Råttisar !

Sv: Råttisar !

kl

Vilka fina söta råttor alla har :)

Jag börjar bli lite less på att föda upp. Vi har nyligen fått igång hemsidan.
Är noggrann som tusan och har följt många av råttorna vi avlar på i flera generationer, allt antecknas osv.

Men så kommer dom där som bara råkar avla utan någon planering eller tanke, tex en i närheten som säljer 36ungar skitbilligt. Ingen koll på gener osv.
Klart dom flesta köper det billigaste :/
 
Sv: Råttisar !

Och jag tycker tvärt om att det har varit skitsvårt att hitta bra råttor, men tjuvparningar och liknande finns överallt.

Jag har nog tappat kontakten med råttvärlden, har inte koll på vilka uppfödare som finns alls...
 
Sv: Råttisar !

Som seriös råttköpare vill man såklart ha bättre råttor som är planerade osv, som våra då skulle jag tro :)

Men som vanlig familj ute efter husdjur verkar det vara billigast som är bäst.
Några har satt ut råttungar för 50kr styck, och den med 36 ungar skulle ha 90kr för två. Tråkiga priser :(
 
Sv: Råttisar !

Här är en bild på lilla Tuss, när hon var liten. Fler år sedan hon gick bort, men jag blir fortfarande alldeles pussugen när jag ser bilden :love:
903466_10151883088868666_261446868_o.jpg
Så vacker. Finns inget mer att säga. :love:

KL

Jag tänkte säga att jag ju inte föder upp, fast det motsägs väl lite av att jag har planerade kullar. Detta är dock bara den andra och det handlar väl mindre om en önskan att ha uppfödning och mer om de där speciella råttorna som kommer in i ens liv och vars gener det känns viktigt att föra vidare, att dela med sig av.

Jag är alltid livrädd att inte få ungarna sålda till bra hem, samtidigt har jag haft otroligt tur och haft underbara köpare. De som bara vill ha första bästa råtta till ett billigt pris är ändå ingen jag skulle vilja sälja till. Jag har/kommer också ha så få kullar att jag har möjlighet att behålla bebisar om det skulle behövas, även om det kanske inte vore ultimat.

Men känner som Migo att jag tappat den mesta kontakten med råttvärlden, nästan alla som höll på när jag var "ny" har slutat och jag håller inte längre till på utställningar eller inom någon organisation. Numera har jag bara råttor för mitt eget höga nöjes skull. De är helt fantastiska husdjur.
 
Sv: Råttisar !

Och jag tycker tvärt om att det har varit skitsvårt att hitta bra råttor, men tjuvparningar och liknande finns överallt.

Hear hear! Här blir det dags för lite föryngring i honflocken i början på 2014 men det lär väl gå åt helvete, antalet seriösa uppfödare är helt enkelt alldeles för få. Försöker hålla lite koll på vilka som finns i råttsvängen själv även om jag inte är lika aktiv utåt längre, men det hjälper ju inte när det bara kryllar av rikspuckon som glatt sprider smittor, importerar från grossister och avlar på aggressivitet och sjukdomar lite hur fan som helst samtidigt som de seriösa lägger ner en efter en :(

Överväger att lägga ner råtteriet jag också. Det är inte lika kul längre. Jag tycker om råttor, jag vill ha råttor, men jag vill inte behöva rubba på mina värderingar för att få tag på de. Och för att köpa råttor av dagens typiska uppfödare skulle jag inte bara behöva rubba lite på mina värderingar utan snarare sparka de gula och blå innan jag slänger ner de i en mixer.
 
Sv: Råttisar !

Jag tog tre vuxna honor från henne i samband med att hon drog ner för fem-sex år sedan. Tokgoa damer!!

Såg att hon är aktiv, med lite tur kan hon ha kull på G lagom tills jag har ångrat mitt beslut om nedläggning igen;)
 
Sv: Råttisar !

Jag tog tre vuxna honor från henne i samband med att hon drog ner för fem-sex år sedan. Tokgoa damer!!

Såg att hon är aktiv, med lite tur kan hon ha kull på G lagom tills jag har ångrat mitt beslut om nedläggning igen;)
Galet vad tiden går, det är så länge sen alltså! Jag börjar (läs är) gammal. :D
 
Sv: Råttisar !

Arinellas Chandrika (Aka. Kaffe-apan, eftersom hon var högt och lågt i huset jämt, och älskade kaffe). Tog över henne och hennes två systrar Apiana och Lush (Tvålkullen född 2008)
apan.jpg
 
Senast ändrad:
Sv: Råttisar !

Ja Grodan är ju kvar, men håller numera till nere i Sörmland, och så finns Rackarns. Men jag tror det är de enda vettiga från vår tid som håller på än?
Det finns ju enstaka mer eller mindre vettiga bland nykomlingarna också förstås, men ptja... Det mesta är ju skit, faktiskt, och tyvärr är de så jäkla svåra att skilja ut från alla puckon.

Själv fick jag förresten nyligen neka till transporthjälp för att jag inte ville stötta några rikspuckons skrotavel och guuuud vad hemsk jag var, blev halvt världskrig ett tag där. Sen har det visat sig att de här halsbölderna som går finns i båda ändar av transportkedjan och iaf den ena sitter och kränger råttbebisar ändå. Och så undrar de varför jag är... Ptja, skeptisk :meh:
 
Sv: Råttisar !

Halsbölder? Shit, det har kommit upp nya hälsoproblem sen jag var aktiv hör jag :(

Varför ska det vara så svårt att bedriva seriös råttavel? :mad:

Egentligen borde man dra igång det igen, men om det var svårt att hitta avelsdjur för tio år sedan är det väl inget mot idag:(
 
Sv: Råttisar !

Jajemen. Men gud nåde om de som fått hem det skulle hålla en ordentlig karantän, neeejdå! En vecka efter att en drabbad råtta dött kan man glatt konstatera att man inte har något nytt utbrott så nu är man minsann fri från det och kan glatt kränga sina råttbebisar :meh: Men det verkar lugnt för oss andra, de smittvarningar som gått de senaste åren verkar för det mesta hållas på andra sidan råttvärlden sas. Karma kanske ;)

Det undrar jag med! Det och varför måste folk avla alls? Jag menar kom igen, visst, ungar är skitsöta, det är skitkul att följa en kull från födseln, men man MÅSTE inte. Blir tämligen bitter när en själv vill (nåja, ville... Viljan är rätt borta nu) avla och efter 10 år ändå inte anser sig kunnig nog, så kommer nån newb och ska avla på sina första råttor eller nåt och folk säger inte ens ifrån längre - och säger man ett ord själv så är man en hemsk mänska för det blir ju sååååå dålig stämniiiiing :banghead:

Do it! Jag behöver uppfödare att shoppa från :p Skulle döda för en ny Knycket eller Ömhet, så vansinnigt goa råttor!
 
Sv: Råttisar !

Jag har också agerat transporthjälp men kommer neka hädanefter.
Det är tydligen helt ok att erbjuda betalning men när man ber om en annan gentjänst så sker det aldrig + ingen är tacksam *gnäller*
 
Sv: Råttisar !

Men what, vad är det för vansinne :crazy: Klart man är glad över hjälp, vad fan liksom. Det har då jag varit varje gång iaf, det och hjälpt till själv när jag kunnat. Men numera åker jag hellre själv, en del som transporterar går verkligen inte att lita på har jag märkt... En råtta tex försvann på vägen, säljaren hade med bur som råttan kunnat åka i men transportören propsade på att råttan skulle åka i ett akvarie av någon anledning. Den råttan syntes aldrig till igen. Och ptja, skräckhistorier från andra håll har man ju hört också, bland annat med folk som har ett gott anseende men i ren dumhet lyckats ha ihjäl djur på vägen - det är inte små olyckor jag fått höra om om man säger så, och "tyvärr" från vettiga källor... :(

Är någon jag känner och vet är vettig ute och åker så kan jag fråga, men annars åker jag helst själv så jag kan se till att allt går som det ska. Att lita på diverse forumfolk är en alldeles för stor risk. Och det lär väl bli likadant med att transportera åt andra som jag inte känner sen innan - hade jag inte nekat nu senast så hade det ju lika gärna kunnat vara mina råttor som suttit med halsbölder nu och det är det verkligen inte värt! :eek:
 
Sv: Råttisar !

Världens sötaste pojkar (nix, inte alls partisk).

dsc-0399.jpg


dsc-0489.jpg


dsc-0495.jpg


dsc-0532.jpg


dsc-0412.jpg



På tal om halsbölder, SDA och diverse sjukdomar är jag så jäkla glad att jag inte tagit in några okända råttor på sistone eller agerat transport. Det blir inget av det i framtiden men visst är det synd för jag vet hur värdefullt det kan vara. Det är dock inte värt att riskera sina egna älsklingars hälsa.
 
Sv: Råttisar !

På tal om halsbölder, SDA och diverse sjukdomar är jag så jäkla glad att jag inte tagit in några okända råttor på sistone eller agerat transport. Det blir inget av det i framtiden men visst är det synd för jag vet hur värdefullt det kan vara. Det är dock inte värt att riskera sina egna älsklingars hälsa.

Fortsätt så!

Själv har jag suttit i total karantän de senaste 2 veckorna nu (nåja, 2 veckor imorrn). Varför? För det misstänks kunna finnas SDA (eller annan smitta) i djuraffären i min kommun. Och jag var förstås där och suktade efter en ursöt champagne-tös dagen innan jag hörde om det :meh: Men inkubationstiden är 14 dagar och inget har hänt, så vi verkar ha klarat oss här hemma, iaf från SDA. Det kan ju dock vara något annat så jag sitter fortsättningsvis i karantän just in case. Troligtvis resten av råttornas liv för enkelhets skull, för sen blir det nog inte fler råttor. Jag är så trött på sån här skit så jag avvecklar helt och nöjer mig med mitt kattskrälle.
 
Sv: Råttisar !

Först några bilder på två av mina fina råttisar!

VK5Zzg4.jpg

Siamesen Max Manus

h6LQKTX.jpg

Bästa vännerna Max och Chet utför sin ena favoritsyssla (att pussas)

8rk5sNg.jpg

Andra favoritsysslan (godis).

lnCTOg8.jpg

Hans fina blå färg

TBSqqRZ.jpg

Magbild :).

Tycker att ni ska kika mot den danska råttaveln om ni har möjlighet. Stor seriösitet och fokus på både hälsa och temperament (och fina färger som bonus)!
 

Liknande trådar

L
Tjatter Istället för att disskutera om det i Mello tråden så tänkte jag göra en tråd om allmän bildning! Så tillexempel vad det är och vad man...
26 27 28
Svar
542
· Visningar
18 410
Senast: hastflicka
·
Kropp & Själ Vart vänder man sig när man inte kan få hjälp av vården? Jag fungerar inte på arbetet, min hjärna lägger av och den står liksom och...
2
Svar
38
· Visningar
1 906
L
  • Artikel
Dagbok Jag ville göra en egen dagboks tråd om dethär för att det är mera djupa tankar och så och jag vill inte blanda hop det med liksom...
Svar
15
· Visningar
1 284
Senast: SiZo
·
L
  • Artikel
Dagbok Andas in andas ut Det blir bättre till slut Så andas in andas ut Ibland så kanske det inte finns några bra vägar att välja på. Utan...
Svar
8
· Visningar
849
Senast: LiviaFilippa
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Senast tagna bilden XV
  • Vildkattungar
  • Diarré

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp