Bukefalos 28 år!

Råttisar !

Sv: Råttisar !

Tack för tipset ! Det ska jag prova ;)
Fjant va lite "mammig" när vi va ute oxå... han skulle klättra upp på mina byxor hela tiden haha :)
Nu har han legat på botten i buren några dagar o jag va rädd för att han skulle va sjuk eller nått sånt... han e ju trots allt 2½ år gammal. Men jag tror faktiskt det va som att han va varm... det har ju nästan gått från vinter direkt till sommar oxå har det varit varmt i min lägenhet ! För pigg e han ! Springer runt här som vanligt :)
 
Sv: Råttisar !

Ja gör det! :)

Haha skojar du... Samma här, fy faaaan för värmen, har suttit stendöd här hemma. Djuren däremot har inte brytt sig ett skvatt - har en helt underbar lägenhet som inte blir sådär skållhet, går man genom trädgårdsdörren är det som en ridå :love: Men det märks att det börjar bli dags att bunkra flaskor igen, helt klart! Här hemma fyllar jag vanliga petflaskor med vatten, in i frysen, och så linda en handduk eller så runt när det är is och så in i buren. Även isbitar är poppis, och vid varma dagar går det ju utmärkt att frysa in även maten vid varma dagar. Barnmat och diverse grytor och röror tex gör sig jättebra i iskubsformar! :)
 
Sv: Råttisar !

Ja, men visst e det skönt att det e varmt nu !
Jag har ingen balkong i denna lägenheten :( Störigt som fan !! Hade bara velat öppna upp nu när det e så varmt... men men ! Tur det finns fönster då ;)
Tror det bara varit för varmt för fjant innan, för han e jättepigg !!! Galning :)
Jag tycker oxå du kan förklara hur man gör en 8 sele ;)
 
Sv: Råttisar !

Hmm, svårt utan bilder, och nu har jag ingen sele på g som kan fotas heller. Men det ni behöver är iaf snöre (2 m blir lagom om ni gör en sele med koppel inbyggt), o-ring (inte nödvändigt iofs, men selen ligger bättre över bröstkorgen med en ring som håller den på plats) och en snörstopp.

Ta ena änden av snöret och trä igenom o-ringen. Trä igenom samma ände från samma håll igen, så att man kan lägga snöret som en 8 och o-ringen hamnar där 8an korsas. Efter det trär ni båda snörändarna genom snörstoppen, den ena relativt kort och den andra bra mycket längre - den långa blir kopplet. Hur långt kopplet blir beror på hur stor sele ni gör.

Efter det är det i princip färdigt, det är liksom upp till er hur ni vill ha era selar. Vissa knyter bara fast den korta änden i den långa och knyter så de får en ögla längst ut i koppeldelen, andra syr fast istället. Själv syr jag fast snörändarna först, sen snurrar jag tråden runt så den täcker innan jag fäster tråden, helt enkelt för att det ska se snyggt ut.

Ett annat lite mer omständigt alternativ är att helt enkelt kapa det långa snöret och sy dit ytterligare en o-ring (eller bara göra en ögla iofs), och så göra kopplet för sig. Lite mer jobb, inte ett dugg drygt och allt som krävs är en extra o-ring (om man inte vill göra en ögla) och så en liten karbinhake till kopplet :)
 
Sv: Råttisar !

Tack Zebra :)
Jag ska leta fram snöre som jag vet jag har här hemma oxå ska jag försöka mig på att göra en sele till Fjant :)
Hur e det med alla dina råtttisar ?
Hoppas alla mår bra :)
 
Sv: Råttisar !

Ni råttgalningar( ;) )! Vad säger ni om hona eller hane? Luktar hanar mer? Är honor "grinigare"? För- och nackdelar med båda... :)
 
Sv: Råttisar !

Miiinii: Det är utmärkt med de! Lite grinigt är det i burarna, de små kräken har ganska precis behandlats för löss så det kliar förstås en del tills lössen börjar dö, men annars är det utmärkt :D

MiiaLi: Hanar kan lukta lite mer ja, men håller man rent brukar det inte vara några problem. Det värsta tycker jag är när de prompt ska pissa på hyllplan utan strö, det börjar lukta direkt om man inte är där och torkar av de... Det kan iofs honor också göra, men här hemma är det iaf ffa pojkarna som pissar på hyllor :p

Kan inte påstå att honor är grinigare, skillnaden är snarare att honor brukar ha sjukt mycket mer energi och är mer för att rusa runt som dårar och hitta på satyg istället för att lata sig som grabbar brukar göra. Med vissa undantag, undantag finns ju förstås! :)
 
Sv: Råttisar !

Zebra: Jasså, usch då :( Mina har aldrig haft löss men kan tänka mig att det e lite grinigt :)
Men skönt att allt e bra med dom små liven :)

MiiaLi: Min e en hane o jag tycker inte han luktar speciellt mkt, inte med det spånet jag har...o sen gör jag ju rent ganska ofta oxå, men sen så kissar o bajsar han mest i sin "kattlåda" Vilket e skönt :) Han e en redig liten gubbe :D

Håller med Zebra om honor o hanar ! Det e så jag har upplevt skillnaderna iaf ! :)
 
Sv: Råttisar !

_CorpseBride_: Hehe jaaduu.... vet inte riktigt hur Gerbiler ligger till... för dom kallas väl både för råtta o mus ? men ändå ganska olika råttor o möss ? Eller ?? Fast hade varit kul att veta mer om dom :P
 
Sv: Råttisar !

De blir kallade bägge delar ja, ser väl mest ut som en form av mus om man ser till storleken. Egentligen så är de inte släkt med varken råtta eller mus utan med degus och chinchillas.:D
 
Sv: Råttisar !

*kl*
Nu har trillingsystrarna Arthur, Zaphod och TARDIS flyttat hit! Supergoa, nyfikna och trevliga. Introduktionen till tant Hoppsan och tant Vips var över på några sekunder. Porträttbilder på fröknarna kommer imorgon, ikväll ska vi ägna oss åt bus i soffan!

Från vänster:
Vips(den stora vita), Arthur på tvären över henne, Zaphod på väg dit och Hoppsan sitter över TARDIS.
IMG_5266.jpg


IMG_5271.jpg

TARDIS somnar i botten av högen...
 
Sv: Råttisar !

Migo: Ohh HERREGUUUUD SÅ SÖTA !!!!!! :) Blir avvis nuu !! hehe ! väntar ivrigt på porträttbilderna !!


_CorpseBride_: Ahaa okej :) Blir dom lätt tama o så eller ??
 
Sv: Råttisar !

Tack för era svar :) En till fråga, känns lite dum, men men... Man brukar inte kastrera hanråttor va?:p

Vad rekommenderar ni till en nybörjare som ska ha två råttor till sällskap, hona eller hane? :)
 
Sv: Råttisar !

Än en gång är det jag som skriver, haha. Men jag ville bara visa. Vi har råttbebisar på skolan(går Naturbruk) just nu, jag är totalförälskad!
img_7900_147712670.jpg
 
Sv: Råttisar !

Gud så söt!:D

Ni som har råttor; hur är de att ha som husdjur? Hur tama blir det, hur bor de, hur aktiverar ni dem osv? Nyfiken!:)
 
Sv: Råttisar !

Migo:


_CorpseBride_: Ahaa okej :) Blir dom lätt tama o så eller ??


Vi köpte bara våra i en djuraffär och de brukar vara svårare att få tama. Dock så är de väldigt mysiga husdjur. De är alltid pigga och glada, tycker att precis allting är jättespännande och kul och är rätt klipska också för den delen.:) De är väl inga djur man sitter och kelar med direkt (det har de inte tid med förutom då de är sömniga), men de älskar att få uppmärksamhet, brukar klättra runt på oss då de springer lösa och även busa runt i hundens päls.:angel:Jag har en gammal collie också nämligen som tycker de där små är grymt söta så hon brukar ligga och kika på dem eller sova då de springer runt. Gerbilerna blir glada och rusar fram för att hälsa på henne nos mot nos då de får syn på henne.:)
 
Sv: Råttisar !

Råttor kan bli mycket tama, om man hanterar dem regelbundet och lägger tid på att umgås med dem. De är sociala och väljer att vara med "sin människa" väldigt mycket. Påminner om hundar beteendemässigt mot människor, och är minst lika smarta.

De är gnagare, vilket gör att man inte gärna har dem helt utan uppsikt i hemmet. Både sladdar, möbler och väggar kan finfördelas på väldigt kort tid om råttorna har tråkigt nån gång;) Därför bör man ha möjlighet att stänga in dem i en bur när man inte är hemma. De klättrar mycket, och vill hellre ha en hög bur med många hyllplan och klätterstälnningar, än en låg bur med stor bottenyta. Fågelvoljärer är betydligt bättre än kaninburar. I buren bör det vara gott om leksaker, ett bottenströ som inte är dammigt eller tillverkat av barrträd (vanligt spån eller kattsand är aja-baja!). Jag väljer att använda kattströ av papper, sk. Toa-lätt. Utöver bottenströ och leksaker så vill de ha något att bädda med. Gamla tygtrasor och tindingspapper funkar utmärkt.

Jag klickertränar mina råttor, utöver det vanliga "umgänget" när de är lösa med mig i hemmet. Man kan tex träna och tävla i agility med dem!

På matsidan är de lätta djur, de äter det mesta vi äter, och vill helst ha matrester varje dag. Både kött, kolhydratrik mat så som pasta, ris och potatis, och färska grönsaker är viktiga delar av en bra kost för råttor, grönsaker bör de får varje dag, kött nån gång i veckan. Det går utmärkt att ge dem ben från fläskkotlett tex.
Utöver färskfodret behöver de ha ett torrfoder. Jag använder en musli på de fyra sädesslagen som grund och blandar i lite av vad som finns i skåpen; knäckebröd, vetegroddar, frön, nötter osv.
Självklart ska de ha fri tillgång till färskt vatten, helst både i flaska och i skål.

/Migo
 

Liknande trådar

L
Tjatter Istället för att disskutera om det i Mello tråden så tänkte jag göra en tråd om allmän bildning! Så tillexempel vad det är och vad man...
26 27 28
Svar
542
· Visningar
18 763
Senast: hastflicka
·
Kropp & Själ Vart vänder man sig när man inte kan få hjälp av vården? Jag fungerar inte på arbetet, min hjärna lägger av och den står liksom och...
2
Svar
38
· Visningar
2 021
L
  • Artikel
Dagbok Andas in andas ut Det blir bättre till slut Så andas in andas ut Ibland så kanske det inte finns några bra vägar att välja på. Utan...
Svar
8
· Visningar
880
Senast: LiviaFilippa
·
L
  • Artikel
Dagbok Jag ville göra en egen dagboks tråd om dethär för att det är mera djupa tankar och så och jag vill inte blanda hop det med liksom...
Svar
15
· Visningar
1 317
Senast: SiZo
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp