Bukefalos 28 år!

Råttisar !

Sv: Råttisar !

Jag har också råttor, 4 töser i dagsläget men eftersom jag är lite lat kopierar jag helt enkelt in mitt inlägg från Råttforumet: http://r8forum.kanske.net/viewtopic.php?f=7&t=11125

Tuva - Osäker på ålder eftersom ingen egentligen vet hur gammal hon var när hon hamnade hos sin första ägare. Men köptes på djuraffär i början på April 2011 tillsammans med sina två bröder i tron att hon också var en pojke. Så var inte fallet och efter ca: en vecka föddes hennes ungar. I samma veva började hon bitas och efter att ha funderat på avlivning valde ägaren ändå att ge henne en chans och omplacera. Jag var visserligen inte överdrivet entusiastisk av tanken på att bli råttbiten (igen) men erbjöd mig ändå att ge henne en chans om ingen annan var intresserad. Så hon hamnade här och efter en viss försiktighet från min sida litar jag på henne helt och hållet. Jag har stuckit ner handen och lyft upp en fräsande råtta med rest ragg (under en krånglig introducering) utan att för en sekund tro att hon skulle bita och hon har inte gjort mig besviken. Gillar att mysa, främst bli kliad på huvudet och är en suveränt vacker flicka vilket jag dock inte lyckats fånga på kort.





Svala - Troligen född 13/6 2011 men det råder en viss osäkerhet då hon kommer från en "räddningsaktion" av många dräktiga honor där ungarna skulle bli ormmat och honorna turades också om att sköta varandras kullar. Eftersom jag inte hade möjlighet att träffa ungarna innan valde jag efter min stora svaghet, pannfläckar! Inte världens största dock men Svala är en snäll och trevlig tös om än lite ängslig. Gillar därför inte att bli upplyft och fasthållen men älskar däremot sin mat! Vilket har gjort henne smått konformad med sitt näpna lilla huvud. Trots det lyckades hon bli filmstjärna i kortfilmen "Little Death" där hon strålande och på bara två tagningar gick över gräsmattan, fram till ladugården och kröp in genom hålet under dörren.




Vilja - Kom till mig i början på Juli och skulle enligt omplaceringshemmet vara lite över 2 år gammal. Hon har enligt tidigare ägare/uppfödare suttit ensam då hon inte kommit överens med deras råttor och ingen av de tre hem hon haft efter det har väl heller haft anledning att testa. Trots det fungerar hon utmärkt med mina töser, var faktiskt en av de lättare introduceringar jag haft och det värmer ju en inbiten råttägarsjäl att se att hon äntligen fått vänner. Precis som Tuva var jag dock länge osäker, helst sen min älskade Lilja plötsligt vandrat vidare och jag kände mig tveksam till att ta en sån gammal råtta och därmed utsätta mig för samma sorg igen inom en snar framtid. Men eftersom hon ändå satt ensam i en liten bur och att omplaceringshemmet (som ska nämnas inte brukar syssla med just råttor) inte hade någon möjlighet till råttvakt när de skulle på semester ner till Göteborg samt att jag lider av ett hopplöst "rädda-världen-syndrom" hamnade såklart även hon här hos mig. Glad för jag vara för det då hon är en tuff och framåt liten tant som gärna bjuder på skratt när hon inte rymmer tillsammans med Tuva. Annars är hon något av en expert på att provsmaka och sätter tänderna i både tår, öron och underläppar. Inte på ett elakt sätt dock utan bara ännu en av hennes egenheter.




Basta - Född runt den 15/6 och hittades den 3:e Augusti dumpad utanför en veterinärstation någonstans i Stockholmsområdet. Lyckligtvis var en av de anställda både djurvän, tidigare råttägare och f.d. Råtthjälpare så hon tog hem de små för att hitta dem nya ägare. Som av en händelse skulle jag passera just Stockholm på vägen hem från Norrland och så kom det sig att en liten rexad dumbotös följde med mig hem. Även hon en kaxig, framåt tös som jag förhoppningsvis snart kan hitta en syster innan hon terroriserar tålamodet ur de äldre och lugnare tjejerna. Eftersom jag så sällan har bebisråttor utan främst äldre omplaceringar kan jag villigt erkänna att jag totalt glömt bort hur små de kan vara, för att inte tala om hur snabba, fulla av liv och totalt icke samarbetsvilliga när det kommer till att fastna på bild.


 
Sv: Råttisar !

Och töserna bor såhär:

Jag har lyckligtvis möjlighet att ha den lösa i mitt kök, annars "bor" dem i den stora buren och den lilla används som lek/extra/sjukbur.

De nyinvigda klättervägg som syns i bakgrunden.

Lyckades komma över lite Ferplaströr billigt och är väldigt nöjd får jag säga.
 
Sv: Råttisar !

DSCF2711.jpg


Inte lätt att ta kort på något som helst vill sitta på kameran :angel:

Oj va stor bilden blev.
 
Senast ändrad:
Sv: Råttisar !

Puttar upp tråden med bilder på min nuvarande flock bestående av fyra pojkar.

Rackarns Florentin, aka "Flora", ci ir x
flora.jpg


Rackarns Runar Sörgaard, aka "Runar", ci eubk x
Runar.jpg


Lilleman, aka "Lillen", ag eubk
lillen.jpg


Rackarns Pop That Lock, aka "Pollock", ag eubk
pollock.jpg


Buren, en Savic Royal Suite 95 Double, som jag inte förstår hur jag klarat mig utan i alla dessa år. Lätt bästa buren ever! :love:
bur.jpg


Och i årsskiftet får jag hem 4 bebisar till, de ska bara karantänas klart :bump:
 
Sv: Råttisar !

Underbar bur. Våra två tjejor har också fått en ny bur. Våran gamla bur var tråkig även fast vi försökte göra det bästa för dom.

DSCF2743.jpg


DSCF2867.jpg


Svea är lite.. hmm tjock så vi försöker ge mindre men näringsrikare mat. Hon är inte lika aktiv som den gråa.
 
Sv: Råttisar !

Hej alla råttvänner!

Nu behöver jag er hjälp.
Jag har via Facebook kommit i kontakt med en tjej som måste ge bort sina två råttor pga tidsbrist. Jag och min sambo har ptatat om att ev skaffa råtta som första gemensamma husdjur, men att det skulle bli så snart är inget vi var beredda på. Jag hade gärna velat läsa på ordentligt, men då nuvarande ägare tänker avliva dom om hon inte hittar nytt hem så får jag helt enkelt lära mig efter hand.

Så nu till mina frågor; Vad ska vi göra? Vad ska vi tänka på? Vad ger ni era råttor för mat? Stimulans? Storlek på bur? Vad finns det för sjukdomar de kan drabbas av?

Jag har tidigare haft möss så jag är inte heeelt lost, men tänker att det ändå är skillnad mot råttor..?

Snälla bukevänner, hjälp!
 
Sv: Råttisar !

ok konstig fråga :D

ungefär hur höga i mankhöjd (eller rättare sagt över högsta punkten) är råttor. Hur höga blir de när de står på bakbenen? Hur snabbt kan de springa ungefär?
 
Sv: Råttisar !

ok konstig fråga :D

ungefär hur höga i mankhöjd (eller rättare sagt över högsta punkten) är råttor. Hur höga blir de när de står på bakbenen? Hur snabbt kan de springa ungefär?
Haha, roligt frågor! Om du vill kan jag fråga på Råttforum kanske du får bättre svar: http://sellativ.eu/r8forum.se/index.php

Men jag gissar att de kan bli runt 30 cm när de står på bakbenen, men storlek kan såklart variera. Om man säger att råttor blir mellan 20-30 cm långa (kroppen) och sen är det ju bakbenen de står på då.

Mätte också min största hona och fick en manke på runt 6 cm, sen går ju ryggen upp så där är de väl generellt högre. Men det beror ju också lite på hur de rör sig, många råttor har en ganska låg smygande gång. Men jag har som sagt ganska små töser, hanar borde väl rimligtvis vara lite högre.
 
Sv: Råttisar !

åhh tack för svar! Det hade varit mycket snällt om du viljat fråga på det forumet. Jag är intresserad av både storlek på små töser och stora hanar. Gärna måttet över högsta punkten på ryggen. Jag skriver lite som hobby och har en ide om att göra en illustrerad barnbok med råttor som tema och då hade det varit bra att ha lite proportioner
 
Sv: Råttisar !

Åh :* älskar råttisar.
Just nu har jag tre små flickor färgerna Svart (eubk) och Choklad (hd).
I min pojkflock miste jag för en vecka sedan min svarta (eubk) kvar lämnade han min underbaring ensam. Men letar såklart sällskap. Min kvarvarande pojke är Pink eyed white och är en importerad nakis.

Två av flickorna är 2 år gamla, släthåriga och toppörade
Den minsta flickan är snart 3 månader gammal, rex och dumboörad

Min nakenfis är snart 3 år gammal och toppörad

Jag blandar mitt foder helt själv av olika fröer och nötter och ibland får dom barnmat som är noga utvald då min lilla pojke är laktosintolerant och tål heller inte tomat.

Jag har flera olika burar plaserade på lite olika ställen i huset. Jag försöker hålla pojkar och flickor i olika rum för att inte ge onödig stress. Burarna är stora då jag gillar när dom har stora ytor att röra sig på, där dom både kan klättra och galoppera. Eftersom det är jag och mina råttor samt mina två katter (som för övrigt är livrädda för råttorna) som bor här så har dom burar på 2-3 kvm utrustade med rör, hus, hänmattor, stegar osv.

På sommaren brukar vi vara ute väldigt mycket när väder och temperatur tillåter :)
 
Sv: Råttisar !

Det har varit ledsna miner här hemma. Elsa har varit sjuk. I fredags var hon riktigt risig, bukandades och vi troddet att vi inte skulle ha någon Elsa kvar igår. Men helt plötsligt på bara några timmar så hörde vi inget mer rossel, hon var pigg, lyssnade på våra visslingar och hade sitt vanliga gamla uttryck av glädje i ögonen.

Pencilin har hon fått sen i måndags.

Vi är så glada här hemma. Igår var det mycket glädjetårar hos både mig och min pojkvän och i fredags grät vi av sorg.
 
Sv: Råttisar !

Kom på att jag inte visat nykomlingarna! De är ju inte så nya längre men... :D
De kommer iaf från Fagersta, där nåt pucko släppt ut en drös vuxna råttor i blandat kön. När de sen fångades in av råttfolk blev det en hel del bebisar att placera ut i nya hem. 4 hanar hamnade här hemma :)

Kaname, aka "Kammen", ba hu ro x
kaname3.jpg


Adam S, aka "Mörten", mi eubk x
DSC_00683_zpsd48b6cf4.jpg


Adam, s/f hd du
DSC_0044_zpsd11da1c2.jpg


Ull, ch hu ro du xx
DSC_00302_zps21098776.jpg


Och iom att Ull är en nakenfis (dubbelrex i det här fallet) och jag fullkomligt avskyr all avel på sånt elände och inte vill bidra till minsta lilla efterfrågan - nej, det är inte bra för en råtta att vara utan sin päls. Råttor utan päls ska inte behöva födas alls. Hade jag fått bestämma så hade Ull fått behålla den päls han hade när jag tingade honom. Hade en uppfödare medvetet fött upp råttor som Ull så hade uppfödaren bojkottats, men i det här fallet är han en av ungarna som ploppade ut efter räddningsaktionen i Fagersta. Shit happens, but don't make it happen on purpose liksom.
 
Sv: Råttisar !

KL

Vi har väl ungefär 50 råttor nu, 2 separata uppfödningar.
Vi föder dels upp råttor till ormfoder, avlivar ungefär 50stycken i veckan, fast vi har dragit ner på det lite nu eftersom vi inte har kvar våra stora boor, däremot säljer vi till andra.

Sedan har vi en uppfödning för sällskap, där vi är väldigt noggranna med vilka råttor vi använder i avel (är självklart noga med ovanstående också men ännu viktigare när dom inte ska avlivas såklart), har haft ett gäng linjer i flera år och har noggranna stamtavlor osv.

Jag tycker råttor är underbara :) Vi klickertränar ett par som vi har som våra egna favoriter. I sista kullen föddes 2 stycken dubbelrexade honor, som är väldigt nakna nu. Deras mor var ganska ny här hos oss men har hel päls. Dom stannar hos oss för att undvika att dom hamnar i avel.

Vår gamla hane som nyligen lämnade oss på grund av hög ålder, han var väldigt stor men det raraste man kan tänka sig. Klickertränad och vänlig mot alla. Han var den som följde med om det behövdes en råtta nån gång nånstans.
IMG_0703_zpsfb121329.jpg


IMG_07031_zps54870df2.jpg

2_zps7355736c.jpg

IMG_7206_zpsa09442cb.jpg

IMG_7210_zps8abeefa9.jpg
(Den här pojken är kvar hos oss och har blivit riktigt stor och vacker :) )

Så här kan det se ut medan man städar buren och dom sålänge sitter i en mindre bur
IMG_4471_zpsd680ba15.jpg

Bebbar
IMG_1139_zpsdef265ac.jpg
 
Sv: Råttisar !

Knapplån

Egentligen behöver jag inte fler djur att ta hand om, men vad jag skulle vilja ha en råtta igen. Och efter att ha tittat på alla bilder här blir jag ju inte mindre sugen.

Vi fick ta över en som mobbades av sin burkompis och han var väl sex månader, kanske, när han flyttade hit. Han hade nog haft en liten hjärnblödning för han var lite sned och var inte alldeles enkel att hanter, men guuuud så charmig :love: Min lilla Sverker dog förra vintern och var gissningsvis två år då, förmodligen en ny blödning.

Om jag nu ska ha en råtta igen, ja, ska jag ha EN råtta eller två? Vilket trivs de själva bäst med?

Jag skulle helst slippa köpa i djuraffär, hur får man lättast tag på privata uppfödare?

Det var väl alla frågor för den här gången... ;)
 

Liknande trådar

L
Tjatter Istället för att disskutera om det i Mello tråden så tänkte jag göra en tråd om allmän bildning! Så tillexempel vad det är och vad man...
26 27 28
Svar
542
· Visningar
18 757
Senast: hastflicka
·
Kropp & Själ Vart vänder man sig när man inte kan få hjälp av vården? Jag fungerar inte på arbetet, min hjärna lägger av och den står liksom och...
2
Svar
38
· Visningar
2 021
L
  • Artikel
Dagbok Andas in andas ut Det blir bättre till slut Så andas in andas ut Ibland så kanske det inte finns några bra vägar att välja på. Utan...
Svar
8
· Visningar
880
Senast: LiviaFilippa
·
L
  • Artikel
Dagbok Jag ville göra en egen dagboks tråd om dethär för att det är mera djupa tankar och så och jag vill inte blanda hop det med liksom...
Svar
15
· Visningar
1 316
Senast: SiZo
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp