Bukefalos 28 år!

Bygga hönshus. Har ni tips?

A

Anakin80

Hej.

Jag har till våren tänkt att bygga ett hönshus. Jag har börjat läsa böcker i ämnet men är tämligen grön på området. Jag tänkte därför be er här om tips vad gäller hönshus. Smarta tips på inredning i hönshuset som utanför osv. Kan hönsen t ex ha lite träd i sin utegård eller måste det byggas på plan mark? Alla tips mottages tacksamt. Har tänkt mig fyra till fem höns och så en tupp.

Vi bor på landet, har stor tomt, grannarna bor en bit bort.
 
Sv: Bygga hönshus. Har ni tips?

Ska bygga hönshus själv snart i höst/vår eller när det nu blir av.
Det enda med utegården är väl att man bör gräva ner galler/staket en bit ner så att inte räven ska ta sig in.
Kan vara bra att ha tak (galler) på gården också, dels för att förhindra att något tar sig in (rovfågel, katt, räv etc.)
och för att förhindra att någon flyger ur (speciellt om man har höns med god flygförmåga behåll)
 
Sv: Bygga hönshus. Har ni tips?

Vad gäller utedelen är det bra om där finns lite sten, buskar och tåligare saker, för hönsen plockar helt rent på gräs snabbt! Ett eller ett par stora träd kan fungera som tak, i alla fall om det gäller att rovfåglarna inte ska komma åt dem. Ju mer yta, desto bättre!

Vi har mycket räv, men har inte grävt ner staketet, bara fäst nätet lite extra. Men vi stänger in våra höns om nätterna och finns annars alltid i närheten, kanske därför de klarat sig så toppen i alla år?

Annars är ju alltid extra yta bra, tycker jag, i alla fall om man isolerar hönshuset skapligt skapligt. Mer yta gör att de inte blir lika benägna att hacka; samma med flera utfodringsplatser. Det är toppen om man kan lyfta upp vatten och mat från marken, våra höns sprider gärna ut allt annars.

Jag önskar att jag hade byggt lite fler, rymligare reden som är lätta att plocka ägg ur när hönan ligger i, så man inte måste in och trängas förbi näbben och mosa sig under hönan... De är ju inte så glada när de skrockar heller, alla gånger... ;)

Sen blir det ju nästan bara smutsigt under pinnarna, i all fall på sommaren när de jämt är ute. Så superlättstädat där, det är ett hett tips! Och att inte ha pinnarna rakt över varandra, då blir det synd om de på raden längst ner... ;)

Lite kort... ;)
 
Sv: Bygga hönshus. Har ni tips?

Tack för tipsen. Räven är ju ett gissel, har även katter så det tål att tänka på. :-)
 
Sv: Bygga hönshus. Har ni tips?

Hur ska ett bra rede byggas då? Att det ska vara nära marken så kycklingarna kan komma ner oskadda verkar vara en bra utgångspunkt :p Iaf om man ska ha tupp (vet inte om vi ska ha det eller ej...) men även för äggplockning?
 
Sv: Bygga hönshus. Har ni tips?

Värpredena bör sitta på c:a metern över golv.
Kycklingarna klara att hoppa ner utan problem, om man själv inte hinner före och lyfter ner dom.

LIA
 
Sv: Bygga hönshus. Har ni tips?

Värpredena bör sitta på c:a metern över golv.
Kycklingarna klara att hoppa ner utan problem, om man själv inte hinner före och lyfter ner dom.

LIA

Varför BÖR dom sitta ca metern över golvet? När jag hade en ruvhöna som hade redet ca 20 cm över golvet så lyckades en nykläckt kyckling ta sig ut och ramlade ner på golvet... hade jag inte hunnit dit så hade den ju frusit ihjäl. Så jag tycker det är rätt bra att kunna flytta ner redet vid ruvning.
Fast jag har märkt att våra hönor vill helst ha redena i marknivå alltid för dom lägger aldrig ägg i de som är högre upp.

Övriga tips till ts:
Bygg hellre större än du tror. Ofta vill man ha mer efter ett tag.
Lättstädat, med ytterst få så sprickor/hål i väggarna för där samlas lätt kvalster.
Sätt gärna nån uppsamlingaplatta under sittpinnarna. Jag brukar ha spån på den så är det bara att raka ner skiten efter några dagar. Vi ska även sätta nåt galler över den plattan för vissa vill sprätta runt i skiten.

Sen en annan grej som vi gjort med båda hönshusen, det är att inte bygga allt klart direkt. Utan mer känna sig för och efter hand känna hur man vill ha det. Vissa kan kanske veta direkt vilket som är bäst men vi som haft färdiga utrymmen har ju mest behövt klä väggarna i nått slätt material, målat, byggt reden osv.
 
Sv: Bygga hönshus. Har ni tips?

Åh, vad bra. Tack.

Har börjat skissa i mitt huvud men inte på papper. Börjar känna att det är dags att göra det :) Vill att våren kommer nu.
 
Sv: Bygga hönshus. Har ni tips?

Sittpinnarna bör inte vara runda, utan ha en liten bredare sittyta. Bra om dom är löstagbara så dom är lätt att rengöra. Trappstegsvarianten är mycket bra, då fördelar sig hönsen efter rangordning samt att och dom som sitter högst upp skiter inte på den nedersta. Ha gärna en gödesluppfångare under. Redena kan vara kollektivreden eller enskilda.

Hönshuset bör vara välventilerat men dragfritt med ljusinsläpp. Ett ljust och luftigt hönshus minskar kvalster och ohyra. Ang nät till hönsgården, satsa på ett starkt nät. Både grävling och mård kan bita sig genom det mesta. Ja, allt nät, men har man kraftigt nät så tar det ju längre tid att komma igenom.

Man behöver inte göra allt på en gång, utan kan ta saker efterhand.
 
Sv: Bygga hönshus. Har ni tips?

För att det är enklare att plocka ägg, att kolla redena, att flytta hönor, att kolla äggen under ruvhönan. För att ta några exempel. Ett annat är att man kommer undan råttorna- se annan tråd!
Har man inte ruvhönorna i värpredena försvinner ett par argument, men å andra sidan försvinner "fallande kycklingen" också. :)

Gör man redena på rätt sätt, så är inte risken så stor att den nykläckta kycklingen ramlar ut. Men om olyckan trots allt är framme, så kollar man ju sin ruvhöna så ofta att risken att kycklingen ska frysa ihjäl är ganska liten. Jag har aldrig varit med om att en nykläckt kyckling trillar ut, därtill är dom för lite rörliga, däremot att en höna slänger ut den. Detta för att hon fått ta över ägg som var nästan färdigruvade.

Sant att hönorna föredrar låga reden, dom värper ju naturligt på marken. Men har dom inga låga reden så använder dom dom högre belägna. Vi har "tvåvåningsreden" och båda våningarna används.

LIA
 
Sv: Bygga hönshus. Har ni tips?

För att det är enklare att plocka ägg, att kolla redena, att flytta hönor, att kolla äggen under ruvhönan. För att ta några exempel. Ett annat är att man kommer undan råttorna- se annan tråd!
Har man inte ruvhönorna i värpredena försvinner ett par argument, men å andra sidan försvinner "fallande kycklingen" också. :)

Gör man redena på rätt sätt, så är inte risken så stor att den nykläckta kycklingen ramlar ut. Men om olyckan trots allt är framme, så kollar man ju sin ruvhöna så ofta att risken att kycklingen ska frysa ihjäl är ganska liten. Jag har aldrig varit med om att en nykläckt kyckling trillar ut, därtill är dom för lite rörliga, däremot att en höna slänger ut den. Detta för att hon fått ta över ägg som var nästan färdigruvade.

Sant att hönorna föredrar låga reden, dom värper ju naturligt på marken. Men har dom inga låga reden så använder dom dom högre belägna. Vi har "tvåvåningsreden" och båda våningarna används.
LIA

Okej, på så vis. :)

Fast mina hönor ratar redena om de är högre upp, då lägger dom äggen på marken ute, i spånet inne...var som helst, bara inte i redena.
 
Sv: Bygga hönshus. Har ni tips?

Har dom svårt att ta sig upp? Med ägg på gång. :)
En lite klätterbräda kanske hjälper?

LIA
 
Sv: Bygga hönshus. Har ni tips?

Nja...dom har ratat det helt bara. Trots klätterbräda, möjlighet att mellanlanda osv.

Menmen, det spelar ingen större roll för min del.
 
Sv: Bygga hönshus. Har ni tips?

Det verkar ganska smart med ett mobilt hönshus som står på hjul så att man kan flytta runt det i trädgården och hönsen kan få nytt gräs att plocka med när det gamla är slut. Det fanns ett jättefint på Nordiska Trädgårdar i år
stareus+106.JPG
 

Liknande trådar

Hundavel & Ras Jag är på jakt efter den perfekta rasen till mig och tänkte höra om ni kanske har något tips på vägen. Jag har skannat av de flesta av...
11 12 13
Svar
249
· Visningar
28 759
Senast: Åsa A
·
Lantbruksdjur Nu har det äntligen blivit klart att vi blir med höns på halvön i vår! Ingen av oss på gården kan någonting egentligen om höns, jag är...
2
Svar
22
· Visningar
4 598
Senast: Kilauea
·
Anläggning Hej! Vi bor sedan några år på gård på landet med ca 1,5 ha mark och en gammal ladugård. Vi flyttade hit för att vi vill ge våra barn...
2
Svar
23
· Visningar
2 900
Senast: Texaz
·
Lantbruksdjur Jag skulle så gärna vilja ha en liten flock med höns igen, tänker mig 4-5hönor och en tupp av någon lantras - för husbehovet av ägg helt...
Svar
2
· Visningar
4 114
Senast: sassiball
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hotellrum eller stuga
Tillbaka
Upp