Reboota? hur??

Aliche

Trådstartare
Vet inte ens om jag stavade det rätt haha så hemma på datorer är jag :D Men nu till min fråga! Jag lånade ut min dator för ett tag sen men när jag fick tillbaka den så har den blivit så otroligt seg! Bara starta den tar en kvart och alla program har blivit sega som satan... Så jag fick tipset att reboota den, men jag har ingen aning om vad som menas med detta? Som jag förstår det så typ nollställer man datorn.. Men vad händer med alla program jag installerat? Dom flesta är inga problem att installera om men mitt virusprogram kan man bara installera en gång står det på skivan, hur fungerar det? Tacksam för alla instruktioner, hjälp, tips m.m. :)
 
Sv: Reboota? hur??

Hej!

Att Reboota är bara onödigt, eftersom du måste ha alla Windows skivor och det är jobbigt Instalera om datorn om du inte vet hur.

Gör så här: Gå in på "Start" sen "Alla program" sen "Tillbehör" sen "Systemverktyg" sen "Diskdefragmenteraren" sen klickar du på "Defragmentera". När den är klar startar du om datorn och see om det är bättre.:)
 
Sv: Reboota? hur??

Reboot = starta om.

Används det i något annat syfte är det felaktig användning ;)

Låter mycket skumt om det bara går att använda antivirusprogrammet en gång. Men om så är fallet finns det andra alternativ att få tag på nätet, både sådana man betalar för och sådana som är gratis.
 
Senast ändrad:
Sv: Reboota? hur??

Jo jag har prövat det men detblev ingen skillnad alls :confused: Fattar inte vad människan har gjort med min lilla dator... Fick nu höra att om personen jag lånat datorn till porrsurfat mycket så kan datorn bli seg, varför är det så? Undrar om det kan vara det som ligger bakom det här... E jätteirriterande ju! Någon annan som har nåt tips eller idé om nåt som skulle kunna hjälpa?
 
Sv: Reboota? hur??

hej om det tar tid att starta datorn såkanske det är för många program som startas upp då.

Börja med att göra en systemåterställningspunkt
Start - Program - Tillbehör - Systemverkltyg - Systemåterställning
gör en ny återställningspunkt

Ta sen bort program i autostarten
Klicka dig in på Start - Program - Autostart och ta bort det mesta som finns där genom att stå med musen över programnanmet högerklicka och välj ta bort

Sen kan man gå in i
Start - Kör skriv in msconfig
välj flik Autostart och där klicka i de program man inte vill ska starta vid uppstart. Ta dock alltid reda på vika program som bör startas så att du inte tar bort något onödigt. Är du osäker fråga någon som kan sånt bättre

En annan ak man kan göra ibland är att avinstaller onödiga program från datorn
Start - Inställningar - Kontrollpanelen
När den startat väl "lägg till ta bort program" klicka p åprogram du vill ta bort och vält ta bort på dem

Detta var några åtgärder man kan ta till när datorn börjar sega till dig.
Förutsetter att du redan kört antivirusscan och ansispywareprogram.

Lycka till!
 

Liknande trådar

IT & mobiler Har en gammal Power Book som står hemma och samlar damm- Tänkte försöka sälja denna och insåg då att jag måste tömma denna. Sagt och...
Svar
2
· Visningar
858
IT & mobiler Vet att de är riktiga för jag har tittat på dem. Plötsligt går de inte att öppna på någon dator här hemma??? Min vännina kan öppna de i...
Svar
0
· Visningar
959
Senast: mag
·
B
IT & mobiler Jag ska köpa ny dator redan på onsdag (denna veckan)! Mamma betalar men jag får välja typ vilken jag vill, den ska kosta runt 5500kr...
Svar
10
· Visningar
1 875
Senast: BonnieS
·
IT & mobiler Min dator dog i februari och sedan dess har den vägrat starta. I går äntligen fick jag den "lagad" av en snäll kille och det som var fel...
Svar
8
· Visningar
1 661
Senast: Araminta
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp