark under fötterna ska vi "spjärna emot" för att kunna stå upp. Förkastligt för ryttare iom att vi vill ha fötterna hängande avslappnat i stigbyglarna. Vi får mekaniskt träna bort den här reflexen genom att nöta, nöta, nöta och hitta olika "tankebilder" att "hänga upp kroppen på" för att få rätt känsla och anspänning/avslappning och därmed sits
Men hur slappnar man av i benen då, samtidigt som man ska driva med innelår osv?
 
Men hur slappnar man av i benen då, samtidigt som man ska driva med innelår osv?
det är ju en träningssak som vissa har mer eller mindre naturligt.

ett sätt kan vara att rida för tränare utan stigbyglar så intensivt att du är så trött i kroppen att du vill kräkas och därefter rida ännu lite till innan du tar ner stigbyglarna. ett annat sätt att länga eller korta lädren för att hitta en bekväm position för just dig. Jag kan inte säga till dig rakt av hur du ska göra eller tänka, eftersom vi uppfattar ord olika och har olika kroppsuppfattning/använder kroppen olika/har olika känsla i kroppen vid olika ord/mentala bilder. Rätt tränare och envist tragglande är nog enda lösningen på dina problem
 
Mitt bästa tips är egentligen att fråga en instruktör som på plats kan hjälpa till att visa så kroppen får känna hur det ska kännas. Visst skulle du börja ta lite privatlektioner? Kan vara ett ypperligt tillfälle att fråga :)
 
Mitt bästa tips är egentligen att fråga en instruktör som på plats kan hjälpa till att visa så kroppen får känna hur det ska kännas. Visst skulle du börja ta lite privatlektioner? Kan vara ett ypperligt tillfälle att fråga :)
Jo, jag rider lektioner och fick detta i uppgift/hemläxa mellan lektionerna. Nu är det ca 1 vecka till nästa pass.
 
det är ju en träningssak som vissa har mer eller mindre naturligt.

ett sätt kan vara att rida för tränare utan stigbyglar så intensivt att du är så trött i kroppen att du vill kräkas och därefter rida ännu lite till innan du tar ner stigbyglarna. ett annat sätt att länga eller korta lädren för att hitta en bekväm position för just dig. Jag kan inte säga till dig rakt av hur du ska göra eller tänka, eftersom vi uppfattar ord olika och har olika kroppsuppfattning/använder kroppen olika/har olika känsla i kroppen vid olika ord/mentala bilder. Rätt tränare och envist tragglande är nog enda lösningen på dina problem
Jag har funderat på att strunta i stigbyglarna till jag helt hittat sitsen utan stigbyglar, jag vet inte ifall jag lurar mig själv att ens tänka så. Jag har inga muskler/ork att rida rätt så länge, att ha styrka i innelår och bålmuskulaturen, det är något jag saknar just nu.
 
Men hur slappnar man av i benen då, samtidigt som man ska driva med innelår osv?[/QUOTE

Rekommenderar Centrerad Ridning, börja med att låna de två böcker som finns om CR, skrivna av Sally Swift, tar upp det du funderar på. Lite nyfiken bara.. om instruktören gav dig i hemläxa att sitta rätt med stigbyglar så antar jag att du fått bra övningar att träna upp detta på eller hur tycker tränaren att du ska göra när du tränar själv? Undrar även över vad du skriver " driva med innelår" låter underligt, varför ska man driva med innelåren?
 
Blev lite fel inlagt..så jag provar igen :)

Rekommenderar Centrerad Ridning, börja med att låna de två böcker som finns om CR, skrivna av Sally Swift, tar upp det du funderar på. Lite nyfiken bara.. om instruktören gav dig i hemläxa att sitta rätt med stigbyglar så antar jag att du fått bra övningar att träna upp detta på eller hur tycker tränaren att du ska göra när du tränar själv? Undrar även över vad du skriver " driva med innelår" låter underligt, varför ska man driva med innelåren?
 
Rekommenderar Centrerad Ridning, börja med att låna de två böcker som finns om CR, skrivna av Sally Swift, tar upp det du funderar på. Lite nyfiken bara.. om instruktören gav dig i hemläxa att sitta rätt med stigbyglar så antar jag att du fått bra övningar att träna upp detta på eller hur tycker tränaren att du ska göra när du tränar själv? Undrar även över vad du skriver " driva med innelår" låter underligt, varför ska man driva med innelåren?
Nej, har inte fått några övningar. Detta var något instruktören sa i måndags på ridskolelektionen (jag rider både på ridskola och privat för denne) och under den lektionen så finns inte så mycket tid.
Jag vet inte om jag hittar rätt ord, men det är något med att man rider med sitsen och innelåren. Det är så självklart när min tränare säger det till mig, men nu när jag ska förmedla det vidare så är det som en gröt där inne i hjärnan.
 
Vad din instruktör menar, men inte säger, är att du skal använda sätet att driva med. Dvs att du ska skjuta sätet aktivt framåt och "passivt" bakåt i takt med hästens steg.
 
Oj, en sådan tränare skulle jag undvika, att aktivt driva med sätet trodde jag var förlegat även hos ridskolor, den finns ingen logik i det.. man bör snarare lära sig att vara totalt följsam med hästens ryggrörelser, lära sig känna när hästen lyfter vart och ett av dina sittben och låta hästens ryggmuskelatur ostört swinga.
 
vi människor har en reflex, då vi har fast mark under fötterna ska vi "spjärna emot" för att kunna stå upp. Förkastligt för ryttare iom att vi vill ha fötterna hängande avslappnat i stigbyglarna. Vi får mekaniskt träna bort den här reflexen genom att nöta, nöta, nöta och hitta olika "tankebilder" att "hänga upp kroppen på" för att få rätt känsla och anspänning/avslappning och därmed sits
Inom Västerort finns det många olika skolor. Jag tänkte likadant tills jag var på en superbra workshop med fokus på sitsen för Mari Zetterqvist. Hon är sjukgymnast och har tittat jättemkt på hur man sitter optimalt. Där lärde jag mig att lägga tryck på stortåsidan av foten i stigbygeln, och trycka ifrån med Ytterbenet för att kunna lägga vikten inåt i svängarna. Hon har skrivit en bra bok och en dvd om sitts som jag kan rekommendera TS.
 
Spänner du innerlåren skjuter du upp dig ur sadeln och jag förstår att du hamnar i framvikt. Sitt avslappnat på sittbenen och skrevet, tänk att det hänger tegelstenar i dina knän eller vrister. Sträck upp dig och behöver du driva gör du det med underskänkeln
 

Liknande trådar

Utrustning Hejsan! Jag har precis, idag, börjat rida vilket varit en dröm jag haft så länge jag kan minnas. Är så underbart glad! Min första...
2
Svar
24
· Visningar
1 896
Senast: valy
·
Hundträning Jag har en notoriskt människohoppande 15-månaders labrador - och jag känner en viss hopplöshet kring det. Är hon runt andra människor än...
2 3 4
Svar
61
· Visningar
7 132
Senast: skiesabove
·
Träning Hej, min passhäst är 7 år nu, ridit honom sen han var 4 (red in å utbildat) han är en travhäst och står i travstall. Ej tävlat trav sen...
Svar
8
· Visningar
2 440
Senast: Hedinn
·
Relationer Hej! Jag skriver under nytt konto för att slippa bli igenkänd. Jag har varit tillsammans med samma man i närmare 30 år och har under...
4 5 6
Svar
101
· Visningar
19 933
Senast: Tufs
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

  • Hiss och diss del 5
  • Vad gör vi? Del CXCV
  • Vem hjälper hjälparen?

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp