Ren djävulskap??

S

Sweet

Finns det hästar som på ren djävulskap bråkar med sin människa? Typ bockar, stegrar eller drar iväg som en dåre när det vankas galopp.

Eller tror ni att det måste ha andra orsaker när hästen beter sig illa?
 
Jag hade en häst som alltid bockade med mig, aldrig med nån annan...men för mig FICK han göra det och han visste detta, skötte sig exemplariskt när andra red honom...fast jag tyckte vi hade KUL :rofl: :rofl: :rofl: och uppmuntrade beteendet.

sen vet man ju hur hästar testar andra människor ibland...min hingst älskar att skrämma skiten ur nya som ska hantera honom...han är jättesnäll men tar chansen att skrämmas......
 
Finns det hästar som på ren djävulskap bråkar med sin människa?

Nej, men det finns människor som i djävulskap bråkar med sin häst! ;)

Hästar brukar vara väldigt ärliga - antingen så bråkar de för att de har ont, inte trivs med människan på ryggen, har märkt att den är smartare än människan eftersom denna aldrig sägger ifrån, eller helt enkelt för att det är kul!

Däremot skulle jag aldrig kalla något en häst gör för djävulskap - det är bara vi människor som föds till djävlar :devil:
 
Men det som vi kallar för djävulskap är väl i så fall vad hästen kallar för kul?

DE tar väl bara chansen om den finns att sätta sig över rangmässigt.

I flockar finns det ibland hästar som för en betraktare kan se som små djävlar, eller mobbare eller såna saker, det är ju naturligt, eller?
 
Det beror helt och hållet på hur Du är mot hästen.
Och jag tror ju, att det är samma sak där som mellan människor.
Stämmer inte personkemin, så funkar det inte.

En gård där jag brukar vara och hjälpa till, skaffade i somras en häst, (Mixad Nordsvensk). Och deras dotter (19år) hade skitsvårt med hästen. (eller tvärtom).
Medans vi andra har betydligt lättare.

Så det beror nog mycket på första intrycket.
Och när det gäller nya hästar : Visa ALDRIG att du är rädd för hästen.
Även om den stegrar och gör allt för att skrämma dig.

:smirk:
 
Dom finns alltid :smirk: Fanns ett sto där jag jobbade i sommras vars hobby var att stegra sig, eller bocka för att förnöja. Hon tyckte det almänt var kul, en ny utmanning varje gång. Synd på ett sånt snyggt sto. Jag skulle rida till henne men efter en net hjärnskakning efter henne då gav jag upp. Hon är nu 15 år och har inga tankar på att ändra sig. Om hon inte hade vart så vacker och riktigt snygg när hon tog sig till att gå att rida då skulle hon inte finnas nu. Men det finn så klart också hästar som har almänt ont eller någon räddla som gör det pga. det men det finns såklart hästar som gör det av ren förargelse och som stoet, ja gillar att hålla på med sin hobby. :smirk: :rofl:
 
Ja, såna hästar finns. Men de är inte så lätta och hitta, det brukar alltid finans en orsak till varför en häst beter sig "annorlunda".
 
sen vet man ju hur hästar testar andra människor ibland...min hingst älskar att skrämma skiten ur nya som ska hantera honom...han är jättesnäll men tar chansen att skrämmas......
Precis som min Luckyfjant! :D :D
I gamla stallet fick han Mycket beröm för sitt utseende, uppförande bla bla...hehe...tills någon skulle börja ta in/ut honom från hagen :crazy:. Han var inte elak, men skrämmas var/är han Jävligt bra på! ;) :rofl: Det slutade med att bara jag och stallägaren vågade ta honom... :o
 
nej, hästar gör aldrig nåt för att jävlas.
hästen ser det ju som kul, att bocka och dra iväg, den tänker inte :"nej nu ska jag jävlas lite" :smirk:
 
Ja, många hästar har små "hyss" för sig för att det är kul! Hästar har humor, det har jag alltid sagt! :D

Men visst finns det hästar som utan att ha ont någonstans trotsar människan av olika anledningar, varesig det är för att det är roligt eller för att matte/husse är en sån mes så jag ska minsann busa lite för att jag kan det. Så finns de hästar som konstant testar ledarskapet.
 
Jag tror att den vill säga nåt. Den kanske har ont eller inte förstår. den kan också tycka de e kul att springa. Jga hade en unghäst som bocka jätte mycket men till slut insåg hon att det var onödigt. Men hon gör det fortfarande när hon tycker de e kul. Men jag tror din häst inte förstår vad du menar.
 
Tror inte hästar gör saker för att jävlas. Dock kan dom göra saker vi inte gillar för att det är kul för egen del, men inte för att reta oss. Min häst älskade att stegra, så då fick han göra det (dock INTE när jag satt på eller hade honom i lina).

En häst beter sig egentligen aldrig illa, bara för att den gör saker vi inte tycker "passar in". Som jag ser det är det bara ett problem om man gör det till ett problem.

Så jag vill säga att det finns alltid en orsak, ibland helt enkelt att det är KUL. :bump:
 
Jag välkommnar er alla som säger att hästar inte kan
göra något för att jävlas komma och hälsa på min kära ponny :smirk:
 
Så du menar att hästar inte kan vara "kreativa" och hitta på saker själv :confused:

Jodå, visst kan de vara ruskigt kreativa ;)

Men jag skulle aldrig gå så långt som att kalla hästen för en djävul, eftersom bock och bus när de tycker är roligt är en sak och rent trots och dåligt beteende oftast grundar sig i problem skapade eller förbisedda av människan själv.
 
Av ren djävulskap - nej!
däremot kan en jätteglad och sprallig häst med mkt överskottsenergi hitt på lite bus nån gång ibland! :cool: detta bör man som hästmänniska märka ganska lätt om det är av glädje eller ej! en häst står inte och funderar ut grejer, eller gör saker bara för att vara elaka, de fungerar inte på samma sätt som vi! :cool: :o
 
Det finns alltid en orsak. Ingen häst jävlas. Självklart kan de busa eller testa gränser, men det kallar jag inte för att jävlas.
När det kommer till bockningar och liknande så är det inte heller säkert att hästen ser detta som något fel. Det kan vara en spontan aktion som "bara kommer" om hästen tex. får ett lyckorus.
Anser att om en häst protesterar eller är olydig så beror det på att den vill göra sig hörd eller inte förstår.
 
Jag måste göra ett fjantigt hålla med inlägg !

De hästar som anses "jävliga" testar helt enkelt ledarskapet. För min del ärlyckorus inte att jävlas
 
Jag tror för min del att det finns 2 orsaker, dels fysiska problem och en mental styrkemätning från hästens sida.

Har man uteslutit den fysiska delen, så finns endast den mentala kvar som kan vara väldigt jobbig. Dessa hästar tar ofta varje tillfälle att mäta sig med sin ryttare/ägare, och för hästar med ett riktigt starkt huvud kommer detta aldrig att försvinna. Då gäller det att acceptera och hantera den situationen, gör man inte det så är det dags att sälja till någon som kan klara det bättre än en själv.
 
Nej, det tror jag inte finns.

Bråka på grund av fysiska problem - visst.
Ibland är det trots, försök att klättra på rangskalan, eller helt enkelt att det är så jäkla kul att springa fort, fort, fort. :D

Men på pur jävelskap, nej, det tror jag inte på.

/
Susanne
 

Liknande trådar

Hästhantering Hej! Jag har sedan ett tag tillbaka varit medryttare på ett äldre sto som trots sin ålder är väldigt pigg och glad i ridningen. Hon går...
Svar
6
· Visningar
462
Senast: tessan.g
·
Hästhantering Hej, jag har en haflinger valack på tre år! Han har börjat explodera mer och mer de senaste ca 6 månaderna (innan var det inte alls...
Svar
8
· Visningar
1 470
Senast: sorbifolia
·
Övr. Hund Människor som påstår att de är hundrädda, är de verkligen det på riktigt eller är det bara sådana som hatar hundar och vill starta bråk...
3 4 5
Svar
94
· Visningar
4 030
Senast: Red_Chili
·
Ridning Hej! jag har ett problem med mitt ungsto. Hon har fått för sig att ta tag i bettet, dra ner huvudet och sticka, främst i galoppen...
Svar
13
· Visningar
1 991
Senast: mily
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

  • Aubergine
  • Dejtingtråden del 37
  • Gråter du?

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Vikten av unghästbete
Tillbaka
Upp