Rena rånet

Sv: Rena rånet

Klart det går .. Katten sätter sig inte o surar tills bättre mat kommer utan den jagar en råtta till ;)

Hästar får först "protein knoppor" i huden när det blir för mycket protein i fodret, och sen påverkas magen och vidare inre organ...

I stall är ofta hästarna huvudprioriteten och katterna får billigaste torrfodret och man hoppas att dom kan leva på dessa döda råttor, fåglar, sorkar och möss...

Och katterna lever faktiskt bra liv på dessa döda djur så länge de i övrigt får bra omvårdnad. Det är ju liksom det krubbet de är gjorda för att äta. Att maten människan då erbjuder inte håller top quality kvittar. Jag har plats för skräpmat i min meny eftersom jag i det stora hela äter nyttig mat.;)
 
Sv: Rena rånet

Det är nog Mjau burkfoder de menar.

Det fanns rekommendationer på Mjaus Föräldrafritt torrfoder till kattungar.
Så det har de fått.

De får torrfoder som någon sorts "nödfoder" för att fylla upp det som inte råttorna räcker till.
Och om de ser för tunna ut brukar jag fylla på med Mjau blötmat på burk.
Eller något annat som är gott att äta.

Mitt problem brukar dock vara att katterna blir för feta så maten får gärna vara litet av varianten näringsfattig bukfylla.
Men gott.
 
Sv: Rena rånet

Spannmål är inget för katter.

En viss del spannmål och andra växtdelar skall helst vara med i kattmaten för att kompencera för det tarminnehåll av sådant som de naturligt får i sig när de äter råttor och möss.
Vad jag har förstått så skall kattmaten så mycket som möjligt efterlikna innehållet i hel råtta.
Inklusive allt.
 
Sv: Rena rånet

Jag är väldigt nyfiken på vad som skulle hända om man började blanda ut hästmaten med upp till hälften malt kött.

De skulle få "Galna Hästsjukan"
Man har slutat att ge köttmjöl till hästar och kor efter "Galna Kosjukan".
Innan dess så fanns det sådant i hästars pellets.
 
Sv: Rena rånet

Av insulinpåslaget då?

Nu så tror jag att det hade varit kattastrof på katter om det hade varit så farligt.
Att veterinärer som fått ta hand om problemen hade flaggat för att ta bort spannmålen om det var faligt.

Mår katterna bra så gör de ju det.
Varför leta efter problem som inte finns?
 
Sv: Rena rånet

Därför att feta katter finns och för att majoriteten av dom äter torrfoder? Varför tror du det finns så många olika dietsorter? För att alla torrfoder är bra och håller katten i lagom viktnivå? Knappast.
Nog för att det behövs en liten mängd spannmål för att hålla igång magen, men knappast i den mängden som det finns i torrfoder. En råtta består inte av en tredjedel spannmål.
 
Senast ändrad:
Sv: Rena rånet

Klart det går .. Katten sätter sig inte o surar tills bättre mat kommer utan den jagar en råtta till

Och det är ju just det som är meningen att katterna skall göra.

De måste ha lagom med mat för att fortfarande vara motiverade att jaga men samtidigt vara i toppskick för att jaga.
 
Sv: Rena rånet

Nog för att det behövs en liten mängd spannmål för att hålla igång magen, men knappast i den mängden som det finns i torrfoder. En råtta består inte av en tredjedel spannmål.

Om mina katter inte hade möjlighet att jaga så skulle jag komplettera torrfodret med kött och inälvor.
I dagsläget åker det dit en hel del matrester i den vägen.
 
Sv: Rena rånet

Nog för att det behövs en liten mängd spannmål för att hålla igång magen, men knappast i den mängden som det finns i torrfoder. En råtta består inte av en tredjedel spannmål.

Fast det behövs inget spannmål för den sakens skull heller. ;) Mina katter får inga vegetabilier alls och är i tipp-topp-skick.
 
Sv: Rena rånet

Nu har jag egentligen ingen egen katt, utan har tagit hand om dotterns och hennes pojkväns katt under tiden som det ska ske en flytt, katten mår inte bra och blev orolig. Hursom, så är jag som djurägare oerhört korkad och om det kostar så kostar det. Behöver katten maten, så är det bara att betala och se glad ut.
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Valp 2024
  • Uppdateringstråd 29
  • Bra familjehund? Rasvak😇

Hästrelaterat

Omröstningar

  • 🇪🇺EU VALET 2024🇸🇪
Tillbaka
Upp