Rätt sits med och utan skänklar

Jag brukar tänka fram med magen, ner med knäna, avslappnade vrister men som sagt, vilka bilder och kroppsdelar man hänger upp sitsen på är individuellt och när du hittar rätt kommer du känna "aha" och antagligen hitta en egen bild/känsla av hur det ska vara
 
Oj, en sådan tränare skulle jag undvika, att aktivt driva med sätet trodde jag var förlegat även hos ridskolor, den finns ingen logik i det.. man bör snarare lära sig att vara totalt följsam med hästens ryggrörelser, lära sig känna när hästen lyfter vart och ett av dina sittben och låta hästens ryggmuskelatur ostört swinga.
Varför ska man inte driva med sätet? Går det inte att vara följsam, samtidigt som man driver?
 
Spänner du innerlåren skjuter du upp dig ur sadeln och jag förstår att du hamnar i framvikt. Sitt avslappnat på sittbenen och skrevet, tänk att det hänger tegelstenar i dina knän eller vrister. Sträck upp dig och behöver du driva gör du det med underskänkeln
Nu vet jag förstås inte riktigt hur man spänner just innelår, speciellt inte hela tiden. Har världens sämsta kroppskordination. :/
Det är bara med stigbyglar som jag hamnar lite framåt, egentligen borde det varit tvärtom att man försöker klamra sig fast när man rider utan stigbyglar än med. Känner mig en smula förvirrad faktiskt får inte ihop det logiskt i huvudet.
 
Inom Västerort finns det många olika skolor. Jag tänkte likadant tills jag var på en superbra workshop med fokus på sitsen för Mari Zetterqvist. Hon är sjukgymnast och har tittat jättemkt på hur man sitter optimalt. Där lärde jag mig att lägga tryck på stortåsidan av foten i stigbygeln, och trycka ifrån med Ytterbenet för att kunna lägga vikten inåt i svängarna. Hon har skrivit en bra bok och en dvd om sitts som jag kan rekommendera TS.
Västeort = ridsporten. Damn U autocorrect!!
 
Passar du och sadeln bra ihop @RedHyuuga ? För mig låter det lite som att sadeln och du inte passar riktigt bra eftersom det går bra utan stigbyglar och sämre med stigbyglar. Kan du prova att rida i någon annan sadel (kanske låna en stallkompis häst och sadel?) för att se om det blir någon skillnad?

Jag tycker generellt att det är svårt att sitta bra i en engelsk sadel så jag har lite svårt att komma fram till en bra lösning men tidigare hade jag en sadel som jag inte satt riktigt bra i och då tappade jag stigbyglarna oftare. Nu har jag en som jag sitter mycket bättre i och då sitter stigbyglarna också bättre. Däremot följde det med ett par metallstigbyglar till min sadel och de gled omkring på ett jobbigt sätt fast sadeln annars var bra. När jag bytte till rejälare trästigbyglar försvann problemet helt. Kanske anda stigbyglar skulle kunna fungera? Ett par som väger mer blir lättare att hålla reda på (jag har ett par gallerstigbyglar på en bomlös sadel som jag tycker är rejäla och bra) tycker jag. Någon gång i forntiden fanns det stigbygelplattor som var sneda och hjälpte till att få foten på rätt plats, om sådant finns kvar kanske det går att prova? Eller ett par med bredare platta för foten?

Annars tycker jag att du fått bra sitstips i tråden.
 
Jag rider i väldigt många olika sadlar, har två egna, sen har ridskolan ett gäng och såvitt jag kan minnas följer detta problem mig.
Idag när jag red så höll jag på att tappa stigbyglarna några gånger, så det känns inte så konstigt att min sits blir skit om jag inte ens kan behålla stigbyglarna. :/
Jag har Sprenger BB, ett par röda med rejäl platta och ett par i plast för vintern (dock ej bred platta på dom).
 
Jag rider i väldigt många olika sadlar, har två egna, sen har ridskolan ett gäng och såvitt jag kan minnas följer detta problem mig.
Idag när jag red så höll jag på att tappa stigbyglarna några gånger, så det känns inte så konstigt att min sits blir skit om jag inte ens kan behålla stigbyglarna. :/
Jag har Sprenger BB, ett par röda med rejäl platta och ett par i plast för vintern (dock ej bred platta på dom).

Nå då är det ju inte sadeln det är fel på. Vad händer om du bara struntar i om du tappar stigbyglarna och fortsätter att rida? Och vid nästa bra tillfälle bara petar tillbaka fötterna på rätt ställe? Att du inte gör någon stor sak av det alltså. Om du annars sitter bra bör en tappad stigbygel inte vara allt för störande. Jag har ingen aning om hur Sprengers stigbyglar ser ut men om jag får tipsa så är den modellen som har galler den bästa sortens engelska stigbygel jag stött på. Då åker inte fötterna igenom och man kan vid behov bara koncentrera sig på att inte ha stigbygeln för långt ut mot tårna.
 
Nå då är det ju inte sadeln det är fel på. Vad händer om du bara struntar i om du tappar stigbyglarna och fortsätter att rida? Och vid nästa bra tillfälle bara petar tillbaka fötterna på rätt ställe? Att du inte gör någon stor sak av det alltså. Om du annars sitter bra bör en tappad stigbygel inte vara allt för störande. Jag har ingen aning om hur Sprengers stigbyglar ser ut men om jag får tipsa så är den modellen som har galler den bästa sortens engelska stigbygel jag stött på. Då åker inte fötterna igenom och man kan vid behov bara koncentrera sig på att inte ha stigbygeln för långt ut mot tårna.
Detta är Sprenger BB, behöver fjädrande stigbyglar för mina knän och höfter, de sitter för tillfället på "hoppsadeln".
sprengerbb.jpg

Idag var det lite störande då jag bara hade den ena stigbygeln på tån och höll på att tappa den, lite halvläskigt och det händer aldrig när jag rider lätt, bara när jag sitter ner i trav och galopp. Tror inte jag brukar tappa stigbyglarna på hoppsadeln, men där är förvisso lädren lite kortare också. Det är mest när jag ska ha dressyrläder som problemen kommer.
 
CRAP!! Titeln blev fel, skulle stå "stigbyglar" å inte "skänklar", duh! :banghead: :banghead: :banghead:

---

Det där med rätt sits när man rider är svårt.

Nu har jag kommit så långt att jag får till rätt sits när jag rider utan stigbyglar, men så fort jag har stigbyglar hamnar jag i framvikt.
Provade att rida som jag gör när jag rider utan stigbyglar fast jag hade dom, slutade med att stigbyglarna "studsade av".

Det jag funderar på är hur behåller man stigbyglarna när man sitter rätt?
Jag rider för tränare och fick detta i läxa att lära mig sitta rätt även med stigbyglar, så tänkte försöka få tag i lite tips så jag kan öva på min "hemläxa". Finns det något man kan öva på när man t ex inte sitter på hästryggen osv?

Tacksam för svar. :)

Att du tappar stigbyglarna beror på att du kniper med knäna och därmed drar upp skänkeln. Rid utan stigbyglar tills du hittat en bra avslappnad sits och blir bekväm med den. Sedan kommer du inte att tappa stigbyglarna mer. Det händer inte på en vecka och förmodligen inte på en månad heller - det tar tid. Men det måste det få göra. Lycka till!
 
Att du tappar stigbyglarna beror på att du kniper med knäna och därmed drar upp skänkeln. Rid utan stigbyglar tills du hittat en bra avslappnad sits och blir bekväm med den. Sedan kommer du inte att tappa stigbyglarna mer. Det händer inte på en vecka och förmodligen inte på en månad heller - det tar tid. Men det måste det få göra. Lycka till!
Kniper med knäna har jag hört förut och jag har försökt slappna av i dom, men jag vet inte hur man gör utan att hela benet blir gelé. :(
 
Ett bra sätt att lära sina knän att slappna av ( vilket används inom Centrerad Ridning) är att du sätter en liten luftpumpad boll mellan knät och sadeln, rid med detta en stund och när du tar bort bollarna kommer du uppleva det som det har blivit ett mycket större avstånd mellan knä och sadel, man kan göra samma sak om man har svårt att komma ner avslappnat i sadeln, men då sätter du bollarna under dins sittben istället, eller om du klamrar med låren.. osv ..bara att flytta runt bollarna. Detta är mycket effektivt ! Använd små bollar med luft i, kan köpas på de flesta leksaksbutiker.
 
Ett bra sätt att lära sina knän att slappna av ( vilket används inom Centrerad Ridning) är att du sätter en liten luftpumpad boll mellan knät och sadeln, rid med detta en stund och när du tar bort bollarna kommer du uppleva det som det har blivit ett mycket större avstånd mellan knä och sadel, man kan göra samma sak om man har svårt att komma ner avslappnat i sadeln, men då sätter du bollarna under dins sittben istället, eller om du klamrar med låren.. osv ..bara att flytta runt bollarna. Detta är mycket effektivt ! Använd små bollar med luft i, kan köpas på de flesta leksaksbutiker.
Dom enda bollarna med luft i som jag kommer att tänka på är typ mindre fotbollar och de är ju jättestora. :eek: eller finns det typ tennisbollsstora också?
Bollar under sittbenen, bli inte det väldigt obekvämt att sitta då, för sittbenen är väl typ mitt under skinkan (om jag inte minns fel)?
Vad är det som händer efter att man tar bort bollarna? Är det att det blivit utstretchat eller är det något annat? Är det svårt att behålla bollarna på plats? Tänker man borde knipa mer för att de ska vara kvar på plats eller? Många frågor här.
 
Det hela handlar väl egentligen om att du måste slappna av och verkligen sitta djupt i sadeln, stigbyglarna ska ju (under nedsittning) bara vara där under fötterna de är inga stöttepelare som ska göra jobbet åt dig.
Om du slutar koncentrera dig på fötterna och stigbyglarna och bara försöker sitta tungt (men följsamt) i sadeln, som du ju lyckas med utan stigbyglar. Koncentrera dig på att sitta inte på stigbylarna.

Det kan ju faktiskt vara så att när du tar stigbyglarna koncentrerar du dig alldeles för mycket att behålla dem på, att du "glömmer" att sitta ordentligt ned i sadeln.
Sitt, sitt, sitt, och som någon skrev, tappar du stigbygeln, sitt kvar och ta stigbygeln vid ett lämpligt tillfälle senare så länge det inte stör hästen för mycket att den hänger löst, då får du lära dig att fånga den i farten, fast helst inte tappa den alls då ju ;).
 
Det hela handlar väl egentligen om att du måste slappna av och verkligen sitta djupt i sadeln, stigbyglarna ska ju (under nedsittning) bara vara där under fötterna de är inga stöttepelare som ska göra jobbet åt dig.
Om du slutar koncentrera dig på fötterna och stigbyglarna och bara försöker sitta tungt (men följsamt) i sadeln, som du ju lyckas med utan stigbyglar. Koncentrera dig på att sitta inte på stigbylarna.

Det kan ju faktiskt vara så att när du tar stigbyglarna koncentrerar du dig alldeles för mycket att behålla dem på, att du "glömmer" att sitta ordentligt ned i sadeln.
Sitt, sitt, sitt, och som någon skrev, tappar du stigbygeln, sitt kvar och ta stigbygeln vid ett lämpligt tillfälle senare så länge det inte stör hästen för mycket att den hänger löst, då får du lära dig att fånga den i farten, fast helst inte tappa den alls då ju ;).
Fast lite stöd måste man väl ändå ha i stigbyglarna? För skiter man i dom, kommer de fara fram och tillbaka utan ett par fötter i? För jag antar att man inte får tävla i sadel utan stigbyglar t ex?
 
Fast lite stöd måste man väl ändå ha i stigbyglarna? För skiter man i dom, kommer de fara fram och tillbaka utan ett par fötter i? För jag antar att man inte får tävla i sadel utan stigbyglar t ex?
det är inget stöd som i att "nu ska jag ta stöd i stigbyglarna" utan mer att låta dina avslappnade ben och fötter VILA i dem. Genom att inte spänna dig eller spjärna någonstans är dina ben avslappnade hela tiden så det hela tiden är en naturlig vikt i stigbyglarna = du tappar dem inte. tar du stöd i dem säger du åt din kropp att halvstå = spänner sitsen. koncentrerar du dig på att sitta "still" med stöd i stigbyglarna spänner du benen utan att avslappnat länga dina ben till naturligt stöd = du kommer ha glappig tyngd i dem = du kommer tappa dem
 
det är inget stöd som i att "nu ska jag ta stöd i stigbyglarna" utan mer att låta dina avslappnade ben och fötter VILA i dem. Genom att inte spänna dig eller spjärna någonstans är dina ben avslappnade hela tiden så det hela tiden är en naturlig vikt i stigbyglarna = du tappar dem inte. tar du stöd i dem säger du åt din kropp att halvstå = spänner sitsen. koncentrerar du dig på att sitta "still" med stöd i stigbyglarna spänner du benen utan att avslappnat länga dina ben till naturligt stöd = du kommer ha glappig tyngd i dem = du kommer tappa dem
Men även om man vilar så är det ju ett litet stöd eller hur? Det går inte att vila mot något utan ett litet form av stöd.
 
Fast lite stöd måste man väl ändå ha i stigbyglarna? För skiter man i dom, kommer de fara fram och tillbaka utan ett par fötter i? För jag antar att man inte får tävla i sadel utan stigbyglar t ex?

Nej det förstås, men jag menade mer att du inte ska koncentrera dig så mycket på just stigbyglarna, när du sitter ordentligt kommer de att vara kvar rent automatiskt (förutsatt att de är inställda på rätt längd).
Nu skriver du ju att du inte har några problem att sitta bra utan stigbyglar, men så fort du tar dem, går det inte längre, dvs du tappar stigbyglarna, sitter du ordentligt (avslappnat och följsamt) gör du inte det. Därför skulle jag koncentrerat mig på att slappna av och sitta ordentligt och sen kommer det andra automatiskt. Det är så mycket att tänka på ändå när man rider...
 
Nej. Du spänner din sits, tänker du stöd är det jättestor sannolikhet att du kommer börja spjärna i stigbyglarna. Vila, inte stödja.
Fast man har ju t ex ett stöd när man ligger och sover i form av sängen? Har man inget stöd när man vilar kommer man ramla, så ett litet stöd behövs och man ligger inte och spänner sig för att man har stöd av sängen eller? Hänger du med på hur jag tänker?
 
Fast man har ju t ex ett stöd när man ligger och sover i form av sängen? Har man inget stöd när man vilar kommer man ramla, så ett litet stöd behövs och man ligger inte och spänner sig för att man har stöd av sängen eller? Hänger du med på hur jag tänker?
nej, jag hänger inte med på hur du tänker, för du gör allt så himla svårt för dig. Tänk mindre och rid mer. lyft benen rakt ut när du rider för att hitta sittbenen. Upprepa i skritt. påminn digsjälv om att släppa taget med knäna ochförsök komma ner i sadeln. Skumpar det, luta dig ett fåtal cm bakåt, släpp knäna och rid vidare. Sluta snurra in dig i såna invecklade tankebanor, ordmärkeri hjälper inte din sits eller ridning. Rid mer för att hitta känslan mer.
 

Liknande trådar

Utrustning Hejsan! Jag har precis, idag, börjat rida vilket varit en dröm jag haft så länge jag kan minnas. Är så underbart glad! Min första...
2
Svar
24
· Visningar
1 910
Senast: valy
·
Hundträning Jag har en notoriskt människohoppande 15-månaders labrador - och jag känner en viss hopplöshet kring det. Är hon runt andra människor än...
2 3 4
Svar
61
· Visningar
7 141
Senast: skiesabove
·
Träning Hej, min passhäst är 7 år nu, ridit honom sen han var 4 (red in å utbildat) han är en travhäst och står i travstall. Ej tävlat trav sen...
Svar
8
· Visningar
2 446
Senast: Hedinn
·
Relationer Hej! Jag skriver under nytt konto för att slippa bli igenkänd. Jag har varit tillsammans med samma man i närmare 30 år och har under...
4 5 6
Svar
101
· Visningar
19 957
Senast: Tufs
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp