Bukefalos 28 år!

Råttfritt hönshus?

Nixehen

Trådstartare
Jag skulle så gärna vilja ha en liten flock med höns igen, tänker mig 4-5hönor och en tupp av någon lantras - för husbehovet av ägg helt enkelt. :)
Är uppvuxen med höns på tomten och saknar det enormt, så planerna går till att skaffa en liten flock till sommaren helt enkelt.

MEN!

Hur sjutton håller man hönshuset fritt från råttor vintertid?! Hur gör ni andra som har höns? Minns med äckel sista vintern med höns hemma, aldrig varit med om så mycket råttor i hela mitt liv! De hängde i klasar från lysrören i taket, kryllade i hörnen och .. ja.. Fanns ÖVERALLT! Det tog mindre än en månad från att det var helt tomt på råttor till att det kryllade av dem - vidrigt! Den vintern var visserligen extrem på råttfronten och hönsen flyttades snabbt till en vän till familjen och levde lyckliga i många år till. Men minnet har satt sina spår hos mig och jag VILL INTE hamna i den sitsen igen!:crazy:

Så hur gör ni andra för att hålla hönshusen (mer eller mindre) råttfria om vintrarna?
Katt och hundar finns på gården, men jag tvivlar på att det har någon större inverkan?
 
Sv: Råttfritt hönshus?

I höstas är det enda år jag upplevt som förbaskat musrikt år. Det var rekordår enligt anticimex. Vi tappade räkningen inomhus på 60 möss tagna i fälla.

I övrigt har jag sällan märkt av möss eller råttor bland mina höns tidigare år. Jag tror på bra foderautomater så det inte spills mer foder än nödvändigt på golvet. Bra förvaring av fodret i täta tunnor och så vidare. Sen får man kanske ha en råttfälla laddad när det börjar bli ruskigt och ruggit ute.
 
Sv: Råttfritt hönshus?

Jag har lite olika typer av råttfällor, dels vanliga slagfällor och dels en bur, men i den har jag inte lyckats fånga någon ännu. Fodret måste förvaras i täta tunnor, eller att man inte tar ut mer foder än vad som går åt.
 

Liknande trådar

A
Lantbruksdjur Hej. Jag har till våren tänkt att bygga ett hönshus. Jag har börjat läsa böcker i ämnet men är tämligen grön på området. Jag tänkte...
Svar
14
· Visningar
11 632
Senast: mino
·
Lantbruksdjur Jag är allt småsugen på att skaffa mig en liten hönsflock om ett par år. Jag är uppvuxen med "höns till husbehov" så där som man ofta är...
Svar
16
· Visningar
4 274
Senast: moiran
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Valp 2023 -den andra
  • Senast tagna bilden XV
  • Valp 2024

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp