Råttisar !

Sv: Råttisar !

Råttor är flockdjur, så du ska absolut ha minst två stycken!
Vet inte om man får länka, men om du söker på nätet finns det forum där det ofta finns annonser, och föreningen svenska råttsällskapet tror jag har en lista med uppfödare. :)
 
Sv: Råttisar !

Tack för svaret!

Då ska jag börja leta :) och önska mig i födelsedagspresent kanske. Barnen har redan pratat om att de vill köpa en råtta till mig när jag fyller år.
 
Sv: Råttisar !

Dumma Pixbox att strula så nu syns ju inte bilderna i tråden. :(

Så blir väl en liten uppdatering från min sida då. Tuva, Svala och Hilda (tidigare Vilja) har fått somna in. Basta är dock inte ensam utan har fått sällskap av tre nya stjärnor.

dsc-0346_shrink-398x600.jpg
dsc-0055_shrink-398x600.jpg

Iso en Beige Rex tös som kom hit som omplacering på grund av bitproblematik men som utvecklats jätte fint.

dsc-0095_shrink-398x600.jpg
dsc-0209_shrink-398x600.jpg

Sen en lite Black Rex som heter Tossa. En väldigt mjuk men lite blyg tjej som kommer från Arinellas i Sthlm.

dsc-0351_shrink-398x600.jpg

Sist och minst är Lill-Strumpa. Tyvärr tycker jag att det är väldigt svårt att göra rödögda råttor rättvisa på bild, allra helst när de är så busiga som Lill-Strumpa, men hon är verkligen bedårande söt och helt underbar. Exakt vilken färg hon är vet jag faktiskt inte men hon är såklart Rex (börjar kännas som ett tema) och kommer från en uppfödare i Skåne, Daydreams.

Alla töserna:

dsc-0341_shrink-398x600.jpg
dsc-0385_shrink-398x600.jpg
 
Sv: Råttisar !

KL.
Den här snyggingen har jag precis reserverat hos uppfödaren. Han kommer den 26:e mars :love:.

SmReRpB.jpg


Alenya's Union Captain
(Bilden är lånad från uppfödarens hemsida, alenya.dk)
 
Sv: Råttisar !

Här hemma finns också bebisar. Elva stycken för att vara exakt som blir 4 veckor gamla idag. :love:

dsc_0812_orig_SE.jpg


dsc_0761_orig_SE.jpg


dag20(8)_orig_SE.jpg


dsc_0853_orig_SE.jpg


/
dag20(12)_orig_SE.jpg
 
Sv: Råttisar !

Idag blev Elsa opererad. Med oss hem fick vi en rätt låg och groggad råtta, men fullt levande. Operationsåret är stort och hon har blött en del men nu har hon börjat piggna på sig, ätit (lite majs, potatis, spagetti och gurka, ost, druckit vatten och jag har även sprutat lite vatten i munnen på henne för att vara säker på saken. Håller henne varm med filtar, kroppsvärme och massa gos. Hon kommer få baytril tills såret börjar se fint ut. Jag är så glad!

Inatt sover jag och Elsa i soffan. Om jag ens får sova en blund men vem sjutton bryr sig, hon lever iaf, hon fick en chans till!
 
Sv: Råttisar !

Elsa är superhärlig. Av alla råttisar jag haft är det hon som snott mitt hjärta mest av alla.

Idag var det full rulle på bruden som nu är helt otroligt glad över att kunna röra sig utan att knölen tar emot överallt. Jag och min pojkvän skrattade högt åt henne när hon var ute och hämtade massa kuvert ute på golvet samt bökade in pappersrullen i buren efter en massa jobb. Hon är så rolig att titta på, bättre en tv alla gånger.



Elsa igår.



Elsa på kvällen, ett par timmar efter att hon opererats. Trött, hade ont och ville sitta så nära så möjligt.
 
Sv: Råttisar !

Härligt att höra att kände sig bättre idag! Hon är ju bara för gullig!!! *smälter mer och mer*
 
Sv: Råttisar !

Vet inte om jag ska gå och dö typ nu direkt eller snart. Ny knöl eller vad sjutton det nu är på ingång precis under ena bakbenet. Denna är dock inte hård utan mjuk, känns mer som att det skulle vara vätska i den. Jag blir så trött.

Stackars lilla Elsa som alltid råkar ut för allting.
 
Sv: Råttisar !

kl
jag hade två råttor 94-96 sedan två nya 2002-2003. De var hur mysiga som hellst. Kunde ha dom lösa när jag satt i trädgården för de sprang alltid tillbaka och klättrade upp på mig. När jag var ute och gick satt de på axeln. Alltid i tröjärmen när man tittade på tv osv Tyvärr utvecklade jag allergi 2003 mot dom så fick sälja dom med stor sorg, och även efter det kan jag inte ta i något som någon mus varit på förrän det börjar klia och direkt bli rödprickig. Tex när man hämtar ner julsaker osv från vinden. Det är sjukt jobbigt. Är det någon här som varit med om allergi?
 
Sv: Råttisar !

Imorgon är det dags för Elsa att somna in. Två nya knölar och full av små sår på hela kroppen. Nu räcker det med lidande för hennes skull. Så jäkla orättvist när hon fick en jätte chans att få leva ett tag till.

Jag försöker hålla in gråten tills imorgon. Fy vad jag hatar att vara djurägare ibland!
 
Sv: Råttisar !

Här har en ny flock flyttat in sen sist.

Såg en annons, ensam råttflicka på 9 månader, otam och allt och min blödighet drog igång. Jag kan inte med att råttor faktiskt bor ensamma. Och otama på det, det blir ju helt isolerat!
Så, ja... Dagen efter mötte jag upp säljaren och köpte råttan, som hette Lucia, och som jag inte kommit på något bra smeknamn på så nu sitter Lucia fast. Det var hur som helst en väldigt rädd liten tjej, men som genast blev döförtjust i sin nya hängmatta som tidigare hängt hos mina pojkar. Lucia visade sig sen vara nästan 1 år gammal, och har alltså varit alldeles ensam sen hon var liten bebis :cry:

lucia2.jpg


Hon var livrädd, hon bet, och hon var så vansinnigt ensam så det fanns inte. Och det går ju rakt inte för sig så jag började leta sällskap. Bebisar gick bort ganska omgående pga hennes osäkerhet. Fick tag på två äldre damer på 1½ år som jag var ner till fjollträsk och hämtade i lördags.

Agda
agda2.jpg


Och Mårran
maringrran1.jpg


Och ptja... Lucia har lite att jobba på, hon är osäker och har svårt för det sociala, föga förvånande efter hennes långa tid ensam. Men de bor ihop, tanterna har en jätteportion tålamod, Lucia har äntligen kommit ur sin isolering och har slutat bita och blivit så mycket mer framåt redan :love:

Två honor till blir det i augusti, ska få hem en kullsyster till Ull och så blir det en tös till från samma ställe, så inte Lucia blir ensam på nytt med tanke på att tanterna är halvåret äldre :)
 
Sv: Råttisar !

Tragiskt med råttor som sitter själva. Jag är i samma sits, husse måste bara förstå att om man köper sociala djur och en av de dör så måste man faktiskt bortse från sorgen och se till att djuren mår bra. För tillfället ser inte Svea ut att lida men jag letar nya råttor för fullt.

Vi avlivade våran älskade Elsa igår. Min mamma var med då husse inte skulle ha fixat det där. Det var det värsta jag gjort som vuxen. Inte nog med det så ville inte Elsa alls somna in. Veterinären log lite och sa att hon hade ett av de starkaste hjärtan hon varit med om. Elsa somnade till slut lugnt och fridfullt i min famn. Veterinären gav mig en liten kram när allt var klart.

Elsa var så pigg och glad in i det sista men jag ville verkligen inte att knölarna skulle växa och bli lika stora som den första. Det fick vara nog nu, jag orkade heller inte se henne klia sig och må dåligt mellan varven. Hon sken dock upp när hon fick kuta runt på golvet dagen före, då var det nästan så jag ångrade mig.

Gårdagen var som att gå omkring i en annan värld. Hur kan man bli så himla fäst vid ett djur på det viset som vi blev i Elsa?

 
Sv: Råttisar !

Beklagar Elsa, ska själv avliva en älskling inom en snar framtid och det känns verkligen. :cry:

Lyckligtvis har jag en hel hög med små som piggar upp, helst nu när det finns en kull här hemma. Nio bebisar som är 17 dagar idag så de har just öppnat ögonen och är i full färd med att upptäcka världen (i detta fallet buren).

dsc-0599.jpg


dsc-0479.jpg


dsc-0407.jpg


dsc-0428.jpg


dsc-0582.jpg
 
Sv: Råttisar !

Åh fy sjutton så bedårande.

Själv har jag bara Zaphod kvar. Hon är 3½ år gammal och sjunger verkligen på sista versen. Jag står inför det tunga beslutet att inte föryngra min råttfamilj, och därför bli "råttlös" för första gången sedan 1997.

Det skär faktiskt i hjärtat, även om jag vet att tiden egentligen inte finns för nya små råttliv:(

Här är en bild på lilla Tuss, när hon var liten. Fler år sedan hon gick bort, men jag blir fortfarande alldeles pussugen när jag ser bilden :love:
903466_10151883088868666_261446868_o.jpg
 
Senast ändrad:

Liknande trådar

L
Tjatter Istället för att disskutera om det i Mello tråden så tänkte jag göra en tråd om allmän bildning! Så tillexempel vad det är och vad man...
26 27 28
Svar
542
· Visningar
18 414
Senast: hastflicka
·
Kropp & Själ Vart vänder man sig när man inte kan få hjälp av vården? Jag fungerar inte på arbetet, min hjärna lägger av och den står liksom och...
2
Svar
38
· Visningar
1 914
L
  • Artikel
Dagbok Jag ville göra en egen dagboks tråd om dethär för att det är mera djupa tankar och så och jag vill inte blanda hop det med liksom...
Svar
15
· Visningar
1 284
Senast: SiZo
·
L
  • Artikel
Dagbok Andas in andas ut Det blir bättre till slut Så andas in andas ut Ibland så kanske det inte finns några bra vägar att välja på. Utan...
Svar
8
· Visningar
850
Senast: LiviaFilippa
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • WE-tråden
  • Hingstval 2024
  • Välja säkerhetsväst

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp